Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ema
#2765550
Hallo allemaal  :),
Ik ben nieuw op de forum maar lees al tijdje mee.
Ik ben de eigenaresse van (bijna)12 jarige Parson Domino. Domino is een fokteefje geweest in Belgie en is toen ze 4 was bij me gekomen.Ze is met brok groot gebracht.
Domino was vanaf begin een "moeilijk" hondje geweest wat betreft haar gezondheid en gedrag gezien haar verleden maar helaas toen ook onervarenheid van haar baasje :-[ Naast andere dingen had ze regelmatig last van diarree en darmontstekingen. Ik heb haar de brok gevoer van merk Acana omdat dit erg goed zou zijn.
Ongeveer 3 jaar geleden is Domino begonnen aan likken en bijten van haar pootjes. Hierdoor kreeg ze wonden. DA heeft geconstateerd dat ze voedselallergie en atopie heeft. Er is geen test gedaan omdat ze te oud zou zijn voor desensibilisatie.
Met dieet brokken van RC en atopica zou het goed gaan. Het ging ook goed en we zaten op bepaalde moment maar op 2 pillen per week. Laatste half jaar is het weer 1 pil per dag. Ondanks de atopica lijken nu de klachten te verergeren.
Ik heb nu besloten dat ik over ga naar KVV. Als de Atopica niet meer werkt blijft alleen nog prednison over en ik wil eerst alle de andere uitgeprobeerd hebben. Domino is een hondje die nog erg van zijn leven en beweging geniet. Ik heb gekozen om mee te beginnen  voor haaksbarf paard aanvullend met Efavet en voorlopig toch nog de Atopica. Deze keuze omdat in haaksbarf maar 1 dierlijke eiwit in zit. Daarnaast wil ik ook nog probiotica toevoegen en daar gaat mijn vraag ook over: wat is goede probioticum voor een hond met onbekende allergie?  De andere vraag is wat is de makkelijkste manier  om medicatie toedienen met KVV? gewoonlijk deed ik het met blikvoeding en dat slik ze gewoon door. Maar in KVV zitten stukje bot. Kan het geen problemen geven om ze doorslikken zonder kauwen?  Wat ik nog wil weten is of ze niet erg veel dingen mist als ik komende 6 weken maar 1 dierensoort ga voeren (mocht het goed gaan)...  Sorry voor vele vragen  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Ema op do 19 sep 2013, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2766195
Ema schreef: Hallo allemaal  :),
Ik ben nieuw op de forum maar lees al tijdje mee.
Ik ben de eigenaresse van (bijna)12 jarige Parson Domino. Domino is een fokteefje geweest in Belgie en is toen ze 4 was bij me gekomen.Ze is met brok groot gebracht.
Domino was vanaf begin een "moeilijk" hondje geweest wat betreft haar gezondheid en gedrag gezien haar verleden maar helaas toen ook onervarenheid van haar baasje :-[ Naast andere dingen had ze regelmatig last van diarree en darmontstekingen. Ik heb haar de brok gevoer van merk Acana omdat dit erg goed zou zijn.
Ongeveer 3 jaar geleden is Domino begonnen aan likken en bijten van haar pootjes. Hierdoor kreeg ze wonden. DA heeft geconstateerd dat ze voedselallergie en atopie heeft. Er is geen test gedaan omdat ze te oud zou zijn voor desensibilisatie.
Maar hoe weet je dierenarts dit dan? Wat voor tests heeft hij/zij gedaan?
Met dieet brokken van RC en atopica zou het goed gaan. Het ging ook goed en we zaten op bepaalde moment maar op 2 pillen per week. Laatste half jaar is het weer 1 pil per dag. Ondanks de atopica lijken nu de klachten te verergeren.
Ik zou denken dat het hondje dan misschien geen voedsel allergie heeft en/of geen atopie?
Wat voor dieetbrokken krijgt ze?
Ik heb nu besloten dat ik over ga naar KVV. Als de Atopica niet meer werkt blijft alleen nog prednison over en ik wil eerst alle de andere uitgeprobeerd hebben.

