Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ema
#2774425
Hallo allemaal,

Mijn hondje krijgt sinds 10 dagen Haaksbarf paard. We zijn bezig met eliminatiedieet.
Ik heb de laatste week veel gelezen over barf en eigenlijk wil ik het ook zelf gaan doen. Voornamelijk omdat het gezonder is maar het lijkt me ook veel leuker voor de hond en praktischer dan KVV voor me zelf.
Nu heb ik al plannetje gemaakt maar ik heb nog paar vragen waarop ik geen antwoord kan vinden.
Ik hoop hierop antwoorden  te krijgen.
* ik weet niet welke vleesbot een goede bot zou zijn om mee te beginnen? Ik voer nu paard en over maand (mocht het goed gaan) wil ik geit gaan toevoegen. Maar geit en paard hebben allebei best grote botten. Kan ik deze proberen gaan geven of is het vestandiger KVV met spiervlees gaan combineren in het begin? Of zijn er andere mogelijkheden?

* Zoals ik zei voer ik nu KVV paard waarin kleine stukjes bot inzitten. Nu is ontlasting van me hondje mooi stevig geworden maar als ik de drol oppakt en in zakje knijp voel ik de kleine stukjes bot zitten. Is dit normaal? Me hondje heeft 11 jaar op brokken gezeten ,kan het zijn dat het lichaam de bot eerst moet leren verteren of hoort het zo?

*  In haaksbarf paard zijn ook groenten verwerkt. Nu zit ik twijfelen of ik wel of geen groenten moet toevoegen tijdens barf eliminatiedieet. Me hondje heeft altijd groenten en fruit gegeten. Nooit gemerkt dat dit problemen had veroorzaakt. Mocht ik de groenten (tijdelijk) weglaten loop ze dan niet erg veel mis?

* Ik zit beetje te twijfelen over de hoeveelheid. Ik ben begonnen met 225g per dag, daarna 250 en nu zit ik op 300g. Ik las dat gemiddeld hond ongeveer 2-3 % van zijn lichaamsgewicht per dag moet eten. Me hondje was 9 kg en na week KVV 8kg. Ze zat constant naar eten te zoeken buiten.  Nu geef ik  300g zitten we op 8,5 kg. Moet ik nu nog meer gaan geven?
Door Martine-Tom
#2774427
Geitenrib en nek zijn in principe eetbaar, maar voor een kleintje... :-\
Is konijn niet een idee om hierna te geven?
En wat at het hondje voor het eliminatiedieet?
Gebruikersavatar
Door nova
#2774437
Kleine rassen  eten in verhouding meer dan grote rassen  ;), dus  ruim 3 % kan best kloppen.

Botten van paard zijn  een no no , en  botten van volwassen geiten zou ik ook zo maar niet geven aan een kleine  hond. Robben van geitenLAMMEREN zou best kunnen ook bij een kleine hond.

Wat Martine  zegt: konijn,  of eend heb je dat al eens geprobeerd?
Gans,  wordt hier ook regelmatig aangeboden, het zijn ganzen die geschoten worden i.v.m schadebestrijding

Even de topics nalopen waar en wanneer  het e.e.a. te krijgen is. :)


Als jij een eliminatie dieet erop nahoudt voor je hondje, dan zou ik geen groentes toevoegen voorlopig
Door Lizzy
#2774438
Ema schreef: Hallo allemaal,

