Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2807281
Graag zou ik jullie mening horen over het volgende:

Gisteren is het precies 14 dagen geleden dat we zijn gestopt om Xara atopica te geven en we zijn begonnen met het voeren van kvv. Eerst eend maar omdat ze last kreeg van het hoge botpercentage in Tinlo adviseerden ze ons paard van Tammenga erbij te geven. Het ging hartstikke goed, de jeuk die ze nog had was eigenlijk te verwaarlozen en de kapotte kussentjes van de poten leken te herstellen.

Toen bedacht ik me ineens dat ik ook graag dat laatste beetje jeuk weg wilde hebben en heb ik haar een paar dagen geleden Puur Jeuk gegeven. Één keer 's ochtends 10 drupjes en 's avonds 10 drupjes. Toen wij de volgende ochtend op kwamen had Xara haar voorpoot tot bloedens toe open gebeten  :'( ze kon er amper nog op lopen. En ook een teentje van de achterpoot. Tijdens een korte wandeling ging haar voorpoot zelfs omhoog en wilde/kon ze niet verder lopen. Ik kon mezelf wel voor mijn hoofd slaan!!! Het ging zo goed.

Meteen met Puur gestopt want ik dacht dat daar die reactie van kwam. Sindsdien behandel ik haar pootjes met Vetramil (had ik nog liggen) maar dat doe ik alleen als ik erbij ben want dat vind ze lekker om eraf te likken. Ik masseer het ook goed (maar voorzichtig) in. En voordat we gaan slapen behandel ik de plekken met Cortavancespray zodat ik bijna zeker weet dat ze in de nacht geen jeuk krijgt.

Toch lijkt het nu niet hard te beteren. Ze krijgt nog steeds alleen eend en paard. Nu vragen wij ons af of dit dus alleen is veroorzaakt door Puur Jeuk of dat het ontgifting is of misschien allergisch voor paard?

Wat zouden jullie doen? Doorgaan met eend en paard en zalven? Of stoppen met paard? Puur Jeuk ben ik al mee gestopt en durf ik dus ook niet weer te gebruiken.

Alvast bedankt voor het meedenken!
#2807298
Tsja, ik kan hier echt niks van maken ben ik bang.

Met atopica heb ik geen ervaring,  met elimineren wel.

Als je elimineert, doe je dat met 1 diersoort, minimaal 6 weken lang.
Nu heb je in 2 weken tijd eend, paard, puur jeuk, vetramil én cortavancespray gegeven. Dat zijn dus 5 dingen waar ze niet tegen zou kunnen eventueel.

Even terug naar het begin, alleen eend. En dan aanvullen met eendenspiervlees. Desnoods met eendenorgaan, hoewel dat natuurlijk ook al in de kvv zit. Niks anders. Geen andere diersoorten of puur jeuk etc. Geen snacks (of van eend, gedroogd).
Of je neemt een andere diersoort waarbij je makkelijker aan spiervlees kan komen. Maar echt alleen dat voeren!

Je wil te snel. Elimineren kost tijd, heel veel tijd. Dus hoe moeilijk het ook is, wacht af hoe het gaat, 2 weken is echt niks  ;)

Succes, en vooral blijven vragen hier!
#2807317
sella schreef: Ik zou denken dat de atopica stoppen het probleem is.
Ik zou sowieso niet en stoppen met de atopica en het dieet drastisch omgooien :-\ :-\
Sterkte voor je schat.
Sella, met atopica en haar toenmalige brokken had ze veel meer klachten dan sinds ze op kvv zit zonder atopica. De jeuk was veel erger en ze had op de pillendag altijd last van diarree en misselijkheid dus dat is voor ons geen optie meer.
#2807319
Kim_S schreef: Tsja, ik kan hier echt niks van maken ben ik bang.

Met atopica heb ik geen ervaring,  met elimineren wel.

Als je elimineert, doe je dat met 1 diersoort, minimaal 6 weken lang.
Nu heb je in 2 weken tijd eend, paard, puur jeuk, vetramil én cortavancespray gegeven. Dat zijn dus 5 dingen waar ze niet tegen zou kunnen eventueel.