Atopica is echt niet een veel lekkerder spulletje hoor....
Domino is een hondje die nog erg van zijn leven en beweging geniet. Ik heb gekozen om mee te beginnen  voor haaksbarf paard aanvullend met Efavet
Want? Waarom KVV met alleen paard? Wil je doorgaan met een eliminatie dieet? Ik zou dat overigens niet doen, Efavet erbij geven. Want wat nou als het erger of minder erg wordt, komt dit dan door de Efavet of door de Haaksbarf?
en voorlopig toch nog de Atopica. Deze keuze omdat in haaksbarf maar 1 dierlijke eiwit in zit.
OK, je wilt uitvinden of je hond last heeft van een voedselallergie? Als je dan verder gaat met elimineren, doe het dan gelijk goed. Dus 6 tot 9 weken lang alleen dit voer en niks maar dan ook niks anders, nog geen koekje. Ik neem aan dat je weet hoe je na 6 tot 9 weken weer verder moet?
Daarnaast wil ik ook nog probiotica toevoegen en daar gaat mijn vraag ook over: wat is goede probioticum voor een hond met onbekende allergie?
 
Zie boven over Efavet. Ik zeg "niet doen". Geen Probiotica erbij geven. Stap voor stap te werk gaan anders weet je zo meteen niet wat nu wat heeft gedaan.
De andere vraag is wat is de makkelijkste manier  om medicatie toedienen met KVV? gewoonlijk deed ik het met blikvoeding en dat slik ze gewoon door. Maar in KVV zitten stukje bot. Kan het geen problemen geven om ze doorslikken zonder kauwen?  Wat ik nog wil weten is of ze niet erg veel dingen mist als ik komende 6 weken maar 1 dierensoort ga voeren (mocht het goed gaan)...  Sorry voor vele vragen  :biggrin2:
KVV is dermate fijn gemalen dat ze er zeker niet op 'kauwen'. Dus je kunt het gewoon door de KVV doen. En als antwoord op vraag 2: nee. Een hond gaat pas na een week of 10 tekorten oplopen bij zo'n dieet.
Door Ema
#2766234
Hoi Lyzzy ,
Echt super dat je tijd neemt voor zo uitgebreide antwoord. Dank je wel  :)
Wat voor tests heeft hij/zij gedaan? : hij heeft geen testen gedaan omdat volgens de Da geen nut meer had vanwege haar leeftijd.
Ik zou denken dat het hondje dan misschien geen voedsel allergie heeft en/of geen atopie? : dat weet ik ook niet, alleen dat het tijd goed ging. Ik dacht dat de DA het beste voor heeft met me diertje. Hij heeft voor geleerd.
Wat voor dieetbrokken krijgt ze?: ze krijgt Royal canin hypoallergeen.
Atopica is echt niet een veel lekkerder spulletje hoor.... : ben inmiddels ook achter. Volgens de DA heeft Atopica absolut geen bijwerkingen. Ben inmiddels achter dat het niet waar is. Maar het is lastig vaststellen wat de bijwerkingen van de Atopica zijn en wat gewoon ouderdomskwaaltjes zijn.Ook ben ik bang om helemaal te stoppen  :-\
Waarom KVV met alleen paard? Wil je doorgaan met een eliminatie dieet? : Ja dat lijkt me het beste .
Ik zou dat overigens niet doen, Efavet erbij geven. Want wat nou als het erger of minder erg wordt, komt dit dan door de Efavet of door de Haaksbarf?[/:Ik dacht Haaksbarf voor de voedselallergie en Efavet voor de Atopie. Als ik het goed heb begrijpen in Efavet zitten alleen goede dingen. Ze krijgt laatste jaar visolie en hiermee heb ik geen verslechterring gezien. Ik ben zo bang dat klachten nog erger worden. Ik vind niet erg om Efavet voor altijd te geven ipv. Atopica.
OK, je wilt uitvinden of je hond last heeft van een voedselallergie? Als je dan verder gaat met elimineren, doe het dan gelijk goed. Dus 6 tot 9 weken lang alleen dit voer en niks maar dan ook niks anders, nog geen koekje. Ik neem aan dat je weet hoe je na 6 tot 9 weken weer verder moet?: Ja ik wil elimineren , ben al mee begonnen maar je bedoelt ook de Atopica stoppen?
Zie boven over Efavet. Ik zeg "niet doen". Geen Probiotica erbij geven. Stap voor stap te werk gaan anders weet je zo meteen niet wat nu wat heeft gedaan. : als ik alles stopt en begin met elimineren en het gaat niet goed hoe weet ik of het de Atopie of voedselallergie is?

