Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Ulrike
#2797376
Wij gaan nog wel eens met de honden naar Kleef naar de da. Ik was er eigenlijk nooit van op de hoogte dat je honden dan een nog geldige vaccinatie moeten hebben tegen rabiës :-[ :-[. Twee van de vier honden zijn getiterd en net de anti-stoffen tegen rabiës waren bij beide niet meer voldoende. Een nieuwe rabiësenting wil ik eigenlijk liever niet laten zetten, maar dan is naar de da gaan in Duitsland al helemaal niet meer een optie :-\.

Stel nu dat ik ze toch weer zou laten enten, grote kans dat ze dan nog heel veel jaren goed beschermd zijn toch? Misschien wel levenslang als ik de drie jaar geldende vaccinatie laat zetten? De twee podencootjes waar ik het nu over heb zijn beide bijna 6.

Wat ik me nu afvraag.. Hebben ze in Duitsland nog een boodschap eraan als ik kan aantonen dat titerwaardes in orde zijn maar de echte enting strikt genomen verlopen is? Wordt er in Duitsland ook getiterd of is het daar erg onbekend?

Moeilijk hoor die kwestie van wel of niet rabiës enten.. Ze komen bij ons met aardig wat honden in aanraking in losloopgebieden. Het zal je maar gebeuren dat je net een zieke hond tegen komt zoals de twee Bulgaarse pups. Juist mensen waar ik dan langdurig mee ga lopen kletsen met onze buitenlandse hondjes waaronder een Bulgaartje :P.
Door Ulrike
#2797400
Ik heb hondenziekte en rabiës door elkaar gehaald zie ik :-[ :-[ :-[. Voor hondenziekte was de titer niet voldoende bij de twee podenco's. Rabiës staat er niet bij. Ik weet niet of daar wel op getiterd kan worden :-\?

Ik lees helaas wel overal dat een geldige inenting echt verplicht is :'(.. Toch eens afwegen of we maar niet meer naar de Duitse da zullen gaan :(.
Door wijkje
#2797559
Even gekopieerd  : "Sinds 3 juli 2004 heeft iedere hond die de grens over gaat een Europees paspoort nodig en is identificatie door middel van een chip verplicht. Eerst was een tatoeage ook nog toegestaan. Maar per 2 juli 2011 is alleen nog een chip toegestaan. Daarnaast moet je hond tegen rabiës (hondsdolheid) zijn ingeënt.

De standaard hervaccinatietermijn van 1 jaar is vervallen. Vroeger moest je hond ieder jaar tegen rabiës worden ingeënt. Nu is je prik net zolang geldig, als het vaccin werkzaam is (dat kan 3 jaar zijn, de termijn staat in de bijsluiter)".

Ik heb 2 van mijn 3 honden juist tegen Rabiës geënt omdat ze af en toe meegaan naar Duitsland.  Als ze meegaan, heb ik merendeel "braaf" mijn boekje mee en ze zijn gechipt. Ik wil geen risico lopen als er wat gebeurd dat ik me niet aan regels hou met alle mogelijke gevolgen van dien. Een van de honden die eigenlijk nooit meegaat heb ik (vooralsnog) niet geënt en gaat juist omdat ze niet geënt is dus ook nooit mee.

Ook al is het wel beetje krom..Want in Nederland gelden Europese regels...Daarom overweeg ik soms toch de oudste toch maar ook te enten.
Laatst gewijzigd door wijkje op di 29 okt 2013, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2797567
Je woont in NL en gaat met de honden de grens over naar DLD?
Dan zou ik persoonlijk echt een rabiës laten zetten, de gevolgen van gepakt worden zonder geldige enting zijn me te groot... :-\
#2799949
Martine-Tom schreef: Je woont in NL en gaat met de honden de grens over naar DLD?
Dan zou ik persoonlijk echt een rabiës laten zetten, de gevolgen van gepakt worden zonder geldige enting zijn me te groot... :-\
Dit!

Voor Rabies is een titer alleen niet genoeg, hoe hoog die ook is!

Verder zijn geen entingen verplicht maar Rabies dus wel.

Persoonlijk zou ik ook het risico niet willen lopen; ofwel blijven de honden dus thuis en ging ik alleen maar ik ga geen ongeente honden mee de grens overnemen. Niet dat ik denk dat ze ineens heel groot risico lopen in de praktijk maar het idee alleen al dat ze je hond in beslag zouden mogen nemen en laten inslapen.... wat ik zeg "dat durf ik niet aan".
Al weet ik zelfs niet 100% zeker of dat idd mag, dat inslapen.. mij niet gezien!