Mijn hondje krijgt sinds 10 dagen Haaksbarf paard. We zijn bezig met eliminatiedieet.
Merk je al iets? Wat at je hondje daarvoor?
Ik heb de laatste week veel gelezen over barf en eigenlijk wil ik het ook zelf gaan doen. Voornamelijk omdat het gezonder is maar het lijkt me ook veel leuker voor de hond en praktischer dan KVV voor me zelf.
Nu heb ik al plannetje gemaakt maar ik heb nog paar vragen waarop ik geen antwoord kan vinden.
Ik hoop hierop antwoorden  te krijgen.
* ik weet niet welke vleesbot een goede bot zou zijn om mee te beginnen? Ik voer nu paard en over maand (mocht het goed gaan) wil ik geit gaan toevoegen. Maar geit en paard hebben allebei best grote botten. Kan ik deze proberen gaan geven of is het vestandiger KVV met spiervlees gaan combineren in het begin? Of zijn er andere mogelijkheden?
Ik vind beide vleesbotten ongeschikt, geit en paard. Zeker paard. Maar ook geit is voor een beginner ongeschikt. Ik zou zelf voor een diersoort kiezen waar je alles van kunt geven. Ik denk dan bijvoorbeeld aan konijn. Of parelhoen. Of kwartel. Dat zijn geschikte beginnersvleesbotten en ik denk geschikt om toe te gaan voegen aan KVV. Je kunt dan bijv. kiezen om eerst hele kwarteltjes te geven. En dan een week of 2 a 3 later bijv. Konijnenvlees met konijnenkarkas en konijnenorgaan. En dan weer 2 a 3 weken later bijv. parelhoenkarkas. En als dat allemaal goed gaat, dan kun je geitenvlees, orgaanvlees en vleesbotten gaan geven maar dan wel 'op voorwaarde' dat je hond en het vleesbot goed verteerd en goed kluift en dat de geitenribben makkelijk door te knippen zijn met een schoei of flinke huishoudschaar.
* Zoals ik zei voer ik nu KVV paard waarin kleine stukjes bot inzitten. Nu is ontlasting van me hondje mooi stevig geworden maar als ik de drol oppakt en in zakje knijp voel ik de kleine stukjes bot zitten. Is dit normaal? Me hondje heeft 11 jaar op brokken gezeten ,kan het zijn dat het lichaam de bot eerst moet leren verteren of hoort het zo?
Wij voelen ook wel eens stukjes bot. Dat is vrij normaal hoor. Maar een hondje van 11 jaar, die 11 jaar brokjes heeft gegeten: die doet er echt wel even over voordat ze bot goed kunnen verteren. Vergeet wat ik hierboven heb geschreven over de geit. Daar is je hondje voorlopig nog niet aan toe, als je het mij vraagt. Ik zou voorlopig vleesbot van kleine dieren blijven geven. Je kunt van geit natuurlijk wel het spier en orgaanvlees geven.
*  In haaksbarf paard zijn ook groenten verwerkt. Nu zit ik twijfelen of ik wel of geen groenten moet toevoegen tijdens barf eliminatiedieet. Me hondje heeft altijd groenten en fruit gegeten. Nooit gemerkt dat dit problemen had veroorzaakt. Mocht ik de groenten (tijdelijk) weglaten loop ze dan niet erg veel mis?
Je kunt best groenten toevoegen aan het eliminatie dieet. Maar, ook weer 1 groentensoort per iets nieuws dat je toevoegt. Ik zou persoonlijk zo meteen (over een week of wat) de nadruk liever leggen op andere diersoorten. En pas als je wat verschillende diersoorten toe hebt gevoegd pas groenten toe gaan voegen. En dan 1 per keer per 2 weken. En ik weet niet waarom je een eliminatiedieet geeft maar weet dat groenten uit de nachtschade-familie voor allergische reacties kunnen zorgen. Ik zou dus zelf geen tomaat, geen paprika, geen aubergine geven. Ze loopt in die relatief korte tijd niet echt iets mis hoor. En ja, dat moet dan maar even. Beter dan dat je weer van voor af aan kunt beginnen met je eliminatiedieet.
Ik zit beetje te twijfelen over de hoeveelheid. Ik ben begonnen met 225g per dag, daarna 250 en nu zit ik op 300g. Ik las dat gemiddeld hond ongeveer 2-3 % van zijn lichaamsgewicht per dag moet eten. Me hondje was 9 kg en na week KVV 8kg. Ze zat constant naar eten te zoeken buiten.  Nu geef ik  300g zitten we op 8,5 kg. Moet ik nu nog meer gaan geven?
Voor kleine hondjes is het % van 2 of 3 procent vaak niet genoeg. Een volwassen hond eet 2% tot 5% van het lichaamsgewicht en die 2% is voor grote honden en die 5% voor kleine. Ik zou dus meer voer geven.
Door Ema
#2774441
Ze at hiervoor de laatste 2 jaar brokken van RC Hypoallergic  :-[ (ik dacht echt dat het het beste was :-[)
Volgens me heeft ze konijn al eerder gehad, gewoon tussendoor voordat ze last van allergieën kreeg.
Van geit weet ik het zeker dat ze het nog nooit heeft gegeten. 
Gebruikersavatar
Door pike
#2774523
Martine-Tom schreef: Maar dat waren dan konijn-brokken?
En eend?
Hoe bedoel je? In de hypo allergene brok van de koninklijke konijn zit echt geen konijn!
Door Ema
#2774551
Lizzy schreef: Merk je al iets? Wat at je hondje daarvoor?

