Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2788381
Hallo , ik ben Cheke en heb een mechelaar, wij geven hem kvv.
Nu willen we hem af en toe iets geven met bot.
Aangezien mijn echtgenoot konijn heeft gekocht is er een kop bij. Kan ik die in zijn geheel geven? of moet ook dat eerst fijngeknipt. De hond is niet gewoon om rauw bot te krijgen. Hij heeft al een keer vissekop gehad, die had ik wel kleingeknipt en dat is goed gegaan. De hond heeft al wel zijn maaltijd gehad en nu wil ik die konijnekop geven. Ik kan ook proberen het zelf vast te houden maar daar si natuurlijk kans op dat ie dat ineens tussen mijn vingers kan trekken want dat is natuurlijk niet handig om vast te houden
wie helpt me even uit de nood. Ben nog een beginner en mijn hond van 1.5 jaar ook
#2788421
hoi.
ik lees hier heel vaak dat konijnekoppen gegeven worden omdat ze lekker en zacht zijn. Mijn hond vertikt het om zelf te knagen aan deze koppen, dus ik denk dat het toch te hard is voor haar. Dus ik geef het niet meer, ook al is ze een grote stoere herdershond  ;D
Je zou kunnen beginnen de poten te geven en die eerst even met een hamer te pletten??

Ik hoop dat iemand anders ook nog een reactie geeft!
#2788427
Ik zou de konijnenkop in de vriezer bewaren. En beginnen met kippennekken, eendennekken of kwartelkarkas bijvoorbeeld. Even het beginnersdocument lezen hier op bp.

Er zal vast niets gebeuren als je de kop geeft, maar ik zou eerst beginnen met zachtere botten dan een konijnenkop, om geen onnodige risico's te nemen.
#2788431
Simone V schreef: hoi.
ik lees hier heel vaak dat konijnekoppen gegeven worden omdat ze lekker en zacht zijn. Mijn hond vertikt het om zelf te knagen aan deze koppen, dus ik denk dat het toch te hard is voor haar. Dus ik geef het niet meer, ook al is ze een grote stoere herdershond  ;D
Je zou kunnen beginnen de poten te geven en die eerst even met een hamer te pletten??

Ik hoop dat iemand anders ook nog een reactie geeft!
Ik vind konijnenpoten te hard voor een hond die geen botten gewend is.
#2788445
Yuka 2004 schreef: Ik vind konijnenpoten te hard voor een hond die geen botten gewend is.
Ok, goed dat je dat zegt!
Ik heb zelf altijd het idee dat de koppen harder zijn dan de poten (omdat sita die koppen überhaupt niet eet) En ik weet nu eigenlijk niet of een hond die toch al KVV eet, al niet een beetje gewend is aan botten verteren???
#2788460
Ik weet niet of er in kvv bot zit of een calciumpreparaat, maar als er bot in zit is het gemalen bot en dat is niet hetzelfde als stukken bot, vandaar dat het verstandiger is om te beginnen met het geven van echt zachte botten  ;)

Ik weet niet of konijnenkoppen veel harder zijn dan konijnenpoten, maar ik denk dat poten vooral veel makkelijker te eten zijn voor een hond, het eten van koppen vergt net wat meer inspanning, geestelijk en lichamelijk, misschien dat jouw hond ze daarom niet eet? Misschien eet ze de kop wel als hij door midden is gezaagd?
#2788592
Ze at ze uiteindelijk wel, als ik die kop overmidden had geknipt, maar het ging niet van harte. Ik heb echt altijd gedacht omdat die koppen te hard waren, niet vanwege de luiheid van madam  ;) Maar dat zou ook nog kunnen bij haar haha.
Maar ik vond het zo'n gedoe, dat ik geen koppen meer koop voor haar.
Er blijft gelukkig nog genoeg over!
#2788636
Ik zou ook beginnen met kippen en eendennekken en dan eens een kip, kwartel, eend of konijnkarkasje. Als hij dat goed verteerd kan je gerust zo'n kopje geven. Ik krijg niet de indruk dat ze heel hard zijn want ook Jane mijn teefje van 6 kilo heeft er totaal geen moeite mee. Volgens mij zijn de poten harder dan de koppen.
#2788906
Hoi ben ik weer.
Gisteren toch nog gegeven op de volgende manier. Ik heb hem eerst zijn gewone maaltijd gegeven en even gewacht zodat zijn voldaan gevoel van gewoon te eten er al was.
Dan heb ik de kop zelf vastgehouden, ben buiten gaan zitten met hem. En heeft hij voorzichtig erop mogen kauwen terwijl ik de kop vasthield. Toen ik merkte dat ie dat rustig deed heb ik hem zelf verder laten doen, ik had de botjes al horen kraken tussen zijn kiezen. Hij is rustig op het gras gaan liggen en is er verder heel rustig mee bezig geweest. Geen last van gehad tot nu toe en ook zijn ontlasting nog niks van gemerkt. Het is een beetje leren nog voor mij hoe ik dat doe.

We blijven gewoon kvv geven en als het zo eens uitkomt dat we vis eten van een verse vishandel dan geef ik eens een kop en nu dus een konijnenkop.

Lijkt me ook handig op vakantie, om eens iets bij een plaatselijke slager te kunnen halen met bot, zodat ie daar ook eens fijn mee bezig kan zijn.
Wat ik me verder nog afvraag is of je dat dan ook zonder probleem kan afwissel met brok.
Want voor 25 dagen vers diepvriesvlees meenemen gaat niet da's 25 kg!! en even 25 kg vlees bij de slager gaan halen kan ik me niet veroorloven. We gaan naar Kroatie en vlees is daar nog duurder als hier..... en communiceren over vlees voor de hond is niet echt handig als je de taal niet machtig bent,
gr Cheke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door