Suzanne
Door Ulrike
#2804796
Ik heb mogelijk een oplossing voor mijn probleem gevonden :D. Hier in de buurt zit een holistische dierenartspraktijk. Hoe het het heel precies werkt, weet ik niet hoor dus het blijft een vage beschrijving, maar blijkbaar geven ze je daar iets mee wat je een poos voor de echte vaccinatie moet geven. Een verdunning van het vaccin geloof ik en ik meen dat het oraal gegeven wordt. Ik meen dat de hond er zo al een beetje aan kan wennen en er wordt al gekeken naar eventuele negatieve reacties op de antigenen. Het zal wellicht niet helemaal kloppen hoor wat ik hier zeg :-[, maar volgens mij zat het zo. In ieder geval werd me verzekerd dat ik niet bang hoef te zijn voor bijwerkingen op deze manier. Al vraag ik me af hoe ze nou weten dat bijwerkingen op de lange termijn ook afwezig zullen zijn :-\. Maar het klinkt in ieder geval al een stukje veiliger zo :).

Ik wil inderdaad ook echt niet het risico lopen dat ik de honden niet gelijk mee naar huis krijg als ik word aangehouden :o. Ze hebben al zo'n gebruiksaanwijzing en zouden er nooit beter uitkomen :'(.
#2809496
Ha Ulrike en anderen,

Ik laat de titerende dierenarts stempels en handtekeningen in het EU paspoort zetten. Doet echt wonderen en heb tot op heden nergens last mee gehad. Kusima gaat jaarlijks drie tot vier keer mee naar Berlijn.

Siri SHakti
#2810514
Siri Shakti schreef: Ha Ulrike en anderen,

Ik laat de titerende dierenarts stempels en handtekeningen in het EU paspoort zetten. Doet echt wonderen en heb tot op heden nergens last mee gehad. Kusima gaat jaarlijks drie tot vier keer mee naar Berlijn.

Siri SHakti
En toch.. als puntje bij paaltje komt... en er komt controle dan hang je. Ik heb geen benul van de consequenties maar hoezeer ik ook achter titeteren sta... er is een wettelijke verplichting om te enten als je de grens over gaat (EN als je terugkomt!!)

Suzanne
Door Hanny
#3257003
Even voor de duidelijkheid, Een rabiësenting moet om de drie jaar en daar is niets aan te titeren.
Handtekeningen enz. is allemaal onzin, die kunnen niet geldig zijn.
Dus voor reizen buiten Nederland is volgens de regels rabiës enten een noodzaak en dan maakt het ook niets uit, of je hond in een tas of zoiets zit.

Hanny
#3257004
Hanny schreef:Even voor de duidelijkheid, Een rabiësenting moet om de drie jaar en daar is niets aan te titeren.
Handtekeningen enz. is allemaal onzin, die kunnen niet geldig zijn.
Dus voor reizen buiten Nederland is volgens de regels rabiës enten een noodzaak en dan maakt het ook niets uit, of je hond in een tas of zoiets zit.

Hanny
+1 Het is gewoon een wettelijke verplichting en daar ontkom je niet aan. Ik woon in het grensgebied en mijn hond wordt iedere drie jaar geënt tegen rabies. Het is de enige enting die ik nog laat zetten. Het is mij het risico niet waard om het niet te doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Martine-Tom
#3257006
Siri Shakti schreef:Ha Ulrike en anderen,

Ik laat de titerende dierenarts stempels en handtekeningen in het EU paspoort zetten. Doet echt wonderen en heb tot op heden nergens last mee gehad. Kusima gaat jaarlijks drie tot vier keer mee naar Berlijn.

Siri SHakti
En mocht je ooit aangehouden worden en gecontroleerd ben je je hond waarschijnlijk kwijt. Titeren is leuk maar de verplichting is enten, niet bewijzen dat ie antistoffen heeft.
Voor mij blijft staan...enten of het land niet verlaten. Simpel.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3259538
Ulrike schreef:Ik heb mogelijk een oplossing voor mijn probleem gevonden :D. Hier in de buurt zit een holistische dierenartspraktijk. Hoe het het heel precies werkt, weet ik niet hoor dus het blijft een vage beschrijving, maar blijkbaar geven ze je daar iets mee wat je een poos voor de echte vaccinatie moet geven. Een verdunning van het vaccin geloof ik en ik meen dat het oraal gegeven wordt. Ik meen dat de hond er zo al een beetje aan kan wennen en er wordt al gekeken naar eventuele negatieve reacties op de antigenen. Het zal wellicht niet helemaal kloppen hoor wat ik hier zeg :-[, maar volgens mij zat het zo. In ieder geval werd me verzekerd dat ik niet bang hoef te zijn voor bijwerkingen op deze manier. Al vraag ik me af hoe ze nou weten dat bijwerkingen op de lange termijn ook afwezig zullen zijn :-\. Maar het klinkt in ieder geval al een stukje veiliger zo :).

Ik wil inderdaad ook echt niet het risico lopen dat ik de honden niet gelijk mee naar huis krijg als ik word aangehouden :o. Ze hebben al zo'n gebruiksaanwijzing en zouden er nooit beter uitkomen :'(.
De vraag is of het daarbij blijft!

Wij gaan met onze hond de grens niet over, nog geen kilometer. Niet geënt is gewoon echt een groot risico!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door