Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Sultan
#2805517
Zoals de titel al zegt, hoe gaan de fokkers hier om met de COI waarde bij een mogelijk nest?

Wat vinden jullie aanvaardbaar? Betrekken jullie het bij jullie fokplannen? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
Over hoeveel generaties berekenen jullie de COI? Of over hoeveel generaties zouden jullie het, in het perfecte geval willen meenemen in jullie plannen? (wel meegenomen dat het voor sommige rassen nog niet uitvoerbaar is voor meer dan bv 4 of 5 generaties, zover mij bekend)

Ik vind de COI van wezenlijk belang bij het fokken. Uiteraard in combinatie andere elementen, zoals gezondheid, HD en ED uitslag én karakter van de honden in kwestie. (even gesproken puur voor mijn eigen ras, bij andere rassen zullen andere gezondheidstesten/risico's ook meespelen) En ja, de honden zullen ook wel ras typisch moeten zijn qua uiterlijk ;)

Ik ben voorstander van een COI zo ver mogelijk onder de 10%. Is de uitkomst hoger, gaat die combi niet door.

Vermeld er wel bij dat wij geen enkel probleem hebben om ver te reizen voor een dekking... Voor ons eerste nest hebben wij 2x 1600km enkele reis gereden voor de dekking. Eerste keer bleef dame leeg, tweede keer was het resultaat 11 pups :D Zoals het er nu uitziet, zal de volgende reis voor een nestje nog iets verder zijn ;) Vers bloed, lage COI, super leuke, gezonde reu met prima karakter.
Door Esther Q
#2805522
Ik zit in twee verschillende situaties. Bij onze poolhonden, malamutes, kijk ik er niet naar. Dit, omdat onze groep honden voor genoeg generaties geen voorouders deelt met honden van buitenaf. Bij het kiezen van een hond van buitenaf (wij kopen tot nu toe pups aan voor de fok) kijken we naar de praktijkprestaties van de ouders en eventueel nog de grootouders.

Ik oriënteer me nu ook in de Hollandse Herder, en dat is een klein ras. Een heel klein ras, mag ik wel zeggen... en daar kijk ik er wel naar. Voor mij is daar nu <5% op 9 generaties acceptabel. Maar vooral belangrijk in dat kleine ras vind ik de hoeveelheid keren dat er met honden is gefokt. Sommige reuen zijn erg vaak ingezet. Vooral daar probeer ik rekening mee te houden. Zo ben ik bij de aanschaf van mijn teefje van fokker gewisseld toen voor het nest waar ik eerst op de wachtlijst stond de reu die zou worden ingezet shows won en veel aanvragen begon te krijgen. Ik wilde geen teefje van een vader die misschien straks in ontzettend veel stambomen ging opduiken.

Los hiervan heb ik op zich niets tegen zo nu en dan lijnteelt met een hoge coi. Zolang ik mij kan vinden in de redenen en de daarvoor gebruikte honden.

Edit: http://www.mydogdna.com/blog/pox-popular-sire
Laatst gewijzigd door Esther Q op za 09 nov 2013, 06:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2805539
Sultan schreef: Zoals de titel al zegt, hoe gaan de fokkers hier om met de COI waarde bij een mogelijk nest?

Wat vinden jullie aanvaardbaar? Betrekken jullie het bij jullie fokplannen? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
Over hoeveel generaties berekenen jullie de COI? Of over hoeveel generaties zouden jullie het, in het perfecte geval willen meenemen in jullie plannen? (wel meegenomen dat het voor sommige rassen nog niet uitvoerbaar is voor meer dan bv 4 of 5 generaties, zover mij bekend)

Ik vind de COI van wezenlijk belang bij het fokken. Uiteraard in combinatie andere elementen, zoals gezondheid, HD en ED uitslag én karakter van de honden in kwestie. (even gesproken puur voor mijn eigen ras, bij andere rassen zullen andere gezondheidstesten/risico's ook meespelen) En ja, de honden zullen ook wel ras typisch moeten zijn qua uiterlijk ;)

Ik ben voorstander van een COI zo ver mogelijk onder de 10%. Is de uitkomst hoger, gaat die combi niet door.

