Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2805526
Afgelopen woensdag ontdekte ik bij Sammy een verdikking in haar nek, ik wilde het iets beter bekijken en wilde wat haren aan de kant doen, op dat moment komt er een hele korst met haren los en ontstaat er een open wond  :-X :-X
Op sommige stukken lijkt het zelfs dat er ook echt huid weg is, dus een soort open vleeswond.

Ik dacht eerst dat het hotspot was. Het rare is dat ik dezelfde avond bij Jillz precies op dezelfde plek in de nek een zelfde wond vind alleen kleiner en iets minder diep en pusserig  :-[ :-[

Ik heb ze behandeld alsof het hotspots waren, en in de ochtend zagen de wonden er ook altijd goed uit, alleen in de loop van de dag begonnen de korsten los te laten en werden de wonden weer vochtig en vooral Sammy had er echt enorm pus bij.

Gisteravond toch maar met beide dames naar de DA, maar ook hij had dit soort wonden nog nooit gezien, het waren iig zeker geen hotspots.
Hij denkt (maar weet het dus niet zeker) dat het bactierele infecties zijn en die van Sammy was zeker ontstoken, die van Jillz begint te ontsteken. We hebben voor nu een AB zalf om de wonden te behandelen tegen de ontsteking.

Beide dames hebben geen koorts, geen jeuk of pijn. Ik mag er gewoon aanzitten en het is waarschijnlijk niet besmettelijk. De katten hier in huis hebben iig geen plekken en behalve de wonden hebben Sammy en jillz ook geen andere plekken op de huid. Als het maandag niet minder is, of veel erger ga ik terug, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het is, misschien dat iemand het hier herkent??

Dit zijn foto's van de wond van Sammy, net genomen. Het zwart is korst en dat laat in de loop van de dag dus los en daar zit een vrij diepe vleeswond onder  :-X :-X

Afbeelding 

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#2805549
:( He bah, dat ziet er niet fijn uit!

Ik herken de foto's niet, maar het verhaal wel. Wodka heeft een open talgklier in haar nek. Is en blijft open, wat ik er ook mee doe. Als het echt een wond dreigt te worden, gebruik ik waterstofperoxide, dat bruist schoon, maar echt dicht gaat het nooit meer.
Ze heeft er geen last van (als ik er niet aan pulk), dus ik laat het maar zo.

Ziet er anders uit dan jouw foto's, maar misschien is schoonbruisen met waterstofperoxide een optie voor Sammy en Jillz?

Dikke zoen voor je meisjes, je schrikt je het leplazerus bij de aanblik van een onverwachte wond, niet? :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2805617
Geen idee, maar vooral raar dat ze het allebei op dezelfde plek hebben.
Kan een riem of tuig en dan vooral metalen ring er geschuurd hebben op een of andere manier?
Door miekjevdv
#2805686
Misschien hebben ze elkaar per ongeluk gebeten. Of een andere hond.
Zonder dat je het zelf gezien hebt.

En is misschien daarna de beet gaan infecteren en is die nu, door alle haren uit de weg te willen doen, open gegaan.

Je kan zo een wonde het best een paar keer per dag ontsmetten en er eventueel ontsmettende zalf aan doen.
Wel oppassen dat ze dan met die zalf nergens tegen kunnen wrijven. Anders hangt alles vol zalf.
Door Lil
#2805725
eelke schreef: Geen ontvlooingsspul gebruikt?
toevallig ook mijn eerste gedachte.

