Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Puur
#2796983
Kitty heeft nierfalen en krijgt 1 tablet 2.5mg Fortekor en 2 halve schepjes Ikpakitine per dag.
Nu vroeg ik mij af of ik daarnaast nog Solidago kan geven?
Zo ja, hoeveel druppels zou ik haar ongeveer moeten geven per dag? Ze weegt maar 3kg, kleine kat ;)

Daarnaast heb ik een beetje vrees voor haar gebit, zo te zien is het toch (licht) ontstoken maar een roesje durf ik met haar echt niet aan, daarvoor zijn haar nierwaardes te hoog(ook nadat ze gespoeld is).
'Reguliere' ontstekingsremmers zijn misschien ook teveel belastend, is er ook iets fytotherapeutisch/homeopatisch wat gegeven kan worden? Ik las iets over chinese kruiden?
#2800964
Hier weet ik echt te weinig over om een goed antwoord te kunnen geven.
Als er niemand van de kattenhoek reageert, zou je Lizzy een pb kunnen sturen met je vraag.  Zij zal je waarschijnlijk vertellen dat ze enkel wat van honden kent, maar ze is de enige persoon waarvan ik weet dat ze echt wel thuis is in deze middelen.  Ik zie haar Solidago vaak aanraden voor nierpatienten.  Haar info over honden zal je waarschijnlijk ook wel een stap verder kunnen helpen voor je kat.

Voor haar tanden, kan je eens rondkijken of je iets te knagen vind om haar gebit wat schoon te houden.  Er zijn voorbeelden van katten die met knagen alleen weer gezond tandvlees krijgen. Als het al te erg is, is dat niet voldoende maar dan nog zal het verdere verergering verhinderen zolang je het niet aandurft om haar onder narcose te laten brengen. 
Hopelijk kan je haar nierwaarden snel wat stabiel krijgen. 
Om te knagen denk je natuurlijk aan barfhapjes, waarvan ik zie in je onderschrift dat ze dat al krijgt  ;) (niet enkel vleesbot maar ook spier en hart kunnen bij katten die mooi kauwen al erg helpen tegen tandplak), maar je kan ook denken aan een gedroogd iets, als ze dat graag heeft.  Dat wordt meestal voor honden ingezet, maar als ze eraan zou willen kauwen, is er geen reden waarom ze het niet zou mogen hebben.  Geen huidbotten of staafjes uit de winkel maar een gedroogde bullepees of gedroogde kipfilet, zalmhuid, pensstaafje...  Zo'n zaken.  Zaken die niet wak worden en dan aan de tanden blijven kleven. 
#2800995
Ik had nog een oud topic uit 2006 in mijn favorieten staan omdat Pugsley ook een nierenkat was. In deze topic schrijft Lizzy:

[quote="Lizzy"]
Mijn kat d'r nieren werken ook niet meer goed. Helaas. Dit is nu dik 1 jaar geleden geconstateerd. Zij krijgt Fortekor (halve tablet) en doet het daar geweldig op. Bovendien krijgt ze Bibi versvlees. Dat is het enige merk dat ze eet. Verder geef ik haar Solidago, ter ondersteuning. En staat er inderdaad overal vers water voor haar. Haar vacht ziet er inmiddels niet meer uit hoor. Net een ontplofte cavia. Maar ach, ze is dik 19 jaar dus ik vind het wel goed zo. Toch vind ik haar nog steeds heel helder en sterk en ik zie haar echt nog niet overlijden.
[/quote]

Dus volgens mij kan het geen kwaad.

Ik had destijds ook solidago en lespedeza sieboldi voor Pugsley gehaald. Helaas kon ik het niet meer gebruiken, omdat het hem ineens zo slecht ging, dat hij niet meer wilde eten en drinken. En ook dwang voeren en onder dwang water voeren ging niet meer, dus hebben we hem laten verlossen :(

Link naar het topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 303.0.html
#2801880
Bedankt voor alle reacties!

Hmm als het geen lekkere smaak heeft dan ben ik bang dat ze haar hele eten laat staan(volledig verkruimelde wormpillen wist ze er zelfs altijd uit te pikken).