Wat ik merk is dat ze haar eten erg lekker vindt , ontlasting is veel steviger en minder, de jeukklachten zijn nu iets minder maar ik durf nog niks zegen kan ook gewoon toeval zijn  :-X maar hoop van niet natuurlijk. Ze at hiervoor hypoallergeen brok.
Lizzy schreef: Ik vind beide vleesbotten ongeschikt, geit en paard. Zeker paard. Maar ook geit is voor een beginner ongeschikt. Ik zou zelf voor een diersoort kiezen waar je alles van kunt geven. Ik denk dan bijvoorbeeld aan konijn. Of parelhoen. Of kwartel. Dat zijn geschikte beginnersvleesbotten en ik denk geschikt om toe te gaan voegen aan KVV. Je kunt dan bijv. kiezen om eerst hele kwarteltjes te geven. En dan een week of 2 a 3 later bijv. Konijnenvlees met konijnenkarkas en konijnenorgaan. En dan weer 2 a 3 weken later bijv. parelhoenkarkas. En als dat allemaal goed gaat, dan kun je geitenvlees, orgaanvlees en vleesbotten gaan geven maar dan wel 'op voorwaarde' dat je hond en het vleesbot goed verteerd en goed kluift en dat de geitenribben makkelijk door te knippen zijn met een schoei of flinke huishoudschaar.
Is het wel verstandig gevogelte als tweede diersoort toevoegen? Omdat vaak gezegd wordt dat gevogelte en graan vaak de boosdoener zijn wat betreft allergie. 
Lizzy schreef:Voor kleine hondjes is het % van 2 of 3 procent vaak niet genoeg. Een volwassen hond eet 2% tot 5% van het lichaamsgewicht en die 2% is voor grote honden en die 5% voor kleine. Ik zou dus meer voer geven.
  arme beestje ... krijg ze eindelijk lekker eten maar dan weer te weinig  :shy: 
Martine-Tom schreef: Maar dat waren dan konijn-brokken?
Maakt het dan verschil? tellen de  brokken niet mee?
Alles wat ze ooit gegeten was brok of blikvoeding voornamelijk van Acana of Orijen en sinds 2 jaar de Royal Canine. Eend heeft ze gehad in blikvorm. Van  vlees heeft ze enkele keer gekookte kipfilet gehad met rijst.
[/quote]
nova schreef: Kleine rassen  eten in verhouding meer dan grote rassen  ;), dus  ruim 3 % kan best kloppen.

Botten van paard zijn  een no no , en  botten van volwassen geiten zou ik ook zo maar niet geven aan een kleine  hond. Robben van geitenLAMMEREN zou best kunnen ook bij een kleine hond.

Wat Martine  zegt: konijn,  of eend heb je dat al eens geprobeerd?
Gans,  wordt hier ook regelmatig aangeboden, het zijn ganzen die geschoten worden i.v.m schadebestrijding

Even de topics nalopen waar en wanneer  het e.e.a. te krijgen is. :)


Als jij een eliminatie dieet erop nahoudt voor je hondje, dan zou ik geen groentes toevoegen voorlopig
Idd ik ga het even op kleine dieren houden zoals gans of parelhoen. En niet meer dan 1 tegelijk .  Is voor mij ook makkelijker. Kan ik even aan wennen. Nooit gedacht dat er kilo's vlees in me vriezer komen staan. Meestal ligt in een halve pakje spinaze of zo ???  Maar nu  eerst paar weken wachten of het goed blijft gaan. En de 8 kg haaksbar opmaken die ik vorige week gekocht heeft.
Super bedankt voor de reacties allemaal    8)
Door Martine-Tom
#2774567
Rustig...ik vroeg me alleen maar af of de hond wel eens vers konijn heeft gegeten of alleen brok met konijn.
In het laatste geval is het misschien toch mogelijk om daarmee te elimineren...
Door Lizzy
#2774818
Ema schreef:
Wat ik merk is dat ze haar eten erg lekker vindt , ontlasting is veel steviger en minder, de jeukklachten zijn nu iets minder maar ik durf nog niks zegen kan ook gewoon toeval zijn  :-X maar hoop van niet natuurlijk. Ze at hiervoor hypoallergeen brok. 
OK, wat dan goed is om te weten dat rauw vlees niet dezelfde reactie oproept als doodgekookt vlees zoals in brok. In veel gevallen zorgt het koken van de voeding ervoor dat het hondenlichaam het glycoproteine herkent als allergeen. Honden met een voedselallergie doen het daarom vaak beter op een rauw of minimaal bewerkt voer. Glycoproteine is een suiker eiwit molecuul dat dus ontstaat door koken van voeding.
Is het wel verstandig gevogelte als tweede diersoort toevoegen? Omdat vaak gezegd wordt dat gevogelte en graan vaak de boosdoener zijn wat betreft allergie.    arme beestje ...
Elke voeding kan allergieen veroorzaken. Eend, parelhoen, kwartel, etc. veroorzaken niet vaker allergieen dan andere diersoorten. De reden dat kip vaak aan wordt gewezen als "oh, daar zijn zoveel honden allergisch voor" is omdat kip heel vaak basis ingredient is van honden voeding en honden daar dus een allergie tegen kunnen ontwikkelen. Zou je morgen alle kip producten in hondenvoeding afschaffen en daar in de plaats paard voor gebruiken, hebben we over 5 jaar honden die toch zo vaak allergisch zijn voor paard.
Door Martine-Tom
#2774822
Lizzy schreef: OK, wat dan goed is om te weten dat rauw vlees niet dezelfde reactie oproept als doodgekookt vlees zoals in brok. In veel gevallen zorgt het koken van de voeding ervoor dat het hondenlichaam het glycoproteine herkent als allergeen. Honden met een voedselallergie doen het daarom vaak beter op een rauw of minimaal bewerkt voer. Glycoproteine is een suiker eiwit molecuul dat dus ontstaat door koken van voeding.
Zoiets bedoelde ik dus ook  :-[
Door Ema
#2774968
Dat is duidelijker.
Zit in hondenbrok ook glycoproteine ?
Ik heb een allergie test laten doen via praktijk maasduyn.nl. Ik weet niet in welke mate deze betrouwbaar is maar ik dacht baat het niet schaadt het niet.
Nu kreeg ik gisteren avond de uitslag :
Allergie voor kipeiwit-eigeel-eend-kalkoen-gevogelte
Intoleranties en overgevoeligheden voor bepaalde graansoorten
Intoleranties en overgevoeligheden voor suikers en zoetstoffen
Mijten: huisstofmijt , copramijt , faerinamijt en hooimijt  :-\

