Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Enelya
#2801423
Ik lees dat veel mensen hier proberen enkel afval vlees aan hun hond te voeren, zoals ik. Hoe doen jullie dat met spiervlees? Nog tips?

Overigens wil ik even kwijt dat mijn moeder, op vakantie in Portugal, nu weer een portugese dierenarts heeft gesproken die zegt dat het voeren van botten bij oudere honden slecht is voor de botten  :doh: :wall: en ze wilde al zo spaarzaam barfen... Oke dat was dan weer een beetje off topic denk ik maar goed..
Door Lizzy
#2801462
Ik voer geen afvalvlees in die zin van het woord. Ik voer dingen die wij mensen niet/niet vaak/niet zo vaak eten, zoals hart, lever, pens, etc. En karkassen, bot dus. Maar verder voer ik qua spiervlees echt geen afval hoor, dat is kwalitatief bocht en mijn honden hebben kwalitatief goed spul nodig.
Door BAC
#2801502
Als je kiest om zelf te gaan samenstellen, je dus wilt weten wát je in je hond stopt. Waarom zou je dan voor afvalvlees kiezen? ???
Door Enelya
#2801519
Senta schreef: Als je kiest om zelf te gaan samenstellen, je dus wilt weten wát je in je hond stopt. Waarom zou je dan voor afvalvlees kiezen? ???
Omdat ik vind dat er niet extra geslacht/gefokt hoeft te worden voor mijn hond. Ik vind dat hij prima te eten krijgt met slachtafval. Geen graan en niet allerlei toevoegingen en in de juiste verhoudingen. Zelf eten we toch ook niet allemaal perfect? Af en toe iets lekkers wat iets minder is voor je lijf? Niet de allerduurste chia zaadjes en weet ik wat niet meer.
Ik eet zelf 1x in de week vlees omdat ik niet vind dat er meer voor mij geslacht hoeft te worden ook al zou dat misschien gezonder zijn.
Door BAC
#2801523
Je zegt nu 'af en toe' in je openingspost zeg je heel wat anders....
Enelya schreef: Ik lees dat veel mensen hier proberen enkel afval vlees aan hun hond te voeren, zoals ik
Dat is wel een wereld van verschil.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2801524
Je hoef voor je hond echt geen biefstuk van 10 eu p kg te kopen.
Bij leveranciers voor barf produkten kan je best mooi rund/paard vlees kopen voor +/- 3,50.
Ik voer ook 1x pw kopvlees dat kost 2,00 bij SW is iets vetter maar zeker geen slachtafval.
Wij nederlanders eten het niet maar de turken en marokanen gebruiken het wel ;)
Islamitische slagers zijn trouwens vaak goedkoper dan de NL slager.
Degomeat kalkoen vlees mooie stukjes voor 2,75 kg ;)
Het meeste vleesbot wat wij voeren is wat in de slachterijen over blijft na dat de filets en poten eraf zijn gehaald voor menselijke consumpties. Maar het word soms nog wel gebruikt in de horeca om bv soep van te trekken ;)
Orgaan word in verhouding met ander vlees ook veel minder gegeten, dus dat is eigenlijk ook (afval) overblijfsel.

In principe word er dus in NL niet geslacht voor honden.
Want ook de kvv leveranciers halen hun vlees bij slachthuizen weg. Waar het soms is afgekeurd voor menselijke consumptie. Bv door blauwe plekken die het dier had.
Door Enelya
#2801527
Thea schreef: Je hoef voor je hond echt geen biefstuk van 10 eu p kg te kopen.
Bij leveranciers voor barf produkten kan je best mooi rund/paard vlees kopen voor +/- 3,50.
Ik voer ook 1x pw kopvlees dat kost 2,00 bij SW is iets vetter maar zeker geen slachtafval.
Wij nederlanders eten het niet maar de turken en marokanen gebruiken het wel ;)
Islamitische slagers zijn trouwens vaak goedkoper dan de NL slager.
Degomeat kalkoen vlees mooie stukjes voor 2,75 kg ;)
Het meeste vleesbot wat wij voeren is wat in de slachterijen over blijft na dat de filets en poten eraf zijn gehaald voor menselijke consumpties. Maar het word soms nog wel gebruikt in de horeca om bv soep van te trekken ;)
Orgaan word in verhouding met ander vlees ook veel minder gegeten, dus dat is eigenlijk ook (afval) overblijfsel.

