Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tammie
#2799122
Hoihoi

Ik heb toch een vraag en heb mij geloof ik onzeker laten maken....

Indra, 19,5 week oud staat volledig op BARF.

Indra krijgt 's ochtends kefir, hutenkase of yoghurt, notenmixje, groentemixje en orgaan.
2e maaltijd spiervlees en evt. wat bot (afhankelijk wat ik heb).
3e maaltijd als 2e maaltijd.
Gaat super met d'r :)
Ontlasting is constant.
Ook krijgt ze al af en toe een zalmkop op de visdag.
Ook hiermee gaat ze goed overweg.

Nu had ik gisteren op een forum een discussie dat zalmkoppen te groot zijn voor pups evenals runderstrotten.
Runderstrotten kun je prima snijden en vind ik wb voedingswaarde prima ter vervanging als spiervlees af en toe (ongeveer 1x in de week).
Dat was dus niet zo....Runderstrotten hadden geen voedingswaarde.

Zalmkoppen werden niet gegeven voor een half jaar.

Maaltijden moesten verdeeld worden over 3x daags met orgaan, spier en bot.

Reden er achter was dat door Barfen van grotere stukken bot waaronder zalmkop tanden sneller los gingen zitten. In mijn ogen is juist wat te knagen hebben prima om er nu al mee om te leren gaan, pups een grotere kauwbehoefte hebben dus waarom dan niet door voeding, daarnaast kun je naar mijn idee echt wel zien of je pup al dan niet er aan toe is (lamsribben, etc. ben ik op de hoogte dat het meer calcium bevat t.ov. bv. gevogelte).
Daarnaast dat de vertering van pups dermate slechter was dat dit de hoofdreden was om ze toch maar 3x daags spier,orgaan en vlees te moeten geven. Uiteraard kan dat niet met zalmkop.

Maar als die vertering zo slecht was zou je het dan toch terug moeten zien in de ontlasting? Zoals al eerder aangegeven is Indra's ontlasting prima constant.

Ik kan mij hier niet in vinden maar word nu wel onzeker als ik eerlijk ben.
De reden dat ik hiervan onzeker wordt is dat ik het allerbeste voor Indra wil.
Door Roef & Hidde
#2799171
volgens mij kun je zalmkoppen juist prima aan een pup geven  :-\
Hidde kreeg als puppet al kipkarkas en kuikenbout te eten en dat is denk ik harder of even hard als een zalmkop.
tja en strot krijgen ze hier ook wel af en toe,soms zijn ze flink bevleesd en dan tel ik ze ook als spiervlees mee.
maar ik heb ook wel eens wat kalere erbij en dan zie ik het als extraatje.
niet gek laten maken meid  :-*
Door tammie
#2799202
Indra krijgt kip, fazant, gans, eend en zo kan ik nog wel even doorgaan.
krijgt het allemaal idd prima weg, de ene keer duurt het wat langer dan de andere keer. Dat mag wat mij betreft nu ze zo aan het wisselen is. Ze is niet tandloos, ze heeft alle hoekkiezen nog maar daar tussenin tja....dat zijn puntjes. Vandaag is haar tandvlees ook iets opgezet terwijl ik verder niets aan d'r merk ;)
Maar soms al het eten eerder op dan pep  :) Kortom is ook erg afhankelijk van weet ik niet.... ::) Misschien wel omdat pep er momenten bij heeft dat ze gewoon op haar gemakje bezig is zoals vanmorgen want immers is orgaan in stukjes (ik koop bewust zo makkelijk mogelijk orgaan met de nodige afwisseling) en zat er vandaag eens long bij wat ze nog niet eerder hadden gehad, groente etc feitelijk een hap slik hap.
Kale runderstrotten hier gelukkig nog niet gehad  :) Knippen klaar is kees en wat is er mis met een portie verdelen? In mijn ogen noppes. Immers moet oa een ganskarkas van ruim 1700 kg ook geheel verdeeld worden want noway dat ze die in 1x keer krijgen, iets meer werk, iets meer bléh werk zelfs gezien ik nog nooit een karkas met veren had verdeeld hihi Maar verdeeld worden moet het toch, messen/snoeischaren/etc liggen er al dus waarom dan niet ook maar gelijk een runderstrotje knippen?
Daarnaast kan ik op mijn klompen al wel navoelen dat het antwoord niet op ging omdat aangeraden calciiumverhouding daar veel lager was. Daarnaast je daar met voldoende afwisseling, goede percentages dat elkaar wel weer opvangt en logisch nadenken.....
Ik had voor Indra een lamsribbetje voor volgende week, maar dan let ik wel op dat ze in verhouding die dag minder bot krijgt waardoor het calciumgehalte niet té gek wordt overschreden.

Dank u, ik probeer mij ook niet gek te laten maken maar als het dan 2 tegen 1 is dan kom ik in twijfel!!  :-[ :-*

Dan de volgende vraagstelling:
Spijsvertering pup. Is het echt nodig om iedere maaltijd zo gebalanceerd mogelijk te maken? Overal waar ik ook maar lees is dat een verdeling op 1 dag prima is. Dit zie ik ook bij Indra terug. Kleine kanttekening er bij is dat ik 4 pensdagen, 3 orgaandagen in de week heb zitten. Maar goed dan nog....ook kleuters hebben wel eens een patatdag of macaronidag bij wijze van....Vroeger aten we echt wel eens een patatje toen wij klein waren in plaats van aardappels/groente/vlees en minder zijn we er niet van geworden.
mochten ze net op de orgaandag dan een verminderde spijsverteringsdag hebben dan is het volgens mij nog niet zo dat er niets op wordt genomen.
Klopt dat?
Calciumverhouding ligt tussen de 1 en de 2, niet op precies 1 zoals ik heb begrepen?
Dan nog een vraag? Hoeveel kwaad kan het ivm de spijsverteringorganen om in 1x een bevleesde runderstrot naar binnen toe te kiepen bij een pup?
Niet dat ik dat laatste van plan ben maar stel dat je geen zin hebt om te portioneren?
Heeft een pup echt een verminderde spijsvertering dan een volwassen hond?

