Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Bosliefje
#2804699
Een hypothetisch geval:
Stel ik voer mijn hond 7 diersoorten. Maar deze hond heeft het in zich (maar dat weet ik nog niet) om voor één van deze soorten in haar leven een allergie te ontwikkelen.
Wat zou de beste manier zijn om deze hond te voeren?
a) alle 7 soorten (tot een kvv vermalen) en elke dag voeren, de hond wordt dus dagelijks met het probleem-eiwit geconfronteerd, maar slechts een heel klein beetje.
b) elke dag een andere diersoort voeren, zodat het probleem-eiwit 1 maal per week langskomt.
c) elke 2 of zelfs 3 dagen van diersoort wisselen, zodat het 1 maal per 2 of 3 weken langskomt. In het laatste geval wordt er dus wel 3 dagen achter elkaar een stoot probleem-eiwit gegeven.
Zou het uitmaken hoe lang het duurt vóór de allergie optreedt of je a, b, of c voert?
#2804905
Mijn eigen ervaring met Jamey is dat het beter is om af te wisselen. Dan hebben ze 1x even heftige klachten, en dan is het klaar. Als je steeds kleine beetjes geeft bouwt het zich op en zal hij steeds meer last krijgen van dat kleine beetje. Hij kan niet opbouwen als je maar 1x in de week geeft. Maar zo wie zo geef je natuurlijk niet iets als je al weet dat je hond er allergisch voor is. Ik geef iig nooit 2 dagen achter elkaar dezelfde diersoort.

diersoorten die er bekend om staan dat ze sneller allergie veroorzaken zijn rund en kip.  Biologisch vlees voeren van deze dieren is zo wie zo beter.
#2804982
Ja, als ze het eenmaal hebben probeer je natuurlijk eerst om het niet meer te voeren.
Ik bedoel eigenlijk: wat is de beste manier van voeren om eventuele allergie-klachten te voorkomen.
Sommige rassen kennen best veel honden met allergische klachten (niet altijd voer-gerelateerd), dus wat kan je dan het beste doen?
Door Lizzy
#2806349
Bosliefje schreef: Een hypothetisch geval:
Stel ik voer mijn hond 7 diersoorten. Maar deze hond heeft het in zich (maar dat weet ik nog niet) om voor één van deze soorten in haar leven een allergie te ontwikkelen.
Wat zou de beste manier zijn om deze hond te voeren?
a) alle 7 soorten (tot een kvv vermalen) en elke dag voeren, de hond wordt dus dagelijks met het probleem-eiwit geconfronteerd, maar slechts een heel klein beetje.
b) elke dag een andere diersoort voeren, zodat het probleem-eiwit 1 maal per week langskomt.
c) elke 2 of zelfs 3 dagen van diersoort wisselen, zodat het 1 maal per 2 of 3 weken langskomt. In het laatste geval wordt er dus wel 3 dagen achter elkaar een stoot probleem-eiwit gegeven.
Zou het uitmaken hoe lang het duurt vóór de allergie optreedt of je a, b, of c voert?
Ik heb geen idee.

Maar eerlijk gezegd denk ik gevoelsmatig dat optie A de allerslechtste is. En gevoelsmatig is optie B de beste optie (hoewel uitsluiten beter is).
#2806963
Dank je Lizzy. Ja, voor mijn gevoel moet je ook niet alle diersoorten elke dag geven.
Ik kan me zo voorstellen dat er ergens een omslagpunt is: dat het 'gevaar' van een diersoort vele dagen achter elkaar geven zwaarder gaat wegen dan een diersoort vaker geven.
Ik had het idee dat 2 dagen dezelfde soort en dan dus 2 weken niet meer, misschien de beste manier zou zijn.
Als je kijkt hoe wilde dieren zich voeden, die doen vaak meerdere dagen met 1 prooi.
Maar ja, honden geen wilde beesten meer en de dieren die we voeren bij lange na geen wildedierenprooi meer.
Door Lizzy
#2807375
Bosliefje schreef: Dank je Lizzy. Ja, voor mijn gevoel moet je ook niet alle diersoorten elke dag geven.
Ik kan me zo voorstellen dat er ergens een omslagpunt is: dat het 'gevaar' van een diersoort vele dagen achter elkaar geven zwaarder gaat wegen dan een diersoort vaker geven.
Ik had het idee dat 2 dagen dezelfde soort en dan dus 2 weken niet meer, misschien de beste manier zou zijn.
Als je kijkt hoe wilde dieren zich voeden, die doen vaak meerdere dagen met 1 prooi.
Maar ja, honden geen wilde beesten meer en de dieren die we voeren bij lange na geen wildedierenprooi meer.
Ik weet niet of dieren in het wild te kampen hebben met dezelfde soort allergie problemen als de huishond. Vaccineren, ontwormen, de onnatuurlijke manier van leven (vaak lijden huisdieren aan veel meer stress) en natuurlijke selectie zegt mij dat dieren in het wild dit soort problemen niet hebben....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door