Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door HDSI59
#2806382
Zoek raad en advies!

Onze witte herder van 7 jaar oud is geboren met een slechte alvleesklier werking. Als pup erg veel last van groeipijn en chronische diarree, waardoor hij perianale fistels kreeg.
Na lang dokteren dachten we alles onder controle te hebben. Fistel geheeld, ontlasting goed en eindelijk naar 3 jaar ging het erg goed met hem. We voeren carnibest pacreas en hij is een stoere vent geworden. Na het overlijden van zijn maatje een oude schotse herder begon hij slechter te eten, wat geen probleem was daar hij behoorlijk tegen de bovenlijn met zijn gewicht zat. Begin oktober kreeg hij een fikse urinewegontsteking waarvoor hij een antibiotica kuur heeft gekregen. Na deze keur weigert hij echter zijn voer te eten, en is inmiddels al 5 kilo afgevallen. de groentes die ik erdoor meng eet hij wel en ook ander voer eet hij al is het met tegenzin.

Ben nu dus ook bang dat wanneer hij de carnibest panceas niet meer eet  hij weer diarree krijgt en daarmede de fistels terug komen.

wie o wie weet raad?

Groetjes Desiree.
Door Martine-Tom
#2806388
Je zou mss kunnen kijken of je verse pancreas door een andere kvv kan mengen, mss dat ie een andere smaak wel kan waarderen?
Je kan ook de enzymen kopen maar die zijn schreeuwend duur helaas...
Ik zou denk ik voor de verse pancreas gaan kijken en die door een "gewone" kvv mengen, in principe kan dat elke kvv zijn, het ligt een beetje aan hoe het valt, vaak word vetarm geindiceerd maar bij mijn 2 katten had vet weinig invloed op hun ziek zijn. Granen waren veel erger voor ze, ik gaf ze elk voer wat ze aten en dat met enzymen er overheen en dat ging eigenlijk prima.
Maar je zou even kunnen kijken wat het vetgehalte is van CB pancreas en dan een kvv zoeken die vergelijkbaar is, daar de pancreas aan toevoegen en dat voeren.

Andere optie is om eetlustopwekkers te geven of eventueel maagzuurremmers of pijnstillers, dat wil bij EPI klanten ook nog wel eens helpen  :)
Door Lil
#2806418
Naar de da!
Ik lees urineweginfectie gehad. Als de nieren zijn aangetast merk je dat vaak doordat ze niet meer eten. Mocht medisch alles ok, dan inderdaad het voer aanpassen. Ik ben heel voorzichtig geworden met slecht etende honden waar medisch wat aan mankeert.
Door inni
#2806420
een antibioticakuur kan de maag fel van slag brengen.


Hier ook een pancreasprobleem van 7 jaar (maltezertje). Ik voer nu sinds een jaar en enkele maanden alleen nog eend, (eendenekken waarvan we 't vet volledig afhalen en eendenborst zonder vet wat we zelf vermalen) en wat verse pancreas (ok met zo goed alds geen vet) Maar dat lijkt me voor een herder niet haalbaar. Misschien toch ergens een zo mager mogelijke kvv zoeken (wel eentje waarvan de samenstelling niet te fel wijzigd) en aanvullen met verse pancreas (ik koop die in de slachterij aan 5 euro per kg).
Wat bij Berre hier wel eens wil helpen om hem aan 't eten te krijgen (zoals de laatste weken want hij is weer op dieet) is wat mager vlees lichtjes schroeien in een pannetje, en in kleine stukjes maar terwijl 't nog warm is onder z'n voer mengen.  Ik zou ook kleine hoeveelheden meerlmaals per dag geven zodat z'n maag 't niet te druk krijgt.
Hopelijk is hij er snel weer bovenop en kan hij z'n gewicht wat ophalen want de winter komt eraan en dan merk ik hier toch steeds dat Berre wat verliest aan gewicht.
Gebruikersavatar
Door doranto
#2806421
Heb geen ervaring met een slecht werkende alvleesklier. Wél met honden die slecht eten. Ik geef dan kefir van geitenmelk. Voor een hondje van het formaat bordercollie, toch wel een flinke mok. Laatst had ik daar (een soort) bambix doorheen gedaan. Hier helpt het altijd goed. De volgende dag eten ze weer.
Door sella
#2806439
Ik zou ook even bloed laten prikken. Ik heb een epi hond gehad, en die was wel een slechte eter in de zomer, vooral met loopse teven, dan at hij maar 500 gram in de week, een duitse herder van 45 kg, zie je het voor je :-X Tegen de herfst was hij dan 35 kg.
Veel niet willen eten is wel een beetje epi achtig, maar met de blaasontsteking en hierna niet meer willen eten, zou ik toch even extra bloed laten prikken.
Veel kan je op epi schuiven, meten is weten, ik zou hier geen risico mee nemen.
Mijn Diego had ook peri anaal fistels, en dat staat echt lost van de diarree. Het is meer dat de weerstand van honden met epi knudde is, en ze heel ontstekingsgevoelig zijn.
Door HDSI59
#2806452
dank voor jullie adviezen. heb vrijdag al bloed laten prikken, en krijg daar maandag of dinsdag uitslagen van. hoop niet dat zijn nieren het begeven. urineweg infectie was erg heftig, verloor veel bloed. dus afwachten maar.

groetjes Desiree
Door Lil
#2806513
HDSI59 schreef: dank voor jullie adviezen. heb vrijdag al bloed laten prikken, en krijg daar maandag of dinsdag uitslagen van. hoop niet dat zijn nieren het begeven. urineweg infectie was erg heftig, verloor veel bloed. dus afwachten maar.

groetjes Desiree
Ik duim voor jullie mee!!!
Door Lizzy
#2807367
Misschien kun je ondertussen ook een ander merk pancreas-voer proberen, misschien is hij tijdelijk even afgeknapt van het voer dat hij nu krijgt. TinLo heeft ook een pancreas versie.

Sterkte, ik duim ook mee!
Door HDSI59
#2808680
Hoi Allemaal,
m
Goed bericht. Bloedwaarden van Elvis zijn gelukkig allemaal goed. (nierfunctie. alvleesklierenzymen, Bezinksel etc. etc.) Hoogstwaarschijnlijk door antibiotica keur toch tijdelijk veranderde smaak. Gisteren voor het eerst sinds 4 oktober bak weer helemaal leeggegeten zonder lange tanden. Wel effe extra kipfilet doorheen gedaan. vanaf nu dus andere toevoegingen effe geleidelijk aan minderen. Heb er alle vertrouwen in. :D :D :D.

Groetjes Desiree
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door