Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jasmijn
#2804951
Aan gezien we bezich zijn met een nieuwe hond ben ik me weer aan het verdiepen hoe je ook alweer over schakeld van brok naar barf.
Het word een volwassen hond uit het asiel of een herplaatser, dit omdat Femke pupies haat  ::) en ik hoop dat het met volwassen hond wel lukt  ;)

We hebben nu  een amerikaanse stafford op het oog, en die is toch wel een stukje groter dan Femke.
Nou zie ik die hond dingen zo als kippenek, kippevleugel en eendennek al in 1 keer door slikken zonder te kauwen :-X, dus vroeg ik af of ik in dat geval kan beginnen met karkassen en poten van kleiner dieren?

Het leek me dan wel slim om eerst een tijd KVV te geven zo dat hij wel al aan rauw vlees went, en dat langzaam vleesbot toe voegen.
Femke krijgt op dit moment kippen ruggen/karkassen/vleugels, konijnen karkassen en parelhoen karkas( Femke is een mega Miep en ik krijg er nu met moeiten 9 diersoorten in  ::)) , zou dit goed zijn om als beginners bot aan de nieuwe hond te geven?

Ik wil het dan zo doen:
Eerste maand alleen KVV
De 2de maand beginnen met af en toe vleesbot om te wennen
De 3de maand langzaam overstappen van KVV naar barf.

De 1ste maand alleen KVV wil ik doen om zeker te weten dat zijn maagzuur sterk genoeg is om met wat harder botten te beginnen, en ook om hem niet gelijke te overdonderen met allemaal nieuwe dingen  ;)

Is dit een goed idee?
Door Nugget
#2804991
Hey Jasmijn, wat leuk, een nieuwe hond! Toch maar geen Dobermann? ;)

Zelf heb ik Duke toen hij uit het asiel kwam nog 2 dagen brok gegeven.
Daarna heb ik 5 dagen Naturis KVV gegeven en daarna ben ik gelijk overgestapt op Barf.
Ik heb een week kippennekken gegeven en ben toen begonnen met bio-kipkarkassen, parelhoenkarkassen en wild konijn.
De week daarna kwam er wilde eend en haaskarkas bij.
Het is altijd goed gegaan en alleen als er nieuw vleesbot bij kwam bleef ik erbij.
Duke moest toen overigens nog wel leren dat bij iets dat groter is dan een kippennek je beter kan gaan liggen, als hond zijnde!
Door bloemetje
#2805476
Dan moet je wel kvv hebben met bot! onze bull eet trouwens nekken en vleugels wel keurig en rustig. Ze zit nu aan haar eerste konijnkarkas en daar snapt ze niks van :P
Door jasmijn
#2810654
Nugget schreef: Hey Jasmijn, wat leuk, een nieuwe hond! Toch maar geen Dobermann? ;)
Nee vriend lief vind die te groot voor ons nieuwe huisje  ::)


Het word nu zeker een stafford, genaamd Tico  :biggrin2:
Hij moet nog 8 weken in het asiel blijven omdat hij mee doet aan een trainings programma, zo moeilijke dat wachten  :-X

Het is een volwassen reu van 1,5 jaar oud, en echt een super schatje :smitten: :smitten: :smitten:

Ik wou beginnen met vlees mixen van Degomeat elkelvoudig en het compleet maken door verschillende mixen te voeren en aanvullen met zelf gemalen spul.
Heb namelijke geen zin om volledig zelf te malen voor hem aan gezien hij iets meer eet dan Femke en me dat te zwaar word  :P
In die mixen zit dus ook echt bot.

Zou ik daarna dan  kunnen beginnen met karkassen of zeggen jullie toch beter eerst nekken?
Ik zou de nekken natuurlijke ook eerst kunnen meppen zo dat als het in 1 keer naar binnen gaat het geen probleem geeft  :g:

En zat er nu nog een verschil aan hoeveelheid die moet geven tussen KVV en barf?
Door Lil
#2811286
Toen hier opeens een mega hond in huis kwam heb ik de eerste barfmaaltijden laten bestaan uit eendennek en uit rugkarkas van eend etc. Ik had ook zo iets van kippennek etc. gaat hem niet worden! Maar meneer schijnt keurig te kauwen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door