Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2807013
Aangezien bij mij de financiën vanaf heden bijzonder zijn ingekakt ben ik dan toch eindelijk eens begonnen met echt barf voor mijn viertal! (ik voerde Carnibest dus dan lukt het wel met barfen goedkoper uit te komen).

Aangezien ik hier al zo lang rondloop is het toch wel een mijlpaal  :biggrin2:.

Ik heb bij Degomeat besteld om een paar weken uit te proberen. Ik loop tegen een paar dingen aan. Mijn honden kregen al regelmatig een botje of een vleesje. Eendennekken, vleugels en datzelfde van kip. Voor de grote soms runderstrot voor de fun of it.

Ik heb konijnenkarkas voor de twee grote. Bambi de bullmastiff heeft daar heel lang mee gezeten terwijl ze normaal NOOIT zeurt en de grinttegels nog zou eten bij wijze van spreken. Maar konijnkarkas begreep ze niet.. Ik heb m nog in stukken geknipt maar ook dat was t net niet..
Wat kan ik daar nog voor ander bot bij proberen of kan ik het laten op eend/kip en afwisselen met orgaan en vlees? Ik ben heel erg voorzichtig nog met bot (is ook de reden dat ik nooit ben begonnen met barf). Ik wil dus geen ribben voeren en (heel gek misschien voor jullie) geen kipkarkassen en geen kalkoenbot. Wat blijft er over en is echt zacht bot waar niet al teveel mis mee kan gaan?

Ik heb dan nog Danny de Cavalier en die heeft een slecht gebit (ook niet veel tanden meer over) en een gevoelig spijsverteringsgestel (heb m op probiotica gezet ter ondersteuning). Hij is door dat gebit ook niet zo van het kauwen. Een eendenvleugel is voor hem al gauw te hard. Wat kan ik hem voor bot geven? Platgeslagen kip (nekken,vleugels ed) krijgt hij weg.

Daarnaast nog een andere vraag over Bambi de Bulmastiff. Ze geeft 's morgens vroeg over sinds ze barft. Gal met hele kleine stukjes erin (denk bot). Dat is nieuw (ze had altijd een maag van gegoten ijzer). Ze eten altijd allemaal eens per dag tussen acht en tien uur 's avonds. Bambi is wel de enige die tot haar 2e jaar brokken heeft gegeten. Ze eet sinds een jaar vers.

Guus gaat het prima mee, hij eet alles. Hij was niet zo dol op mijn groentes maar alles is met pens op te lossen  :biggrin2:. Theo de Aussie eet alles zonder morren maar hij schrokt nog erg. Hij eet op een zo rustig mogelijk plekje waar ik m van een afstandje in de gaten kan houden.

Nou dat waren de vragen van dit moment. Ik heb nog niet echt een vast menu. Ik volg de percentages zoals hier gegeven (wel bot met vijf procent verlaagd en vlees vijf procent verhoogt) en voer elke dag compleet.
Laatst gewijzigd door bloemetje op ma 11 nov 2013, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2807100
Soms is het ook gewoon even volhouden bv met het konijnkarkas.
Mag ik nieuwsgierig zijn en vragen waarom geen kipkarkassen?

Ander zacht bot, thea riep het al parelhoen, kwartel, zalm.
Opzich is kip/eend afwisselen met andere soorten vlees/orgaan ook geen probleem.
Je zit dan toch al gauw op 4/5 diersoorten en dat is prima.

Dat overgeven van je bull heb ik wel vaker gehoord en mijn hollandse herder had daar ook een tijd last van bij sommige botsoorten.
Kan geen kwaad en vaak gaat het vanzelf over.
Duurde hier zo'n 2 jaar voor het over was en nu heeft hij dat heel soms nog bij zalmkop, maar bij andere botten niet meer.

