Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2787092
Beste iedereen,

Ik heb een aantal maanden terug de overstap gemaakt naar Barf met mijn boxertje. Het bevalt heel goed en heb het idee dat ik alles wel een beetje begrijp :-)

Nu heb ik een vraagje over het hondje (shihtzu) van mijn zusje. Zij krijgt nu puppybrokken en het wordt tijd om over te stappen op volwassen voer.
Het liefst zou ik haar hondje ook op Barf zien, maar daar heeft ze geen zin in.
Wat kan ik haar het beste aanraden? Ze is wel bereid te gaan voor blikvoer of kvv.
Het enige nadeel is dat het een ienieminie Shihtzu is (4 kg) en ze geen grote vriezer heeft. Ze kan dus niet heel veel tegelijk inkopen.

Kiezen voor kvv/brokken of blikvoer? Mijn gevoel zegt KVV.. Maar welke?
Voor haar zouden kleine porties/rollen/pakken ideaal zijn.
Het liefst dus niet van een bedrijf waar gelijk 20kg ingekocht moet worden. (daar zou ze dan ook meer dan een half jaar mee doen)
Wat vinden jullie van Rodi/Smuldier?

Klopt het dat ze ongeveer 80-100 gram per dag moet geven? Het is een zeer energiek beestje met gezond gewicht.
Nu wordt er namelijk gewoon een bak voer klaar gezet zonder te wegen (ik heb haar al op haar kop gegeven, ja) en kan ze pakken wat ze wilt.

Alvast bedankt!!
#2787126
Een  pupje mag nog wel wat meer, zo'n 8% van het huidige gewicht zo'n beetje.

Ik zou dan voor kvv kiezen. Ik vind Smuldier en Rodi niet ideaal, maar veel idealer dan de natvoerzakjes/blikjes enz. en het heeft als voordeel voor je zus dat het gewoon in veel supermarkten ligt waardoor ze geen grote hoeveelheden hoeft af te nemen.

Het is bij kvv (en ieder ander voer dan brok) wel handiger dat het in 1x opgegeten wordt. Swinters gaat het nog wel, maar zodra het iets beter weer wordt wil je geen bakje rauwe meuk in je keuken hebben staan, daar zitten in notime tig vliegen op.  Maar eerlijk, bij de meeste honden is het gewoon hapslikweg. En als dat bij hondjezus niet 123 het geval is, dan moet dat gewoon aangeleerd worden door "eten voorzetten, niet eten, weghalen". Dat gegraas de hele dag in een bak brokken is ook niet eens echt gezond te noemen.
#2787517
Bedankt voor alle antwoorden alvast :-)
Inderdaad Angelique; het is niet goed dat de hele dag een bak voer klaar staat.
Ik ga ervanuit dat kvv iets aantrekkelijker is dan de brok, dus dat het inderdaad hap-slik-weg is.
Het is eerder dat ik het zei, omdat ik daardoor niet weet hoeveel haar hondje nu precies eet, omdat ze 'maar wat doet'.

Het beestjelief is al een jaar oud (volgens mij had ze veel eerder over moeten stappen van voer, maar goed. Eigenwijsheid... Ik kan niet meer doen dan af en toe aan haar hoofd zeuren)

ps; niet gelijk de dierenpolitie bellen :-) Ze doet heel veel dingen ook wél goed, alleen op dit vlak is ze errrug eigenwijs.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door