Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Butterfly001
#2794850
Hoi.

Ik open dit topic om advies in te winnen voor de hond van een kennis van mij.
Zodat ik haar deze informatie kan doorgeven.

Afgelopen week kwam ik mijn kennis weer tegen en ze vertelde mij dat ze hem nog steeds op de speciale brok van de dierenarts had staan.
En dit ook moest blijven doen anders zou de hond weer gruis krijgen.
Ik vertelde haar dat ik ooit een reu heb gehad die dit ook heeft gehad, maar die ik na een paar maanden weer gewoon op kvv heb gezet en de hond er nooit meer last van had gehad. (mijn hond hebben ze moeten opereren omdat de steentjes er niet meer zelf uit konden worden geplast)

Echter durft ze het risico niet te nemen om haar hond weer kvv te geven, bang dat zich er straks weer wat gaat vormen. En houdt ze ook erg vast aan alles wat de dierenarts haar verteld (ik zelf wil daar nog wel eens vanaf wijken omdat ik denk dat er meer mogelijkheden zijn, en zelf ook veel lees op internet over wat mogelijk is etc)

haar hond heeft op kvv gestaan, en ik vind het erg jammer dat die nu op die brok zou moeten blijven staan.
Het is niet mijn hond, en haar keuze natuurlijk. maar als ik wat advies kan inwinnen kan ze dit misschien wel proberen of staat ze er voor open om haar hond toch weer op de kvv te zetten. Hier is ze nl altijd zeer tevreden over geweest.

Ik heb mij er toendertijd niet verder in verdiept omdat mijn hond er geen last meer van heeft gehad.
maar zover ik me kan herinneren heeft het met de zuurgraad van urine te maken en iets met eiwitten toch?

Alvast bedankt voor jullie advies.

groetjes Cindy
Door Lizzy
#2794854
Hoi Cindy,
Het is altijd listig hoor, om je 'te bemoeien' met dit soort zaken en iemand tegen het advies van de DA in te laten gaan... maar goed, dat terzijde. Wat wij moeten weten om er iets zinnigs over te zeggen is welk type gruis er in de urine is aangetroffen en wat de pH waarde van de urine is. Anders valt er geen zinnig woord over te zeggen. De behandelingen kunnen namelijk zomaar 180 graden tegenovergesteld aan elkaar zijn. Dus ter controle willen we ook wel graag weten: wat voor ras is de hond en welke brok voert ze nu.
Groetjes, Lizzy
Gebruikersavatar
Door Radja
#2794887
Radja heeft nu ook weer een blaasontsteking incl. Struviet. Van 1 van de DA's mocht Radja gewoon kvv blijven eten,maar waar ze mee zat,is het magnesiumgehalte en fosforgehalte in vers vlees wat moeilijk te bepalen is,hoeveel daarvan in kvv zitwant dat was de boosdoener. Maar ze vertelde, mocht de struviet aanwezig blijven/ terug keren in de urine,dan was er een supplement voor door het eten wat iets met magnesium en fosfor doet. Wat weet ik nog niet,want dat was nu nog niet aan de orde. En moest Radja sowieso iedere dag  1 tabletje vitamine C blijven geven om het risico te verminderen.
Maar idd wat Lizzy schrijft eerst weten type gruis ;)
Door Butterfly001
#2795243
Hoi Hoi,

Ooh dat met ph waardes en welk type weet ik niet.
kwam haar net met de wandelronde tegen en het zijn blaaskristallen?
ze voert royal canin, welk de hond moeilijk eet, en valt vies tegen ipv kvv dus.

tja ik weet ook niet de gehaltes en etc in kvv wel wel of niet kan, en of het wel gegeven mag worden.
zover ik begreep roept haar dierenarts wel snel ''geef maar brokken''
En gezien de situatie is dat ook wel te begrijpen dat je nu wilt en denkt daar het beste mee af te zijn.
Of dat dan ook werkelijk zo is weet ik natuurlijk ook niet, gezien mijn beperkte kennis met dit kan ik haar daar niet in adviseren.
Daarom ook mijn vraag hier, welk ze wel kon waarderen dat ik meedenk.

