Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2804783
De keer dat ik ze had waren ze zeker groter dan een eendennek, eend gaat met gemak door mijn molen heen en kan ik makkelijk knippen, deze nekken kon ik niet makkelijk knippen en mijn molen wilde ze niet malen dus voor in mijn idee zijn ze te hard voor beginners.
#2804882
Ik heb ze gehad van degomeat, de dikte wisselt enorm. In het begin had ik mooie duntjes die makkelijk door te zagen waren(In bevroren toestand)
Later kreeg ik ze die zo dik waren als volwassen mannenpolsen van bouwvakkerformaat.......Die heb ik toen weg moeten gooien, die waren echt veel te hard.
#2804911
Hier ook wisselden ervaringen.

Soms heel mooie klein die ook goed zacht zijn, soms grote die harder zijn.

Die grote heb ik wel gevoerd , de eerst paar keren platgeslagen en kleiner gehakt, later alleen maar kleiner gehakt.

Femke heeft er geen problemen mee, ze eet ze makkelijk op en het verteerd ook goed :)

ook nu ze wat meer moeiten krijgt met vleesbot, krijgt ze die dikke nekken nog goed weg, lams ribben en staartjes daar in tegen beginnen een probleem te worden. 
Als oud hondje vind ze die te hard en te veel werk worden  :-\

Die kleintjes zijn in mijn ogen wel beginners botten voor honden, zelfs mijn katten kregen die klein ook al was het wel lekker hard werken voor ze  :biggrin2:
#2805654
En ervaring wat betreft kalkoennekken in het algemeen?  Ik zie ze bij mij in de slager liggen maar durf ze niet kopen omdat het bot van een kalkoen veel te scherp is maar misschien geldt dit niet voor de nek?  Ze zien er wel mooi uit moet ik toegeven.  Qua grootte schat ik ze minstens 2x zo lang en 2x zo dik als een kippennek.
#2805659
Ervaring wat betreft kalkoennekken in het algemeen: ik heb alleen maar goede ervaringen.
Ik geef ze dun en dik, en er zijn geen problemen met kauwen en poepen naderhand. Worden keurig met kalmte opgeknauwd. Zowel door Yuma als Ale.

In het begin heb ik de nekken met een tuinschaar over de lengte tot bijna in het midden opengeknipt, de nek uitgespreid, en daarna over de breedte ingeknipt..Dit om inslikken te voorkomen, en om Yuma langzaam aan dit soort bot te laten wennen.

Bij Ale daarentegen heb ik deze moeite niet genomen, na een anderhalve maand van Barf een dunne nek gegeven, en dat is prima gegaan, prima op gekauwd en ook verteerd.
#2805848
Mijn wildleverancier levert dezelfde kalkoennekken als die Degomeat levert.

De samenstelling is de laatste tijd idd. wisselend qua grootte /hardheid van de nekken.
Dit komt omdat de kleine ,zachtere nekken afkomstig zijn van de hennen en de grote dikke van de hanen.

Eerder werden deze nekken nog wel uitgesorteerd op afmetingen ,maar naar ik heb begrepen is dat kostentechnisch minder aantrekkelijk geworden.
Vandaar dat je niet meer dezelfde soort afmetingen geleverd kan krijgen.

Het is dus elke keer afwachten of je de kleinere of de grotere krijgt ( of door elkaar)

De hardheid van kalkoennekken vind ik goed te doen,ze " brokkelen" meer uit elkaar
vergeleken met de vleugels of andere delen van de kalkoen.

Mijn honden hebben er nooit moeite mee gehad ,terwijl ik wel voorzichtig ben met de andere kalkoendelen.
De hennennekken zijn heel zacht ,vergelijkbaar met eendennek.Prachtig om te voeren.
De hanennekken kunnen kneiterhard zijn ,niet altijd fijn om te voeren
#2805898
Nova gaf steeds over van kalkoennekken,  wat van bot terugkwam leek op doornen van een struik :-\

Ik heb dunne nekken gehad, beetje  formaat stevige eendennek.  Maar nu heb  ik sinds lange tijd weer eens kknekken gekocht  en die hebben aan de basis een doorsnee van wel 8 cm  :o

Ik wil ze wel delen in de lengte richting, en  dan eens  gaan voeren. Kijken wat het brengt
#2806159
Hier ook ervaring. Tijdens het eten laat ik eerst een kant redelijk fijn kauwen, net niet opeten.
Dan moet Collin even loslaten en draai ik t bot om. Als hij lekker aan t kluiven is laat ik los. Zo weet ik zeker dat hij het laatste stuk niet ineens ongekauwd opvreet.
En t is nog gezellig ook  :P
#2806346
Annemarie Rijnveld schreef: Ervaring wat betreft kalkoennekken in het algemeen: ik heb alleen maar goede ervaringen.
Ik geef ze dun en dik, en er zijn geen problemen met kauwen en poepen naderhand. Worden keurig met kalmte opgeknauwd. Zowel door Yuma als Ale.

In het begin heb ik de nekken met een tuinschaar over de lengte tot bijna in het midden opengeknipt, de nek uitgespreid, en daarna over de breedte ingeknipt..Dit om inslikken te voorkomen, en om Yuma langzaam aan dit soort bot te laten wennen.

Bij Ale daarentegen heb ik deze moeite niet genomen, na een anderhalve maand van Barf een dunne nek gegeven, en dat is prima gegaan, prima op gekauwd en ook verteerd.
Ah, de tuinschaar is een goede tip!  :)  Zal eens een poging ondernemen maar in eerste instantie met dunne nekjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door