Het is soms zo moeilijk , ik wil alleen het beste voor me diertje ze is echt alles voor me. Maar laatste 3 jaar is het zo drama dat ik soms echt wanhopig van word. Ook omdat ik nu achter ben dat de een DA iets anders verteld dan de andere  :'( Ook omdat ik niet weet of de bijwerkingen die ik nu zie wel bij de Atopica of bij de leeftijd horen. En ook dat ik niet durf te stoppen met de medicatie omdat het wel tijd goed gegaan is. Wat moet ik doen als het erger wordt? Verder zijn de Atopica en dierenartsen zo duur dat er weinig overblijft om andere dingen te uitproberen of een bijvoorbeeld homeopatische arts raadplegen (die nog duurder is)  :-[ Eigenlijk geef ik nu voeding tegen de DA advies in. Maar Domino heeft nog nooit haar bakje zo schoongelikt zoals ze nu doet. Dat zegt ook weer wel wat?
Maar zoals ik zeg ik doe alles voor haar dus ik ga er gewoon weer voor. Verder zijn alle adviezen welkom natuurlijk. 
Door nanne
#2792876
Onze hond heeft ook bijwerkingen van Atopica, ze krijgt eens per twee dagen 150 mg. waarna ze (bijna) altijd last krijgt van diarree. Maar de dag erna is dat wel weer over. En ze is volgens mij ook wat misselijk op de pillendag en is ze wat slomer. Onze hond is 4 jaar.

Ik heb me laten vertellen dat als de hond goed op Atopica reageert (dus wanneer de jeuk afneemt) je ervan uit kan gaan dat ze een atopische allergie heeft, want het blijkt niet de jeuk te stillen die veroorzaakt wordt door een voedselallergie...

Ben je overigens al begonnen met KVV? Ben heel benieuwd hoe het gaat.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2792917
Heb ook een oude hond met atopie en ben in juli cold turkey overgestapt op kvv en echt een wereld van verschil! Heb bij nanne die een zelfde topic geopend heeft al wat geschreven,dus zou zeggen,kijk daar ff wat ik geschreven heb ;)
Sterkte en succes!

Groetjes Jacqueline
Door Ema
#2798673
:-[ Sorry ik zag nu pas dat er reacties waren  :)
Overstappen is erg goed gegaan, we zitten nu op 2 diersoorten. Paard en geit.
Ik heb voor het eerst in jaar de Atopica kunnen afbouwen naar 3 x per week 50 mg.
Maar het kan ook aan het weer liggen. Ik kan er geen peil op trekken hier , allergie is begonnen in winter tijdens vakantie in Winterberg op haar 8 jarige leeftijd . Er was geen plant of mijt buiten te bekennen! wel sneeuw tot je knieën. Vorige jaar hebben we jaar lang dus ook zomer op 2 pillen per week gezeten en geen jeuk. Dan weer bijna jaar op dagelijks een pil en toch niet 100% jeuk vrij.
We zijn nu ook gewoon cold Turkey overgestapt en geen problemen mee gehad.
Ik kan nu de drollen met een servetje opruimen zo klein en hard zijn ze  :biggrin2:
Is wel idd zo dat als ik Atopica geef wil de ontlasting dun zijn. Ik geef de pil altijd in de avond zo laat mogelijk.
Hier moet er minimaal 3 uur tussen de pil en het eten zitten. Maar liefst 5. Doe ik het niet dan braakt ze het op.
Ik denk niet dat door eliminatie de probleem opgelost wordt maar hoop dat ze hierdoor sterker wordt en beter weerstand krijgt. En het is plezier om naar te kijken hoe ze het eet. Volgende week komt barf aan , via een lijntje besteld. Hoop spoedig mee kunnen beginnen.
Door nanne
#2798719
Ik ben afgelopen zondag cold turkey overgestapt en zondag heeft Xara de laatste Atopica gehad. Op advies ben ik met één diersoort begonnen, nl. eend van Tinlo en sindsdien heeft ze helemaal geen last meer gehad!!