Hier eens een hond gehad waar gewoon letterlijk de huid was weggevreten door die druppels.
Door lianneke
#2805805
Ja, ik herken het. Een soort kratertje? Heeft mn Barros twee keer gehad. De DA dacht aan een ontstoken haarzakje of talgklier. De eerste keer is ze er aan geopereerd, hij heeft de talgklier verwijderd. Daarna zei hij dat het gemakkelijk terug kon komen omdat ieder haarzakje of talklier kan ontsteken en dat er nog nooit een hond aan dood gegaan was.
De andere keer is vanzelf over gegaan. Het heeft wel lang geduurd. Ging steeds open als de korst eraf ging. Maar op een gegeven moment was het dicht. Ik maakte het schoon met dettol of betadine,
Vooral als mn andere hond er aan had gelikt, bij voorkeur na het eten. Hij kon er moeilijk afblijven. Heel vervelend.
Wel toevallig dat twee honden het hebben.
Door sella
#2805808
Ik zou toch denken aan een bijt of steekbeest. Omdat ze het beiden hebben.
Sterkte met de meisjes. En een voorzichtige knuffel.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2805831
paap heeft zoiets een keer gehad met inspuiting van baytrill na een beet.
de beet zat in zijn flank, maar de baytril werd in de nek gespoten.
of ze zaten niet helemaal door het vel of hij was er overgevoelig voor.
dat weet ik niet.
het heeft heeeeel lang geduurd voor het weg was.. het leek of het vlees aan het oplossen was.
Gebruikersavatar
Door Sammy1980
#2805888
-Saskia- schreef: :( He bah, dat ziet er niet fijn uit!

Ik herken de foto's niet, maar het verhaal wel. Wodka heeft een open talgklier in haar nek. Is en blijft open, wat ik er ook mee doe. Als het echt een wond dreigt te worden, gebruik ik waterstofperoxide, dat bruist schoon, maar echt dicht gaat het nooit meer.
Ze heeft er geen last van (als ik er niet aan pulk), dus ik laat het maar zo.

Ziet er anders uit dan jouw foto's, maar misschien is schoonbruisen met waterstofperoxide een optie voor Sammy en Jillz?

Dikke zoen voor je meisjes, je schrikt je het leplazerus bij de aanblik van een onverwachte wond, niet? :bigarmhug:
Ja is behoorlijk schrikken, zeker omdat die van Sammy ook steeds vol pus loopt  :-X
Ik behandel het nu met AB zalf, ik weet niet of schoonspoelen met waterstofperioxe dan handig is??
Ga het iig wel onthouden  :-* :-*
Kaio schreef: Geen idee, maar vooral raar dat ze het allebei op dezelfde plek hebben.
Kan een riem of tuig en dan vooral metalen ring er geschuurd hebben op een of andere manier?
Ze dragen tuigen, dus van een riem of ring zou het niet kunnen zijn denk ik.
eelke schreef: Geen ontvlooingsspul gebruikt?
Nee, geen ontvlooingsspul of iets anders chemisch gebruikt  :-\
Senta schreef: Is het geen hot spot?
Monique77 schreef: Het ziet er idd uit als een hotspot
Ik dacht eerst ook dat het een hotspot was, maar volgens de DA is dat het niet.
Ze hebben er ook absoluut geen last van, geen jeuk, geen pijn, geen warme plek of koorts. Heel raar.
De delen die ook pussen zijn ook een soort van kleine kratertjes.
lianneke schreef: Ja, ik herken het. Een soort kratertje? Heeft mn Barros twee keer gehad. De DA dacht aan een ontstoken haarzakje of talgklier. De eerste keer is ze er aan geopereerd, hij heeft de talgklier verwijderd. Daarna zei hij dat het gemakkelijk terug kon komen omdat ieder haarzakje of talklier kan ontsteken en dat er nog nooit een hond aan dood gegaan was.
De andere keer is vanzelf over gegaan. Het heeft wel lang geduurd. Ging steeds open als de korst eraf ging. Maar op een gegeven moment was het dicht. Ik maakte het schoon met dettol of betadine,
Vooral als mn andere hond er aan had gelikt, bij voorkeur na het eten. Hij kon er moeilijk afblijven. Heel vervelend.
Wel toevallig dat twee honden het hebben.
Ja het is een open wond met kleine kratertjes erin. Komen korstjes op en omdat de wond zo vochtig en pussig blijft vallen de korsten er ook weer vanaf.
Ze zitten er nu nog op, hopelijk blijft dat zo.
Door eelke
#2805894
Hmmm...ik zou ook zeker terug gaan als het niet minder wordt. Misschien kan er iets onderzocht worden om te kijken welke bacterie erin zit (en daarop gericht antibiotica te kunnen geven).

Ook geen dingen als groene leem, spirulina etc gaan geven?

Gijs heeft ook zo'n gekke plek op zijn poot. Ook met een korst erop. Wel veel minder open, maar wel dik, en hij heeft er ook geen pijn aan. Gek is dat...

Welke ab zalf heb je?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door