Lijken domme vragen misschien maar ik zat gisteren zo  :o achter mijn laptoppie....

En die onzekerheid laat ik dan maar varen volgens mij weet ik best wel waar ik mee bezig ben :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2799221
Bij een natuurlijke vorm van calcium, zoals ongegaarde botten bij BARF, maak ik me absoluut niet druk over de calciumbehoefte.
Werkt gewoon net zo als bij ons, ik heb mijn moeder ook nog nooit de calciumwaardes van mijn voedingen uit zien rekenen  ;)
Wat richtlijnen om aan vast te houden wel en ook bij honden vind ik dat belangrijk.
Dus 40-50% vleesbot
15-20% orgaan
5-15% groente
15-25% spiervlees
Wat extra-tjes zoals een eitje, hutekase enzo zijn leuke aanvulling.

Het is ook niet belangrijk om precies per dag uitgebalanceerd te geven.
Dat mag, maar per week of per 2 weken is ook prima.
Gaat erom dat het totaalplaatje over een tijd aan de richtlijn voordoet.

Qua spijsvertering zal een jonge pup wat minder weerstand hebben dan een volwassen hond.
Maar ik geloof niet de opneembaarheid minder is bij een pup.
Ligt aan de grote van je pup, maar mijn herder kreeg als jonge hond van een maand of 4-5 echt weleens een hele runderstrot, niks mis mee.

Tuurlijk kunnen ze eens wat dunnere ontlasting hebben na orgaan, vis of iets anders.
Ook niks mis mee, zolang dat af en toe is.

Kortom niet zo druk maken, het is geen hogere wiskunde je hond voeren  ;)
Door tammie
#2799241
Bedankt voor jullie antwoorden.

Hier kan ik wel mee uit de voeten.

En dan is mijn antwoord en advies (heb de bewuste TO ook verwezen naar barfplaats of voernatuurlijk, maakt mij persoonlijk niet zo gek veel uit, als er maar advies wordt gegeven door een persoon die niet alleen afgaat van eigen ervaring)gisteren nog niet zo gek geweest dat je het jezelf ook onnodig ingewikkeld kan gaan maken en dat een té veel aan natuurlijk calcium altijd nog het lichaam zelf weer verlaat en dat een té kort aan calcium kwalijker is (omdat het calcium dan uit skelet wordt onttrokken)...

En voor mijzelf weet ik dat ik voor mijzelf de goede weg ben ingeslagen met hoe ik het doe, op veilig spelen door wel iedere dag compleet te voeren maar dan niet bewust kijk naar orgaan/pens, niet bewust alle maaltijden afga aan de goede percentages (doet mij aan KVV of brok denken) maar in de hoofdmaat in 1week tijd wel alle goede percentages geef en ik per dag op gevoel/oog doe na wel weer te hebben geportioneerd (van Pep en Indra gaan in 1 zak).
Laatst gewijzigd door tammie op vr 01 nov 2013, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#2799260
Runderstrot is juist heerlijk kauwspeelgoed voor pups! Zelfs mijn krak-kraak-hapsloegwegreuen doen lang over een runderstrot, omdat het van die lekkere glibberdingen zijn!

Zolang het geen hoofdonderdeel van je menu is, is zo'n strot prima hoor!
Door tammie
#2799280
Anne in Duitsland schreef: Runderstrot is juist heerlijk kauwspeelgoed voor pups! Zelfs mijn krak-kraak-hapsloegwegreuen doen lang over een runderstrot, omdat het van die lekkere glibberdingen zijn!

Zolang het geen hoofdonderdeel van je menu is, is zo'n strot prima hoor!
ook mijn mening idd, als ik zie hoe lang Indra hier over kan doen dan kan ik daar alleen maar heel blij van worden ;D
Ze heeft laatst een uur over 1/4 runderstrot gedaan, prima!! Ze gaat er lekker bij liggen en doet het dan zo heerlijk op haar gemakje dat ik er alleen maar heel blij om kan zijn.
Pepper zal ik maar niet benoemen want daar kan ik geen wijs uit worden :o runderstrot is hap slik weg bij d'r, terwijl een zacht karkasje ze dan weer veel langer over kan doen. Om de week er op het maar eens fijn andersom te doen, ligt volgens mij aan hoe haar pet staat of zo :o
Maar ik zie een runderstrot ook idd, met ervaring uit 4 labradors nu, als een heerlijk kauwdingetje waar zeker nu Indra profijt van heeft tijdens het wisselen  ;)
Is ook de eerste pup die ik ken en nog eens van ons zelf is die niets maar dan ook niets sloopt ondanks wisselen, ook tevens de eerste pup die op
BARF staat :)

Zit mij alleen nog eventjes af te vragen of ik de volgende x weer in discussie wil gaan of dat ik maar gewoon niet meer antwoord en mijzelf maar gewoon in bescherming neem ;) Waardoor je dit soort onzin discussies niet krijgt en tja met de eerste pup op barf laat ik mij schijnbaar snel wat aan het twijfelen brengen :) Bij Pepper heb ik dat dan weer niet, Bo is destijds goed gegaan en was van zijn maag/darmproblemen af, onze kater is toen goed gegaan met nierfalen, dus die kennis heb ik wel bij Pepper :) Bij een pup moet je het in 1x goed doen voor mijn gevoel :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door