Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2808673
Het is geen BARF, dus ik hoop dat dit bericht hier goed staat. Weet niet waar ik het anders moet plaatsen.

Ik heb gezocht naar de Nederlandse benaming van de boom 'algorrobo', die groeit hier in Spanje en heeft een vrucht in de vorm van een snijboon, iets dikker en breder en de vrucht is bruin en houtachtig. Mijn honden zijn hier gek op. En vooral Ziggy zou zich hier rond aan eten als ik het toe zou laten. Als ze het toch voor elkaar krijgt om er een paar op te eten dan zie ik de dag erna de rode zaadjes in haar poep, maar verder heeft ze nergens last van. Ze is continu op zoek naar die dingen, dus blijkbaar zijn ze erg lekker.

Ik hoor hier vaak dat ze verwerkt worden in brokken (voor paarden?) en ik weet dat Turken er een soort drank van maken en ik lees net op een Spaanse website dat er een soort meel van wordt gemaakt, een soort vervanging voor cacao. Ik probeer nu zoveel mogelijk te voorkomen dat Ziggy de vruchten van de algorrobo eet (ze heeft als het kouder is hier om die reden zelfs een muilkorf om als ze losloopt, want deze boom groeit overal in deze regio, dus overal liggen die vruchten op de grond), maar ik zou eigenlijk willen weten of het slecht is voor haar om dit te eten. Ik ken hier verder geen mensen die daar iets zinnigs over zouden kunnen zeggen, dus wellicht weet iemand hier of het kwaad kan als de honden die vruchten eten.

Ik plaats hieronder een foto van de boom en de vruchten.

Afbeelding


Afbeelding
De groene is de onrijpe vrucht en de bruine liggen op de grond en worden graag gegeten door mijn honden.

Afbeelding

Afbeelding
#2808678
Op een website over natuurlijke gezonde voeding staat dat de Algarroba rauw laxerend werkt.

Maar verwerkt als meel zou het juist een stoppende werking hebben. En schijnt het goed te zijn voor de darmflora. En het schijnt oa goed te zijn voor het maagslijmvlies(?) en antibacteriëel te zijn.

Het schijnt ook een natuurlijke ontstekingsremmer te zijn.

Ze bevatten vitamine A, B1, B2 en D. Ze bevatten zes keer meer calcium dan cacao. IJzer. Fosfor, magnesium, zink en silicio (ik weet niet wat het Nederlandse woord is). Daarnaast bevatten ze potasio en een laag gehalte sodium(?) 7 keer minder dan cacao. Ze bevatten geen gluten.

De wetenschappelijke benaming is 'prosopis nigra'. En in het Engels wordt het Carob tree genoemd.
#2808724
koekje schreef: Carob(a). Wordt hier ook als alternatief voor cacao gebruikt, vooral in dingen van de natuurwinkel. Volgens mij bevat het geen theobromide, maar ik weet dat niet zeker.
Ik heb wel eens een carob-reepje gegeten en vond het uitermate vies.
Het ziet er ook niet echt lekker uit, maar Ziggy zou dat reepje vast heerlijk vinden  :biggrin2:

Theobromide is het bestanddeel uit de cacao wat giftig is voor honden?
#2808765
eelke schreef: En als je het als mens eet is je pil niet meer betrouwbaar.
Dit heb ik nog nooit eerder gehoord van een verdikkingsmiddel wat ook voor babyvoer geschikt wordt geacht. Want dan zou het juist opname van allerlei zaken, waaronder ook noodzakelijke voedingsstoffen, tegengaan.
Heb je daar een linkje van?
#2808770
Carruba heet die vrucht bij ons (Italie) er zijn inderdaad mensen die het aan de honden geven...ik heb geen idee of dat een goed idee is, lijkt mi van niet...
Ik herinner mij het lumineuze idee van iemand die het aan de paaden heeft gegeven, ter integratie van het dieet....met als gevolg een stuk of wat paarden met koliek..

Even gegoogeld, het bevat noch caffeine noch teobromina...wel heel veel suikers en zetmeel...en weinig vet
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op wo 13 nov 2013, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#2808803
Annemarie: Waarom lijkt het jou geen goed idee? Vanwege een bepaald bestandsdeel?

Ik geef het niet, punt is dat ik heel de wandeling Ziggy op haar donder moet geven of moet aanlijnen om te voorkomen dat ze het eet, als het niet schadelijk is of wellicht gezond is zou ik haar gewoon haar gang laten gaan. Die bomen staan hier namelijk overal, zelfs bovenin de bergen..
#2808848
Yuka 2004 schreef: Annemarie: Waarom lijkt het jou geen goed idee? Vanwege een bepaald bestandsdeel?

Ik geef het niet, punt is dat ik heel de wandeling Ziggy op haar donder moet geven of moet aanlijnen om te voorkomen dat ze het eet, als het niet schadelijk is of wellicht gezond is zou ik haar gewoon haar gang laten gaan. Die bomen staan hier namelijk overal, zelfs bovenin de bergen..
Vanwege de suikers....veel te veel.
Yuma maakt er ook jacht op, de grond ligt er bezaaid mee, maar ik ruil het voor een lekkertje...het blijft natuurlijk niet bij eentje, wat misschien zo gauw geen kwaad zal doen....maar het worden er meer en meer, net als de druiven, waar ze nu helemaal verslaafd aan is geraakt. :(  en die ze verwisselt met de vruchten van de Phytolacca...(is giftig).
#2808863
Annemarie Rijnveld schreef: Vanwege de suikers....veel te veel.
Yuma maakt er ook jacht op, de grond ligt er bezaaid mee, maar ik ruil het voor een lekkertje...het blijft natuurlijk niet bij eentje, wat misschien zo gauw geen kwaad zal doen....maar het worden er meer en meer, net als de druiven, waar ze nu helemaal verslaafd aan is geraakt. :(  en die ze verwisselt met de vruchten van de Phytolacca...(is giftig).
Ok, de suikers, daar heb je een goed punt ja. Ze is er echt verslaafd aan, als ik haar haar gang laat gaan eet ze van iedere boom wel zo'n vrucht op. Het probleem is ook dat ik het nog te warm vind voor de muilkorf. Maar goed, als het afkoelt gaat gewoon de muilkorf weer om en voorlopig gewoon opletten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door