Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ruisje
#2801678
Zoals al sommigen van jullie weten heb ik vorige week een lijntje o.a. wilde gans gereden. Zelf had ik naast spiervlees ook wilde ganzenkarkas besteld voor zowel de honden als katten hier. Ik stel de vraag bij de "honden" omdat ik denk dat meer mensen ganzenkarkas aan hun hond dan kat voeren, maar ik kan er helemaal naast zitten ;)

Omdat ik vandaag moest malen voor de poezels heb ik vanmorgen o.a. een ganzenkarkas uit de vriezer gehaald. Zojuist heb ik het in hapklare brokken voor de molen gehakt, maar ben toch voor mij vreemde dingen tegengekomen.  ;D

- de maag. Een enorm ding. Heb 'm in de dierenkoelkast gelegd, gaat niet door de kattenmix. Wat doen jullie ermee?

- slokdarm, luchtpijp en longen. Eruit gehaald en weggegooid.

- lever. Ging ik wegen voor het leverpercentage in de mix totdat ik een groenig iets zag zitten  :o Snee het weg en er kwam allemaal groene smurrie uit. Alles weggegooid!
Was het de gal soms? Wat doen jullie ermee?

Verder vond ik het karkas heel erg kaal. Ik heb 'm nu geschat op 80% bot en 20% vlees. Ik heb extra spiervlees uit de vriezer gehaald (+ konijnenlever) want mijn katten kunnen daarvan anders voorlopig niet meer poepen... Had trouwens wel vanmorgen ganzenkarkas en kippenrug (goed bevleesd) als vleesbot eruitgehaald.
Wat rekenen jullie voor wilde ganskarkas? Ik heb er nl nog 9 in de vriezer liggen.  :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2801679
Ohhh niet weggooien!!  :o

Heb je een voedseldroger? ZO nee ga eens kijken of dat wat voor je is daar kan je longen en slokdarm enzo heel mooi in leggen.
Lever geen idee maar dat had ik ook weggekapt, die maag, als ie schoon is kan ie door de mix, op de droger, je kan hem ook zo geven, en als ie niet schoon is zou ik hem ff open maken en uitspoelen.

Slokdarm twijfel ik even over, ik maal die gewoon mee maar op de droger is ie ook wel leuk denk ik.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2801691
Ik had laatst tussen het ganzenvlees een spiermaagje (daar zitten allemaal steentjes in, daarmee "kauwt" een vogel zijn eten). Ook zaten er wat hartjes en levertjes tussen.
Aan de hond voer ik dat gewoon. Voor de katten(kvv) zou ik het maagje ivm de steentjes even uitspoelen. Ik vond het wel leuke variatie.

Als de lever heel groenig ziet, zou ik het ook niet voeren.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2801745
Goed dat je de galblaas hebt verwijderd, hier zouden ze zoiets ook niet eten. Als er gal zelf op het vlees terecht is gekomen, is de kans aanwezig dat de katten het niet meer moeten; dat is afhankelijk van hun truttigheid.
De maag zou je leeg kunnen halen en spoelen, maar reserveer het voor de zekerheid voor een hond. Ik heb eens een maag in een hele pekingeend gehad, ondanks schoonmaken en uitspoelen moest Sien hem echt niet.
Longen etc had ik er gewoon in laten zitten en meegemalen.

Jammer dat ze zo kaal zijn. Als je ze in de molen doet, idd extra spiervlees erbij. Ik zou ze voor katten niet zo ongemalen met wat extra vlees voeren, het bot wordt er namelijk niet bevleesder op. Als je het maalt, dan ergens weer wel.
Gebruikersavatar
Door pike
#2801757
Ruisje schreef: Zoals al sommigen van jullie weten heb ik vorige week een lijntje o.a. wilde gans gereden. Zelf had ik naast spiervlees ook wilde ganzenkarkas besteld voor zowel de honden als katten hier. Ik stel de vraag bij de "honden" omdat ik denk dat meer mensen ganzenkarkas aan hun hond dan kat voeren, maar ik kan er helemaal naast zitten ;)

Omdat ik vandaag moest malen voor de poezels heb ik vanmorgen o.a. een ganzenkarkas uit de vriezer gehaald. Zojuist heb ik het in hapklare brokken voor de molen gehakt, maar ben toch voor mij vreemde dingen tegengekomen.  ;D

- de maag. Een enorm ding. Heb 'm in de dierenkoelkast gelegd, gaat niet door de kattenmix. Wat doen jullie ermee?