Even terug naar het begin, alleen eend. En dan aanvullen met eendenspiervlees. Desnoods met eendenorgaan, hoewel dat natuurlijk ook al in de kvv zit. Niks anders. Geen andere diersoorten of puur jeuk etc. Geen snacks (of van eend, gedroogd).
Of je neemt een andere diersoort waarbij je makkelijker aan spiervlees kan komen. Maar echt alleen dat voeren!

Je wil te snel. Elimineren kost tijd, heel veel tijd. Dus hoe moeilijk het ook is, wacht af hoe het gaat, 2 weken is echt niks  ;)

Succes, en vooral blijven vragen hier!
Kim, ik heb ook al gedacht om terug te gaan naar alleen eend maar ik had dus kvv eend van Tinlo met een botpercentage van 25% maar daar kreeg Xara witte/te harde ontlasting van. Nu kreeg ik paard van Tammenga erbij met een botpercentage van 15% en toen ging dat goed. Ook met de jeuk ging het goed totdat ik Puur Jeuk had gegeven. Dus van de cortavance en vetramil kan het niet komen lijkt me...?

Wat kan ik aan die harde ontlasting doen als ik haar weer alleen eend geef?

En kan het ook alleen van de ontgifting komen?
#2807333
nanne schreef: Kim, ik heb ook al gedacht om terug te gaan naar alleen eend maar ik had dus kvv eend van Tinlo met een botpercentage van 25% maar daar kreeg Xara witte/te harde ontlasting van. Nu kreeg ik paard van Tammenga erbij met een botpercentage van 15% en toen ging dat goed. Ook met de jeuk ging het goed totdat ik Puur Jeuk had gegeven. Dus van de cortavance en vetramil kan het niet komen lijkt me...?

Wat kan ik aan die harde ontlasting doen als ik haar weer alleen eend geef?

En kan het ook alleen van de ontgifting komen?
Als je elimineert met eend kun je eendenspiervlees bij de kvv geven als het botpercentage te hoog is.
Wanneer je spiervlees van een andere diersoort erbij geeft ben je eigenlijk niet meer aan het elimineren.

Bij mijn hond gaat iets nieuws altijd een week goed, en daarna beginnen de klachten. Het kan dus in jouw geval best van de tammenga paard komen. Of de puur jeuk. De smeerseltjes lijken mij ook onwaarschijnlijk, maar zeker niet onmogelijk.

Probeer dus of je aan eendenspiervlees kunt komen om erbij te geven. Eventueel kun je van eendenvleugels of bouten het vlees afsnijden en dat geven.

En tenslotte kan het ook ontgiften zijn. Maar dat weet je nu dus niet.
Echt even terug naar af (ook weer bij 0 beginnen qua tijd, de afgelopen 2 weken niet meer meetellen).
Ik hoop dat het alleen ontgiften is en dat het vanaf nu steeds beter gaat!
#2807366
nanne schreef: Graag zou ik jullie mening horen over het volgende:

Gisteren is het precies 14 dagen geleden dat we zijn gestopt om Xara atopica te geven en we zijn begonnen met het voeren van kvv. Eerst eend maar omdat ze last kreeg van het hoge botpercentage in Tinlo adviseerden ze ons paard van Tammenga erbij te geven. Het ging hartstikke goed, de jeuk die ze nog had was eigenlijk te verwaarlozen en de kapotte kussentjes van de poten leken te herstellen.

Toen bedacht ik me ineens dat ik ook graag dat laatste beetje jeuk weg wilde hebben en heb ik haar een paar dagen geleden Puur Jeuk gegeven. Één keer 's ochtends 10 drupjes en 's avonds 10 drupjes. Toen wij de volgende ochtend op kwamen had Xara haar voorpoot tot bloedens toe open gebeten  :'( ze kon er amper nog op lopen. En ook een teentje van de achterpoot. Tijdens een korte wandeling ging haar voorpoot zelfs omhoog en wilde/kon ze niet verder lopen. Ik kon mezelf wel voor mijn hoofd slaan!!! Het ging zo goed.

