Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2793313
Mijn border collie teefje is nu dik 6 maanden (ze is van 16 april dit jaar), ze weegt 16.1 kg (net gewogen 8)). Ze was één van de kleinste pups in het nest, maar nu wordt het verschil met haar broertjes en zusjes wel heel groot. Haar broers/zussen zijn allemaal op brok groot gebracht, maar ze zijn allemaal zeker 10cm (schofthoogte) groter. Mijn border collie lijkt meer op een markiesje  :(

Ze is wel mooi in verhouding, mooi op gewicht. Maar ik maak me nu toch wel een beetje zorgen of ik iets fout doe,  (of dat barfen niet voldoende is??).

Wat ze te eten krijgt:
4-5 dagen barf in de week in de verhouding: 40%spiervlees, 40% vleesbot, 10% pens, 10% hart,lever,nier. Hierbij krijgt ze dagelijks nog groente (wat over is van mijn eten). Qua diersoorten krijgt ze: bio kip, gewone kip, bioeend, geit, lam, hert, ree, rund, konijn, vis (sprot, makreel, haring, zalm), lama, kangoeroe, kalkoen, zebra, kameel, fazant, patrijs, bosduif, haas. Veel bio en wild dus....

Daarnaast eet ze nog 2-3 dagen in de week kvv dit is carnibest of tinlo.....

Oh ja,
qua beloning krijgt ze orijen brokken en zelf gedroogde snacks
Laatst gewijzigd door Ilse1 op do 24 okt 2013, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#2793324
Ik heb gelezen dat honden op barf gelijkmatiger opgroeien.. dus niet grote groeispurts zoals je die blijkbaar bij brokkenhonden ziet.
Wellicht iets te maken met het feit dat er in puppybrok veel eiwitten zitten?
Mij werd zo ongeveer direct afgeraden puppybrok te voeren ben toen vrij snel over gegaan op vlees.
#2793329
Ik heb een reu, vanaf 5 maanden ongeveer, of 6 volledig op kvv met soms Barf en die weegt 20 kg en vind ik eigenlijk te licht. Hij schijnt nog verder te gaan uitzwaren. Hij is ook best groot voor een Border Collie, een schofthoogte van 53 cm.
Ik weet niet hoe het met de rest van het nest staat, maar ik denk dat wanneer je goed/voldoende voert je de oorzaak meer bij aanleg moet gaan zoeken dan bij voeding.
#2793336
Fenixjuh schreef: Ik heb een reu, vanaf 5 maanden ongeveer, of 6 volledig op kvv met soms Barf en die weegt 20 kg en vind ik eigenlijk te licht. Hij schijnt nog verder te gaan uitzwaren. Hij is ook best groot voor een Border Collie, een schofthoogte van 53 cm.
Ik weet niet hoe het met de rest van het nest staat, maar ik denk dat wanneer je goed/voldoende voert je de oorzaak meer bij aanleg moet gaan zoeken dan bij voeding.
Als ik dit lees, de rest zit ook dan rond de 53 cm als ze 10cm groter zijn, denk ik dat de andere borders gewoon aan de grote kant zijn geworden. Paps + mams zijn ook groot voor borders. Mams is een teefje van 24 kg!

Nou ja, klein maar fijn he ;)
#2793339
Mijn hond is afgespeend op brok, toen zij 8 weken was, is zij bij ons komen wonen en gelijk op zelf samengesteld gesteld gezet.
Zij was vrij licht, 5,5 Kg. ongeveer (Lab) en zeker geen grote pup, maar ook weer niet de allerkleinste uit het nest.
Slechte start gehad door Giardia, veel diaree tot aan de leeftijd van 8 maanden.

Destijds was Yuma ook altijd een stuk kleiner dan de andere Labs (brok) en ook smaller, fijner van botbouw.
Nu is zij anderhalf jaar oud, hoogte is precies volgens standaard, 55-56 cm, en is zich nu aan het uitzwaren.
Zij is een prachtige hond geworden.
Zelfde ervaring heeft een andere Lab-eigenaar met zelf samengesteld.
#2793349
Ilse1 schreef: Na een gevecht met de centimeter (schijnen heel leuk te zijn om in te bijten), heeft ze een schofthoogte van een kleine 42 cm (ze bleef moeilijk stil staan)
Mijn 2 teefjes zijn ongeveer 46 cm.
Mijn reu is een reus en die weegt net geen 21 kilo. Is wel heel erg gespierd, maar ik heb ze liever iets dunner.
#2793380
Hoogte van de hond is genetisch bepaald en het eindresultaat is pas te bepalen als de hond is uitgegroeid. Je pup was al één van de kleinste in het nest, dus in de lijn der verwachting ligt dat ze dat ook in volwassen toestand zal blijven. Ook formaten van pa en moe zeggen gewoon niet alles. Ik heb hier uit een ondermaats teefje en een "gewone" reu een reusachtige teef gekregen, met 3 nogal kleine zusjes...die overigens alle 4 hun hele leven vers hebben gegeten.

