Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ruisje
#2783266
Zoeken op het forum of de volgende vraag al eens gesteld is levert teveel resulaten op, dus stel ik 'm (nog) maar. ;)

Ik had voor het eerst bij degomeat 10kg kippenruggen besteld (ze waren in de aanbieding  :biggrin2:)
Nu zie ik in elk ruggetje (een deel) orgaan zitten, volgens mij nier??
De katten krijgen hier normaal 8% hart, 5% lever en 2% nier. Dit voeg ik dus toe in hun menu.
Vraag: Krijgen ze nu niet teveel nier binnen?

Als ik konijnenkoppen geef reken ik het orgaan niet echt mee omdat het ander orgaan is, maar nier... ik weet het niet.

En nu ik het toch over die kippenruggen heb... Ze zijn behoorlijk bevleesd, ook vel en vet. Ik had ze geschat op 60/40 vlees/bot. Maar volgens de kattenbakcontrole zit er toch minder bot in  ;D
Hebben jullie een idee?
Door Anne in Zweden
#2783279
Ik denk dat het de nieren zijn, ja. Hart, lever en longen liggen niet tegen de rug aan.

Het is geen punt die mee te voeren, dat luistert niet zo nauw. 2% nier is ook niet overdreven veel, dus een niertje meer of minder is niet erg.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2783403
Ik heb ze ook van Degomeat maar vind het niet echt op nieren lijken. Maar het is zo klein dat het moeilijk te zien is  ;D
Ik dacht eerder long of lever, maar dat lijkt dus ook niet echt logisch  :P
Door Ruisje
#2783690
Oké, dus wat het ook is, het is zo weinig dat het niet uitmaakt. :)
Hylos schreef: Ik heb ze ook van Degomeat maar vind het niet echt op nieren lijken. Maar het is zo klein dat het moeilijk te zien is ;D
Ik dacht eerder long of lever, maar dat lijkt dus ook niet echt logisch :P
Lever is het niet, maar zijn het nou stukjes long of nier ???

Ik heb even een plaatje opgezocht ;D
Afbeelding

Maar hoeveel bot/vlees reken jij Hylos??
Door Anne in Zweden
#2783798
Martine-Tom schreef: Tussen long en nier zie je toch best verschil ;)
Misschien niet als er alleen nog restjes te zien zijn?

Ik denk dat je even moet bepalen wat de boven- en onderkant van de rug is (dus de kopkant en de eieruitwerpkant), en op basis van de positie van de restjes bepalen of het de nieren of de longen zijn: dichter bij de kopkant = long, dichter bij de uitgang = nier).
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2783852
Tussen nier en long.. Weet ik eigenlijk wel zeker dat het de longen zijn. Vind ik er het meest op lijken qua vorm en structuur.

Ik reken niet zo nauw qua percentages. Ik voer het namelijk aan een (grote) hond  :biggrin2:
Door Ruisje
#2786572
Toevallig nu bezig voor de katten, heb ik even goed gekeken. Qua structuur ging ik eerst twijfelen, want long is -logisch- veel luchtiger en dat kon ik er niet aan zien. Maar toch moeten het stukjes long zijn want het zit ter hoogte van de ribben.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door