Doorsnijden, schoonspoelen (dat is steentjes en zo eruit spoelen) en dan snij ik er nog de dikke harde buitenkant af omdat de mijne dat niet verteren maar dan heb je een paar stukken mooi orgaanvlees
- slokdarm, luchtpijp en longen. Eruit gehaald en weggegooid.
[
die geef ik als orgaan

- lever. Ging ik wegen voor het leverpercentage in de mix totdat ik een groenig iets zag zitten  :o Snee het weg en er kwam allemaal groene smurrie uit. Alles weggegooid!
Was het de gal soms? Wat doen jullie ermee
Het groene is de gal. Ik snij hem voorzichtig weg en de lever geef ik gewoon op een "leverdag"

Verder vond ik het karkas heel erg kaal. Ik heb 'm nu geschat op 80% bot en 20% vlees. Ik heb extra spiervlees uit de vriezer gehaald (+ konijnenlever) want mijn katten kunnen daarvan anders voorlopig niet meer poepen... Had trouwens wel vanmorgen ganzenkarkas en kippenrug (goed bevleesd) als vleesbot eruitgehaald.
Wat rekenen jullie voor wilde ganskarkas? Ik heb er nl nog 9 in de vriezer liggen.  :biggrin2:
Karkas lijkt denk ik erg kaal omdat de borstfilet er af gehaald is. En op de rug zit niet veel.
Ik geef zo'n karkas wel maar met wat extra vlees. Maar het verschilt per hond natuurlijk. Zelf koop ik hele ganzen waar ik de filet en al het andere vlees af haal voor het spiervlees. Maar ik gooi het karkas niet weg, ik heb één hond die dat lekker vindt en dat is wel toevallig die die het minste bot krijgt, normaal 45% met 25% spiervlees. Hij krijgt dan gewoon wat extra vlees erbij.
Ik gooi zo min mogelijk weg.
Door Ruisje
#2801938
Dankjewel voor jullie reacties!!

Ik heb geen droger, maar zal in het vervolg de longen, slokdarm, luchtpijp ed gewoon maar meemalen. Bij de konijnenkoppen die ik geregeld krijg zit ook het konijnenorgaan. Daarvan gooide ik dus ook altijd bovenstaande weg. Gebruikte alleen de lever, hart en niertjes.  :o

De ganzenmaag heb ik inmiddels opengesneden en schoongespoeld. Hij is terug in de vriezer gegaan en gaat in de mix voor de honden.

Het groene griebeltje  :biggrin2: De galblaas. Bij het wegsnijden liep de smurrie idd over de lever zelf. De volgende keer zal ik wat voorzichtiger te werk gaan. ;)

De ganzenkarkassen zullen allemaal gemalen worden in een mix met spier- en orgaanvlees, voor zowel de honden als de katten. Lily en Sergi zijn nog beginnende barfers en ik vond er ook behoorlijke harde, scherpe stukken tussen zitten. De katten krijgen op hun barfdagjes ook makkelijker vleesbot.

Maar ik had ook 10 kilo ganzenborstfilet. Dus uh... als ik de borstfilets nou terugstop, het geheel door de molen gooi, heb ik dus compleet gemalen gans. :D Minus de poten dan...
Door Jump
#2802177
De gans is idd kaal met inhoud.
En het bot is behoorlijk hard,maar ze vinden het wel heel lekker en ik geef toch altijd spier of orgaan erbij.
Met de maag zou ik een beetje uitkijken,hier zat er een soort grote steen in,die heb ik verwijderd
Ik kan mij voorstellen dat een molen daarop stuk draait.
Door Ruisje
#2802557
Hier zat er ook een grote steen in. Tenminste... dat dacht ik. Hij brokkelde wel wat, dus denk dat het allemaal kleine steentjes en zand (want was heel fijn) waren die vastgeklonken/geplakt zaten. Zat ook nog wat groen tussen :)

