Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2808151
Maak me zorgen om m'n oudje  :(
Ike is vlak voor de zomer een keer door z'n achterpoten "gezakt", omdat het toen eenmalig was hebben de da en wij na lichamelijk onderzoek besloten het zo te laten.
Ike heeft artrose, was toen al bekend, en loopt niet meer zo ver en goed  als voorheen maar op Doils Joint visolie met Puur plus gaat t n stuk beter en is goed te doen (Pijnstillers gaat hij van braken en aan de diaree).
De laatste maanden is het een paar keer voorgekomen dat het leek of hij struikelde met zijn achterpoten, met name rechts.
dat ging meestal zo dat je niet goed kon zien wat er nou precies gebeurde.
Afgelopen zondag "struikelde"hij meerdere keren en zwalkte wat met de achterkant, daarna liep hij weer gewoon en wilde spelen, leek dus geen pijn te hebben.
Gisteren en vandaag gewoon gelopen enz.,
Vandaag onderzoek bij de da gehad, rechts achter is de reflex echt minder dan links, onderzoek van de gewrichten gaf bij het doorstrekken wel wat reactie maar niet erg.
Om uit te sluiten of het MD (Degeneratieve Myelopathie) is, want dat is een vermoeden, of toch met de artrose te maken heeft krijgt hij nu voor 3 dagen tramadol, als het neurologisch is zal het met tramadol niets verbeteren namelijk, maar dan weten we in ieder geval waar het door komt.
Vrijdag hebben we overleg.
Nou las ik op een site over MD bij de Schotse Collie, het schijnt steeds meer voor te komen, bij meerdere rassen ook.
Zijn er hier mensen wiens hond dit heeft gehad?
Hoe is dat gegaan?
Ik hoop dat het niet de MD is  :(  wie duimt er mee?
Laatst gewijzigd door Ike op wo 04 dec 2013, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sella
#2808330
Je kan heel makkelijk weten of het dm is door een dna test. Niet belastend voor de hond en je weet veel sneller wat het wel of niet is. Kost ongeveer 65 euro.
Ik heb een dm vrije en een drager in huis. Drager wordt niet ziek, een lijder wel, dus dat komt ook uit de test.

Door 1 poot zakken klinkt mij meer als lsi klachten, dan die van DM. LSI is lumbaal sacrale instabiliteit.
Van tramadol kunnen ze ook wiebelig worden, dus dat lijkt me niet makkelijk om dan iets wel of niet uit te sluiten.

Ik duim voor je oudje.

Dm klachten gaan sluipend, en je ziet vanaf een jaar of 7 dat ze progressief meer klachten krijgen. Ze lopen alsof ze zwabberend dronken zijn ect.
Als je op Facebook zit, moet je eens kijken, daar is een page over de duitse herder en dm., daar staat ook een filmpje die veel duidelijkheid geeft.
Door Ike
#2808368
sella schreef: Je kan heel makkelijk weten of het dm is door een dna test. Niet belastend voor de hond en je weet veel sneller wat het wel of niet is. Kost ongeveer 65 euro.
Ik heb een dm vrije en een drager in huis. Drager wordt niet ziek, een lijder wel, dus dat komt ook uit de test.

Door 1 poot zakken klinkt mij meer als lsi klachten, dan die van DM. LSI is lumbaal sacrale instabiliteit.
Van tramadol kunnen ze ook wiebelig worden, dus dat lijkt me niet makkelijk om dan iets wel of niet uit te sluiten.

Ik duim voor je oudje.


Dm klachten gaan sluipend, en je ziet vanaf een jaar of 7 dat ze progressief meer klachten krijgen. Ze lopen alsof ze zwabberend dronken zijn ect.
Als je op Facebook zit, moet je eens kijken, daar is een page over de duitse herder en dm., daar staat ook een filmpje die veel duidelijkheid geeft.
Dank je voor je info  :)
Vergat te vermelden dat ik ook al een tijdje af en toe nagels over de grond hoor gaan, net alsof hij sleept met een poot.
Bij DM schijnt het bij 1poot te beginnen en dan breidt het zich verder uit.
Had het gelezen van die test ja, zit er hard over te denken om een test aan te vragen, dmv swab is het inderdaad totaal niet belastend.
Ik zag het op de site MD bij Schotse collie, daar stonden ook verhalen en filmpje.
Zit niet op Facebook helaas  ;)
Door Irish
#2808574
Ik las dat het met de swab test ook niet 100% nauwkeurig is, dus dan zou ik toch echt voor een bloedje prik gaan... Dat is bij goedzak Ike geen enkel probleem :)
Door Ike
#2808704
Hitam schreef: Er kan ook een zenuw knel zitten in de rug. Dat is met manuale therapie op te lossen.
Komt zoiets er niet "uit" met lichamelijk onderzoek?
Er is gisteren zeer uitgebreid gekeken naar rug/wervels/gewrichten/poten en zo maar daar kwam niets naar voren.
Ik zou een gat in de lucht springen trouwens als dat het zou zijn, daar is tenminste wat aan te doen  ;)
Door Ike
#2809180
Irish schreef: Ik las dat het met de swab test ook niet 100% nauwkeurig is, dus dan zou ik toch echt voor een bloedje prik gaan... Dat is bij goedzak Ike geen enkel probleem :)
De swab test is betrouwbaar als je de gebruiksaanwijzing nauwkeurig volgt aldus het lab,heb t even gelezen en dat moet lukken  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door