Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2786653
Hier weer een vraag met betrekking op BARF.
De katten eten steeds meer, maar fazantkarkas is erg lastig. Daarbij zit er ook veel huid aan en dat vinden ze echt niet lekker.
Wie maalt er zelf fazantkarkas? Is dat te doen met de handmolen? En hoe werkt dat met een elektrische molen?
Welke molen kan deze karkassen aan? Kan je de huid er dan aan laten zitten of moet je ze eerst villen?

Ik vraag me af of ik fazantkarkassen wil geven en hoe ik dat dan voor elkaar ga krijgen.
Nu heb ik ze geprobeerd te hakken en dat is zo'n vreselijk karwei! Daarbij blijven het toch te grove stukken of de lange botjes worden erg scherp.
Dit geldt ook voor parelhoenkarkas en ook kipkarkassen eten ze hier niet uit het vuistje....

Ik sta nu op het punt een bestelling te doen van 10 kg fazantkarkassen, welke ik wel eventueel kan delen.
Maar dan nog.... 5 kg met een handbijltje hakken is mij te zwaar. Maar ook met de handmolen vind ik het te veel werk.
Dan een eventule aanschaf van een elektrische molen.......?? :-\ Ik weet het even niet.

Wie wil zijn ervaring delen?
#2786760
Ik heb met de Jupiter 885 zonder problemen de fazantenkarkasjes die bij Kiezebrink per 3 kg. verkocht werden gemalen. Omdat de vulopening erg klein is, moest ik de karkasjes wel in kleinere stukken snijden. Dat was goed te doen met een goed scherp mes, dus zelfs zonder hakbijltje.
Edit: het malen zelf was helemaal geen probleem
#2786831
ikn heb een kenwood mg 700, konijnkarkas en konijnen bout vallen wel mee om te malen, soms eens losmaken,
om vastgelopen bot te verwijderen,maar fazant is naar het schijnt vrij hard! weet niet of het met mijn molen zou lukken hoor.jupiter zijn wel meer professionele machines denk ik!

gr

cath
#2786927
Ik heb fazantkarkassen door de kenwood gegooid zonder probleem.
Toen ik nog met de hand maalde nam ik altijd fazantennekken 8)

De kenwood kan trouwens ook haas en gans aan wat beide echt wel harder is dan fazant.
Het vervelendste werk is dat klein knippen wat ik gewoon met een snoeischaar doe.

Ik ben blij met mijn kenwood maar zou ik opnieuw moeten kiezen dan denk ik toch dat het een jupiter word.
Gewoon omdat er voor de jupiter veel onderdelen makkelijk los zijn te kopen en hij me toch net even wat beter lijkt voor barf.
#2787028
lachnat schreef: Ik heb fazantkarkassen door de kenwood gegooid zonder probleem.
Toen ik nog met de hand maalde nam ik altijd fazantennekken 8)

De kenwood kan trouwens ook haas en gans aan wat beide echt wel harder is dan fazant.
Het vervelendste werk is dat klein knippen wat ik gewoon met een snoeischaar doe.

Ik ben blij met mijn kenwood maar zou ik opnieuw moeten kiezen dan denk ik toch dat het een jupiter word.
Gewoon omdat er voor de jupiter veel onderdelen makkelijk los zijn te kopen en hij me toch net even wat beter lijkt voor barf.
Ik maal nu af en toe met de hand en dat vind ik dus echt veel te zwaar om voor de lol te doen.
IK doe het nu echt alleen puur uit nood en dat is tot nu toe 2x geweest en ik heb hem nu bijna een jaar liggen....... :-\ :-X
Juist voor de katten zoek ik ook ontvelde fazantnekken, maar daar is super moeilijk aan te komen.
Daarbij heb ik nu weer geleerd dat je beter niet te veel nekken kunt voeren ivm het schildklier verhaal.
Karkasbot is ook veelzijdiger.

Als ik het zo lees moet ik toch aan de Jupiter of ze moeten hier het licht zien en de karkassen zelf weg knagen.
Maar dat zie ik hier niet gebeuren, zeker niet met de 3 die hier al getrokken kiezen hebben en snel tandvleesontstekingen ontwikkelen.
Waartegen knagen dus juist zo goed zou helpen!!
#2787043
Om die reden ben ik ook begonnen met malen.
Ik had een 14 jarige zonder tanden en een kater die gewoon niet wilde kauwen.
De tandloze is ondertussen overleden maar de kater wil nog steeds niet kauwen :-X
Toen daar een kitten bij kwam, die wel kauwt maar niet alles los lust, heb ik de kenwood aangeschaft.
Met mixen kan ik haar tenminste voor de gek houden :biggrin2:
Vond het voor 2 al zwaar om met de hand te malen ::)

