Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2793644
Ziggy's zwakke plek zijn haar tenen en nageltjes. Ze heeft de eerste 3-4 jaar van haar leven altijd last gehad van haar huid en darmen.

De huid uitte zich in pusbultjes, kale plekken en smetplekken en wondjes tussen haar tenen. En ze heeft heel lang chronische diarree gehad (ik ben er nooit achtergekomen wat het was, ze heeft de nodige onderzoeken gehad). Na haar darmtorsie en de operatie die daarop volgde heeft Ziggy eigenlijk nooit meer last van haar darmen gehad, ik durf zelfs te zeggen dat ze op dat gebied kerngezond is sinds drie jaar. Ze eet sinds een aantal weken zelfs rauwe vis en heeft de dag erna niet eens dunne ontlastig, gewoon perfecte ontlasting, dus dat is heel erg positief  :)

De pootjes blijven echter wel een probleem en het lijkt erop dat de warmte hier in Spanje en de grond waarop Ziggy moet lopen hier daaraan bijdragen. We hebben inmiddels twee kootjes van dezelfde teen laten amputeren, het begon met een gescheurde nagel die eerst operatief is verwijderd omdat hij bleef ontsteken en niet meer aan elkaar groeide, waarna ze haar hechtingen er heeft uitgehaald door onoplettendheid van mijn vriend (hij voelt zich daar nog steeds schuldig over), waarna het eerste kootje is geamputeerd en om het kort te houden is ze nog drie keer aan dezelfde teen geopereerd, laatste keer was deze zomer. En het pootje blijft problemen geven, irritaties, wondjes en af en toe dik (eigenlijk gaat het met het geamputeerde teentje het best van alle tenen van die poot). We zijn al een aantal maanden bezig met die poot, omdat het niet echt lekker gaat, maar ja, we kunnen natuurlijk niet heel die poot amputeren en ook niet eindeloos antibiotica toedienen. Daarnaast is Ziggy nogal obsessief met haar tong, voor haar is alles een reden om te likken, dus heeft ze al een aantal maanden een kap om als we weggaan (erg vervelend allemaal  :(). Haar pootje heeft ook al een aantal maanden de grond niet aangeraakt (ze kreeg verband om als we gingen wandelen en we hebben heel lang heel weinig gewandeld, dor haar teen, maar ook natuurlijk vanwege de hitte hier).

En eigenlijk heeft de dierenarts ons aangeraden om haar aan die poot altijd een schoentje aan te doen, en eigenlijk was dat in eerste instantie ook mijn idee. Dit dus mede door de gevoeligheid van dit pootje en door de ondergrond waar ze op moet lopen. Het zijn onverharde bergpaden met overal scherpe stenen.

Maar inmiddels begin ik te twijfelen, want ik laat haar nu sinds een weekje zonder verbandje buiten, omdat haar kussentjes heel zacht en raar begonnen te worden, haar kussentjes begonnen zacht te worden en uit elkaar te gaan, alsof het allemaal kleine losse haartjes zijn, ik kan het niet goed uitleggen, maar ik kan morgen wel een foto plaatsen.

En ik begin me nu ook af te vragen of de irritaties aan de bovenkant van haar poot niet veroorzaakt worden doordat ze zolang buiten heeft gelopen met een verbandje, dus door het contact met het verbandje en het feit dat haar poten warm worden als ze wandelt en het broeierig moet worden daarbinnen. Waardoor ik mij nu dus afvraag of het verstandig is om haar voor altijd een schoentje aan te doen aan die poot en ik ben dus heel erg benieuwd hoe jullie daarover denken.

Ik zal nog even kort uitleggen wat een beetje onze theorie is, Ziggy lijkt allergisch te zijn (geen idee waarvoor, het is in ieder geval niet voedingsgerelateerd, het lijkt samen te hangen met warmte en vocht) en dit uit zich bij haar pootjes, vaak wondjes en blaasjes tussen haar tenen, helemaal sinds ze in Spanje woont (waar het vandaag nog rond de dertig graden was overdag), daarnaast likt ze graag, vooral aan wondjes. Tijdens het wandelen komt ze in contact met allerlei planten en loopt ze op scherpe steentjes die kleine wondjes kunnen veroorzaken en de planten kunnen wellicht ook irritatie veroorzaken, wat weer aanleiding is tot likken en zo komen we in een vicieuze cirkel terecht. Dat zou dus de reden zijn om een schoentje aan dat pootje te doen.

Maar tegelijkertijd ben ik dus bang dat het juist een broeierige bedoening wordt daar in dat schoentje, aangezien het vaak warm is hier en het niet ademt met een schoentje. En als ik zie wat het dragen van een verbandje tijdens de wandelingen heeft gedaan met haar kussentje dan vraag ik me af of het dragen van een schoentje niet het tegenovergestelde effect heeft van wat we ermee willen bereiken.

het is een heel verhaal, ik denk dat de meesten al na de tweede alinea afhaken. Maar goed, ik hoop dat het in ieder geval duidelijk is.

En mijn vraag is willen jullie met mij meedenken, want ik twijfel dus ontzettend wat het verstandigst is.

