Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2801368
Ik heb weer eens onzekerheden omtrent de hoeveelheid Calcium in het voer.

Volgens de richtlijnen van NRC 2006 zou een hond van 30 Kg, volwassen en met een normale activiteit 1666.42 mg Calcium per dag nodig hebben (en Fosfor 1281.86mg).

Yuma krijgt per dag 45% aan vleesbot dus zo'n 340 gr...Ga ik uit van een gemiddelde aan 1% Calcium in vleesbot, dan krijgt zij dus per dag meer dan 3 gram!

Ik weet dat een teveel aan Calcium gewoon wordt afgevoerd bij volwassen honden (maar niet in pups) , en dat het geen probleem zou moeten geven, maar ik heb gelezen dat een teveel aan Calcium zich zou binden aan onderneer ijzer en zink, en dat zou dan weer voor tekorten aan deze mineralen kunnen zorgen. 

Is ca. 45% dan toch eigenlijk teveel? En bij pups? Is het dan misschien beter toch veel minder aan vleesbot te geven?

Nog een vraagje: men zegt dat het helemaal niets uitmaakt als het fosforgehalte veel hoger uitvalt dan het calciumgehalte...als de hond of kat maar de juiste hoeveelheid calcium per dag krijgt.
Klopt dit? Dit zou volgens nieuwe onderzoeken blijken.

 
Door Lizzy
#2801378
Annemarie Rijnveld schreef: Ik heb weer eens onzekerheden omtrent de hoeveelheid Calcium in het voer.

Volgens de richtlijnen van NRC 2006 zou een hond van 30 Kg, volwassen en met een normale activiteit 1666.42 mg Calcium per dag nodig hebben (en Fosfor 1281.86mg).

Yuma krijgt per dag 45% aan vleesbot dus zo'n 340 gr...Ga ik uit van een gemiddelde aan 1% Calcium in vleesbot, dan krijgt zij dus per dag meer dan 3 gram!

Ik weet dat een teveel aan Calcium gewoon wordt afgevoerd bij volwassen honden (maar niet in pups) , en dat het geen probleem zou moeten geven, maar ik heb gelezen dat een teveel aan Calcium zich zou binden aan onderneer ijzer en zink, en dat zou dan weer voor tekorten aan deze mineralen kunnen zorgen. 

Is ca. 45% dan toch eigenlijk teveel? En bij pups? Is het dan misschien beter toch veel minder aan vleesbot te geven?

Nog een vraagje: men zegt dat het helemaal niets uitmaakt als het fosforgehalte veel hoger uitvalt dan het calciumgehalte...als de hond of kat maar de juiste hoeveelheid calcium per dag krijgt.
Klopt dit? Dit zou volgens nieuwe onderzoeken blijken.

Ik moet even mijn rekensommen erbij halen maar heb je gerekend dat zij van die 340 gram vleesbot maar 170 gram bot binnen krijgt? De rest is namelijk vlees.

Ik heb dezelfde berekening gemaakt, en dan niet 1% genomen, maar kom uit op een perfect Ca/F bij 45% vleesbot.
Door Annemarie Rijnveld
#2804261
Hoi, haha heus? Ik ga controleren wat ik heb gedaan, naar alle waarschijnlijkheid totaal verkeerd berekend  :-X

Zal later mijn berekening aan je laten zien, dan kan je mij misschien zeggen waar ik het fout doe?

Ontzettend fijn, bedankt voor de moeite Lizzy, in ieder geval weet ik nu zeker dat de 45% dan helemaal OK is....
Door Annemarie Rijnveld
#2804540
Ik snap al wat ik fout heb gedaan, denk ik, Lizzy.

Ik had aan de hand van Billinghurst's analyse geprobeerd een berekening te maken.
Maar het % Calcium wat hij aangeeft betreft natuurlijk bijna uitsluitend het botgedeelte, en niet het vleesgedeelte... Toch?
En het % Fosfor in zijn analyse daarentegen betreft zowel het vlees- als het botgedeelte, als ik het dan goed begrijp...

Ik had inderdaad 1% genomen over 340 gram vleesbot, in plaats van 170, zoals jij al aangeeft...OK,dank je!!
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2807296
Zit er niet veel meer calcium in bot dan 1%? Als een kvv met 15% bot ongeveer 0,5% calcium bevat (ongeveer een gemiddelde hoeveelheid van de kvv's met analyses), dan zou het bot dat daarin zit meer dan 2% calcium moeten bevatten. En in sommige diersoorten zoals lam nog meer. Of reken ik nu ook verkeerd?
Door chess
#2807338
Ik zit hier ook met een calciumvraag maar ga er geen nieuw topic voor beginnen aangezien het min of meer over hetzelfde gaat.

Jools is de laatste 2 dagen niet 100% in die zin dat hij 's morgens een beetje overgeeft met wat niet verteerde botjes in.  Niet veel en zeker niet de moeite waard om naar da te hollen want hij is verder ok.  Maar het lijkt me verstandig om enkele dagen geen vleesbot te voeren aangezien hij de rest wel goed kan verteren.

