Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2788075
Vorig jaar moest ik met 3 van mijn poezen voor gebitsreiniging naar de dierenarts. Ik ben toen in Papendrecht geweest bij Paul Theuns.
Gisteren zag ik bij 1 van deze 3 poezen Odina weer rood tandvlees..... begrijpelijk dat ze niet wil barfen!!

Ik ben altijd zo huiverig voor narcose.....(ben er een poes van 5 jaar oud door verloren)  toch maar weer een afspraak maken bij Paul Theuns of tandheelkundige Knaake in de Wagenrenk in Wageningen.

Autorijden is totaal niet haar hobby, ze wordt altijd wagenziek. Daarom alleen lijkt het mij voor haar beter om naar Papendrecht te gaan in plaats van de lange autorit naar Wageningen. Ik wil alleen het beste voor haar. Bah, waarom heeft ze hier nou toch zo'n last van!  Of haar zusjes het ook hebben heb ik nog niet gezien. Die zouden eigenlijk ook mee moeten voor controle.
#2788674
Het lijkt steeds terug te komen, aan wat zou dat toch liggen? Ik heb er ook 2 gehad die op 6 maanden erg  rood tandvlees hadden, en ik merkte het idd bij het eten, het deed gewoon pijn, moest een tijdje alleen spiervlees geven van de da, gekookt, heb ik niet gedaan, wel rauw, maar na 2 weken was dat rood  tandvlees weg.  Is een heel vervelende aandoening! Wat geeft de tandheelkundige  hiervoor?
Groetjes
Cath
#2788731
Heb je al gekeken naar gingivitis stomatitis.
Hierbij gaat de ontsteking niet weg , het beste schijnt te zijn om de tanden te trekken. (schijnt ook iets met niesziekte te maken te hebben )
Ik meen dat het iets is tussen het tandsteen met bijbehorende bacteriën en het immuunsysteem van de kat is.
Weet niet precies hoe het zit, mijn kat moest met spoed de medische molen in dus niet alles hierover is blijven hangen. :-[
#2788880
Tandproblemen kunnen bij katten inderdaad aangeboren zijn. En dat houdt ook meteen in dat het genetisch is en dat zou misschien wel de meest logische verklaring zijn dat jouw katten, Zaniematsu, er zoveel last van hebben.  Ze zijn toch vrijwel allemaal familie, als ik het goed heb?
Het lijkt me minder logisch dat het iets is wat jij verkeerd doet, want ik zie niet in wat.  Als ze er zo snel last van krijgen en blijven houden, denk ik ook eerder aan iets aangeboren.

Tandonstekingen kunnen inderdaad de nieren extra belasten en het is al vaak gezien dat een kat met tandproblemen daarna nierfalen blijkt te hebben.  Ook niet in het minst omdat men er een berg ontstekingsremmers en pijnstilling (Metacam) op gooit  bij tandproblemen en dat is ook een nierfaalveroorzaker.  Maar ook de bacteriën en onsteking zelf zou naar het schijnt de nieren belasten.
Als het echt chronisch is, en de tanden aangetast blijven is het inderdaad vaak beter de tanden te verwijderen. Bij sommige aandoeningen meteen allemaal, bij anderen enkel de aangetaste kiezen.  Dat onderscheid weet ik te weinig van.  Dat is voor de kat ook te verkiezen boven steeds tandpijn te hebben en hoe langer je wacht hoe meer kans dat slechte kiezen de betere aansteken.  Los van de druk op de nieren dus.
Tanden verwijderen is echter niet altijd een garantie dat er daarna geen mondontstekingen meer zullen optreden.  Ook dat zal wel weer gelinkt zijn met aanleg en met hoe ver de ontstekingen gevorderd zijn voor er ingegrepen wordt.  Tandvlees zonder tanden kan ook ontsteken.
Van het wegnemen zelf, denk ik wel dat de meeste katten eerder opgelucht zijn.  Er zijn verhalen dat sommige katten zonder tanden zelfs een kuiken wegknagen.  Puur op tandvlees dus.  Kuiken is natuurlijk wel uiterst zacht, een muis zal al te hard zijn, veronderstel ik.
#2788998
Ik zou wel voor een second opinion naar een tandheelkundig dierenarts gaan.

Jet is met die behandeling, en de holistische behandeling van de holistische behandeling op dit moment probleemvrij. Althans, er missen tanden en ze heeft behoorlijk tandsteen, maar ze heeft nu geen ontsteking, is heel vrolijk en blij.

Geen idee of dat zo blijft, maar als ik naar de gewone dierenarts had geluisterd waren al haar tanden getrokken voordat ze een jaar oud was. Ze is nu 3 en ik ga ervan uit dat ze er ooit wel uitgaan, maar zolang dat nog niet nodig is, blijven ze erin. Voor haar ook veel fijner, want zij is de meest fanatieke knager van het stel.
#2789429
Ze zijn inderdaad allemaal familie van elkaar. De 3 nestgenootjes hebben het echt het ergst.
Daar zeg je wat over niesziekte.... Odina heeft als kitten een hevige reactie op de vaccinatie gehad...... Ze zou verhuizen, ik belde de mensen op dat ze nog niet weg kon omdat ze een reactie had op de vaccinatie. De mensen wilde haar niet meer. Dachten dat ze altijd een probleem kat zou zijn en blijven. Ze wilden geen tobber. Odina is gelukkig gebleven!!
#2794122
Hallo zie dat je in  HI Ambacht  woont,  ben je al eens bij  dierenarts Molenaar  geweest, afhankelijk  uiteraard hoe de kat r reageert, verwijdert hij tandsteen  zonder verdoving !  :) I s dat wat voor je?  Hij zit  in  Barendrecht  en zou ook  weer in Papendrecht  een praktijk  openen!
Succes  en sterkte met de kattenfamilie
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door