Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cizsel
#2781617
Maandag zal Storm gecastreerd worden en ik ben er eigenlijk een beetje zenuwachtig over :-[
Het is voor mij de eerste keer met een hond... (überhaupt dat ie onder narcose gaat)

Ik vraag me dus af of jullie nog tips hebben, waar ik rekening mee kan houden.

Ik had al bedacht dat hij na de narcose misschien beter KVV kan eten in plaats van z'n gebruikelijke barfhap, een paar dagen
En ik heb al Calendula zalf in huis

Zijn er verder nog dingen die ik kan doen om hem en de genezing te ondersteunen??
Laatst gewijzigd door Cizsel op wo 30 okt 2013, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2781624
Op de dag van narcose geen eten meer geven (heb ik dan niet gedaan, enkel laat in de avond een beetje yoghurt of kwark met honing), verder ben ik nogal voorstander van propolis tinctuur, als extra ondersteuning voor het lichaam om te genezen.
Nu ruikt dat nogal sterk, is nog maar de vraag of je dat erin krijgt, ik heb het bij Jacky gewoon over het voer gedaan, maar dat is een kliko, die eet alles  :biggrin2:

Het zal vast wel goed gaan met de narcose!
Houd je alleen aan de uren wat de DA zegt van op voorhand niks meer te eten geven, drinken ook met mate voor de narcose. Liever wat honger als kort na de narcose moeten spugen.

Succes en sterkte voor het manneke  ;)
Door Cizsel
#2781649
Ik wou hem de dag van tevoren laten vasten. Hij vast wel vaker dus dat is niet zo'n issue. Dus hij zal dan wel hongerig zijn.
Ik zat zelf dus te denken om hem maandagavond een paar happen KVV te geven verdeeld over meerdere kleine porties, steeds een uur ertussen ofzo.
Maar dat is dus niet zo'n goed idee? Als ik hem laat vasten zal hij wel hongerig zijn namelijk.

Propolis tinctuur even gegoogled, dat klinkt wel als iets wat hem erg zou kunnen helpen
Kan ik dat ook gewoon bij een drogist halen of ergens anders? Of kan dat alleen besteld worden online?
En welk percentage propolis heb jij dan?
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2781712
Geen idee welk percentage dat is, ik heb mijn flesje net weggegeven aan mijn zus die een OP had (na een beroerte getverderrie  :( ) ...ik haal dat hier in de buurt bij Blueberry Fields, een bosbessenbedrijf.
Neem aan dat een reformhuis, de tuinen, wellicht zelfs een drogist dat ook wel heeft.

Hier krijgen ze de dag voor een OP de avond van te voren tot max. 18u nog wat te eten, al naar gelang hoe laat de hond onder narcose moet, en dan de dag van de OP zelf niks, en als ze goed bij zijn wel laat in de avond wat kwark met honing, meer niet. Komt dan eigenlijk op hetzelfde neer als wat jij doet (wat uren uit elkaar geen eten betreft dan) alleen schuif ik er iets meer mee zodat de hond de dag voor en na de OP wel eten krijgt.
Enkel de avond ervoor niet te laat, liever laat in de middag.
Door Lil
#2781746
Wat betreft eten en drinken is het belangrijk om strikt het voorschrift van de da op te volgen! De eerste 2 porties die ze mogen hebben geef ik meestal kvv (meestal zeggen ze dat ze maar drie hapjes of 1/3 portie of zo mogen). Daarna konden ze altijd gewoon normaal barf eten. Zelfs na het trekken van de grootste kies ;) Na de op geef ik wel eens probiotica om de darmen wat te ondersteunen. Ook heb ik 1 keer een paar dagen later een ontgiftingskuurtje moeten geven, omdat toen een narcose niet lekker was gevallen. Verder hoor ik van tevoren da's uit of ze het goed aanpakken met op maat gemaakt en bewaking etc. En verder maak ik me daar na 20 jaar niet meer druk om. Tot nu toe is het altijd goed gegaan op 1 hond na, maar goed daar hadden we de kanker pas zo laat ontdekt die was zonder narcose ook diezelfde week overleden. Alles bij elkaar opgeteld in mijn hele leven dus 11 honden en 2 katten (vele meermaals) zonder problemen narcose gehad.
Door suzanne 1
#2781749
Weet je toevallig ook hoe het met Storm zijn Mdr1 gen is? Anders heb je ook nog een risico met de narcose. Het zit vast wel goed daarmee, maar voor de zekerheid....
Door Cizsel
#2781759
Storm's MDR1 gen is in orde. Beide ouders zijn getest en vrij bevonden. Maar ik was wel van plan hoe dan ook de lijst mee te geven.