De brokgevoerde pups zullen nu misschien wat sneller groeien, maar ook bij hun is de uiteindelijke maat pas ruim na 1 jaar te bepalen.

Mooi oud hollands spreekwoord...goed bereidt kost even tijd. Neem die tijd en maak je verder geen zorgen. Blijft je teefje de kleinste uit het nest...ja jammer als je een grote had willen hebben, maar dit soort dingen zijn lastig voorspelbaar. Aan het voer heeft het in ieder geval niet gelegen.
#2793382
Ilse1 schreef: Mijn border collie teefje is nu dik 6 maanden (ze is van 16 april dit jaar), ze weegt 16.1 kg (net gewogen 8)). Ze was één van de kleinste pups in het nest, maar nu wordt het verschil met haar broertjes en zusjes wel heel groot. Haar broers/zussen zijn allemaal op brok groot gebracht, maar ze zijn allemaal zeker 10cm (schofthoogte) groter. Mijn border collie lijkt meer op een markiesje  :(

Ze is wel mooi in verhouding, mooi op gewicht. Maar ik maak me nu toch wel een beetje zorgen of ik iets fout doe,  (of dat barfen niet voldoende is??).

Wat ze te eten krijgt:
4-5 dagen barf in de week in de verhouding: 40%spiervlees, 40% vleesbot, 10% pens, 10% hart,lever,nier. Hierbij krijgt ze dagelijks nog groente (wat over is van mijn eten). Qua diersoorten krijgt ze: bio kip, gewone kip, bioeend, geit, lam, hert, ree, rund, konijn, vis (sprot, makreel, haring, zalm), lama, kangoeroe, kalkoen, zebra, kameel, fazant, patrijs, bosduif, haas. Veel bio en wild dus....

Daarnaast eet ze nog 2-3 dagen in de week kvv dit is carnibest of tinlo.....

Oh ja,
qua beloning krijgt ze orijen brokken en zelf gedroogde snacks
De grootte die een hond uiteindelijk bereikt staat in de genen. En tenzij je absoluut domme dingen doet qua voeren, wordt jouw hond zo groot als dat in haar genen staat. En als dat erg klein is, ja, dan is dat zo..... Niks aan te doen.

En met wat jij allemaal voert zeg ik ronduit dat het onmogelijk is dat het door de voeding komt.

Hoe een hond opgroeit staat deels ook in de genen. En deels heeft dat te maken met de voeding. Wij (hij is van Angelique) zeggen altijd "zelf bereid kost even tijd" en dat geldt ook voor het opgroeien en uitzwaren. Dat gaat geleidelijker dan op zelfrijzendbakmeel (lees : brok). Wees blij.
#2793385
Lizzy schreef: De grootte die een hond uiteindelijk bereikt staat in de genen. En tenzij je absoluut domme dingen doet qua voeren, wordt jouw hond zo groot als dat in haar genen staat. En als dat erg klein is, ja, dan is dat zo..... Niks aan te doen.

En met wat jij allemaal voert zeg ik ronduit dat het onmogelijk is dat het door de voeding komt.

Hoe een hond opgroeit staat deels ook in de genen. En deels heeft dat te maken met de voeding. Wij (hij is van Angelique) zeggen altijd "zelf bereid kost even tijd" en dat geldt ook voor het opgroeien en uitzwaren. Dat gaat geleidelijker dan op zelfrijzendbakmeel (lees : brok). Wees blij.
Ja ook  :biggrin2:, maar in deze is het "goed bereidt kost even tijd  :biggrin2:
#2793409
Hylos schreef: Dus dat wat ik eerst zei klopt niks van? Vond het sowieso al wat raar. men beweerde namelijk dat honden op barf nooit slungelig waren en mooi geleidelijk opgroeiden.. terwijl brokkenhonden slungels worden en steeds de hoogte in schieten.

:biggrin2:
Nou, dat klopt wel hoor, dat BARF honden veel minder slungelig zijn en mooier en gelijkmatiger opgroeien. In de regel is dat zeker zo. Maar hoe een hond opgroeit staat deels ook in de genen. En de uiteindelijke grootte die een hond bereikt staat ook in de genen.

Mijn beide meisjes uit 1 nestje zijn beide hartstikke mooi, gelijkmatig en langzaam op aan het groeien. Toch zien ze er beide anders uit, terwijl ze beide hetzelfde eten en dezelfde beweging krijgen. De ene is ook wat fijner dan de andere. Frou is echt een gespierde spijker. Fritzi voelt wat 'zachter'. En die verschillen, die staan in de genen van de hondjes. Nu zijn het dus wel zusjes, maar dat betekent niet dat ze genetisch 100% identiek zijn. Frou Frou was toen ze geboren werd ook kleiner dan Fritzi en ze zal ook altijd fijner blijven dan Fritzi. Dat is dus ook genen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door