Mijn vraag: ik vervang die dagen het vleesbot door extra spiervlees maar hij krijgt dan geen calcium binnen.  Ik vermoed dat dit voor die enkele dagen geen kwaad kan maar zou het een goed idee zijn om hem wat extra eierschalen te geven om dit te compenseren?  Of zal ik dit laten voor die paar dagen?
Door Lizzy
#2807354
Meike en Daisy schreef: Zit er niet veel meer calcium in bot dan 1%? Als een kvv met 15% bot ongeveer 0,5% calcium bevat (ongeveer een gemiddelde hoeveelheid van de kvv's met analyses), dan zou het bot dat daarin zit meer dan 2% calcium moeten bevatten. En in sommige diersoorten zoals lam nog meer. Of reken ik nu ook verkeerd?
Ik krijg de analyse hier niet gekopieerd (staat nog wel ergens anders op het forum) dus moet je het even van me aannemen:

Kalkoennek bevat 1,19% calcium
Kippenrug bevat 0,74% calcium
Kippennek bevat 1,50% calcium
Kippenvleugel bevat 0,62% calcium

Bij de berekening naar hoeveel % vleesbot moet je aan een pup voeren (volwassen hond scheidt teveel aan natuurlijk calcium sowieso uit) ben ik uitgegaan van vleesbot van kleine dieren (juist omdat bot van grotere dieren meer calcium bevat) en dan kom je dus (met karkassen, die voor een goed deel uit kraakbeen bestaan en vergelijkbaar zijn met de kippenrug) op 45% uit.
Door Lizzy
#2807355
chess schreef: Ik zit hier ook met een calciumvraag maar ga er geen nieuw topic voor beginnen aangezien het min of meer over hetzelfde gaat.

Jools is de laatste 2 dagen niet 100% in die zin dat hij 's morgens een beetje overgeeft met wat niet verteerde botjes in.  Niet veel en zeker niet de moeite waard om naar da te hollen want hij is verder ok.  Maar het lijkt me verstandig om enkele dagen geen vleesbot te voeren aangezien hij de rest wel goed kan verteren.

Mijn vraag: ik vervang die dagen het vleesbot door extra spiervlees maar hij krijgt dan geen calcium binnen.  Ik vermoed dat dit voor die enkele dagen geen kwaad kan maar zou het een goed idee zijn om hem wat extra eierschalen te geven om dit te compenseren?  Of zal ik dit laten voor die paar dagen?
Voor een paar dagen hoef je niet persee eierschaal te geven hoor. Ik zou zelf extra pens geven ipv extra spiervlees. Dat bevat ook goede bacterieen en daar ligt de Ca/F verhouding minder ver uit elkaar dan van spiervlees (pens bevat nog steeds meer fosfor dan calcium maar het verschil is minder groot).
Door chess
#2807385
Lizzy schreef: Voor een paar dagen hoef je niet persee eierschaal te geven hoor. Ik zou zelf extra pens geven ipv extra spiervlees. Dat bevat ook goede bacterieen en daar ligt de Ca/F verhouding minder ver uit elkaar dan van spiervlees (pens bevat nog steeds meer fosfor dan calcium maar het verschil is minder groot).
Thanks! 

Ik moet toegeven dat ik tot nu toe geen pens gaf omdat ik het zo verschrikkelijk vind stinken (echt waar) maar dit geeft me de reden om toch wel pens gaan te voeren dan. 
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2807404
Lizzy schreef: Ik krijg de analyse hier niet gekopieerd (staat nog wel ergens anders op het forum) dus moet je het even van me aannemen:

Kalkoennek bevat 1,19% calcium
Kippenrug bevat 0,74% calcium
Kippennek bevat 1,50% calcium
Kippenvleugel bevat 0,62% calcium

Bij de berekening naar hoeveel % vleesbot moet je aan een pup voeren (volwassen hond scheidt teveel aan natuurlijk calcium sowieso uit) ben ik uitgegaan van vleesbot van kleine dieren (juist omdat bot van grotere dieren meer calcium bevat) en dan kom je dus (met karkassen, die voor een goed deel uit kraakbeen bestaan en vergelijkbaar zijn met de kippenrug) op 45% uit.
Dankje, ik kwam de link net ook tegen in een ander topic over calcium. Die gegevens komen dus niet overeen met het botgehalte en calciumgehalte in kvv. Ik denk dat de discrepantie ligt in de hoeveelheid vlees die nog om het bot zit. Aan de vleugels en ruggen die gemeten zijn, zit vast nog een hoop vlees.
Door Annemarie Rijnveld
#2807422
Deze Lizzy?:
http://web.archive.org/web/201112071407 ... lysis.html

barfworld.com/html/barfworld/analysis.html

Raw Meaty Bones Analysis

Poultry Raw Meaty Bones
Turkey Necks @ 100g (As Received) (100% Dry Matter)
Moisture% 70.81
Protein % 16.17 55.40
Sodium% 0.09 0.32
Phosphorus% 0.67 2.31
Potassium% 0.22 0.74
Sulphur% 0.18 0.61
Calcium% 1.19 4.07
Magnesium% 0.04 0.13
Copper (ppm) <2 <2
Iron (ppm) <10 <10
Manganese (ppm) <1 <1
Zinc (ppm) 38 131
Fat% 9.51 32.57