In principe word er dus in NL niet geslacht voor honden.
Want ook de kvv leveranciers halen hun vlees bij slachthuizen weg. Waar het soms is afgekeurd voor menselijke consumptie. Bv door blauwe plekken die het dier had.


Het gaat met niet om de prijs.. Het ging ook om spiervlees wat toch het grootste aandeel is van barf. Orgaan en bot is denk ik wel vaak overblijfsel inderdaad. Halal vlees zou ik zeker niet geven
Door Enelya
#2801528
Senta schreef: Je zegt nu 'af en toe' in je openingspost zeg je heel wat anders....

Dat is wel een wereld van verschil.


Ik bedoel het ook als vergelijking, als wij af en toe een koekje/snoepje/pizza/tarwe/friet etc eten staat dat denk ik gelijk aan enkel afvalvlees voor mijn hond
Door spikkel
#2801545
Er word hier gewoon spiervlees gegeven van Degomeat en Gelukkig Dier. En wat is afvalvlees, van mijn slager weet ik, dat als er biefstuk in de vitrine word gelegd, moet het er mooi uitzien. Uitsteeksels worden dan weggesneden, dit zou je ook afvalvlees kunnen noemen. Hij bewaard weleens wat voor me, en anders word er gehakt van gemaakt.
Kwalitatief moet het spiervlees goed zijn, ik wil niet alleen kopvlees voeren.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2801561
Enelya schreef:

Het gaat met niet om de prijs.. Het ging ook om spiervlees wat toch het grootste aandeel is van barf. Orgaan en bot is denk ik wel vaak overblijfsel inderdaad. Halal vlees zou ik zeker niet geven
Spiervlees is niet het grootste aandeel, wel mss het duurste. :)
Het meeste vleesbot wat wij voeren is 50/50% dus 50% bot 50% vlees daar voeren we dan nog 25% spiervlees bij ;)
Door BAC
#2801704
spikkel schreef: Er word hier gewoon spiervlees gegeven van Degomeat en Gelukkig Dier. En wat is afvalvlees, van mijn slager weet ik, dat als er biefstuk in de vitrine word gelegd, moet het er mooi uitzien. Uitsteeksels worden dan weggesneden, dit zou je ook afvalvlees kunnen noemen. Hij bewaard weleens wat voor me, en anders word er gehakt van gemaakt.
Kwalitatief moet het spiervlees goed zijn, ik wil niet alleen kopvlees voeren.
Afval vlees is vlees waar heel veel vet aanzit, voedinsgwaarde nihil te noemen is. Dit komt in gehakt terecht, maar niet als een stuk vlees in de vitrine.
Door Enelya
#2801754
Is rundernekspier bijvoorbeeld niet afval? Dat is toch veel te taai? En diersoorten die de meesten liever niet eten; paard, geit, wild?
Gebruikersavatar
Door pike
#2801970
Enelya schreef:

Het gaat met niet om de prijs.. Het ging ook om spiervlees wat toch het grootste aandeel is van barf. Orgaan en bot is denk ik wel vaak overblijfsel inderdaad. Halal vlees zou ik zeker niet geven
En wat is er mis met halal vlees?
Door Ruisje
#2801992
Wat is afvalvlees?

Als een vleeseter in de natuur een prooi vangt eet ie 'm meestal helemaal op! Misschien niet alle veren, of alle vacht, of alle botten en de inhoud van de maag. Maar van de rest zal niet veel overblijven. Of zoals mijn opa vroeger altijd zei: "Alles wat zacht is kun je opeten!"  ;D

Naast de vleesbotten en orgaanvlees krijgen ze hier "mooi" spiervlees. Maar ook geregeld wat kopvlees, wat misschien wat vetter en taaier is en een randje lip bevat. Onze honden hebben echt wat meer vet nodig dan alleen al dat magere vlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door