Wel had ze te harde en wat witte ontlasting, dat kwam door het hoge botpercentage in Tinlo. Wederom advies gevraagd en nu paard van Tammenga toegevoegd en dat gaat nu helemaal super. Maar je moet er helemaal niks bijgeven, tenzij het 100% eend is, als je bijvoorbeeld eend voert. Die snacks zijn te bestellen.

Mag ik vragen waarom je nog Atopica geeft? Heeft je hond nog steeds jeuk? Ik zou echt eens helemaal stoppen met de Atopica en eens kijken hoe het gaat op alleen kvv. En als er dan nog jeuk is kun je ook homeopatische drupjes proberen zoals Puur Pollen. Dat is altijd beter dan die Atopica. Onze hond had ook altijd last van diarree op de pillendag.

Het verhaal is precies hetzelfde, reageerde ook eerst goed maar moest ook steeds vaker Atopica gaan geven. En nu, ik weet echt niet wat ik meemaak! Ze is vooralsnog helemaal van de jeuk verlost!!!

De dierenartsen kunnen je als leek zoveel wijs maken, ik had Xara bijna laten opereren omdat volgens hun de jeuk veroorzaakt werd door iets hormonaals, kun je nagaan.

Tevens las ik dat ik geloof 40% van de honden met een atopische allergie ook een allergie voor voedsel ontwikkelen, dus het is zeker het proberen waard.

Maar als je wilt elimineren moet je eens per 4/6 weken pas een diersoort toevoegen en met één of hooguit twee beginnen en zeker niet met kip en rund.

Heel veel succes, ik hoop dat jou hond snel jeukvrij zal zijn!!!!
Laatst gewijzigd door nanne op do 31 okt 2013, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2798812
Het hoeft ook niet altijd mijt of dingen van buiten te zijn waarmee het begint,kan ook bijvb huisstofmijt zijn,verandering van omgeving,schoonmaakmiddel in appartement of wat dan ook wat opeens de eerste aanleiding tot jeuk geeft. Maar veelal is het ook de granen die in brokken,koekjes,brood noem maar op,waar ze opeens allergisch op reageren.

Hoop voor jullie dat je snel met de atopica kan stoppen en dat ook jouw hond jeuk vrij wordt!

Oja moet je atopica niet eerst afbouwen voordat je stopt,bij de prednisonpilletjes moet dat namelijk wel!

