Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2785143
Hallo allemaal,

Ik voer mijn honden (Berner Sennenhonden) al vele jaren Naturis met 5 verschillende varianten (kip/rund, rund, kip/makreel, geit en lam). Ze vinden het altijd nog even lekker en op zich ben ik altijd tevreden over Naturis.
Nu hebben 3 van de 4 honden sinds ongeveer een half jaar vreselijke jeuk. Ze bijten constant in flanken, staart en sinds een poosje ook aan de poten. Bij mijn reu is de heftigste jeuk begonnen na een bezoek aan de trimsalon eind januari. Heeft hotspots gebeten, maar dit kan komen door wat pikjes met een kam. Hij zit sindsdien aan de Moderin 2 mg. (onderhoudsdosis nu is 2x daags 1 tablet.). Dit ging goed. Maar hij lijkt wel weer meer jeuk te krijgen. Ook lijkt het of zijn ondervacht niet meer aangroeit op sommige plekken. En daar waar de hotspots hebben gezeten, daar groeit geen haar meer op. Een aantal maanden terug zijn afkrabsels genomen, maar daar kwam geen mijt en dergelijke uit. Ik ga woensdag met hem naar de da en dan kijken wat hij er van zegt. De da zei al eerder tegen me dat honden enorme last kunnen hebben van hooi- en grasmijt. Wij hebben hier een weiland waar ze elke dag een tijdje op lopen, dus volgens de da zou de jeuk kunnen komen doordat het gras hier elke 2 weken wordt gemaaid en hierdoor hooi/grasmijt is. Maar het gekke is, is dat we hier inmiddels 7 jaar wonen en er nog nooit eerder last van hebben gehad. Ik vraag me af hoe lang hooi/grasmijt ook aan kan houden. Kunnen ze hier nou echt zo'n vreselijke jeuk van houden? Constant door? Voorzichtig zit ik me af te vragen of de Naturis hier ook iets mee te maken kan hebben. Als het nou 1 hond was die nou zo'n jeuk had (bijvoorbeeld mijn reu), dan had ik nog kunnen bedenken dat het een allergie was. Maar het zijn er dus 3. De vierde heeft geen overmatige jeuk, maar ruikt wel erg sterk en heeft behoorlijk wat schilfers/talg. Ze zitten inmiddels allen aan de biergist, aan de Puur Natuur en zalmolie. Maar dat mag niet baten qua jeuk. Ze schrokken overigens ook hele bergen gras naar binnen. Zeker als het net gemaaid is. Herkent iemand dit allemaal? Zeker in combinatie met Naturis? Wellicht is er toch het afgelopen jaar iets veranderd in samenstelling... Ik zit ernstig te overdenken om over te stappen op Carnibest (krijgen ze nu 1x per week) en of ik dit in het vervolg alleen maar ga geven. Maar het fijne van Naturis is dat ze veel verschillende diersoorten hebben voor een redelijke prijs.... Ik ben benieuwd of er meer mensen/honden zijn met dit probleem!
Laatst gewijzigd door Silvia V. op ma 14 okt 2013, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#2785166
Ik zie dit niet meer bij Naturis dan bij andere merken.
Wel valt me op dat het meer bij Kip en Rundvarianten voorkomt.
En die voer je op dit moment in 3 van de 5 smaken en waarschijnlijk ook in de carnibest.

Wat je zou kunnen proberen is van Naturis de enkelvoudige Konijn of andere smaken waar geen rund en of kip in zit te gaan geven , de biergist zou ik achterwege houden.

Carnibest bevat in veel variaties rijst, ook dit kan deze reacties geven.
#2785170
Bedankt voor je reactie!
Het gekke is, dat ik dit dus allemaal al zo'n jaar of 6 voer en er nog nooit eerder last van heb gehad. Je zou dan toch zeggen dat het wel gek is dat opeens 3 van de 4 honden sinds een half jaar deze problemen hebben? Dan kan ik me bijna niet voorstellen dat dit door kip of rund komt.....
Laatst gewijzigd door Silvia V. op ma 14 okt 2013, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
#2785186
Het blijft vreemd ja, dat dat na 6 jaar opeens opduikt.
Van Naturis geef je de complete versies zoals ik zo kan beoordelen.
Wat daar aan ingrediënten aan veranderd is, gaan we nooit te weten komen, als het veranderd is.
Ook heb ik dit jaar een hoop honden meegemaakt, die juist dit jaar opeens allerlei allergieën hadden, wat zich dus ook uitte in de klachten die jij nu beschrijft, en dit kwam waarschijnlijk door iets wat in de lucht hing.