Vermeld er wel bij dat wij geen enkel probleem hebben om ver te reizen voor een dekking... Voor ons eerste nest hebben wij 2x 1600km enkele reis gereden voor de dekking. Eerste keer bleef dame leeg, tweede keer was het resultaat 11 pups :D Zoals het er nu uitziet, zal de volgende reis voor een nestje nog iets verder zijn ;) Vers bloed, lage COI, super leuke, gezonde reu met prima karakter.
Bij de Dalmaat (is natuurlijk bij ieder ras anders) is het mogelijk om het COI over 10 generaties of meer te meten. En het is ook mogelijk om onder de 10% COI te blijven als je naar 10 generaties (of 12 of 15) kijkt. Dus ik heb het COI wel het liefst onder de 10%. Tenzij er hele goede redenen zijn om een keer iets hoger uit te komen, waarna ik dan weer een combinatie kan maken waarbij het COI 0% tot 5% is (0% over 10 generaties is bij ons ook mogelijk, 15 generaties ook nog wel. Ik zou moeten kijken, maar misschien red je zelfs 20 generaties. Dit zijn dan bijv. Amerikaanse honden).

Wij hebben overigens ook diverse van dit soort over populaire dekreuen binnen ons ras. Lastig hoor. Maar die fout wordt keer op keer gemaakt. En ik ben inmiddels mijn hoop en geloof kwijt dat het wel goed komt met de rashond.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2805578
bij de beauceron gebruiken we zooeasy om alles uit te rekenen. het is mogelijk om tot 10 generaties terug te kijken
ook mijn streven is om onder de 10 procent te blijven.
ben pas geleden naar een lezing over inteelt en verwantschap geweest van piter bijma, hij hamert op een dek limiet en veel verschillende fokdieren gebruiken (iets wat wij ook toejuichen, een reu mag hier 5 teven in nl dekken)
er zijn altijd mensen/groepen..? die achter die ene reu aan rennen... daarom ben ik zelf heeeel blij met de deklimiet die onze club stelt, dat is helaas bij sommigen wel anders.
ik vind het zelf ook niet erg om een eind te rijden want we zitten toch al heel snel aan frankrijk geklampt omdat daar nou eenmaal de meeste en de meest interessante reuen zitten.

dus ja ik betrek het zeker in mijn fokplannen, ik zou bijv. ook niet achter een reu aan rennen die al heeeel veel gedekt heeft ook al heeft hij een laag ic

bij schapen is aangetoond dat teveel inteelt zorgt voor minder lammen, minder gewicht, minder vruchtbaarheid en minder levensjaren
Door Sultan
#2809290
Excuus voor mijn late reactie.... Het was een beetje erg druk hier thuis ;)

Ik las dat bij bv de Dalmaat de COI gerekend kan worden tot 10 generaties, of meer. Wat een weelde!! Ons ras, de Cane Corso is sinds ergens jaren 80 weer in opbouw. (86 als ik het mij goed herinner) Tien generaties is voor ons ras dus een droom. Wel een mooie droom, overigens ;) Dergelijke berekeningen zijn voor ons dus gewoon niet haalbaar. Ik ben momenteel bezig met COI berekeningen voor een mogelijk komend nest. COI berekend op zeker 6 generaties.
De COI van de beoogde combi is: 6,68
COI vader is: 11,14
COI moeder is: 4,67 (is een pup uit ons gefokte nest)

Uitgaande van alleen de COI een prima combi dus :D Maar er speelt meer mee natuurlijk... HD en ED uitslagen, karakter en uiterlijk, én de algehele gezondheid. met inachtneming van de voorouders. Er komen in dit geval geen gezondheidsproblemen voor. HD en ED moeten nog deels beoordeeld worden, maar daar zijn geen negatieve beoordelingen te verwachten (HD-A en/of HD B ED vrij)Reu is HB-B en ED vrij. Verwachting teef is HD -A en ED-vrij. Let wel, dit is een verwachting!!
Door Drijver
#2809303
Lizzy schreef: Wij hebben overigens ook diverse van dit soort over populaire dekreuen binnen ons ras. Lastig hoor. Maar die fout wordt keer op keer gemaakt. En ik ben inmiddels mijn hoop en geloof kwijt dat het wel goed komt met de rashond.
Ik ook :-\
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door