Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2801349
Ik ben Mascha en ik en mijn man hebben een teckelmix Chico van ongeveer 9 kilo.
Chico eet nu brokken van Prins (zalm en Rijst) waar hij het goed op doet.
Hij krijgt af en toe vlees van natures:menu wat hij geweldig vind en zo ongeveer een keer in de maand een mergpijpje.

Over het algemeen is zijn ontlasting prima en ik ben tevreden over deze manier van eten geven.
Alleen de laatste tijd vind ik het zelf leuk om als afwisseling barf te geven.
Ik wil 1x per week barf geven, ook omdat ik de ruimte niet heb voor om barf op te slaan en ook omdat ik het wil geven als afwisseling en ik het leuk vind hem te zien kluiven.

Chico is een hond die graag kluift ook op buffelstokken uit dierenwinkels.
De dierenarts is ook blij met het kluiven, want hij heeft geen plak op de tanden.

Wat ik wil weten wat kan ik hem geven en hoeveel.                                                                                      Ik heb al het een en ander gelezen op deze site.
Ik heb al wat geprobeerd en kippenhart,kippenmaag en kippenstrotten gingen en in als gesmolten boter.
Heb ook een kleinbeetje half om half gehakt gegeven en zijn ontlasting was goed.

Misschien niet heel belangrijk, maar Chico is 4 jaar en gecastreerd.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar jullie reactie.

Groetjes Mascha.
#2801373
Welkom ;)
Als ik jou was zal.ik zeker geen half om half gehakt geven.
Tenminste niey als varken rund is. Varkendvlees kan een ziekte bevatten die dodelijk is voor honden.
Ook mergpijpen kunnen gevaar opleveren. De mergpijp kan om de onderkaak klem komen te zitten. En ze zijn veels te hard waardoor de tanden te veel afslijten of zelfs kunnen afbreken.
#2801542
Welkom,
nee, zeker geen mergpijp geven, ook geen half om half gehakt.
Je kunt een kippenekje geven, hou het bij zacht bot. Zijn maagzuur is niet zuur genoeg om wat hardere botten goed te verteren.
Misschien kun je wel een aantal KVV rollen bewaren, zodat je wat meer rauw kan voeren.
#2801684
:hi:

Hier staat informatie over kvv (kant en klaar versvlees) http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 428.0.html
Als je plek hebt voor een aantal rollen is het aan te raden de brokken achterwege te laten en lekker vers te gaan voeren :)
Toen ik dit forum vond voerde ik ook nog brokken maar ben al snel overgestapt naar vers (5 dagen kvv en 2 dagen barf) dit gaat super en zie heel duidelijk verbetering in bv ontlasting, vacht en mijn hondje stinkt ook minder uit z'n bek. Ik heb hier veel hulp bij gehad door veel te vragen en te lezen.

Heel veel plezier hier  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Joaquin op ma 04 nov 2013, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#2801693
Welkom Mascha !

Ik sluit mij aan bij de tips van mijn voorgangers dus geen mergpijpen en varkensvlees meer geven en de brokken achterwege laten en vervangen door kvv zodat zijn maagzuur zuurder wordt zodat hij vleesbot goed kan verteren. Dan kan je beginnen met zacht vleesbot zoals kippen en eendennekken en vervolgens eens een karkasje van kwartel, kip, konijn, eend en parelhoen gaan geven. Als je regelmatig barfhapjes geeft zou ik wel gaan letten of je de juiste percentages aanhoud.

Rauw vleesbot  50% 
Rauw/gepureerde groentes 10% - 15% 
Orgaanvlees incl. pens 15% - 20% 
Spiervlees 15% - 25%

