Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tammie
#2803357
Naar aanleiding van een topic op voer natuurlijk op FB rijst bij mij de volgende vraag.

Er werd een artikel van Lizy over salmonella aangehaald waaruit bleek uit onderzoek dat salmonella bij honden kan voorkomen.

Mijn volgende gedachtengang hier over waarbij ik ook dingen deels van internet af heb geplukt.
Salmonella is een pathogene bacterie. Pathogene bacterien gedijen het beste bij een tempratuur tussen 35 en 40 graden
Salmonella ontstaat door directe of kruisbesmetting.
In Twente is in 2006 de laatste epidemie geweest. Dus ook dat maatstaaft hoe weinig het eigenlijk voorkomt. Bron van besmetting was overigens boerenkaas.
Salmonella groeit bij een preciese tempratuur tussen 2 tot 54 graden.
De zuurgraad van de maag moet dan een ph hebben van 3,8 tot 9,5. bij een hond is de ph-waarde 1.
Mijn eigen conclussie is dus dat het bij een hond niet kan voorkomen.
Immers wordt het meeste of zelfs al het vlees wat wij rouw voeren bevroren aangeleverd/ingevroren. Hierdoor zullen de bacteriën al gedood worden.
Gezien de ph-waarde van de maag, wat is gebleken uit onderzoek, is deze te laag om de salmonella-bacterie een lang leven te bieden laat staan te vermenigvuldigen.

Hoe denken jullie hier over?
Want het is in tegenstrijd tot het artikel over salmonella wat in de bieb staat.
Door Annemarie Rijnveld
#2803420
Uit wat ik heb gelezen gaat Salmonella niet dood door bevriezing, alleen door koken....de groei wordt bij bevriezing tot stilstand gebracht, en gaat weer verder bij warmere temperaturen.

Ziek worden van Salmonella besmetting is gerelateerd aan de hoeveelheid ingebrachte bacterieen, zowel bij mensen als bij honden (in gezonde staat)...een kleine dosis wordt effectief afgevoerd door de hondenmaag.
Door tammie
#2803564
Je hebt ook deels gelijk.
Wat ik heb terug kunnen vinden, heb nogmaals weer gezocht maar dan specifiek is dat salmonella deels het overleefd bij invriezing. Ik heb het terug kunnen vinden op de volgende link;

http://www.food-info.net/nl/qa/qa-saf21.htm

Het kan zich weer vermenigvuldigen onder ideale omstandigheden.
Maar goed dan moet het product ook al besmet zijn met salmonella....

En dan het laatste, vermenigvuldigen onder ideale omstandigheden, want dat vind ik dan vreemd...Een bacterie, waar ook salmonella onder valt, kan alleen leven onder ideale omstandigheden. Hieronder behoort niet alleen temperatuur maar dan ook de ph-waarde van de maag. Vlees komt in de hondenmaag terecht, ph is te laag om te kunnen overleven in de maag en wordt dus als niet zijnde bacterie afgevoerd. Wat zie ik dan hier verkeerd aan? :)

Overigens ben ik er niet bang voor ;) Maar ben altijd wel heel erg geïnteresseerd in dit soort zaken (zal mijn werk ook ongetwijfeld mee te maken hebben) :)
Door Annemarie Rijnveld
#2803666
Nee, niets denk ik...als beestje maar een paar salmonellaatjes naar binnen krijgt (ik weet niet meer om welke aantallen het ging) gebeurt er niets, hond wordt niet ziek, en de bacterien zullen het maagsap niet overleven. Die paar die het wel overleven, worden uitgepoept.
Is daarentegen de kipfilet zeer rijkelijk bezaaid met Salmonella, dan zullen er meer bacterien overleven en dan zou de hond misschien wel ziekteverschijnselen kunnen krijgen.