Ze oogt gelukkig gewoon gezond, spelen, wassen, live televisie bekijken(entertainende hamster ;)). Ze eet ook goed en drinkt meer nu ik op verschillende plaatsen bakjes heb staan en ook een vaas/kom op hoofdhoogte, dat is blijkbaar lekkerder :)

Ik geef inderdaad af en toe kippennekjes, merkte alleen al dat ze dus vooral met links knaagt... in haar bekje proberen te kijken en zag tandsteen zitten op een rechterkies.. logisch dus. Ik ga daarmee toch maar eens met de DA overleggen of ik toch weer een ontstekingsremmer en pijnstiller kan krijgen. Mischien dat ze dan ook met de ander kant weer durft te kauwen. Wil ook eens een kwartel ophalen bij de poelier, die gaan tenminste per stuk.
Nierwaarden waren namelijk na een paar dagen spoelen nog in de 400(crea) en urea 25. Dan lijkt narcose mij een te groot risico, ook gasnarcose..

Ik was Pugsley al tegengekomen, blijft sneu, het moment dat ze geen eetlust meer hebben.. :( Bedankt voor je reactie!
#2801899
Dat ze aan 1 kant knagen, is een gekend 'probleem'. :)
Mijn ervaring is echter dat als je iets geeft waar ze meer moeten op kauwen dan dat, ze toch vaak de andere kant ook even meenemen. 
Als er voldoende geknaagd wordt, wordt die kant dan ook genoeg schoongemaakt.
#2802486
Bedankt :)

Zo, de kwartel is binnen en ik heb het idee dat ze die morgen flink zal opsmullen, ze wilde hem al bijna uit het zakje halen. :P
En toch bij de drogist binnengelopen om Solidago te halen..
Laatst gewijzigd door Puur op di 05 nov 2013, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2803804
Er bestaan speciale narcosemiddelen die minder belastend zijn voor de nieren. Daarnaast laat ik de oudere dieren die onder narcose moeten standaard een infuus geven, zo gaat de narcose extra snel uit het lijfje.
#2805164
Ik weet het, gasnarcose bijv. Toch vind ik het een te groot riscio..

Kreeg een telefoontje van de DA, had namelijk urine ingeleverd voor een urineonderzoek om te kijken hoeveel eiwitten er nog in de urine zitten, zouden dat er teveel zijn dan moest ze andere medicatie dan fortekor om dat nog beter op te laten nemen. Maar gelukkig, het is echt prima! Het mag max. iets van 0,63 zijn en het is 0,19. :)

Dus ook direct overlegd over haar tandsteen, ik kan maandag weer een kuurtje ophalen en woensdag ga ik naar het spreekuur en gaan we proberen om met een krabbertje het tandsteen te verwijderen.  Ik hoop dat Kitty dus mee gaat werken, dan is ze er als het goed is vanaf. De tandsteen zit in een brok op 1 kies, dus als ze meewerkt moet dat lukken.
DA vind het zelf ook een te groot risico om haar onder met deze waarden en leeftijd onder narcose te brengen.
#2805168
Als haar waardes weer wat beter zijn en de ontsteking weg is, zou ik toch een gebitssanering doen. Een krabbertje haalt alleen oppervlakkige tandsteen (of -plak) weg en daarmee kan je niet in de pockets en onder de tandvleesrand komen. En dat is nou juist te locatie waar veel viezigheid zich ophoopt.
#2805173
Ik ben bang dat haar waardes niet verder zullen zakken, als het na een aantal dagen spoelen in de kliniek nog in de 400 zit.. :(
Het is sowieso kiezen tussen kwaden..
Het is ook niet dat ze er zelf last van heeft, alleen dat ze aan die kant dus liever niet kauwt.. verder is ze helemaal happy.
Was dat anders geweest en had ze er echt last van dan is het makkelijker.
Het is alleen niet gezond en al helemaal niet met slechte nieren.
Ik zal het woensdag sowieso wel verder bespreken met de DA.
#2806544
Even een update wat betreft de solidago:
Ze krijgt het sinds woensdagavond over haar eten, daarna een plens warm water erover om de sterke lucht ervan wat te laten vervliegen en dan samen met de ipakitine door haar eten mixen. Zo eet ze het :D

Ik heb het idee dat het werkt :) Haar turgor is naar mijn idee nog beter en ook gaat ze direct richting een waterbakje als ze van de kattenbak af komt.
Natuurlijk kan dit ook toeval zijn of zie ik spoken, maar baat het niet dan schaad het niet ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door