in ieder geval bedankt.
Door Bieke
#2795889
Natuurlijk zegt de dierenarts dat ze maar brokken moet geven. Vanaf het begin van de  studie worden de studenten gehersenspoeld om brok te voeren. Op de faculteit staan kasten met soorten brokken. studenten kunnen daar rond de 30% korting op krijgen. Dat gaat ook na de studie verder. Iedere dierenarts verdient aan iedere zak brok.
Ik had een hond bij een homeopathische dierenarts onder behandeling en ik moest haar Hill's voeren. Hoorde ik later dat dat voer was voor honden met nierproblemen. En die had ze helemaal niet.
Door Lizzy
#2795894
Butterfly001 schreef: Hoi Hoi,

Ooh dat met ph waardes en welk type weet ik niet.
kwam haar net met de wandelronde tegen en het zijn blaaskristallen?
ze voert royal canin, welk de hond moeilijk eet, en valt vies tegen ipv kvv dus.

tja ik weet ook niet de gehaltes en etc in kvv wel wel of niet kan, en of het wel gegeven mag worden.
zover ik begreep roept haar dierenarts wel snel ''geef maar brokken''
En gezien de situatie is dat ook wel te begrijpen dat je nu wilt en denkt daar het beste mee af te zijn.
Of dat dan ook werkelijk zo is weet ik natuurlijk ook niet, gezien mijn beperkte kennis met dit kan ik haar daar niet in adviseren.
Daarom ook mijn vraag hier, welk ze wel kon waarderen dat ik meedenk.

in ieder geval bedankt.
Kan ze misschien haar dierenarts vragen voor de antwoorden op onze vragen?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2795925
[quote="Radja"]
Radja heeft nu ook weer een blaasontsteking incl. Struviet. Van 1 van de DA's mocht Radja gewoon kvv blijven eten,maar waar ze mee zat,is het magnesiumgehalte en fosforgehalte in vers vlees wat moeilijk te bepalen is,hoeveel daarvan in kvv zitwant dat was de boosdoener. Maar ze vertelde, mocht de struviet aanwezig blijven/ terug keren in de urine,dan was er een supplement voor door het eten wat iets met magnesium en fosfor doet. Wat weet ik nog niet,want dat was nu nog niet aan de orde. En moest Radja sowieso iedere dag  1 tabletje vitamine C blijven geven om het risico te verminderen.
Maar idd wat Lizzy schrijft eerst weten type gruis ;)
[/quote]

Struviet wordt heel vaak door een bacteriele infectie veroorzaakt. Vaak als de blaasontsteking over is, is het struviet ook verdwenen. Het is dan ook helemaal niet nodig om speciaal voer te geven. Het is wel aan te raden de urine op kweek te zetten zodat je weet wat voor bacterie er in de urine zit.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2796111
@ Dorothea,hai ik ben nieuwsgierig hoe een hond aan een blaasontsteking komt! Vaak wordt ook door DA's gedacht aan een te hoog fosfor en magnesium gehalte in br#kken/ kvv/ BARF! Maar ik weet dat de urineleider vrij kort is bij teefjes,dus dan zou het ook door evt ontlasting kunnen komen ( bij mensen,vrouwen die verkeerd afvegen na wc bezoek van achter na voren of seks) maar hoe komt bij een hond ontlasting-bacterie in de urineleider? Radja heeft een beetje  diaree gehad en dat liep idd naar haar doosje! Heb het wel afgeveegd,maar het zou kunnen dat er toch wat naar binnen is gegaan!Maar zou het ook te maken kunnen hebben,omdat ze iedere dag zwemt,weer of geen weer (dat doet ze al toen ze 12 wkn was)!
Ik weet dat het ook evt een poliep zou kunnen zijn,maar dan moet ze weer een roesje en dat durf ik echt niet meer,na haar laatste roesje is ze bijna 1 minuut dood geweest.

Mocht ze weer een blaasontsteking krijgen,dan gaat de urine direct op kweek! Heb ze wel gezegd dat haar urine niet in de koelkast bewaard mocht worden,maar stom ben vergeten om te vragen of ze het op kweek wilde zetten,juist omdat dit de 2de was in 3,5 maand.

