Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2799269
Mijn hondje Saartje is de laatste anderhalve week vaak niet lekker.
Ze gaat dan achter de stoel, oinder de kast of onder het bed liggen. Als ik dan 's middags ga wandelen in het bos is er niks meer aan de hand.
Als ik terugkom en de KVV geef, eet ze de bodem bijna uit de bak, ze drinkt ook normaal.
De rest van de dag is er niks meer aan de hand.
Een paar keer at ze ook gras en gaf dan een beetje groen gelig schuim over, gal denk ik?
Vanmorgen kroop ze weer onder het bed.
Dus toch net maar even een bezoekje aan de dierenarts gebracht.
Die heeft haar onderzocht en kon verder niks vinden behalve dan wat blaasgruis in de urine.
Wel moet ze eerdaags loops worden voor de tweede keer, kon het mogelijk ook aan liggen zei de dierenarts

Nu komt het, hij wilde me speciaal voer van royal canin (met een lage zuurgraad) meegeven en dat zou ik dan een dag of tien moeten geven,
Toen ik zei dat ik daar op tegen was en alleen vers vlees voer, respecteerde hij dat, maar zei erbij dat hij dat blaasgruis dan wel vreemd vond omdat de zuurgraad bij vers vlees al heel laag is.
Advies was dan eens te proberen een dag of tien een andere soort vers vlees te geven en dan even aankijken hoe ze daarop reageert.
Ik voer darf eko en dat ging altijd goed.
Vreemde is wel dat ze het heeft sinds ik de nieuwe doos darf aangebroken heb.

Wat is jullie mening hierover?
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op vr 01 nov 2013, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#2799300
Lizzy schreef: Wat voor gruis zit er in de urine? Heeft ze geen blaasontsteking? Dat geeft veel pijn en ellende en dat is vaak de oorzaak voor struviet gruis.
Dierenarts zei, dat het geen blaasontsteking was, maar dat er wat gruis in de urine zat.
Door Lizzy
#2799319
Lazy Garfield schreef: Dierenarts zei, dat het geen blaasontsteking was, maar dat er wat gruis in de urine zat.
En hoe heeft hij dat getest?
En wat voor gruis was het dan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2799336
Lazy Garfield schreef: Mijn hondje Saartje is de laatste anderhalve week vaak niet lekker.
Ze gaat dan achter de stoel, oinder de kast of onder het bed liggen. Als ik dan 's middags ga wandelen in het bos is er niks meer aan de hand.
Als ik terugkom en de KVV geef, eet ze de bodem bijna uit de bak, ze drinkt ook normaal.
De rest van de dag is er niks meer aan de hand.
Een paar keer at ze ook gras en gaf dan een beetje groen gelig schuim over, gal denk ik?
Vanmorgen kroop ze weer onder het bed.
Dus toch net maar even een bezoekje aan de dierenarts gebracht.
Die heeft haar onderzocht en kon verder niks vinden behalve dan wat blaasgruis in de urine.
Wel moet ze eerdaags loops worden voor de tweede keer, kon het mogelijk ook aan liggen zei de dierenarts

Nu komt het, hij wilde me speciaal voer van royal canin (met een lage zuurgraad) meegeven en dat zou ik dan een dag of tien moeten geven,
Toen ik zei dat ik daar op tegen was en alleen vers vlees voer, respecteerde hij dat, maar zei erbij dat hij dat blaasgruis dan wel vreemd vond omdat de zuurgraad bij vers vlees al heel laag is.
Advies was dan eens te proberen een dag of tien een andere soort vers vlees te geven en dan even aankijken hoe ze daarop reageert.
Ik voer darf eko en dat ging altijd goed.
Vreemde is wel dat ze het heeft sinds ik de nieuwe doos darf aangebroken heb.