Meteen met Puur gestopt want ik dacht dat daar die reactie van kwam. Sindsdien behandel ik haar pootjes met Vetramil (had ik nog liggen) maar dat doe ik alleen als ik erbij ben want dat vind ze lekker om eraf te likken. Ik masseer het ook goed (maar voorzichtig) in. En voordat we gaan slapen behandel ik de plekken met Cortavancespray zodat ik bijna zeker weet dat ze in de nacht geen jeuk krijgt.

Toch lijkt het nu niet hard te beteren. Ze krijgt nog steeds alleen eend en paard. Nu vragen wij ons af of dit dus alleen is veroorzaakt door Puur Jeuk of dat het ontgifting is of misschien allergisch voor paard?

Wat zouden jullie doen? Doorgaan met eend en paard en zalven? Of stoppen met paard? Puur Jeuk ben ik al mee gestopt en durf ik dus ook niet weer te gebruiken.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ja, dit is dus het linke als je meerdere dingen  probeert.... :-\ (wat ik heel goed begrijp hoor, begrijp me goed :-*)

En deze reactie kan dus van alles zijn. Het kan absoluut te maken hebben met ontgiften. Je hond moet echt enorme hoeveelheden schadelijke stoffen kwijt. Reken sowieso maar 1 maand per jaar dat ze brokken gegeven heeft. En reken ook maar op extra noodzaak tot ontgiften door de Atopica.

En Puur Jeuk bevat: Extract van Echte guldenroede (Solidago virgaurea). Verdunde extracten van Aloe vera, Boekweit (Fagopyrum esculentum), Echte guldenroede (Solidago virgaurea), Grote brandnetel (Urtica dioica), Grote klis (Arctium lappa) en Moerasrozemarijn (Ledum palustre). En daar zitten een aantal middelen in die het ontgiften stimuleren. Dus het kan heel goed dat dit net teveel is geweest.

Maar goed, ik neem niet aan dat je hond Atopica heeft gekregen vanwege een voedselallergie maar vanwege een allergie voor andere zaken. Waar is ze allergisch voor?

En waarom heb je gekozen om een eliminatie dieet te gaan doen?

Niet dat dit verkeerd is maar ik vraag het me gewoon af.

Ik zou zelf terug gaan naar het begin. Het kan namelijk zeker ook wel van paard komen. Hoeft niet, maar kan wel. Dus het makkelijkste ga je nu weer even terug naar de basis, ga je eend voeren en alleen eend. Als het percentage bot te hoog is, kun je inderdaad wat eendenhartjes/vlees erbij geven. Of gewoon zelf gaan samenstellen met hele eenden. Dan heb je alles het zuiverst en weet je echt 100% zeker wat je geeft. Dat zou ik doen, persoonlijk. Tenminste, als je persee wilt elimineren.
#2807417
Lizzy schreef: Ja, dit is dus het linke als je meerdere dingen  probeert.... :-\ (wat ik heel goed begrijp hoor, begrijp me goed :-*)

En deze reactie kan dus van alles zijn. Het kan absoluut te maken hebben met ontgiften. Je hond moet echt enorme hoeveelheden schadelijke stoffen kwijt. Reken sowieso maar 1 maand per jaar dat ze brokken gegeven heeft. En reken ook maar op extra noodzaak tot ontgiften door de Atopica.

En Puur Jeuk bevat: Extract van Echte guldenroede (Solidago virgaurea). Verdunde extracten van Aloe vera, Boekweit (Fagopyrum esculentum), Echte guldenroede (Solidago virgaurea), Grote brandnetel (Urtica dioica), Grote klis (Arctium lappa) en Moerasrozemarijn (Ledum palustre). En daar zitten een aantal middelen in die het ontgiften stimuleren. Dus het kan heel goed dat dit net teveel is geweest.

