Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2800171
Henk (zie:http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2779802) eet sinds twee weken Kant en Klaar Vers! We zijn in één keer overgestapt en het heeft geen problemen opgeleverd behalve dat zijn jas de eerste dagen wat vettig was, is nu weer helemaal bijgetrokken. De kater is erg blij met zijn nieuwe voer en eet inderdaad alles wat ik hem voorzet. De eerste dagen deed ik nog een scheut water door zijn vlees maar hij ging er zoveel van plassen dat ik daar maar weer mee opgehouden ben.
Hij eet inmiddels 45-40-40. Ben begonnen met 50 gram per keer maar dat bleek teveel te zijn, van drie keer 45 werd hij wat dikker dus nu weer iets naar beneden. Ik schrijf in een schrift wat Henk per keer precies eet (merk, diersoort(en) en hoeveelheid) en op welke dagen hij ontlasting heeft.

Ik wil hem geen rijst en premixen voeren, hij heeft al genoeg zooi gegeten via de brokjes. Nu zijn er een aantal merken waar ik op uit kom en die in het Noorden verkrijgbaar zijn:
Darf, Carnivoer, Haaksbarf, Tinlo & Kiezebrinkmixen. Klopt het dat in deze merken geen rijst en/of toevoegingen in zitten? Ik heb het niet kunnen vinden maar dat zegt natuurlijk niks. Wat is eigenlijk het nut van rijst in kattenvoer?

Wat mag het percentage vis zijn van zijn weekmenu? Ik heb een lijst gevonden waarop vissen met en zonder thiaminase. Als ik uit ga van 5% vis in het weekmenu zit ik dan goed of beter nog minder?
#2800333
Wat fijn dat Henk het zo goed eet.
Wat er precies wel of niet in een merkje kvv zit, zou je op de website van de fabrikant kunnen vinden. Let erop dat niet alle merken compleet zijn. Maak deze compleet door meerdere smaken te voeren of waar nodig wat dingen toe te voegen (in het geval van KBmixen).
Rijst in een kvv is goedkoper dan een dierlijk bestanddeel. Ik moet zeggen dat ik vroeger wel kvv met een miniem aan rijst heb gevoerd, omdat er destijds niets anders voorhanden was. Hier deden ze er niet moeilijk over.

5% vette vis is denk ik wel goed, ik let dan niet op thiaminase. Dat verhaal is pas belangrijk als je veel vis gaat voeren.
#2801655
Ik voer van alles door elkaar, hij eet per week zo'n 5 à 6 dieren van bovengenoemde merken, aangevuld met muis, spiering en kuiken. Als we de KVV onder de knie hebben gaat er meer aan hele prooi gevoerd worden, hier moet ik me nog meer en beter in verdiepen.

In Darf zitten al 4 dieren, ik ben er het minst enthousiast over. Henk raakt er wat verstopt van, niet heel ernstig maar ik zie een duidelijk verschil met de andere merken. Ik ga es kijken of ik die blokken ook in stukken kan zagen zodat ie max. 1 dag Darf eet.

't Is qua logistiek nog wat laveren en wat zou ik moeten zonder een digitale weegschaal en een goed mes?  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door