Gewoon veel lezen hier op het forum te beginnen bij de barfhandleiding http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf en je komt al heel veel te weten. Als er vragen zijn gewoon stellen natuurlijk  ;)
#2801910
Wat heerlijk al die reacties nu al.
MOCHT ik gaan beslissen over te stappen op kvv en barf hoe zit dat dan met de kosten is kvv en barf niet veel duurder dan brokken.
Overigens ik heb geen last van een hond die uit zijn bek stinkt en ontlasting is goed.
Is er ook een optie van alleen maar kvv te geven
#2801962
Hier een hele fijne site waar een hoop informatie staat en waar je de kvv's met elkaar kan vergelijken (ook qua kosten) http://www.voerwijzer.com/
Je kan ook alleen kvv geven hoor maar het is toch prettig voor de hond om lekker te kluiven aan bv een lap pens, karkasje, nekje etc
En ook een genot om te zien hoe ze ervan genieten :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Joaquin op ma 04 nov 2013, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#2802250
Het leuke is dat er zoveel variatie is op KVV en Barf, je ziet meteen, OH dit is zo lekker, en bij een ander diersoort is het, nou dit valt tegen :)
Ik wil geen granen meer geven, en wil dat mijn honden en katten kluiven en kauwen, heerlijk is het als de hele beestenbende ligt uit te buiken.
En ook in Kvv heb je veel variatie, de wildsoorten zijn hier favoriet bij de katten, de honden barfen, de katten 2x per week.
#2802404
Welkom Mascha,

Ik sluit mij ook aan bij de tips van mijn voorgangers, dus geen mergpijpen en varkensvlees geven. Ik weet niet hoeveel brokken je hebt. Zelf heb ik de zak opgevoerd voordat ik mijn honden kvv ging voeren. Kvv heb ik zo'n 6 maanden gegeven en ben toen volledig gaan barfen. Ik wisselde verschillende merken kvv af. Dit om het leuk te houden qua prijs en ook omdat verschillende merken, vetschillende samenstellingen hebben. Je kunt dan een duur merk afwisselen met een goedkoper merk. Mijn honden kregen binnen enkele weken een mooiere vacht en stonken niet meer uit hun bek. Bas is ook gaan ruien tijdens het overstappen. Verder heb ik geen ontgiftingsverschijnselen gehad. Daar kunnen honden last van krijgen als ze van brok overstappn op vlees.

Na een tijdje kun je kippennekken, kippenbouten, kiprugstukken geven als kauwwerk. Dat zal je hond geweldig vinden. Veel succes.
#2804566
Hoi alle mede forum mensen

Ik ben erg veel aan het lezen en aan het nadenken wat ik uiteindelijk wil gaan geven.
Op dit moment ben ik er nog niet helemaal uit.
Ik kan geen barf geven, want daar heb ik gewoonweg geen plaats voor.
Kvv is nu waarschijnlijk wel haalbaar.
Ik wil wel barf geven om dat Chico wel een kluivert is.

Zijn er nog tips of adviezen.

Ben benieuwd
#2804807
Als je niet echt de ruimte hebt, kun 1 dag in de gaan barfen, je hoeft je dan geen zorgen te maken over de organen, dit zit al genoeg in de KVV.
Bij poeliers kun je denk ik wel kippennekje, rugjes krijgen, dus hoef je niet grote hoeveelheden op te slaan.
Je zou met iemand mee kunnen bestellen bij bijv. Degomeat en wat spiervlees delen. Ik zou dan spiervlees nemen die niet in de KVV zit, zo heeft je hondje ook wat afwisseling., maar je zou ook een visje op die dag erbij kunnen geven, een sardientje ofzo.
Gebruikersavatar
Door Miesmas
#2806889
Afgelopen vrijdag heeft Chico voor het eerst een ei rauw gehad.
Hij probeerde wel even de schil te eten maar vond het helemaal niks, is dit een kwestie van wennen of komt dit vaker voor.
Hij heeft nog nooit vis gehad en ik ben zelf ook geen echte vis eter, maar het lijkt me wel leuk om het te geven is sardientje dan de vis die Chico gaat lusten of een ander soort vis?

Ben benieuwd
Door Lizzy
#2806972
Miesmas schreef: Afgelopen vrijdag heeft Chico voor het eerst een ei rauw gehad.
Hij probeerde wel even de schil te eten maar vond het helemaal niks, is dit een kwestie van wennen of komt dit vaker voor.
Hij heeft nog nooit vis gehad en ik ben zelf ook geen echte vis eter, maar het lijkt me wel leuk om het te geven is sardientje dan de vis die Chico gaat lusten of een ander soort vis?

Ben benieuwd
Sommige gaan de schillen nooit opeten. Andere wel. Dat is een kwestie van afwachten. Panharing is heel geschikt en wordt heel lekker gevonden door de meeste honden. En sardien is ook heel geschikt. Ik zou er gewoon 1 geven. En dan afwachten wat je hond er mee doet en er van vindt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door