Deze verschillende honden zaten dus ook op verschillende merken (vers) voer, waar ik dus niet uit op kon maken dat merkje B meer klachten gaf dan Merkje A.
#2785220
[quote="Silvia V."]
Bedankt voor je reactie!
Het gekke is, dat ik dit dus allemaal al zo'n jaar of 6 voer en er nog nooit eerder last van heb gehad. Je zou dan toch zeggen dat het wel gek is dat opeens 3 van de 4 honden sinds een half jaar deze problemen hebben? Dan kan ik me bijna niet voorstellen dat dit door kip of rund komt.....
[/quote]Is er misschien iets aan de samenstelling van Naturis veranderd? Wij hebben ooit gehad met een ander merk dat de honden goed reageerden op de eerste zending van 100kg, maar de tweede zending daar reageerden ze ineens heel heftig op, zo heftig dat ze niet meer wilden eten. Bij die fabriek zeiden ze toen dat er niets veranderd was aan het vlees, maar aan onze honden was het wel te merken, wij hebben alles terug mogen doen. Want ze wilden het ook dus echt niet meer eten.
#2785622
[quote="charmed"]
Is er misschien iets aan de samenstelling van Naturis veranderd? Wij hebben ooit gehad met een ander merk dat de honden goed reageerden op de eerste zending van 100kg, maar de tweede zending daar reageerden ze ineens heel heftig op, zo heftig dat ze niet meer wilden eten. Bij die fabriek zeiden ze toen dat er niets veranderd was aan het vlees, maar aan onze honden was het wel te merken, wij hebben alles terug mogen doen. Want ze wilden het ook dus echt niet meer eten.
[/quote]

Zou best kunnen. Ik heb geen idee. Maar zoals je al zegt zullen ze dat niet zo gauw zeggen als je er naar informeert....
#2785825
Ik zou je adviseren om voedingen te geven die geen premix bevatten. Mijn oudste hond had destijds op Naturis 5 hotspots tegelijkertijd en een van mijn teven plaste iedere ochtend bloed bij de urine. Iedere keer als ik stopte met antibiotica dan keerde het plassen van bloed terug. Dierenarts snapte er niks van tot ik zelf ben gaan samenstellen. Alle klachten zijn toen heel snel verdwenen en nooit meer teruggekomen. Ik houd het op de synthetische toevoegingen in het voer.
#2788647
Ik ben niet thuis in kvv dus daar kan ik je niet mee helpen.

De larven van de gras/oogst/fluweelmijt komen niet het hele jaar voor, maar in het zomerhalfjaar, afhankelijk van de temp vanaf april tot september, de meeste aan het eind van het seizoen. De larven, die voor de problemen zorgen zijn met het blote oog niet te zien. De volwassen mijten zijn ongevaarlijk maar wel goed zichtbaar met het oog, ze zijn rood en lijken op kleine spinnetjes.

Biergist kan je beter weglaten. Het is een afvalprodukt wat voor aardig wat (huid)problemen kan zorgen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg455244
#2788857
[quote="pike"]
Ik ben niet thuis in kvv dus daar kan ik je niet mee helpen.

De larven van de gras/oogst/fluweelmijt komen niet het hele jaar voor, maar in het zomerhalfjaar, afhankelijk van de temp vanaf april tot september, de meeste aan het eind van het seizoen. De larven, die voor de problemen zorgen zijn met het blote oog niet te zien. De volwassen mijten zijn ongevaarlijk maar wel goed zichtbaar met het oog, ze zijn rood en lijken op kleine spinnetjes.

Biergist kan je beter weglaten. Het is een afvalprodukt wat voor aardig wat (huid)problemen kan zorgen:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg455244
[/quote]

Met deze temperatuur kunnen die mijten dus blijkbaar nog wel voorkomen. Althans daar ga ik dan wel vanuit. Ik wil voor de zekerheid nog even geen wisseling in alles wat ik geef doen, want dan weet ik niet of het nu aan de mijten heeft gelegen of aan iets anders.
Die biergist daar kijk ik heel erg van op. Het is namelijk iets dat ik speciaal geadviseerd heb gekregen van mijn dierenarts (tevens homeopaat). Dus ik geef het al mijn honden inmiddels al een tijdje. Ik ga maar eens op onderzoek uit! Dank voor de tip!!!
#2788898
Heb hier jaren geleden Naturis gevoerd, alle varianten.
Na 6 weken hadden ze alledrie : Jeuk, ontstoken oren en neusplooien, de één werd er dikker van en de ander kon ik niet op gewicht houden viel af.
Weer terug naar de Carnibest en problemen waren snel over.
Nu krijgen ze Carnibest biologisch en Darf en dat bevalt prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door