Het genezingsproces met haar pootje gebeurt onder begeleiding van een dierenarts hoor, we gaan bijna wekelijks, dus het is geen gerommel oid. We zijn inmiddels VIPs daar met onze kneuzen  :P
Laatst gewijzigd door Laura2004 op vr 25 okt 2013, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#2793703
In Italie zijn veel mensen en honden allergisch voor een bepaalde grassoort: Ambrosia...ik weet niet of deze ook in Nederland voorkomt, het is een uitheemse grassoort, ik geloof uit Amerika.
Komt deze Ambrosia ook bij jou in Spanje voor?
Zou dat ook een oorzaak van allergie kunnen zijn?
#2793713
Annemarie Rijnveld schreef: In Italie zijn veel mensen en honden allergisch voor een bepaalde grassoort: Ambrosia...ik weet niet of deze ook in Nederland voorkomt, het is een uitheemse grassoort, ik geloof uit Amerika.
Komt deze Ambrosia ook bij jou in Spanje voor?
Zou dat ook een oorzaak van allergie kunnen zijn?
Is ambrosia wel een grassoort? Eerder een grote plant,maar dat maakt niet uit,want ook hier in Nederland is het een grote veroorzaker van hooikoorts. En ik kom ook al jaren in Cataluña en ben het daar tegengekomen. Dus je zou best wel eens gelijk kunnen hebben.
#2793846
Geen idee of die grassoort hier groeit. De dierenarts heeft aangegeven dat het haar niet zinvol lijkt om nog uit te gaan zoeken waar Ziggy allergisch voor is, omdat ze te oud is voor een desensibilisatiekuur (ik weet niet of dit klopt, ze is 9 jaar) en dit ook erg kostbaar is en vaak niet effectief is.

Mocht ze voor die grassoort allergisch zijn en die grassoort is aanwezig in deze omgeving dan kunnen we die niet vermijden, tenzij we niet meer gaan wandelen. We hebben gemerkt dat het goed drooghouden tussen de teentjes goed werkt om blaasjes en ontstekingen te voorkomen, dus na iedere wandeling maken we heel grondig tussen de tenen droog en we zijn heel allert op gelik. En ik gebruik bij irritatie calendula olie, ook dit werkt goed en soms aloe vera.
#2793853
Bedankt voor jullie reacties trouwens!

Ik zit net ook weer het stuk te lezen dat Lizzy vertaald heeft over allergieën en aangezien het heel lang geleden is dat Ziggy allerlei allerlei onderzoeken heeft gehad ivm de huidklachten en darmklachten, weet ik niet meer goed wat er toen onderzocht is, dus wellicht is het wel interessant om uit te sluiten dat ze geen problemen met haar schildklier heeft? Ik lees ook iets over cushing, daar moet ik me meer in verdiepen.

Er is bij Ziggy duidelijk sprake van bacteriële infecties en inmiddels lijken ze dus chronisch te zijn geworden...  :(

Ik baal er zo van, want ze is verder gezonder en sterker dan ooit.
#2794043
Poeh, lastig probleem. Is het een optie om de schoentjes alleen tijdens een echte wandeling aan te doen en verder elke dag de pootjes een keer te wassen met een haver aloe shampoo, ze goed af te spoelen en drogen en ze verder zo te laten, dus zonder schoentjes?
#2794054
Lizzy schreef: Poeh, lastig probleem. Is het een optie om de schoentjes alleen tijdens een echte wandeling aan te doen en verder elke dag de pootjes een keer te wassen met een haver aloe shampoo, ze goed af te spoelen en drogen en ze verder zo te laten, dus zonder schoentjes?
Dat was ook één van mijn ideeën, om idd de schoentjes alleen aan te doen tijdens de lange wandeling. Zou ik die haver aloe shampoo zelf kunnen maken met aloeveragel en gemalen havervlokken? En de dierenarts raadt een schoentje aan voor het pootje met het geamputeerde teentje, maar daar heb ik ook mijn twijfels bij, ik ben bang dat ze daardoor raar zou kunnen gaan lopen, ik vraag me af of het dan niet beter is om gelijk vier schoentjes aan te doen. Ze heeft nu al minder bespiering aan haar slechte poot, doordat ze blijkbaar al die tijd haar pootje toch ontlast.
Door Lil
#2794125
spikkel schreef: Ik zou zeker schoentjes aandoen tijdens wandelingen. Misschien kun je ook nog denken aan antigrip sokken voor honden als het niet regent.
Kies dan wel voor een goed merk die ademen en goed zitten.
Daar ga ik helemaal in mee. Een schoen ademt niet genoeg om 24 uur per dag om te laten. Dat geeft vast ook weer huidproblemen als er te weinig lucht aan komt. Dus zou ik thuis of niets en een kap of een ademende sok omdoen. Eventueel vastzetten met een tapeje.
#2794164
Ik zie nu dat het wat onduidelijk geschreven is, maar de bedoeling is ook dat de schoentjes alleen maar voor buiten zijn :-[
Dus nooit meer contact met de grond tijdens wandelingen.  In huis is er geen reden om schoenen te dragen.
#2794251
Misschien heb je hier iets aan...
Ziva heeft hetzelfde probleem met warmte en vocht. Het werd bij haar dan ook helemaal zwart tussen d'r tenen en het gebied tussen tenen en grote zool. Schoenen/sloffen waren zeker geen optie. Dat ging nog meer zweten. Ik ben het zo'n 2 jaar geleden iedere dag in gaan smeren met sudocreme (voor vochtige babybilletjes) en na een paar maanden gingen de zwarte korsten weg, óók doordat ik als extra iedere dag ging weken in de Biotex groen. Tijdens het weken even een beetje meegeholpen met los pulken wat ze overigens helemaal niet fijn vond want het deed haar pijn. Dit heeft dus echt wel een paar maanden geduurd, maar daarna werd het mooi blank. Niet meer likken. HEERLIJK! Maar ik moet zeggen; ik moet blijven smeren. Maar nu wél om de dag. Om de 2 dagen lukt niet dan gaat ze weer last krijgen want dan zie je het al weer verkleuren......dus dan zal ze gerust stiekem likken...Dit is trouwens ook de eerste zomer geweest dat ze geen last heeft gehad van de brandnetels en distels waar ze voorheen absoluut niet tegen kon.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door