Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#2779087
Niet.

Je kunt wel wat dingen doen om de omgeving te optimaliseren. Zoals pup in z'n eentje in een ruimte te zetten en hem in volkomen rust zijn eten te geven. En te zorgen dat hij niet teveel honger heeft. En vleesbot te geven waar ie echt op moet werken (en niet een nekkie even makkelijk naar binnen kan slurpen maar karkassen die niet in 1 keer weggewerkt kunnen worden).

Het kan zelfs zijn dat de aanwezigheid van baasje al teveel stress is. Dus als dat het geval is, zet pup bij voorkeur in een ruimte, ga zelf weg en zorg dat je door een raam/ruitje hem in de gaten kunt houden.
Door ChantalKrijn
#2779092
Tyke heeft het ook gehad, die kleine frummel slokte met 3,5 kilo in 1 keer een stuk vlees van 100 gram weg  :o

Hier heeft het alleen tijd nodig gehad, hij kreeg langzaamaan door dat hij die lekkere hapjes echt wel elke dag kreeg. We zorgden natuurlijk wel voor rust tijdens het eten.
Door marjan23
#2779125
Alvast bedankt voor de tips.
Nee die nekken geef ik al niet meer, dat is dus gewoon hap-slik-weg.
Hij eet buiten en de andere hond binnen. Ik zal de volgende keer ook weg lopen.
Is het wel of niet raadzaam de karkassen (konijn - kip - parelhoen - wilde eend)  eerst te bewerken met de hamer?
Weet namelijk niet in hoeverre ik rekening moet blijven houden met zijn tandjes op deze leeftijd...

Hij lijkt overigens altijd hongerig, waar eten is...is Maximiliano ;)
Door marjan23
#2779173
Oké rustig ademhalen, niet bij je barf-pup gaan staan en de niet geplette konijnkarkas rustig laten leren eten..
*is dit echt te hard voor een molosser pup*

ondertussen...

Heb mijn zin, hij heeft er zeker een kwartier over gedaan ;)
Door deja
#2784849
Nou mij lukt het niet met Fajah goldenpup van ruim 7 maanden heb het een aantal keren geprobeerd ze kraakt als de beste maar slikt het vervolgen als een grote bal naar binnen en dat komt er dan rustig tot 6 a 7 keer weer uit dit kan toch niet goed voor haar slokdarm zijn, ik heb ook het advies van een barfer gehad zij barft al jaren met 3 grote honden en  die zei toen ze het zag stoppen ermee.
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2784894
@deja , ik zou niet om die reden stoppen met rauw voeren.
iedereen moet leren eten , ook een pup/ jonge hond en ja dat gaat soms gepaard met de nodige "problemen"

Hier is het ook wel gebeurd dat hij sommige dingen in zo'n haast naar binnen werkte dat het er met de zelfde gang weer terug uit kwam en ja dat gebeurt soms net zolang tot het wel klein genoeg is gekauwd. Kalkoen nekken bijv heeft hier best een tijdje geduurd eer hij snapte dat hij ze echt wel moest kauwen en niet net als kippenekken naar binnen kon slurpen zonder probleem.
Wat je kan doen is het bot eerst plat slaan met een hamer voordat je het voert , scheelt hem tijd in het kauwen waardoor zijn ongeduld/haast niet gevaar op brengt.
Het is vaak ook een kwestie van tijd / leeftijd.
Door deja
#2785122
Nou misschien is het ook wel een kwestie van leeftijd, maar ik word hier naar van en kan er mss op wachten tot het een keer mis gaat en zij bijna stikt en daar heb ik geen zin in, ik ben daar ook niet zo goed in. Krijg wel dingen uit haar bek/keel maar als het verder zit nou ik moet er niet aan denken.
Het komt er niet een keer uit maar wel 6 tot 7 keer, nou gezellig hoor dat eten, ik probeer het nog een keer als ze een jaar is, en gaat het dan nog niet nou dan maar niet hoor. Mij wordt ook verteld om het niet klein te knippen want dan slikt ze het helemaal zo door dus dat is ook geen optie.
Ik neem ook aan dat haar slokdarm een optater krijgt, dit kan toch nooit goed zijn voor de binnenkant van mij hond.
Door tammie
#2785339
Hier ook een pup die aardig kan schrokken maar ook grommen als de beste.
Als ik er bij blijf gaat het nu goed! Zowel schrokken als grommen.
Vanavond met wat nieuws (in dit geval fazantkarkas met ingewanden) er niet zo snel aan gedacht en hupsakeee.....wederom grommen richting de oudste hond en mijn man.
Bij dingen wat ze inmiddels gewend is om te krijgen gaat het nu goed.
Hier geen kleine dingen voor d'r in ieder geval en ik probeer steeds de rust er in te blijven brengen. Merk dat dit goed scoort bij d'r.
Maar ik kan mij voorstellen dat als ze het zo naar binnen werken, er tot 6x toe uit spugen...Betwijfel of ik dan toch niet weer terug de overstap naar KVV zal maken, waarschijnlijk wel