Degomeat heeft ontvelde fazantennekken, tenminst als hij ze heeft de laatste keer kreeg ik ganzennekken zonder een melding.... Die gingen trouwens ook prima door de kenwood en werden nog gegeten ook  :biggrin2:
#2787341
Ik denk wel dat erbij gezegd moet worden dat de meeste mensen een extra schijf hebben laten maken voor de Kenwood, met extra grote gaten zodat het bot etc. zich niet gaat ophopen rond het mesje. Zelf heb ik bij de Miele twee extra schijven van Porkert gekocht, ook met grotere gaten dan de schijven die standaard bij de Miele worden geleverd.
Soms is het dus niet eens een kwestie van dat de motor of de wokkel het niet aankan, maar van een vlotte doorstroming naar buiten. Als die doorstroming er is, gaat de rest bijna vanzelf.

Hoe dat met de Jupiter is, weet ik niet, maar dat kan Mowgli ons wel vertellen!
#2787361
ja, ik heb die nu ook net besteld,  ben benieuwd of het goed zal werken! blijkbaar zijn de nieuwe modellen  mg 700 veranderd, maar we zullen wel, zien, ik vind het voor spiervlees ook wel goed,  want dan is het nog grover gemalen!
gr

cath
#2787370
De fazantnekken in de jupiter gingen prima al was het nadeel daarvan wel dat ik ze eerst moest schoonmaken omdat er vrij veel graan/zand in bleek te zitten. Heb nog nooit fazant-karkas geprobeerd, maar wel haas-karkas en dat gaat goed (wel gemept en in stukken geknipt).

Ik gebruik wel de 16mm schijf die je via e-bay kunt kopen via deze link; http://www.ebay.de/itm/INOX-Lochscheibe ... 7b6d079d57

Voor wat betreft het vel wat zorgt voor vastlopers heb ik daar geen ervaring mee. De enige twee keer dat er iets vast was gelopen was toen ik probeerde om hele konijn-oren te malen en toen er nog een kogel in het hertenvlees bleek te zitten :-\
Laatst gewijzigd door Haasm op do 17 okt 2013, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2787393
Haasm schreef: Ik gebruik wel de 16mm schijf die je via e-bay kunt kopen via deze link; http://www.ebay.de/itm/INOX-Lochscheibe ... 7b6d079d57
Bedankt voor de link, die had ik nog niet.
Haasm schreef: De fazantnekken in de jupiter gingen prima al was het nadeel daarvan wel dat ik ze eerst moest schoonmaken omdat er vrij veel graan/zand in bleek te zitten. Heb nog nooit fazant-karkas geprobeerd, maar wel haas-karkas en dat gaat goed (wel gemept en in stukken geknipt).
Fazantnekken eten ze hier zonder dat ik ze hoef te malen. Ik moet ze wel met een bijl bewerken, voor de meeste katten, er is er ook 1 die ze zonder meppen eet. Het gaat mij juist om de variëteit in bot vandaar dat ik fazantkarkas wil voeren.
Haaskarkassen eten ze hier ook zo, die hoef ik ook niet te malen. Ook hier geldt wel dat ik er eerst flink op moet meppen met de bijl.
Daarna geen probleem met haaskarkas en fazantnek. Het gaat dus juist om de fazantkarkas en parelhoenkarkas.
#2787645
Anne in Duitsland schreef: Ik denk wel dat erbij gezegd moet worden dat de meeste mensen een extra schijf hebben laten maken voor de Kenwood, met extra grote gaten zodat het bot etc. zich niet gaat ophopen rond het mesje. Zelf heb ik bij de Miele twee extra schijven van Porkert gekocht, ook met grotere gaten dan de schijven die standaard bij de Miele worden geleverd.
Soms is het dus niet eens een kwestie van dat de motor of de wokkel het niet aankan, maar van een vlotte doorstroming naar buiten. Als die doorstroming er is, gaat de rest bijna vanzelf.

Hoe dat met de Jupiter is, weet ik niet, maar dat kan Mowgli ons wel vertellen!
Voor de Jupiter wordt ook een "voorsnij schijf" gebruikt, de 16mm schijf waarvan Haasm de link plaatste.
#2787648
Dus als ik het goed begrijp maal je een aantal keren? De eerste keer door de grove 16 mm schijf en daarna door een fijnere .
Op die manier maak je het "makkelijker"  verteerbaar voor de molen.

Misschien moet ik dat met de handmolen ook maar eens proberen  :D
#2787653
Zaniematsu schreef: Dus als ik het goed begrijp maal je een aantal keren? De eerste keer door de grove 16 mm schijf en daarna door een fijnere .
Op die manier maak je het "makkelijker" verteerbaar voor de molen.
Dat is inderdaad het principe. Ik vind echter de 16mm schijf een mooie maat en maak het dus niet meer fijner. met de 16mm schijf blijft er nog wat over om te kauwen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door