Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tammie
#2806579
De katten, Thor en Ra, gaan hier toch over.
Ze vreten alles wat ik ze voor zet.
Ra; geen haar op zijn hoofd die er aan denkt om Thor zijn eten op te laten eten, andersom gaat hier niet gezien de porties van Thor kleiner zijn.
Ze moeten nog hier 3 dagen in de week brok eten maar vinden dat eigenlijk niet leuk, dat wil dus zeggen dat ze dan lekker gaan gillen om eten als ik met dat van Pepper/Indra bezig ben.
De brokken die ik dan nog over heb vreten ze maar mooi op als de baasjes op vakantie zijn :)
het enige waar ik tegen op zie is dat de kleine porties invriezen maar goed....Daar zal ik mij maar naar moeten zetten dan.
Komende menu had ik voor ze bedacht. Ik ben op zich dus niet bang dat ze het niet gaan eten

Ra 200 gram per dag
bot 40,00% 480
Orgaan 15% 180
spiervlees 30,00% 360
Overig 15% 180

Dag 1 totaal 245 gram: konijnkarkas 80gram, orgaan 30, kalkoenfilet 60, 1dagskuiken (gerekend op 75 gram)
Dag 2 totaal 170 gram: haaskarkas 80 gram, orgaan 30, paardensnijsel 60 gram
Dag 3 totaal 170 gram: patrijskarkas 80 gram, orgaan 30 gramhertenvlees 60 gram
Dag 4 totaal 245 gram: ganskarkas 80, orgaan 30 gram, hazenvlees 60 gram, 1dagskuiken
Dag 5 totaal 170 gram: kwartelkarkas 80 gram, orgaan 30 gram, kalfs/lamsgehakt 60 gram
Dag 6 totaal 200 gram:kippenrugstukjes 80 gram, orgaan 30 gram, rundvlees 60 gram, haringsnipper 30
Dag 7 capelin/makreel 200


Thor 120 gram per dag
bot 40,00% 290
Orgaan 15% 110
spiervlees 30,00% 220
Overig 15% 120





Dag 1 totaal 155 gram:konijnkarkas 50 gram, orgaan 20 gram, kalkoenfilet 35 gram, 1dagskuiken
Dag 2 totaal 95 gram: haaskarkas 40 gram, orgaan 20gram, paardensnijsel 35 gram
Dag 3 totaal 105 gram: patrijskarkas 50 gram, orgaan 20 gram, hertenvlees 35 gram
Dag 4 totaal 140 gram: ganskarkas 50 gram, orgaan20 gram.hazenvlees 40 gram1dagskuiken
Dag 5 totaal 100 gram: kwartelkarkas 50 gram, orgaan 15,  kalfs/lamsgehakt 35 gram
Dag 6 Totaal 145 gram: kiprugstuk 50 gram,orgaan 15, gram, rundvlees 40gram,haringsnipper 40 gram
Dag 7 capelin/makreel 120 gram
Door tammie
#2806593
Oooooh ja, orgaanmixje stel ik zelf samen voor Pepper en Indra, de katten doen hier dus gewoon aan mee als het aan mij ligt. Voor de komende maand wordt dat:
eendenhart, konijnenlever, rundermilt en lamsnier.
Ik heb vorige maand gewoon 5 zakje gepakt (had ik kippenmaag en long er bij zitten) en van de kippenmaag en long op het oog wat minder in gedaan dan hart, lever en nier. Zo wilde ik het dus deze maand weer doen, 4 zakjes en dan gewoon op het oog verdelen maar om daarna af te wegen tot ik het goede daggewicht heb.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2806742
Ziet er op zich niet heel verkeerd uit, maar ik heb wel wat kanttekeningen.

- Zowel haas- als ganskarkas zijn ongemalen te hard voor een kat, zeker een niet-volleerde barfer. Patrijs mogelijk ook, maar dat weet ik niet zo.
- Wat ik van haas en gans heb gehoord is, dat de karkassen erg kaal aankomen. Als je gaat malen, kan je er zonder pardon natuurlijk extra spiervlees bijvoegen. Als je niet gaat malen (9 vd 10x niet nodig), zou ik een kat geen kale botten geven, ook niet met wat los extra spiervlees erbij. Een kat verteert toch anders dan een hond.
Neem voor katten gewoon altijd dik bevleesd en mooi vleesbot. Ze hebben dit zeker nodig.