Maar goed, ik neem niet aan dat je hond Atopica heeft gekregen vanwege een voedselallergie maar vanwege een allergie voor andere zaken. Waar is ze allergisch voor?

En waarom heb je gekozen om een eliminatie dieet te gaan doen?

Niet dat dit verkeerd is maar ik vraag het me gewoon af.

Ik zou zelf terug gaan naar het begin. Het kan namelijk zeker ook wel van paard komen. Hoeft niet, maar kan wel. Dus het makkelijkste ga je nu weer even terug naar de basis, ga je eend voeren en alleen eend. Als het percentage bot te hoog is, kun je inderdaad wat eendenhartjes/vlees erbij geven. Of gewoon zelf gaan samenstellen met hele eenden. Dan heb je alles het zuiverst en weet je echt 100% zeker wat je geeft. Dat zou ik doen, persoonlijk. Tenminste, als je persee wilt elimineren.
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Xara heeft Atopica gekregen omdat volgens de DA niets wees op een voedselallergie. En ze zou volgens de DA niet op Atopica reageren als ze geen atopische allergie had, dus eigenlijk gewoon op basis van speculeren. En tja...als leek probeer je dat dan maar en ga je er vanuit dat de DA het wel weet. Alles om die rotjeuk te laten stoppen!!!! En met dierenarts bedoel ik een dermatoloog bij een dierenkliniek. Maar de laatste tijd moest ik steeds vaker Atopica geven, ze werd er ziek van en ze kreeg steeds meer jeuk ondanks ze om de dag 150 mg Atopica kreeg. De dermatoloog stelde eveneens een laparoscopie voor want daar kon het ook aan liggen. En een bloedonderzoek te laten doen en desensibiliseren.

Voordat ik een bloedonderzoek wilde laten doen om evt. te starten met sensibliliseren wilde ik dit proberen. Want ik las dat 40% ?? van de honden die een atopische allergie hebben ook een voedselallergie ontwikkelen. Daar komt bij dat Xara van pup af aan heel veel ellende heeft gehad (o.a. 3 keer geopereerd aan haar pootjes) dus ik wil geen onnodige onderzoeken/operaties.

Omdat ik er al een tijdje over denk om vers te gaan voeren heb ik nu maar doorgepakt en informatie gevraagd bij degene die mij het voer verkoopt. Zij heeft eveneens contact met een kynologisch centrum die veel ervaring hebben met elimineren. Al snap ik dan niet dat ze me paard heeft voorgesteld ipv eendenspiervlees...

Lizzy, nu ik jouw verhaal van Puur Jeuk lees vermoed ik toch dat het daarvan komt al hou ik de mogelijkheid dat ze op paard reageert ook even in mijn achterhoofd. Voor mezelf heb ik zoiets dat er nu heel snel verbetering moet optreden en anders ga ik idd heel snel terug naar alleen eend met extra eendenspiervlees.

Wat heel bijzonder was, is toen ik de Atopica liet staan twee weken geleden eend ging voeren, ze ineens van die heftige jeuk af was. Heel af en toe likte ze nog even maar ja, dat doen alle honden natuurlijk. Stom dat ik de Puur Jeuk heb gegeven want toen ineens kreeg ze die heftige reactie.

Maar ik ga hoe dan ook niet weer terug naar de Atopica en ook niet naar brokken voeren. Ze smult van kvv en is sindsdien een stuk vrolijker en energieker!
Laatst gewijzigd door nanne op di 12 nov 2013, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#2807420
Wees nou niet zo streng voor jezelf, je hebt haar alleen maar geprobeerd te helpen en je doet hartstikke je best :-*

Geef het maar weer eventjes tijd joh.

Helemaal begrijpen hoe de dermatoloog het allemaal heeft gepakt doe ik niet hoor.... Is dit hoe de hele behandeling is geweest rondom de jeuk? Zijn er afkrabsels gemaakt (voor mijten, gisten, bacterieen?)? Ze heeft geen hypoallergeen dieet voorgeschreven?
#2807428
Lizzy schreef: Wees nou niet zo streng voor jezelf, je hebt haar alleen maar geprobeerd te helpen en je doet hartstikke je best :-*

Geef het maar weer eventjes tijd joh.