groetjes Tamara
Door deja
#2785394
Ik durf het gewoon niet meer, geef nu darf en lotgering en wat vis van degomeat en zelfs kvv schrokt ze, en dan maar boeren laten, heb zelfs een antischrokbak gekocht.
Door tammie
#2785610
KVV/Brokken schrokt/gromt Indra niet.
Punt zit hem echt in het BARF.
Krijgen we er wel uit ;)
Daar haar gedrag al is verbeterd.

maar wel heel erg zonde om voor zoiets over te moeten stappen weer terug naar KVV. Ik begrijp het wel, was wellicht ook mijn keuze in jouw situatie geweest maar als ik dan zie hoe goed ze het doen, hoeveel beter het is dan gun je dat ieder hondje :biggrin2:
Door Lizzy
#2785630
deja schreef: Nou misschien is het ook wel een kwestie van leeftijd, maar ik word hier naar van en kan er mss op wachten tot het een keer mis gaat en zij bijna stikt en daar heb ik geen zin in, ik ben daar ook niet zo goed in. Krijg wel dingen uit haar bek/keel maar als het verder zit nou ik moet er niet aan denken.
Het komt er niet een keer uit maar wel 6 tot 7 keer, nou gezellig hoor dat eten, ik probeer het nog een keer als ze een jaar is, en gaat het dan nog niet nou dan maar niet hoor. Mij wordt ook verteld om het niet klein te knippen want dan slikt ze het helemaal zo door dus dat is ook geen optie.
Ik neem ook aan dat haar slokdarm een optater krijgt, dit kan toch nooit goed zijn voor de binnenkant van mij hond.
Nou ja, je kunt alles dusdanig klein maken dat het inslikken geen probleem meer is natuurlijk. Ik bedoel, laten we wel wezen, een hond die een vleesbot knipt, knipt dat ook alleen maar in stukken die ze door kunnen slikken. Ze vermalen niks. Dus het komt altijd in redelijke grote stukken in de maag terecht. Het punt is alleen dat ze er dan kluiftechnisch ook niks meer aan hebben.... En dat is jammer, want dat is 1 van de voordelen van BARF. Maar als het jouw smurf niet lukt om rustig aan te doen en grote stukken werkt niet: zou ik kiezen voor de boel klein slaan. Dat liever dan KVV prakken.
Door deja
#2785792
Lizzy schreef: Nou ja, je kunt alles dusdanig klein maken dat het inslikken geen probleem meer is natuurlijk. Ik bedoel, laten we wel wezen, een hond die een vleesbot knipt, knipt dat ook alleen maar in stukken die ze door kunnen slikken. Ze vermalen niks. Dus het komt altijd in redelijke grote stukken in de maag terecht. Het punt is alleen dat ze er dan kluiftechnisch ook niks meer aan hebben.... En dat is jammer, want dat is 1 van de voordelen van BARF. Maar als het jouw smurf niet lukt om rustig aan te doen en grote stukken werkt niet: zou ik kiezen voor de boel klein slaan. Dat liever dan KVV prakken.
Bedoel je op meppen of in stukjes knippen.
Door Lizzy
#2785836
deja schreef: Bedoel je op meppen of in stukjes knippen.
Ik zou het zelf eerst flink meppen om te kijken hoe dat gaat. En als dat niet genoeg is: meppen en in stukjes knippen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door