Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Irma1
#278899
Mica plast altijd ontzettend veel. Uit een bloedonderzoek en urinetest kwam toen niets uit. Hij heeft jaren heel veel gedronken, dit is nu wel wat minder alleen dat vele plassen blijft.

Dat vele plassen moet toch ergens vandaan komen? Hij kan het ook slecht ophouden. Met 7 maanden heb ik Mica laten castreren. Het leek wel of het vanaf die tijd is begonnen.

Iemand informatie of ideeen hierover? Ik denk echt dat hij wat mankeerd, volgens de dierenarts hier in Tiel was/is Mica een stress-drinker maar nu ik erachter ben gekomen dat hij allergisch is voor mijten geloof ik die dierenarts niet meer.

Van brokken wordt hij helemaal geel en krijgt ook nog eens bultjes op zijn rug. Nu ik met CB weer ben begonnen trekt dit langzaam weer weg.
Door Lizzy
#278920
Wanneer hondenmannetjes op jonge leeftijd gecastreerd worden is hun urinestelsel nog helemaal niet volgroeid en blijft dus een beetje achter. Zeker bij Dalmaten is het af te raden om ze op jeugdige leeftijd te castreren omdat de plasbuis krapper blijft maar de Dalmaat ook grotere kans heeft om urinestenen te vormen. Steentjes lopen dan meer risico om vast te lopen in de plasbuis.

Maar goed, ik heb een paar vraagjes:

Plast hij druppeltjes of flinke/krachtige stralen of daar tussen in?

Hoeveel drinkt hij per dag?

Kan hij zijn plas ophouden? Of laat hij zijn plas lopen? Na hoeveel uur is dat nadat hij is uitgelaten?

Hoe oud is Mica ook alweer?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 11 mar 2005, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irma1
#279000
Mica plast echt hele grote stralen. Tijden geleden deed hij het echt regelmatig in huis. Hij kan het dan ook echt niet ophouden. Soms laat hij het lopen in zijn slaap.

Heb wel eens gemeten, door middel van een maatbeker hoeveel hij drinkt ik kwam toen bijna aan de 2 liter. Tegenwoordig drinkt hij denk ik, op een dag 1 liter. Dit moet ik nog exact gaan bekijken. Dus in verhouding drinkt hij niet echt meer veel maar komt er juist veel uit.

Mica is nu 3,5 jaar.

Soms moet hij al na krap 3 uur weer heel veel plassen. Heel raar allemaal. Zal een dierenarts verkeerd naar waardes in zijn bloed/urine kijken??
Door Lizzy
#279003
Irma1 schreef: Mica plast echt hele grote stralen. Tijden geleden deed hij het echt regelmatig in huis. Hij kan het dan ook echt niet ophouden. Soms laat hij het lopen in zijn slaap.

Heb wel eens gemeten, door middel van een maatbeker hoeveel hij drinkt ik kwam toen bijna aan de 2 liter. Tegenwoordig drinkt hij denk ik, op een dag 1 liter. Dit moet ik nog exact gaan bekijken. Dus in verhouding drinkt hij niet echt meer veel maar komt er juist veel uit.

Mica is nu 3,5 jaar.

Soms moet hij al na krap 3 uur weer heel veel plassen. Heel raar allemaal. Zal een dierenarts verkeerd naar waardes in zijn bloed/urine kijken??
Op zich is het gunstig dat hij grote stralen plast. Je kunt daarmee gevoegelijk wel uitsluiten dat hij last heeft van gruis/steentjes (uraat of een ander type).

Wat weegt Mica? Een kilo of 30? Ik heb laatst zitten uitpluizen wat de normale hoeveelheid water is voor een hond van 30 kilo en dat kwam op 1,5 liter per dag. Ik denk dat dit gemeten is voor een hond die brokken eet, dus 1 liter lijkt me prima. Brutus drinkt dat ook, hoewel hij zelfs wel 1,5 liter haalt op een dag. Brutus is geen stress drinker, maar wel een gewoonte en aandachtdrinker.

Op zich is het niet verkeerd als een Dalmaat wat meer drinkt en wat vaker moet plassen. Ook alweer om te voorkomen dat hij uraatgruis ontwikkeld.

Maar, een reu van zijn leeftijd moet gemakkelijk zijn plas langer als 3 uur op kunnen houden bij de hoeveelheid die hij drinkt. Hoewel daar 1 maar aan vast zit: Wanneer Mica in 1 keer zowat een bak leeg drinkt, is het normaal dat hij vrij snel daarna alweer enorm moet piesen. Dat zien we hier met Brutus ook (die lummel drinkt gerust een hele bak in 1 keer leeg - dat is ook zijn spelletje he..., hij drinkt net zolang door totdat we zeggen dat hij moet stoppen - we hebben dit een periode genegeerd omdat we er stapel van werden met als gevolg dat hij bleef drinken en ook in huis ging zeiken omdat hij het niet op kon houden. Dus nu stoppen we hem weer).

Dit geldt natuurlijk voor jezelf ook. Drink maar eens 1 liter water in 1 keer weg en vrij snel daarna moet je dan zelf ook enorm plassen.

Maar goed, als hij dus niet in 1 keer zijn bak leeg drinkt, dan is het dus niet normaal dat hij na 3 uur weer op klappen staat. Ik zou zijn urine een keer laten onderzoeken (houdt er rekening mee dat ze uraat in de urine kunnen zien maar dat dit niks zegt bij de Dalmaat!!). En misschien toch nog een keer bloed laten onderzoeken? (hoewel ik niet geloof dat een DA verkeerd naar de waardes kijkt hoor. Maar nog een keer extra controleren kan nooit kwaad. Overigens heeft Atjo zelf een lab waar hij urine en bloed kan onderzoeken. Hij hoeft dat dus niet op te sturen).

Maar misschien zit er zelfs wel een klein afwijking-kje in zijn urine-systeem hoor. Ik weet niet hoe ze dit zouden kunnen ontdekken...? Misschien door rontgenfoto's met contrastvloeistof of echo? Dat zou je moeten overleggen met Atjo, denk ik.
Door Eef+Stippels
#279636
Als je denkt dat je da niet goed naar de waardes kijkt zou je de uitkomsten van het bloedonderzoek bij je da kunnen opvragen en die aan een andere da laten zien... Dan hoef je het bloed niet opnieuw te laten onderzoeken, lijkt mij... Of denk je dat het onderzoek niet goed is gedaan?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door