Voor cavelier Danny zou ik kijken of de platgeslagen botten wel prima gaan, dan kun je hem toch gewoon geven wat de rest ook krijgt.
#2807191
Mijn vriend is uitsnijder geweest en hij vind karkassen een scherp botje hebben wat uitsteekt. Hij wil ze daarom liever niet voeren. Dat respecteer ik met de wetenschap dat het hier veel gevoerd word. Om die reden zullen wij ook niet/zo min mogelijk ontdooien en opnieuw invriezen.

Parelhoen valt mee? Kwartel wil ik wel geloven zo een klein vogeltje  ;D  Ik wilde niet gelijk met zalm beginnen en heb dus een paar sardientjes in de vriezer voor de eerste keer proberen. Kijken of dat goed gegeten word.

Platgeslagen kip ging dus wel goed, eend word al moeilijker met Danny.

Ik vond het vreemd gedrag van Bambi want ze eet wel runderstrot. Bovendien eet ze normaal gesproken alles en is er niets wat ze niet lust.. We gaan m platmeppen volgende keer en kijken wat er gebeurd. Theo vind ze wel lekker maar straks word ie zelf nog een konijn van al die karkassen  :biggrin2:.

We hebben nu in de vriezer:

Kippennekken/pootjes
Eendennekken
Konijnkarkas (niet voor de cavaliertjes nog)
kalkoenvlees
paardenvlees
lamshart
kippenlever
konijnenniertjes
sardientjes
rundpens

Om te proberen leuk leek mij 6 diersoorten+visje
Laatst gewijzigd door bloemetje op ma 11 nov 2013, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2808791
Nynke schreef: de wolfjes hier eten qua bot eigenlijk alleen nog maar kippennekken :-\  eendenvleugels vinden ze eigenlijk al teveel moeite  :-\ :-\

Ik denk dat Bambi en Theo gewoon eend- en konijnkarkassen kunnen eten en zeker ook kipkarkassen, met of zonder scherp stukje. Dat kun je er altijd nog afhalen  ;)
Nyn ik weet t maar als hij t niet wil dan niet.

Ze worden oud jou knullen.. Ze aten toch meer dan dat?

Gisteren hebben we konijntje in stukken gehakt en dat heeft ze lekker opgegeten!
#2809400
bloemetje schreef: Nyn ik weet t maar als hij t niet wil dan niet.

Ze worden oud jou knullen.. Ze aten toch meer dan dat?

Gisteren hebben we konijntje in stukken gehakt en dat heeft ze lekker opgegeten!
Ja hoor, ze aten wel af en toe eendenvleugels, konijnrug en kwartels, soms ook wel heel jonge lamsribben, maar ze worden inderdaad oud  :( en hebben meestal geen zin om moeite te doen voor hun eten, alleen voor een penslapje, daar blijven ze gerust wel een kwartier op kauwen  8)
#2810122
Mijn Mickey heeft ook een heel slecht gebit, ik geef haar nog 2x per week iets te knagen, een ribbenkastje van konijn of een kwartel en daar is ze dan echt een uur tot anderhalf uur zoet mee. Verder krijgt ze een normaal barfmenu, met vlees, orgaan en pens en met kippenekken en de rest van het bot fijn geknipt (hazeribbetjes, konijnkarkas, parelhoenkarkas, eendenekken, etc) en als ik denk dat ze te weinig bot binnen krijgt krijgt ze wat extra bot mix van me.
Dat zou jij ook kunnen doen. Dus kleine pakjes maken van botmix en als Danny dan zn botten niet weg krijgt dat je dan de maaltijd erna wat extra botmix geeft.
Toen Bambi hier was heeft ze wel verschillende dingen gegeten... ik had toen paralhoen, kip en konijn volgens mij. Kan me nog herinneren dat ze de eerste keer heel lang met de parelhoen heeft staan frummelen inderdaad.
Wat hier heel goed werkt is een extra lange wandeling, dan lijken ze echt extra honger te hebben als ze thuis komen en dan kan ik ze dingen geven die ze minder lekker vinden zoals ganskarkas. Misschien dat dat bij Bambi ook werkt...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door