Omdat ik niet weet in welke mate dit klopt (al zijn de recensies erg goed op internet) ga ik gewoon door met eliminatie dieet . Ik denk dat mijn keuze voor tweede diersoort konijn wordt gezien de test. Verder ga ik langzaam zoals Lizzy elders op de forum nieuwe dingen toevoegen zoals visolie  en de Puur producten. Ook heb ik de advies gekregen om Domino ontgiftingskuur te geven maar dat vind ik te veel van het goede op dit moment.
Ook de advies vers voeren zat er tussen. Ik maak me geen illusies maar als de test klopt mag me hondje best veel dingen gezond en vers eten :). Wat de mijten betreft daar tegen kan ik niet oppoetsen er zijn veel tips op internet te vinden om stofmijt populatie in huis beperkt houden .Ze zou waarschijnlijk  nooit medicijn vrij zijn maar ik heb goede hoop dat ze door gezond/lekker eten goede weerstand opbouwt en daardoor minder jeuk krijgt :)
Door Ema
#2782496
Sorry maar toch nog paar vragen wat de botten betreft ... Ik vind het allemaal beetje eng  :-[
Van de week heb ik een groot sardien gekocht.
Overal op het forum lees ik dat sardien in zijn geheel gegeven kan worden. Maar ik vind de graten zo scherp ???
Kunnen mee geen ongelukken gebeuren? En is (klein) vis in zijn geheel iets voor gewordende honden of kan ook aan beginnende hond gegeven worden? Vis zoals sardien , makreel of haring.
Verder heb ik gekeken op de site van Degomeat en daar zie ik een afbeelding van konijn karkas. Kan / mag /moet deze in het begin verpletterd worden?
En de achterpoten van konijn? mogen deze wel gegeven worden? Want het is ook weer dragende bot.
Door Lizzy
#2782502
Ema schreef: Sorry maar toch nog paar vragen wat de botten betreft ... Ik vind het allemaal beetje eng  :-[
Van de week heb ik een groot sardien gekocht.
Overal op het forum lees ik dat sardien in zijn geheel gegeven kan worden. Maar ik vind de graten zo scherp ???
Kunnen mee geen ongelukken gebeuren? En is (klein) vis in zijn geheel iets voor gewordende honden of kan ook aan beginnende hond gegeven worden? Vis zoals sardien , makreel of haring.
Verder heb ik gekeken op de site van Degomeat en daar zie ik een afbeelding van konijn karkas. Kan / mag /moet deze in het begin verpletterd worden?
En de achterpoten van konijn? mogen deze wel gegeven worden? Want het is ook weer dragende bot.
Nee, er gebeuren geen ongelukken met sardientjes. Echt niet. Vele van ons voeren die al 15+ jaar. Zelfs aan pups van 8 weken.

Konijnkarkas is prima en ik gaf ze ongeplet aan mijn pups van 6 weken.

Achterpoten van konijn ken ik niet, maar dat is vast vergelijkbaar met de poten van een kip. Niet echt beginnersbot. Maar prima voor de iets gevorderde barf hond.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2782503
Vis kan een beginnende barfer gerust eten. Graten lijken scherp maar als je een compleet visje voer word dat genoeg ingepakt.
sardien, haring ect. Zalmkop is denk nog te groot en hard.
Tam Konijn karkas is zacht  en kunnen ze goed eten of het geplet moet worden lig aan je hond of hij schrokt of het bv nog vreemd vind om zo'n stuk in zijn bek te hebben ;)
Dragende poten van kleine dieren (konijn,kip,eend,ect mogen ze wel gewoon eten.
Niet van groot vee zoals paard,geit rund ect
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door