Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2800326
Hoi,

Gister heeft mijn kat patrijzen poten gegeten. Ik ben net thuis, maar mijn partner was de hele dag thuis. De kat blijkt sinds vannacht te spugen en als ik mijn partner mag geloven, zijn het geen kleine hoeveelheden. Het zijn de patrijzen poten en bruine smurrie.

Mijn partner had een dierenarts gebeld die niets van vers weet en die zei dat ze vanavond weer mag eten en dat ze spuugd omdat haar maag het niet kan verteren.

Wat kan ik nu het beste doen? Ontbijtkoek geven? Vlees geven? Niets geven?

Hoe zit het met darmperforaties?


Ze is levendig en actief. Zeurt als van ouds om haar eten (vanmorgen zeurde ze helemaal niet om haar eten en lag ze naast me te tukken). Ze krabt aan de krabpaal. Ik merk niet iets bijzonders aan haar..

De laatste spuug zou geen poten hebben gehad en maar een klein beetje sap zijn geweest.

Patrijzen poten schrap ik dus definitief van het menu, maar wat kan ik verder wel aan BARF geven? Eendennekken en kwartel karkassen gaan goed, maar hazenbout kan ze niet door knagen en trekt ze dus alleen het vlees vanaf en patrijzen poten is geen succes..
Maandag krijgt ze voor het eerst eendenbillen.
Laatst gewijzigd door Roosj op za 02 nov 2013, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#2800331
De eendenbillen gaan te hard voor haar zijn. Ik vind zulk bot gewoon niet geschikt voor katten. Dus als ze het bot opeet, reken dan op kots en anders haalt ze er alleen het vlees er vanaf.

Darmperforaties heb ik nog nooit van gehoord bij een kat, maar zeg nooit nooit natuurlijk. Zoiets zal wel veel pijn doen en dan zal ze zich heel ziek voelen en niet meer willen eten en aan de paal nagelen. Hou haar voor de zekerheid goed in de gaten.
Ontbijtkoek gaat ze alleen maar meer van kotsen als je het er al inkrijgt, het is immers geen hond.
Geef haar vanavond een dikke portie spiervlees (want ze zal wel honger hebben) of anders gemalen vleesbot met spiervlees of kvv. Even niet te grote zware dingen.

Ik zou haar voor de zekerheid ook een halve tube ofzo haarbalpasta geven. Gewoon voor de zekerheid dat de darmdoorgang nog open is.
#2800336
Haarbal pasta? Nog nooit van gehoord en dus ook niet in huis ;)

Vlees gaat goed komen, ga ik haar daar een beetje (niet te veel) van geven zodat ze in ieder geval iets in haar maag heeft. Als ik op haar gemiaauw af mag gaan, heeft ze zeker trek in eten.
#2800351
koekje schreef:
Darmperforaties heb ik nog nooit van gehoord bij een kat, maar zeg nooit nooit natuurlijk. Zoiets zal wel veel pijn doen en dan zal ze zich heel ziek voelen en niet meer willen eten en aan de paal nagelen.
Mijn kater Nelis is overleden aan een maag/darm perforatie. Buren gooiden bot van vlees wat ze zelf gegeten hadden
op het schuurdak....
Heel pijnlijk, onderweg naar dierenarts kwamen we diezelfde dierenarts op weg naar ons tegen en overleed hij in mijn armen
terwijl wij de auto stil zette...Dus het kan wel.

Is het een optie om de poten te knippen, dat doe ik ook met fazantpoten.
#2800353
Haarbalpasta verkopen ze bij de dierenwinkel en ik vind dat in een kattenhuishouden echt geen overbodige luxe. Het zorgt ervoor dat onverteerbare zaken (meestal haarballen) makkelijker uit te braken zijn of makkelijker door de darmen flushen. En meestal vindt de kat in kwestie het lekker en het is niet giftig of schadelijk ofzo.
Hier vinden ze de tubes van gimpet het smakelijkst.
Ik wil je aanraden maandag (of morgen als de winkels dan bij jullie open zijn) gewoon een tube te gaan halen.