Heel veel succes
Laatst gewijzigd door Radja op do 31 okt 2013, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ema
#2799078
Ik heb ook altijd gedacht dat je de Atopica moet afbouwen.
We zijn nu jeuk vrij en ik hoop iedere week een pil minder kunnen geven.
Ik vind het lastig om te herkennen wat de jeuk veroorzaakt als ze jeuk krijgt. Het kan zijn dat ze jeuk krijgt omdat ik pil minder geef maar ook omdat ik nu de geit toegevoegd had. Ik heb bijvoorbeeld visolie van doils in huis gehaald maar die durf ik ook niet geven want anders weet ik het helemaal niet meer mocht ze jeuk krijgen.
Ik wil zo graag van de pillen af maar het moet goed gaan. Mijn meisje is al 12 en ik wil niet dat ze te veel last heeft.
Met mijn DA kan ik nu helemaal niet praten , hij wilde aan me hondje een hypoallergische snoepje geven terwijl ik zei dat ze nu alleen vers krijgt. Hij zei dit is ook vers is puur vlees  :-X Hij keek me helemaal verontwaardig aan dat het niet mocht. Ook houdt hij nog steeds vol dat Atopica geen bijwerkingen heeft. Ik vind dit erg jammer omdat ik nu eigenlijk op me eigen gevoel moet afgaan en kan op niemand terugvallen mocht er iets zijn. Het is me tot nu toe niet gelukt om een provers dierenarts te vinden in den haag.
De producten van PUUR wil ik ook zeker gaan toevoegen.
Maar alles op tijd :) Dat wachten vind ik wel het ergste. Liefst zou ik alle goede in een keer geven  :)
Door nanne
#2799117
Als ze nu jeukvrij is zou ik voorlopig helemaal niks meer toevoegen. Alleen over 4 tot 6 weken een extra diersoort erbij zoals eend of konijn. Ook geen Puur geven als ze geen jeuk meer heeft, dat heeft geen zin en krijgt ze allemaal overbodige stoffen binnen.

Maar je geeft nog steeds Atopica? Durf je daar niet mee te stoppen? Je kunt het toch zo weer geven als de jeuk terug komt? Of op dat moment dan Puur gaan geven. Ik zou er gewoon meteen mee stoppen.

Xara heeft sinds afgelopen zondag geen Atopica meer gehad en zij had 150 mg per keer, om de dag en soms om de twee dagen! Vandaag had ze eigenlijk weer pillen moeten hebben maar ze heeft nog steeds geen jeuk weer gehad! Dus ik zou het echt gewoon meteen proberen...
Laatst gewijzigd door nanne op vr 01 nov 2013, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ema
#2799146
Ik denk dat ik niet durf te stoppen  :-[  Het is  dat als ze jeuk krijgt moet je het eerst weer opbouwen en het duurt even voordat het werkt. Ik ben eecht een watje wat me hondje betreft. Liefst zal ik de jeuk op me zelf nemen als het kon  :-[
Ik raak helemaal in stress als ze weer begint met bijten aan haar poten.
Vanavond zou ze weer haar pil moeten hebben. Misschien moet ik het gewoon niet geven. Kijken wat dan gebeuurd .
Mocht ze jeuk krijgen wat zou jij nemen? Puur huid , jeuk of pollen? Ik moet me nog in lezen.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2799262
En heb je de pil gegeven gisterenavond?
Persoonlijk denk ik dat je er,ook al is het iets minder,stress vol mee om moet gaan,ook dat heeft weerslag op jouw hond.
Ik zou ook bijvb mijn beide armen afhakken om alle kwaaltjes die Radja heeft over te nemen,maar dat kan en en jouw hondje heeft jou nodig en vooral met jeuk,moet je sterk in je schoenen staan. Ik heb het allemaal meegemaakt met Radja en echt meid je gaat door een hel,maar probeer kalm te blijven!
Radja is nu 5 maanden van de jeuk af,eigenlijk vrijwel direct nadat we met kvv begonnen zijn,maar wel met heel veel geduld en zo weinig mogelijk strees. Geef bijvb jouw hond wel een mogelijkheid om ff te krabben/bijten, 5 tot 10 tellen en dan laten stoppen. Probeer het verschil tussen gewone jeuk,ja gek genoeg hebben ze dat ook en dwangmatische jeuk te herkennen,blik op oneindig en geen gehoor als je zegt genoeg!