De mix voor de poezels met ganskarkas en best veel ganzenspiervlees (m'n kalkoenfilets bleken op) is hier vandaag met heel veel smaak gegeten! De honden hadden zaterdag al van het  spiervlees gesmuld, met een biologisch stukje kippenkarkas en een konijnenhartje :)
Door Daisy12c
#2803960
tja..  ik miep niet meer zo over dingen voor mijn honden.
Zaterdags krijgen ze altijd een dubbele portie, om vervolgens zondag te vasten (of enkel een eitje/groentenmix)
De 2grote honden krijgen zaterdags een gans ganzenkarkas, waar ik enkel een 200gram afhak voor de jackrussel. Zijn ze wel even mee zoet :-) (en ik hoef niet zoveel te portioneren)
Daar geef ik nu pens bij (kregen ze normaal vrijdags, maar geef dit nu zaterdags omdat de karkassen idd wat kaal zijn)
De grootste hond eet heel het karkas op... met inhoud, De middelste laat zelf de maag en dat groensige gewoon liggen.
Tja..  het is wilde gans, en een ''wolf'' zal deze ook niet heel gaan ontleden, dus dat mogen de hondjes hier zelf kiezen XD.

Wat ik wel heb gemerkt, in de al gemalen mixen dat ik hier en daar wat kogeltjes vind.  Zelfs in de voerbak van mijn hond (had ik schijnbaar toch een kogeltje gemist en madam het zelf laten liggen en niet opgegeten)

Ik houd niet zo van dat ontleden, maar als ik hoor dat er steentjes in de maag zitten zit ik er toch aan te denken, lijkt me ook niet echt goed voor een hond. hmm..  :-\  ???
Door Drijver
#2804801
Ruisje schreef: Het groene griebeltje  :biggrin2: De galblaas. Bij het wegsnijden liep de smurrie idd over de lever zelf. De volgende keer zal ik wat voorzichtiger te werk gaan. ;)
De galblaas is soms wat lastig te verwijderen. Maar als je hem voorzichtig een beetje loswrikt met je vingers, hem naar de lever toe aan het einde vasthoudt en dichtknijpt, kun je hem aan het uiteinde doorsnijden. Wel goed dicht blijven knijpen totdat hij in de vuilnisbak ligt  :)
Door Ruisje
#2805421
Drijver schreef: De galblaas is soms wat lastig te verwijderen. Maar als je hem voorzichtig een beetje loswrikt met je vingers, hem naar de lever toe aan het einde vasthoudt en dichtknijpt, kun je hem aan het uiteinde doorsnijden. Wel goed dicht blijven knijpen totdat hij in de vuilnisbak ligt  :)
Dankjewel voor tip!! :D
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2806054
Daisy12c schreef: tja..  ik miep niet meer zo over dingen voor mijn honden.
Zaterdags krijgen ze altijd een dubbele portie, om vervolgens zondag te vasten (of enkel een eitje/groentenmix)
De 2grote honden krijgen zaterdags een gans ganzenkarkas, waar ik enkel een 200gram afhak voor de jackrussel. Zijn ze wel even mee zoet :-) (en ik hoef niet zoveel te portioneren)
Daar geef ik nu pens bij (kregen ze normaal vrijdags, maar geef dit nu zaterdags omdat de karkassen idd wat kaal zijn)
De grootste hond eet heel het karkas op... met inhoud, De middelste laat zelf de maag en dat groensige gewoon liggen.
Tja..  het is wilde gans, en een ''wolf'' zal deze ook niet heel gaan ontleden, dus dat mogen de hondjes hier zelf kiezen XD.

Wat ik wel heb gemerkt, in de al gemalen mixen dat ik hier en daar wat kogeltjes vind.  Zelfs in de voerbak van mijn hond (had ik schijnbaar toch een kogeltje gemist en madam het zelf laten liggen en niet opgegeten)

Ik houd niet zo van dat ontleden, maar als ik hoor dat er steentjes in de maag zitten zit ik er toch aan te denken, lijkt me ook niet echt goed voor een hond. hmm..  :-\  ???
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de spullen nog nooit ontleed heb van een gans
Hier zijn de ganzen altijd geschoten en de vriezer in gegaan, en als er hier gans op het menu staat krijgen beide heren gewoon een helft, en kijk ik niets na  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door