- Je hebt 1,5 visdag. Ik vind dat teveel, zeker als deze vlak achter elkaar zijn.
Als je niet minder vis wilt voeren (het is jouw menu natuurlijk, dat moet je zelf weten), wil ik je wel aanraden de vis meer te spreiden. Zo voorkom je standaard diarree op zaterdagavond.

- Mijn kuikentjes wegen gemiddeld tussen de 30 en 40 gram. Geef er per week dus gerust 2-3 per kat.

- Iedere dag compleet voeren is voor een kat niet te doen. Je krijgt hele kleine onhandige porties en dat is een crime om te portioneren. Volgens mij wisselen de meeste kattenmensen af per dag met orgaan en spiervlees, ik ook. Dus de ene dag vleesbot met orgaan en de andere dagen spiervlees bij het vleesbotje.


Over je orgaanmix, iedereen voert orgaan anders en er zijn hier meer mensen die van al het orgaan een mix maken.
Long en milt en dan helemaal rundermilt vind ik niet zo logisch. Long schijnt weinig voedingswaarde te bevatten en milt eet een kat denk ik niet zo van nature. Runderorgaan vind ik raar voor katten, want dat zouden ze zelf eigenlijk nooit eten (ja, rundvlees ook niet, maar daar is nu eenmaal makkelijk en relatief goedkoop aan te komen en hier vinden ze het bijzonder smakelijk). Hoe lekker ze hier rundvlees vinden (biefstuk; purr!), runderorgaan gaat er met hele lange tanden in, als dat überhaupt al lukt.
Door tammie
#2806776
menuutje aangepast. Kom ik op het volgende uit.
Ra staat welliswaar op meer 1dagskuikens per week maar voor mijn gevoel is het vreemd om Ra dezelfde hoeveelheid 1dagskuikens als Thor te geven.
Ra is een main coon, Thor een kruising turkse angora-hh kat en de laatste heeft dus ook de grootte van een  normale kater terwijl Ra toch echt wel een flinke kater is (gewicht circa 6-8 kg).

Dag 1 konijnkarkas 80 gram, kalkoenfilet 120 gram, 1dagskuiken 2 stuks
Dag 2 gemalen kalkoen 80 gram, 60 gram orgaan
Dag 3 patrijskarkas 80 gram, hertenvlees 120 gram
Dag 4 eendenrugstuk 80 gram, orgaan 60 gram, 1dagskuiken 1 stuk
Dag 5 kwartelkarkas 80 gram, kalfs/lamsgehakt 120 gram
Dag 6 kippenrugstukjes 80 gram, orgaan 60 gram, 1dagskuiken 2 stuks
Dag 7 capelin/haringsnippers 200 gram

Menu thor eender als Ra met verschil de 1 dagskuikens allemaal 1x
De gemalen kalkoen kan ik zo aankomen en weet ik uit ervaring dat ze dat erg onversmaadbaar vinden. Patrijs laat ik nog eventjes staan, krijgen ze hem niet op dan kan ik hem altijd nog vervangen door gemalen kalkoen en kwartelkarkas of bosduif.

De rundermilt laat ik er voor hun uit (kleine moeite) en gooi ik wat kippenmaagjes er door heen. lamsnier laat ik wel staan, past misschien niet helemaal bij het prooidier voor katten maar voordeel vind ik wel dat het nier vrij "schoon" is, daarnaast ik graag wat afwisseling in de nier wil houden wat ik anders niet meer heb (wb. diersoorten, anders zit ik alleen op konijnennier vast).
#2815950
Een beetje later, maar toch nog even zeggen dat ik wel elke dag compleet voer hoor.
Ik vind het niet zo'n probleem.
Vleesbot en spier krijgen ze elke dag evenveel. 
Orgaan geef ik maar 4 dagen in de week en de rest van de dagen krijgen ze kuiken of vis 's avonds. 
Zo kom ik op orgaanportie's van 100gr, spiervlees 135gr en vleesbot 165gr.  Ongeveer he.
Samen 400gr per dag.

Ale, het blijft je eigen keuze natuurlijk, maar mij bevalt compleet voeren wel prima.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door