Mijn moeder heeft ooit een vermoedelijke Clostridium infectie opgedaan of Salmonella (dokter wist het niet) en is echt 2 weken dood en doodziek geweest... waarschijnlijk door een vruchten-milkshake.
Door BAC
#2803697
tammie schreef:
De zuurgraad van de maag moet dan een ph hebben van 3,8 tot 9,5. bij een hond is de ph-waarde 1.
Mijn eigen conclussie is dus dat het bij een hond niet kan voorkomen.
Maagzuur bij een brokkenhond is tussen de 6 en 7, dus die zouden ziek kunnen worden, die van een evrs vlees gevorderde hond (Ervaren vers vlees eter ligt tussen de 1-2
Door Lizzy
#2803733
Als je het artikel erbij pakt, zie je dat tijdens het eten de pH waarde van het maagzuur iets stijgt. Ook bij een hond die vers eet. Als alle narigheid bij elkaar komt (ik geef een voorbeeld: je hond is niet lekker, eet toevallig gekookte rijst en krijgt kip binnen die compleeeeeet stijf staat van de salmonella), is het zelfs mogelijk dat een hond ziek wordt van salmonella.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2803818
Senta schreef: Maagzuur bij een brokkenhond is tussen de 6 en 7, dus die zouden ziek kunnen worden, die van een evrs vlees gevorderde hond (Ervaren vers vlees eter ligt tussen de 1-2
Dat is dus gewoon niet waar. Hier een studie waar ze de pH hebben gemeten in de maag van brokgevoerde honden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19177514
Door tammie
#2803824
Kortom dan kan je de conclusie dus trekken als ik hem goed begrijp....
bij een vers gevoerde hond ligt de ph waarde van de maag te laag. Door ziekte zal voedsel sneller de maag passeren. Ziekte doet daarnaast wat met de phwaarde van de maag. Waardoor ook de hond salmonella kan krijgen.
Doordat de ph-waarde van de versgevoerde hond laag ligt kan de bacterie de hondenmaag niet overleven. Immers blijft voedsel nog wel even in de maag, het passeert niet gelijk.
Daarboven op geteld is het noodzaak om de hygiëne goed in acht te blijven nemen, voerbakken schoonhouden, kip etc. in koelkast bewaren en voedsel niet té lang laten staan bij kamertemperatuur (vind ik logisch maar...).
Dan is er bij een gezonde hond niets aan de hand omdat de hond geen ideale gastheer is voor de salmonellabacterie.

Senta, ik sluit mij bij Dorothea aan. Ik heb zulke hoge waardes niet bij honden gisteravond kunnen terug vinden. Daarnaast is het ook niet zo dat een ver gevorderde bafhond alleen verandering van phwaarde maag betreft. Wat ik heb kunnen terugvinden is dat dit al vrij snel gebeurd, het is mogelijk zo dat hoe langer je vers voert hoe zuurder de ph waarde wordt maar dat betekent niet dat honden die relatief vrij kort op vers staan een zeer verhoogd risico hebben. Sluit ook aan bij de link van Dorothea.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2803837
Lizzy schreef: Mij is ook anders geleerd. Ik zoek die studies er even bij.
Ja ik weet welk artikel je bedoelt, daarbij hebben ze voedsel in bakjes gedaan en de pH gemeten.
Door Lizzy
#2803839
*Dorothea* schreef: Ja ik weet welk artikel je bedoelt, daarbij hebben ze voedsel in bakjes gedaan en de pH gemeten.
Nee, dat is 'm niet.
Ik heb ook een PDF file met heel uitgebreid onderzoek naar maagzuur maar het lukt me niet om die tekst te copy'en en paste'en dus ik zit even te stoeien hierow :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2803840
Lizzy schreef: Nee, dat is 'm niet.
Ik heb ook een PDF file met heel uitgebreid onderzoek naar maagzuur maar het lukt me niet om die tekst te copy'en en paste'en dus ik zit even te stoeien hierow :biggrin2:
je bedoelt toch dat artikel wat op bernesemountaindogs stond?
Door Lizzy
#2803842
Nope, dat is 'm niet. Er stond een plaatje bij waarbij je de pH waarde kon zien van de hond als ie gevoerd werd met rauw en brok. En die liep op als de hond eten kreeg. En ik heb ook die PDF file waar hetzelfde in staat. Nou, ik moet nu echt eerst douchen en weg, ik kijk vanavond wel verder.
Door tammie
#2803845
Ik wacht gewoon heel rustig af Lizzy :)
Ik vind het al prettig dat je zo je best doet om het uit te leggen :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door