Sorry dit is een topic van iemand anders,maar denk dat dit voor TS ook wel goede info is ;)

Alvast bedankt voor het antwoord

Groetjes Jacqueline
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2796183
[quote="Radja"]
@ Dorothea,hai ik ben nieuwsgierig hoe een hond aan een blaasontsteking komt! Vaak wordt ook door DA's gedacht aan een te hoog fosfor en magnesium gehalte in br#kken/ kvv/ BARF! Maar ik weet dat de urineleider vrij kort is bij teefjes,dus dan zou het ook door evt ontlasting kunnen komen ( bij mensen,vrouwen die verkeerd afvegen na wc bezoek van achter na voren of seks) maar hoe komt bij een hond ontlasting-bacterie in de urineleider? Radja heeft een beetje  diaree gehad en dat liep idd naar haar doosje! Heb het wel afgeveegd,maar het zou kunnen dat er toch wat naar binnen is gegaan!Maar zou het ook te maken kunnen hebben,omdat ze iedere dag zwemt,weer of geen weer (dat doet ze al toen ze 12 wkn was)!
Ik weet dat het ook evt een poliep zou kunnen zijn,maar dan moet ze weer een roesje en dat durf ik echt niet meer,na haar laatste roesje is ze bijna 1 minuut dood geweest.

Mocht ze weer een blaasontsteking krijgen,dan gaat de urine direct op kweek! Heb ze wel gezegd dat haar urine niet in de koelkast bewaard mocht worden,maar stom ben vergeten om te vragen of ze het op kweek wilde zetten,juist omdat dit de 2de was in 3,5 maand.

Sorry dit is een topic van iemand anders,maar denk dat dit voor TS ook wel goede info is ;)

Alvast bedankt voor het antwoord

Groetjes Jacqueline
[/quote]

Bij honden heeft het niks te maken met magnesium of fosfor, het is gewoon net als bij mensen een bacterie die in de blaas komt. Teven zijn gevoeliger dan reuen omdat ze een kortere plasbuis hebben.
Urine wat je zo opvangt, kan niet op kweek gezet worden. Daar zitten nl vaak bacterien in die niet afkomstig zijn uit de blaas. Om urine op kweek te zetten, kun je het het beste uit de blaas laten prikken.
Door Butterfly001
#2797702
Hoi Hoi,

Ik was het baasje 2 dagen niet tegengekomen met haar blaffer  :P

Dit gaf ze me als gegevens  struviet ph 7


even terugkomend op dat magnesium en fosfor gehalte, dat is mij toen ook verteld worden dat dat met kvv te maken had?
het is alweer wat jaren terug maar weet ook niet wat bij mijn reu de ph waarde was toen.
Bij hem hebben ze de steentjes operatief moeten verwijderen (terwijl er pas 2 dgn van te voren zichtbaar werd dat hij moeite had met plassen)
Toen ook gelijk actie ondernomen.

vindt het wel boeiend om meer te lezen over bepaalde kwalen, waar je normaal niet zo 123 bij stil staat.
Laatst gewijzigd door Butterfly001 op di 29 okt 2013, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2797962
Yep dat topic heb ik meerdere keren gelezen.
1 van de DA's die de laatste keer de uitslag van Radja's urine gaf,zei dat je met voer heel veel aan de struviet kan doen,maar ik gaf aan dat we geen brokken wilden,haar reactie was dat kvv prima was,maar dat de fosfor en magnesiumgehalte in vers heel moeilijk te bepalen was.
Nu weet ik dat mijn andere DA mij ooit in de brokkenperiode heeft uitgelegd dat struviet kristallen zijn die gevormd worden in een alkalische urine, door mineralen,de mineralen fosfor en magnesium die vormen struviet.Aangezien er op een zak brokken altijd vermeld staat wat er in zit,dus ook die gehaltes,is het makkelijk om van de ene brok met meer fosfor en magnesium naar de brok met minder tot weinig te zetten. Het "probleem" bij kvv is dat het magnesiumgehalte er nooit opstaat,fosfor vaak wel. En aangezien er gedacht wordt dat blaasontsteking met struviet door die gehaltes onstaat,denk ik dat daarom de twijfel om kvv is. Maar mijn DA gaf ook heel duidelijk aan,dat als het struvietprobleem blijft,dat er dan iets is om aan het kvv toe te voegen wat een gunstige invloed heeft op het magnesium en fosforgehalte. Wat nog geen idee,omdat het nog niet aan de orde was.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door