Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tammie
#2800564
De katten krijgen hier ook steeds meer interesse in alles wat rauw is.

Voorwaarde van mij om ze volledig over te zetten is 100% eerst de brokken op, immers vind ik 30 euro voor een klein zakje niet de goedkoopste brok (ben zelfs nog goedkoper uit straks met KVV). Reden van de dure brok was een main coon waarbij we al duidelijk dit verschil in vacht konden zien.
Ik voer nu dus 3 a 4 dagen brok, de andere dagen KVV totdat de brokken op zijn.

Naast hun brok krijgen ze nu al kvv, op de KVV dagen een 1 dagskuikentje, klein stukje bv. kip met bot of konijn wat ze erg lekker vinden. Vertering gaat goed. Ook gisteren wat gemalen kalkoen meegegeven met wat kalkoenfilet en ook dat ging er in als koek. Maar ook kleine visjes gaan er als koek in.

Konijn zit weinig taurine in las ik (kon ik destijds met onze kater met nierfalen niet aankomen dus voor mij een onbekend diersoort voor de katten).....mogen ze dat er af en toe naast hebben gezien ze dat lekker vinden?
Zijn er specifieke groenten die ze niet mogen hebben en honden wel mogen hebben? Ze lusten het alle 2, deze maand al deels van Pepper en Indra's groentemix zonder knoflook hun van meegegeven.
Van destijds weet ik nog wel dat ze alles mogen hebben als het maar zacht vleesbot is, hart veel taurine bevat.
Hoe doe ik dat met KVV er naast? Ik wil de KVV van degomeat gaan voeren, nu van herby deze maand.


Hoe bereken ik pens mee in het menu? Ze zijn hier van lotje getikt want alles wat vers is is lekker zolang het maar geen lotgering is :)

Kortom wat vraagjes omdat ze hier alles lekker schijnen te vinden al hebben ze hun voorkeuren en dat mag natuurlijk :)

Ik wil het graag zo gemakkelijk mogelijk houden omdat ze alle 2 al behoorlijk in gewicht verschillen (de helft).
Door Martine-Tom
#2800576
Ik zou zeggen ga je goed inlezen  ;)
Ze mogen gewoon konijn, er zit minder taurine in als in andere soorten vandaar dat je af moet wisselen.
Katten eten geen groente en pens mag wel maar als extra en niet in het menu.
Je maakt gewoon een menu en deelt dat door 7 dan weet je wat je per dag moet voeren, op barf dagen voer je dat en op kvv dagen voer je kvv. Ik zou gewoon optellen wat ze samen eten en dat op het oog verdelen.
Door tammie
#2800582
waarom eten katten geen groente? Omdat ze het niet mogen?
Want stel deze vraag bewust omdat ik ondanks inlezen dit nergens kan terug vinden, daarnaast de meningen hierover zijn verdeeld.
Mijn bedoeling was ook geen menu te maken, staat ook heel duidelijk onderaan :)
maar dagelijks een heel klein barfhapje er bij zonder al té veel moeilijk gedoe.
Laatst gewijzigd door tammie op za 02 nov 2013, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2800585
tammie schreef: waarom eten katten geen groente? Omdat ze het niet mogen?
Ja.
Niet mogen is wel heel sterk maar het zijn obligate carnivoren, ze hebben niks aan groente, is alleen maar een belasting voor hun systeem.
Als ze het lekker vinden kan je ze best eens een stukje geven maar het hoort niet in het menu van een kat thuis.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2800587
Veel dingen zijn idd giftig voor katten. Ik ben niet thuis in wat honden wel aan groen eten, dus sla er even een gifwijzer op na.
Honden kunnen nog wel iets met groentemix (bewerkt in de zin van de celwanden kapot dmv pureren of koken), katten niet.
Door tammie
#2800589
Kijk hier heb ik wat aan :) Ga ik daar specifiek naar op zoek :)
Want immers als ze het lekker vinden....

Ik wilde bewust geen menu maken, af en toe een klein barfhapje er naast. Moet ik dus ook dan echt rekening houden met de percentages?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2800594
Als je meer dan ongeveer 25% van het totaal aan barf geeft, zou ik wel rekening houden met onderlinge percentages.
Door Martine-Tom
#2800595
tammie schreef: Kijk hier heb ik wat aan :) Ga ik daar specifiek naar op zoek :)
Want immers als ze het lekker vinden....

Ik wilde bewust geen menu maken, af en toe een klein barfhapje er naast. Moet ik dus ook dan echt rekening houden met de percentages?
Je stelt de vraag in de barf hoek vandaar dat ik daarvan uit ging ;)
Nee met af en toe hoef je dat niet, als je 1 dag in de week gaat barfen hoef je je niet zo strikt aan percentages te houden.

Ik zou niet teveel groente doen hoor, gewoon 2 keer per week een schijfje van het 1 of ander is meer dan genoeg (hier krijgen ze nooit iets van plantaardige oorsprong).
Gebruikersavatar
Door koekje
#2800604
Sien lust linzen, overigens alleen dure Puy-linzen.
En cake en brood en plastiek...
Door Martine-Tom
#2800605
Freud jat mijn ijsbergsla als ik niet oplet  :P
Door tammie
#2800624
haha
Plastiec lijkt mij niet lekker hihi
Martine-tom kan gebeuren.
Heb hem bewust in de barfhoek gesteld omdat ik per dag iets erbij wil geven maar idd met het oog op niet té veel, gewoon iets voor de leuk en omdat ze nu ook van Pepper en Indra jatten als ik bv een lading heb binnen gekregen ;)
Teken dat ze het wel lekker vinden.
Mogelijk zet ik ze in de toekomst wel 100% over maar dan als het té doen is om er echt 100% oog op te houden.
Precies gaan portioneren wil ik nu liever voorkomen vanwege het té grote lichaamsgewicht verschil wat er op neer gaat komen dat ik dan nog meer dan als je bv. 2 katten van ongeveer hetzelfde gewicht moet gaan opletten dat ze elkaars eten niet opeten omdat de main coon dan té weinig binnen krijgt en de andere té veel. In de praktijk niet té doen omdat Indra nog spring in 't veld en hyper de piep is tijdens het eten klaar zetten, de katten al gaan eten als ik naar de benches loop voor de honden, etc.
Kortom huize chaos.
Gemakkelijker om dan 's avonds iets te geven, op het oog te verdelen (dus de kleinste kater de helft van de main coon) hun een plezier te doen, toch de voordelen van BARf al is het in mindere mate mee te geven, etc.
Maar zonder het risico van voedingstekorten omdat ik net wat heb gemist bij ze.
Krijgen ze 2x in de week iets groente uit het ijsblokjesbakje :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door