Hoe lang barft poes ook alweer?
Het kan ook gewoon zijn dat haar maagsap nog niet zuur genoeg is, dus dat de patrijspootjes nog even in de vriezer moeten wonen. Ik zou ze, als je ze nog eens een 2e kans geeft, altijd met extra spiervlees aanbieden. Ik voer zulke dingen niet (wild vinden ze hier bah), maar er staat me iets bij dat collega pearlsofpassion deze te kaal vond voor katten.
#2800354
Neally schreef: Mijn kater Nelis is overleden aan een maag/darm perforatie. Buren gooiden bot van vlees wat ze zelf gegeten hadden
op het schuurdak....
Heel pijnlijk, onderweg naar dierenarts kwamen we diezelfde dierenarts op weg naar ons tegen en overleed hij in mijn armen
terwijl wij de auto stil zette...Dus het kan wel.

Is het een optie om de poten te knippen, dat doe ik ook met fazantpoten.
Ahhh, dat is echt heel naar en zielig :'(


Maar toch niet te vergelijken met deze kwestie. Hier is er, neem ik aan, rauw bot gevoerd en de buurbotjes waren verhit.
#2800365
Het is rauw voer idd.

Ik heb tegen haarballen graszaad ;) Een keer in de zoveel tijd zaai ik dat en zet dat dan bij de krabpaal neer zodat ze het eten.

Ze zit al meer als een jaar op rauwe voeding. BARF begonnen we 8 weken later mee. Dus ze zal ongeveer een jaar op een mengsel van BARF en kvv zitten (hoofdzakelijk BARF). Haar BARF bestond tot nu toe vooral uit geslachte kwartels.

Dat verhaal over die darmperforatie stelt me niet bepaald gerust  :(
Laatst gewijzigd door Roosj op za 02 nov 2013, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
#2800371
De darmperforatie was binnen anderhalf uur 'geregeld'.... begrijp dat jullie poes al de hele dag ziek is.
Ze zou echt niets meer kunnen. Ze gedraagt zich ni normaal toch?
Helemaal zeker weet ik niet of het echt door en door verhit was. Waardeloos, dat wel.. :-X
#2800372
Maak je geen zorgen over darmperforatie. Dat is heel uitzonderlijk, zelfs in het geval van niet-barfbotten.
Hier eten ze soms ook kattengras (als ik dat weer eens gezaaid heb), maar haarbalpasta werkt echt beter tegen grote haarballen die er al zitten. Je kan het niet met elkaar vergelijken.

Aanvulling:
sommige kattengrassoorten kunnen kleine beschadigingen geven aan de binnenkant van de kat. Dit zijn vooral de soorten met van die lange dunne sprieten.
Gras vervoert de vaste massa in de kat niet, het prikkelt alleen het braakcentrum.
Laatst gewijzigd door koekje op za 02 nov 2013, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#2800377
Ok, maar ik heb al 7 jaar een poes (op brokken, die wil niet rauw) en nooit problemen gehad.. Sterker nog.. Ik heb nog nooit zo'n gezond beest in huis gehad haha  ;D

Maar de kat waar dit topic over gaat heeft zeker weten nog nooit haarbalpasta OF gras gehad voordat ze vorig jaar bij ons kwam. Ze is al een jaar of 10 oud ;)

Maar goed, ik hou haar in de gaten en ga er vanuit dat een darmperforatie niet zal gebeuren. We blijven de kattenbakken controleren.

Zojuist heeft ze een klein stukje vlees gehad (stond in de koelkast voor de hond) en nu ligt ze heerlijk op de buik van mijn partner te tukken, iets wat haar favouriete hobby is  :biggrin2:

Ik ben wel flink geschrokken en er nog niet 100% gerust op. Hoop dat ze niet meer spuugd en we het snel kunnen vergeten..

Wat kan ik nu beter aan haar voeren? Blijkbaar kan haar maag dat BARFen niet zo goed aan? Kvv kan ik nogmaals proberen (haaksbarf kat of Tinlo kat pak ik dan). Het probleem op Degomeat was dat ze zo enorm uit haar bek ging stinken. Een verrottings lucht. Op BARF (kwartel) had ze dat niet of nauwelijks. Haaksbarf eend ging volgens mij ook goed.