Ik kan niet voor nanne antwoorden ik neem aan dat je aan nanne omdat zij ook aan het elimineren is,maar ik ben begonnen met eerst puur pollen,maar midden in het pollenseizoen geeft minder effect,daarom ben ik puur jeuk gaan gebruiken en voor de huidopbouw puur huid.

En als het kan ,probeer het geven van die atopica uit te stellen,het is zo'n troep! Het kan namelijk ook zo zijn dat jouw hondje aan het ontgiften is,als je zeker weet dat hij alleen maar paard en geit krijgt en verder echt niets anders! Ontgiften kan in jou geval vrij lang duren nl voor ieder jaar dat een hond brokken heeft gegeten kan je op een maand rekenen,in jou geval dus 12 maanden :( en ik denk dat atopica niet helpt tegen de jeuk van ontgiften,zoals nanne al in jouw topic schreef dat atopica alleen de jeuk wegneemt bij honden met atopie.

Heel veel succes! En blijf relaxed  ;)
Laatst gewijzigd door Radja op vr 01 nov 2013, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ema
#2800064
Ik heb de pil niet gegeven en ze jeukt (nog) niet. Wel gisteren avond me zelf beloofd dat ze hem morgen gaat krijgen  :biggrin2: Nu zit ik natuurlijk te twijfelen of ik hem dan vanavond moet geven of toch proberen stoppen.  :-\
Inderdaad ik merk nu het verschil tussen de gewone jeuk en  hysterisch bijten of likken aan haar poten. Ik geef haar altijd 5 min. en houd haar stiekem in de gaten. Ze weet inmiddels dat ze moet stoppen als ik kijk. Ook aan mijn man verteld dat hij haar niet mag corrigeren want anders stopt ze en gaat s 'nachts lekker  verder met likken.Sinds ze op KVV zit stop ze binnen 5 min. wel.
Ontgiften is tot nu toe erg meegevallen. Ik verbaas me nog steeds dat ze eens geen diarree gehad heeft. Wel ontstoken oortjes  en dat is nog nooit eerder voorgekomen. Ze krijgt echt niks anders dan paard. Ben echt heel streng in , anders heeft het geen nut.  En geit sinds kort. Over 2 -3  weken weer konijn proberen als het goed gaat. Relax ben ik nog niet helemaal maar ik laat het niet merken . Nu weer even afwachten he?
Door nanne
#2800185
Als ze nu geen jeuk heeft zou ik stoppen, waarom dan die gif er nog inpompen? Je geeft nu geweldig voer maar aan de andere kant stop je er een hoop gif in.

Xara likt af en toe ook even aan haar pootjes die kapot waren en nog een beetje zijn. De ontgifting kan juist op die plaatsen voorkomen dus dat zegt niets. Geen haar op mijn hoofd dat ik nog Atopica ga geven. Morgen is ze er een
week zonder en we hebben nu al een veel actievere hond die geen diarree meer heeft of misselijk is van die rommel.

Maar goed, dit is natuurlijk mijn ervaring. Je moet het ook helemaal zelf weten maar waarom zou je het niet proberen? Misschien wordt je wel net zo verrast als ik...  ;) Ik heb dat risico ook genomen afgelopen zondag...zo ineens geen Atopica meer zonder dat ik wist wat er zou gebeuren en met het risico dat ik het tijdelijk weer dagelijks zou moeten geven. Maar...dan weet je wel van hoe of wat en nu niet.

Als je niet precies weet welke allergie ze heeft zou ik eerst Puur jeuk gaan proberen. Xara reageerde daar jaren geleden goed op.

Ik wens je veel succes en wijsheid! 
Gebruikersavatar
Door Radja
#2800192
Mag jouw hondje 5 minuten likken/bijten/ krabben? Vind ik wel heel erg lang hoor! Radja had zichzelf al in die tijd een kapotte plek gebeten :-[ soms zelfs als ik ff naar de wc was geweest.

Goed van je dat je gisteren de pil niet hebt gegeven,probeer het te rekken tot misschien net als nanne,niets meer.

Heel succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door