Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2793931
Ik heb gisteren 10 kilo kabeljauw voor een prikkie gekocht.
Het is 7 kilo prachtig filet en 3 kilo filet met graat.. heel leuk maar erg veel!!

Wat zouden jullie hier mee doen? Xavi lust het wonder boven wonder  ;D Dus ik wil het graag voeren. Echter voer je vis max. 2 keer per week en is dit geen vette vis.. dus ik voer er zalm bij.
Ik zit hier dus met een levensvoorraad kabeljauw.  :P
Ik wil van de 3 kilo met graat kvv maken. Ik vind het met vis echter lastig qua percentages. de graten zijn best groot en scherp.. maar niet zoals bij zalmlijf dat je het middenste stuk hebt zegmaar. Het is dus veel vlees.. Ik wilde het in eerst instantie door de vleesmolen gooien met kuikendijenvlees, lamshart en groente en dan bot er los bij geven. Maarja hoeveel geef je  ::) Volgens mij zijn die graten zowat te verwaarlozen..?
En moet ik het eerst invriezen? Ik heb bij god geen idee waar deze vis gezwommen heeft..

Nouja, anders maakt ik gewoon 3 kilo beloningssnoepjes  :biggrin2:

ps. we eten uiteraard zelf ook wat op.  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Hylos op zo 27 okt 2013, 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2793938
lekkah! Maar dat terzijde  ;)

Ik voer hooguit 1x per week vis dus kom niet verder dan portioneren en invriezen.... En wat lekkere snoepjes maken kan altijd. Mijn katten stellen zich hierbij graag beschikbaar als proef 'monsters'  /testpanel  ;D
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2793943
Haha!! Ik zal een zakje maken voor het testpannel  :P

Ik heb het idd geportioneerd en ingevroren. Maar dan zit ik over 2 jaar nog met kabeljauw in de vriezer  :-X
Ik vind er overigens niks aan, die kabeljauw haha. Maar mijn schoonmoeder kan heerlijke lekkerbekjes maken dus ik heb de mooiste stukken er al uit gezocht en apart gehouden. Maar dan hou je nog zoveel over!!
Nou ja, kletter straks 3 kilo door de molen met wat vlees, orgaan en groenten. Het blijkt heel brokkelig te worden als je het zo droogt..
Ben benieuwd naar de koekjes! Die Sedona moet nog maar even wachten met naar het ziekenhuis gaan, eerst ff aant werk  ::) :biggrin2:
Door Lizzy
#2794097
Hylos schreef: Ik heb gisteren 10 kilo kabeljauw voor een prikkie gekocht.
Het is 7 kilo prachtig filet en 3 kilo filet met graat.. heel leuk maar erg veel!!

Wat zouden jullie hier mee doen? Xavi lust het wonder boven wonder  ;D Dus ik wil het graag voeren. Echter voer je vis max. 2 keer per week en is dit geen vette vis.. dus ik voer er zalm bij.
Ik zit hier dus met een levensvoorraad kabeljauw.  :P
Ik wil van de 3 kilo met graat kvv maken. Ik vind het met vis echter lastig qua percentages. de graten zijn best groot en scherp.. maar niet zoals bij zalmlijf dat je het middenste stuk hebt zegmaar. Het is dus veel vlees.. Ik wilde het in eerst instantie door de vleesmolen gooien met kuikendijenvlees, lamshart en groente en dan bot er los bij geven. Maarja hoeveel geef je  ::) Volgens mij zijn die graten zowat te verwaarlozen..?
En moet ik het eerst invriezen? Ik heb bij god geen idee waar deze vis gezwommen heeft..

Nouja, anders maakt ik gewoon 3 kilo beloningssnoepjes  :biggrin2:

ps. we eten uiteraard zelf ook wat op.  :biggrin2:
Welnee, 10 kg is toch zo op? Elke week 500 gram voeren (je hebt toch een flinke hond), dat is 2 kg per maand, dat is 5 maanden dan is het op :biggrin2:. Ik zou er geen KVV van maken, dan maak je het jezelf zo ingewikkeld....

Kabeljauw bevat overigens geen Thiaminase dus dat mag je best 1 keer in de week voeren hoor. En als je hond het lekker vindt, ook nog wel 2 keer in de week. En als het dan op is, geef je het weer tenminste een half jaar niet ofzo.

Je kunt er inderdaad ook heerlijke beloningskoekjes van drogen! Heel gezond!
#2794148
Kabeljauw is heerlijk ,je kunt ze stoven ,zoek wat recepten ,voor jezelf dan op internet,zalig ,je kunt er echt zulke lekkere gerechten van maken!
Het is een dure vis, kabeljauw,zonde om daar lekkerbekjes van te maken met een hoop paneermeel erom heen  :-[
Daar kun je wijting voor gebruiken
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2794279
Ik hou niet van vis, lekkerbekje gaat nog wel. En met 7 kilo filet.. tsja je moet wat  :P

Dat reden dat ik die 3 kilo wil malen is omdat er graat ter grote van een spijker in zitten. En omdat ze niet meer aant karkas vast zitten lijkt me het wat lastig knagen.. vind het een beetje spooky. Straks blijft t in zn strot hangen  :-X

Zal de rest dan gewoon zo geven, als spiervlees  :biggrin2:
Thanks!
#2794857
Je moet zelfs maar eens voelen, maar onverhitte graten zijn niet zo stevig als de gekookte die in je eigen vis blijven zitten.  Ze zijn buigzaam. 
Normaal zal hij ze ook gewoon kauwen voor ze binnen gaan, maar ook als dat niet zo is, buigen ze gemakkelijker mee dan ze blijven steken.

Ik zou er gewoon voor zorgen dat je een heel stuk graten bij elkaar geeft, geen kleine stukjes. Dan is de kans groot dat hij ze gewoon opkauwt.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2795612
Ik voerde normaal zalmlijf dus weinig engs aan zou je zeggen. Heb even een foto gemaakt van de stukken die ik hier heb, vol metgraat. Xavi wou het zo ook niet opeten trouwens  :biggrin2:


Afbeelding

Dit is dus met kipfilet en groentemix door de molen gegaan en kwam er zo weer uit:
Circa 2 kg

Afbeelding

Op de trays uitgesmeerd


Afbeelding

En na 22 uur drogen (had wel korter gekunt)

Afbeelding

Xavi vind het heerlijk  :biggrin2:
Nu nog alles in stukjes doen..
#2795807
Haha neee dat heb ik al lang afgeleerd sinds ik zelf snacks droog  :biggrin2:
Ik heb nu zo'n voerzakje met clip, kan mooi aan de zijkant van mn broek vast, ideaal!
Was op trainen vaak ook een drama, had ik Rodi worst in kleine stukjes. In een plasticzakje wil niet dus dan maar los in je jaszak.. getsie wordt 1 dikke kliederboel  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door