Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2791178
Ik heb net een tas vol kwartels gekregen. Nog helemaal compleet, dus met veer en ingewanden.

Nu twijfel ik of ik die voor de katten kan malen. Zijn de veren een belemmering? Als ik moet plukken dan geef ik ze wel aan de hond. En zou het een probleem zijn dat de ingewanden er nog in zitten? Ik wil er best darmpjes uit peurteren, maar is het een probleem dat ze er tot nog toe in zitten?

Ik kan natuurlijk altijd gewoon eens 1 proberen. Ik neem aan dat ik een kwartel door de molen kan halen en dan als compleet kan voeren. Ik weet niet of ik het aandurf om ze als heel diertje te voeren. Kan ik op een vrije dag natuurlijk ook wel eens proberen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2791197
Er zijn katten die niet moeilijk over een veertje en een darmpje. Er zijn ook katten die dat wel doen. Dus gewoon uitproberen.
Ot van mij pluimt gewoon zelf en heeft geen probleem met een darm of een orgaan wat ze niet moet. dat haalt ze er zelf uit of eet dat deel niet op. Sien daarentegen, die moet gelijk de hele kwartel niet meer.
Aangezien ik echt geen zin heb om darmen eruit te peuteren, haal ik alleen nog maar blote barbies.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2791204
Ik heb deze gratig gekregen, dus ik wil een gegeven kwartel natuurlijk niet in de snavel kijken!

Ik zal eens kijken, er zitten ook kleintjes bij, die zijn wel mooi als 1 maaltijd. Geef ik ze eerst zo. Kan ik daarna altijd nog darmpjes peuteren en/of aan de hond voeren.

Als ik ze maal, kan ik ze dan met veren malen of moet ik ze dan per see zelf pluimen (dat lag niet helemaal in mijn planning  ::) )
Gebruikersavatar
Door koekje
#2791222
Darmen meemalen zou ik niet doen, want de darminhoud (dat is bah, ook voor katten) verspreidt zich dan over je hele maalsel. Veertjes meemalen kan wel. Kan wel zijn dat het toch een beetje anders gaat smaken, vooral qua mondgevoel.
Ik zou wel de grote penveren (aan vleugels en staart) eraf halen. Deze zijn toch wat harder en kunnen haarballen veroorzaken. Trek ze er gewoon uit met de veergroeirichting mee, of doe lui en knip ze af met een schaar. Uitgetrokken veren kunnen aan de lucht gedroogd worden om speeltjes zoals verenstokjes van te maken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2791229
Ja de darmen zal ik er voor het malen wel uithalen. En de grootste veren afknippen lukt ook nog wel. Normaal ben ik tegen kortwieken, maar ik zal een uitzondering maken  :P

Dank voor het mee denken!
Door fem fatale
#2791410
Die van mij eten ze gewoon met huid en haar (of veren) op. Alleen de vleugels laten ze liggen. Maar de darmen gaan dus ook mee, die zijn blijkbaar niet zo vies bij kwartels?

Nu krijgen ze wel ex-layers, die hebben niet superveel veren. maar ook bij een duif eten ze behoorlijk wat veren mee.
Door Haasm
#2791607
Kaela schreef: Ik heb deze gratig gekregen, dus ik wil een gegeven kwartel natuurlijk niet in de snavel kijken!
hahaha ;D ;D

In het begin heb ik bij Dego wel eens een hele kwartel gekocht. De eerste keer in stukken gehakt (inclusief darmen etc.) maar dat lustte ze geen van allen. Daarna nogmaals gedaan en met behulp van de buurvrouw (opgegroeid op de boerderij) eerst ontleed en de verkeerde organen eruit gehaald, maar nog steeds lustte ze het niet. Zucht... een hoop werk dus zonder resultaat. De kwartel nu dus maar in zijn geheel uit het menu geschrapt.

Maar zoals al gezegd; gewoon proberen, het blijven vreemde beesten op vier poten!
Laatst gewijzigd door Haasm op di 22 okt 2013, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2793930
Ik heb afgelopen zomer kwartels in jas door de Jupiter gejast. De lange veren heb ik inderdaad afgeknipt. Omdat de kwartels nog bevroren waren, heb ik de darmen er niet allemaal uit kunnen halen.
Door Mowgli
#2793939
Hier even de foto's van mijn "slachtpartij":

Kwartels nog bevroren:
Afbeelding

Omdat de vulopening van de Jupiter 885 erg klein is, moest ik de kwartels in kleine stukken snijden. Ook heb ik de langste veren afgeknipt. Hier het slachtveld.
Afbeelding

De in stukken gesneden kwartels klaar om in bevroren toestand gemalen te worden.
Afbeelding

Complete kwartels in bevroren toestand gemalen met een Jupiter 885 gehaktmolen met 16mm. schijf.
Afbeelding
Door Mowgli
#2795514
Kaela schreef: Ziet er goed uit Mowgli! Dat moet mij ook wel lukken :biggrin2:
Thx :) 't ging inderdaad veel makkelijker als ik had gedacht ;)
koekje schreef: Leuke pics!
Werd het kwartelmaalsel door Mowgli goed gegeten?
Thx!
Nee :rant: Ondankbaar prinsje op de erwt >:( :-X :smitten:
Gebruikersavatar
Door kira
#2796008
Mijn heren katers kijken en denken, nee niet malen. Ze eten ze met huid, haar en darmen. Wat ze vooral jammer vinden is dat ik van een kwartel 3 maaltijden maak. Ben benieuwd of jouw poezen ze lusten Kaela.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door