Wat is jullie mening hierover?
Wat versta jij onder "altijd" want je voert wel meer dan dat...volgens je eigen zeggen dan. En als je een passend advies wil bij een gezondheidsprobleem is het belangrijk dat je correcte informatie geeft. Tenzij "altijd" op de laatste drie weken slaat natuurlijk, dan is je info correct.  :)
Lazy Garfield schreef: Lizzy, ik voer hoofdzakelijk Darf eko, die bestaat uit biologische kipkarkassen ( vlees bot verhouding 50-50) biologisch rund  en in alle DARF versies zit 10% extra spiervlees ,  biologisch lams en geitenvlees biologische lamslong en lamspens biologisch runderhart biologische rund lever & nieren.
Verder van lotgering alleen de wildmix die bestaat uit  lama, hert, konijn, haas en fazant. Af en toe ook nog de pensvariant, die bestaat uit Rund, Lam en extra lams pens.
Voldoende afwisseling als ik twee maal per week kipkarkasjes met spiervlees toevoeg dan?
Lazy Garfield schreef: Dat je Darf wil gaan proberen lijkt me een goed plan, is één van de betere kvv's.
Ik voer het hier afgewisseld met twee keer in de week een kipkarkasje of eendennekje met wat spiervlees.
Als je dan ook nog afwisselt met een andere kvv en wat groente erbij geeft, dan is dat echt voldoende.
Granen absoluut niet, daar hebben honden helemaal niks aan.
Snap alleen niet goed wat je bedoelt met: " en gebaseerd op Barf"
Lazy Garfield schreef: Welkom op barfplaats heb ook een ruwharig dwergteckeltje van ruim 7 maanden.
Voer ik ook vers van Lotgering, de totaalversie met pens en de totaalversie met wild.
ik wissel af met Darf eko, wat me erg goed bevalt.
Ook kippennekken en eendennekken.
Ik weet niet wat je ruikt, maar ik merk dat af en toe ook, vooral s 'morgens (weet niet of dat normaal is eigenlijk)
Verder heb ik het idee dat ze met Lotgering wild en Darf eko daar geen last van heeft (s'morgens wel weer)
Met de pensversie heb ik het idee dat ze meer uit haar giegel ruikt.
Maar wellicht hebben anderen daar nog ideeen over.
Lazy Garfield schreef: Zolang mijn verkooppunt het half ontdooide vlees niet accepteert, zal het me plat gezegd mijn reet roesten.
Altijd goed uitziend vlees hier, wel afgewisseld met degomeat en darf trouwens en de nodige barfhappen zoals kippennekken, karkasjes en eendennekken.
#2799383
Lizzy schreef: Wat voor gruis zit er in de urine? Heeft ze geen blaasontsteking? Dat geeft veel pijn en ellende en dat is vaak de oorzaak voor struviet gruis.
Lizzy, heb de dierenarts net nog even gebeld en die zei dat er geen ontstekingscellen gevonden waren.
Hij deed dat met een strip die hij door de urine haalde en bekeek die onder de microscoop.
Het gruis dat gevonden werd is struvietgruis.
Angelique schreef: Wat versta jij onder "altijd" want je voert wel meer dan dat...volgens je eigen zeggen dan. En als je een passend advies wil bij een gezondheidsprobleem is het belangrijk dat je correcte informatie geeft. Tenzij "altijd" op de laatste drie weken slaat natuurlijk, dan is je info correct.  :)
Angelique, excuses dat ik je geen goed beeld geef, ik voer op dit moment helemaal geen lotgering meer.
De laatste drie weken Darf, met afgewisseld 1 tot twee keer in de week een kipkarkasje aangevuld met kipfilet.
Door Lizzy
#2799722
Lazy Garfield schreef: Lizzy, heb de dierenarts net nog even gebeld en die zei dat er geen ontstekingscellen gevonden waren.
Hij deed dat met een strip die hij door de urine haalde en bekeek die onder de microscoop.
Het gruis dat gevonden werd is struvietgruis.

Angelique, excuses dat ik je geen goed beeld geef, ik voer op dit moment helemaal geen lotgering meer.
De laatste drie weken Darf, met afgewisseld 1 tot twee keer in de week een kipkarkasje aangevuld met kipfilet.
Meestal ontstaat struviet doordat er blaasontsteking is, de bacterieen de pH waarde alkalisch maken en zich daar struvietgruisjes in ontwikkelen. Ik weet niet of de DA de pH waarde heeft gemeten en wat die was? Of dat je die zelf kunt meten? Waarschijnlijk is de urine alkalisch en zul je de urine aan moeten zuren (cranberry, biologisch appelazijn, etc). En even weinig vleesbot, meer spiervlees en voldoende orgaanvlees voeren en tijdelijk geen groenten.
#2799758
Lizzy schreef: Meestal ontstaat struviet doordat er blaasontsteking is, de bacterieen de pH waarde alkalisch maken en zich daar struvietgruisjes in ontwikkelen. Ik weet niet of de DA de pH waarde heeft gemeten en wat die was? Of dat je die zelf kunt meten? Waarschijnlijk is de urine alkalisch en zul je de urine aan moeten zuren (cranberry, biologisch appelazijn, etc). En even weinig vleesbot, meer spiervlees en voldoende orgaanvlees voeren en tijdelijk geen groenten.
Zal maandag even bellen en vragen wat de pH waarde was en kom er dan op terug.  ;)
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op vr 01 nov 2013, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2799945
Lazy Garfield schreef: Ow ja en waar koop ik biologische appelazijn en doe je dat door het voer heen?
En hoeveel geef je daarvan?
kan je gewoon bij AH kopen of bij reformwinkels!
#2800126
Radja schreef: Ja dat doe je door het voer,zo'n halve lepel per x,dus als je 2x daags voert 2 x
Ik heb het gekocht bij de plus en het heet Monini Apple cider vinegar.
Wil even weten of dat de goede is.
Ze eet 1 keer per dag ongeveer 150 gram, dus en halve eetlepel toevoegen?
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op za 02 nov 2013, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2800165
Lazy Garfield schreef: Ik heb het gekocht bij de plus en het heet Monini Apple cider vinegar.
Wil even weten of dat de goede is.
Ze eet 1 keer per dag ongeveer 150 gram, dus en halve eetlepel toevoegen?
Voor zo'n kleine hond zou ik beginnen met iets minder dan een halve eetlepel, eerder een theelepel. Ik ben anders ook bang dat ze haar eten niet meer lust. Zo lekker smaakt azijn nou ook weer niet :biggrin2:. Die apple cider ken ik niet, dus daar durf ik niks over te zeggen. Is het biologisch en troebele?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door