Of zal ik gewoon hele muisjes en ratten proberen? Ik vind dat wel een eng idee, maar als dat het enigste is wat ze goed kan eten... Of is dat alsnog te hard? Of zijn er nog andere opties?
Laatst gewijzigd door Roosj op za 02 nov 2013, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#2800389
Bij projectielbraken is het belangrijk na te gaan waar het precies vandaan komt en dat is gewoon lastig. Als je je kat goed kent en deze bereid is genoeg aan lichaamstaal te laten zien, kan je daar ook wel het eea uit concluderen.
De kans is aanwezig (zij het niet groot) dat de darmen of maag verstopt zitten en er geen doorgang meer is. Ik heb dat een paar keer met Sien gehad en als dat niet verholpen wordt, is dat wel een spoedgeval. Bij Sien was dat 1x met een dikke haarbal en 1x met een speeltje. Ze heeft wel eens vaker speelgoed weer uitgekotst, maar dat was dan voordat ik in de gaten had dat er iets binnenin vast zou kunnen zitten.
Een kat met een verstopping in de spijsvertering gaat zich steeds zieker voelen en krijgt meer buikpijn. In het begin is het ziekvoelen en buikpijn aangeven erg summier. Haarbalpasta is hier een handig middel voor om te testen en mogelijke kleine verstoppinkjes zelf op te lossen. Als er een obstructie zit, is er geen passage meer en komt gewoon alles wat langs de voorkant erin gaat, op een gegeven moment langs diezelfde voorkant er weer uit. Wat er in zulke gevallen aan kak wordt geproduceerd, zit achter de obstructie en is wat ouder of een minieme hoeveelheid die er langs kan sijpelen.
Ook een obstructie is relatief zeldzaam.

Zoals ik het verhaal hoor en ook lees dat poes miauwt om eten, gezellig op schoot komt en in de paal hangt, verwacht ik niet zulke dingen. Maar hou er altijd rekening mee dat ik geen glazen bol heb en ook niet alwetend ben.
Katten die ineens veel gaan kotsen (het lijkt altijd meer door vocht wat er ook mee uit komt) hebben meestal een virusje, te snel gegeten, een haarbal die vervelend doet in de maag. In dit geval zou het me ook niet heel erg verbazen als het patrijzenpootje toch te kaal was en daarom niet lekker verteerd kon worden.
Dus zeker wel in de gaten houden, maar niet gaan panikeren.
En die tube haarbalpasta vind ik nog steeds geen overbodige luxe. 1 tube is genoeg en waarschijnlijk doe je er ook lang mee.
#2800402
De enige keer dat hier een poes ineens veel ging braken bleek er een klein stukje gras in de neus te zijn gekomen. Was nog geen centimeter groot.

Als ze nu al tijdje gestopt is met braken en laatste keer vooral vocht was zou ik er vanuit gaan dat alles er uit is gekomen.
#2800411
Tnx allemaal.

Op dit moment is ze naast mij, opgerold in een handdoek in slaap aan het dommelen. Ik neem aan dat als ze pijn hebben, ze dit niet doen?

Ik weet eigenlijk niet waar ik op moet letten bij een kat.. Buikpijn zullen ze aangeven doordat je niet aan de buik mag komen, maar wij mochten bij haar nooit aan haar buik komen. Hiervoor is ze al eens naar de da geweest en deze kon niets concluderen. Hij verwacht dat ze daar een vervelende ervaring heeft opgedaan (bijvoorbeeld sterilisatie) waardoor je er niet aan mag komen. De dierenarts mocht er overigens wel aan komen  ::)
#2800420
Dan is ze gewoon bang en durft niet naar de dokter uit te halen.
De buik is voor veel katten gewoon te privé.

Buikpijn kenmerkt zich hier in een soort van op eieren lopen, beetje raar met de pootjes onder het lijf gevouwen gaan liggen (anders dan normaal), chagrijnigheid, zich terugtrekken, geen snelle of scherpe bewegingen maken.
#2800426
Ja hier ook zo ongeveer (althans, als Jet diarree heeft loopt ze zo, en dan houdt ze ook haar billen net boven de grond tijdens het zitten - ik denk dan dat ze buikpijn heeft, maar weet het niet zeker natuurlijk).

Haarbalpasta is vaseline met een smaakje, hier likken ze ook gewoon vaseline van mijn vingers, maar een lepeltje olie kan ook.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door