Helemaal begrijpen hoe de dermatoloog het allemaal heeft gepakt doe ik niet hoor.... Is dit hoe de hele behandeling is geweest rondom de jeuk? Zijn er afkrabsels gemaakt (voor mijten, gisten, bacterieen?)? Ze heeft geen hypoallergeen dieet voorgeschreven?
Dank je wel Lizzy...ik wilde iets te snel en te graag denk ik  :-[

Nee, er is helemaal niets gedaan. Xara was toen net aan haar poot geopereerd en de orthopeed had naar de jeukplekken gekeken. De rest is telefonisch gegaan met de dermatoloog omdat Xara niet twee uur in de auto kon reizen na die operatie. Ze is zelfs helemaal kaal geweest van de Atopica toen we het in het begin ieder dag moesten geven. Ook toen is het alleen via de mail (foto's) en telefoon gegaan. Ze zei dat we het nooit helemaal met atopica onder controle zouden krijgen en dat we er shampoo's en cortavancespray etc. bij moesten gebruiken. Niks gehoord over een hypoallergeen dieet maar misschien omdat ze al speciale brokken kreeg voor de gewrichten??
#2807912
bosnimf1976 schreef: Hier ook een allergiehond met Atopica. Bij ons is het helaas totaal niet gelukt haar met KVV medicatievrij te krijgen. Onze hond krijgt om de twee dagen een pil. Verder heb ik hele goede resultaten met wassen met speciale shampoo en cortavancespray. Het moet natuurlijk ook wel gaan zonder medicijnen.
Wat ontzettend jammer dat het niet gelukt is bij jullie. Hier moet ik het ook nog zien hoor maar vooralsnog heb ik goede hoop.

Xara kreeg ook om de twee dagen twee pillen (150 mg). Op de pillendag had ze dan ontzettende jeuk en kon ik haar amper van haar poten afhouden. Heel vaak moest ik haar om de dag deze dosering geven en dat werd steeds vaker. Toen ik stopte en kvv gaf leek de jeuk ineens helemaal weg...nog een heel klein beetje maar niet noemenswaardig.

Mocht het niet gaan lukken dan laat ik alsnog een bloedonderzoek doen en zal ik overwegen om te gaan desensibiliseren want eigenlijk wil ik niet meer terug naar de Atopica, mede omdat ze er niet goed op reageert.

De pootjes lijken wat rustiger te worden nu. Ik behandel ze voor de nacht met cortavancespray en dan zit ze er de hele nacht niet aan. Overdag ben ik bij haar en kan ik het in de gaten houden. Vandaag heeft ze nog helemaal geen jeuk weer gehad dus ik krijg heel voorzichtig weer een beetje hoop...
Laatst gewijzigd door nanne op di 12 nov 2013, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#2807921
Wat naar zeg. Onze hond had altijd prednison en moest steeds omhooog en nu elke derde dag een pil van ook 150 mg. Veel minder dus en ze is niet misselijk, weinig jeuk, soms plekken en een heel volle vacht. Dat laatste kan ook weer van Atopica komen. Onze hond is een Golden van 22kilo met een mijtenallergie en volgens mij reageert ze in dew lente/zomer ook op pollen. Desensibiliseren hier niet gewerkt maar zou het zeker proberen. Sneu he dat gekrab? Hoe oud is zij?
#2807926
Ach, desensibiliseren hebben jullie dus ook al geprobeerd...wat jammer zeg dat niets werkt!! En idd zo sneu dat ze zo'n jeuk hebben. Ik heb eczeem aan mijn handen dus weet wat het is en dus ook dat je soms niet kunt stoppen...

Gelukkig hebben jullie de jeuk redelijk onder controle nu en heeft ze weinig last van de bijwerkingen.

Xara is net vier jaar geworden...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door