Chicken Backs @ 100g (As Received) (100% Dry Matter)
Moisture%
63.88


Protein %
14.74

40.80

Sodium%
0.09

0.25

Phosphorus%
0.48

1.32

Potassium%
0.20

0.57

Sulphur%
0.15

0.41

Calcium%
0.74

2.05

Magnesium%
0.03

0.08

Copper (ppm)
<2

<2

Iron (ppm)
<10     

<10     

Manganese (ppm)
<1     

<1     

Zinc (ppm)
20

154

Fat%
18.02 

49.90


Chicken Necks - no skin
@ 100g (As Received) (100% Dry Matter)
Moisture%
72.10


Protein %
16.09

57.67

Sodium%
0.09

0.32

Phosphorus%
0.84

2.99

Potassium%
0.20

0.70

Sulphur%
0.16

0.56

Calcium%
1.50

5.37

Magnesium%
0.05

0.16

Copper (ppm)
<2

<2

Iron (ppm)
<10     

<10     

Manganese (ppm)
<1     

<1     

Zinc (ppm)
1554

5572

Fat%
7.22   

25.88


Chicken Leg - skin intact
@ 100g (As Received) (100% Dry Matter)
Moisture%
69.14


Protein %
17.27

55.96

Sodium%
0.08

0.25

Phosphorus%
0.69

2.23

Potassium%
0.17

0.57

Sulphur%
0.23

0.74

Calcium%
1.19

3.86

Magnesium%
0.04

0.13

Copper (ppm)
0.5

2

Iron (ppm)
<1     

<1     

Manganese (ppm)
0.5     

2       

Zinc (ppm)
29

94

Fat%
10.07 

32.62


Chicken Wing - skin intact
@ 100g (As Received) (100% Dry Matter)
Moisture%
68.01


Protein %
18.04

56.41

Sodium%
0.05

0.17

Phosphorus%
0.44

1.38

Potassium%
0.23

0.71

Sulphur%
0.15

0.48

Calcium%
0.62

1.94

Magnesium%
0.03

0.10

Copper (ppm)
<2

<2

Iron (ppm)
<10     

<10     

Manganese (ppm)
<1     

<1     

Zinc (ppm)
17

52

Fat%
12.33 

38.54

BARF World will continue to add to this list – so check back for updates.

back to top
Door Annemarie Rijnveld
#2807510
Meike en Daisy schreef: Zit er niet veel meer calcium in bot dan 1%? Als een kvv met 15% bot ongeveer 0,5% calcium bevat (ongeveer een gemiddelde hoeveelheid van de kvv's met analyses), dan zou het bot dat daarin zit meer dan 2% calcium moeten bevatten. En in sommige diersoorten zoals lam nog meer. Of reken ik nu ook verkeerd?
Ik snap niet wat je bedoelt, Meike?
Als ik kijk bij Carnivoer, die hele dieren toch gebruikt? zie ik gemiddeld 2% Calcium staan ( botgehalte over het totaal 20-23%)

Ik ga er steeds minder van begrijpen, trouwens...Ik zit nu op de Voerwijzer te kijken en te vergelijken. Vaak lees ik dat Tinlo voor verstopping zorgt, want het bevat teveel vleesbot. (Tinlo toch, hè?).
Maar als ik op de Voerwijzer kijk, dan zit er niet zoveel bot in (tussen de 20-25%) en het Calciumpercentage is beduidend lager dan bijvoorbeeld bij Carnivoer-mixen.

Hoe kan dat dan, waar zit het um in?  :-[
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op ma 11 nov 2013, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Annemarie Rijnveld
#2807778
Dank je @flin, ga het gauw lezen!!!

edit:

Ja, interessant, ik ben het aan het lezen, en ben het met je eens...ik weet dat katten een hogere Ca. behoefte hebben dan honden, en heb dat nooit kunnen rijmen met een 15% aan bot (30% vleesbot) dat overal elders wordt aangeraden.
Ik kon mij dus wel weer vinden in 40-45%, maar nu ik dit topic lees....an eye-opener.

Ga weer verder lezen.  :)

Ik zie ook bij de KVV's behoorlijke verschillen in % Ca/F bij hetzelfde aandeel aan ''bot''  :-X  (en zelfde dier)

Zou dat betekenen dat er in bepaalde KVV's meer kraakbeen (maar als bot wordt aangemerkt) dan ècht bot zou worden gedaan?
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op di 12 nov 2013, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2807891
Carnivoer is een apart geval, zulke hoge calciumgehaltes vind je bij geen andere kvv terug. De calciumgehaltes verschillen inderdaad behoorlijk per merk, ik heb voor mijn 'gemiddelde' even naar alle kipvarianten gekeken. Het zal uitmaken wat voor soort bot ze gebruiken (en of het wel echt bot is) en misschien kloppen de percentages ook niet precies
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door