Probiotica is zeker een goed idee! Dat heb ik in huis dus dat kan ik hem zeker geven.. Storm is wel gevoelig op het maag/darmstelsel dus dat lijkt me geen slecht plan.

Ik heb zelf te weinig verstand van de daadwerkelijke aanpak/middelen en dergelijke  :-[, dus de DA zou me vanalles kunnen vertellen en ik zou nog niet veel wijzer worden of het goed of slecht is. Het is in ieder geval een DA die weet dat Storm vers krijgt en daar geen problemen mee heeft. Ze komt zelf ook af en toe met homeopatische dingen aanzetten, wat me ook een goed gevoel geeft, omdat ik daar zelf ook de voorkeur aan geef.
Verder heb ik vertrouwen in ze.

Ik denk dat ik hem dan maar zondagmiddag wat KVV geef met probiotica. Hij mag vanaf 18:00 niets eten.
En als hij dan na de narcose weer mag eten, ook KVV met probiotica in kleine porties.
Door Lil
#2781768
Komt helemaal goed!

Verstand heb ik er ook niet van! Maar vroeger was er zeg maar 1 spuit en dat was het. Tegenwoordig hebben ze vele narcosemiddelen en gebruiken ze eventueel combi en voor mijn oude doos laatst ook bewaking, stel dat hart (dat gelukkig oersterk is) of ademhaling zou stoppen. Hier is veel verschil in kwaliteit van da's. Sommigen kennen alleen nog dat hele oude middel en bewaking of narcose op maat? Nooit van gehoord. Bloed prikken voor narcose bij oude hond, waarom? Die hoef ik niet. Mijn huidige da begon meteen met bloedprikken, want anders weet ik niet welke narcose ik moet geven en er moet een assistente bij zijn, want is een oude hond etc. Toen wist ik aan de hand daarvan dat het goed zat ;) Hij dacht erover na. Uiteindelijk was dus de conclusie dat dat hele oude middel het verstandigste was voor mijn hond voor het trekken van een kies. Het is namelijk helemaal geen slecht middel, maar mijn oudje had bijvoorbeeld zonder dat we het wisten nierfalen of hartfalen of zo kunnen hebben en dan moet er domweg een ander middel komen. Ander middel heeft weer andere risico's etc. Gelukkig bespreelt mijn da dat altijd met me. Ik vertrouw zijn beslissingen daardoor ook. Enne de uitkomst: als ik geen kies minder en hechtingen in de bek had gezien had ik niet geloofd dat mijn hond een uur onder narcose was geweest. Niets, nul nada aan hem gemerkt! En nee, dat is niet normaal hihi. Normaal krijgen we toch slome en iewat beroerde honden mee naar huis hihi.

O ja, ze kunnen moeite hebben met temperatuur regelen. Dus in zomer moeite met hitte en met dit weer moeite met warmte vasthouden, dan even dekentje over hun heen leggen. En als ze niet helemaal wakker zijn, dan is wel handig om te weten dat ze misschien wat urine laten lopen.
Door hannabelgje
#2781947
Ik zou hem zeker niet de dag ervoor laten vasten. Te lang nuchter is niet handig, daar kan hij goed misselijk van worden. Geef hem de dag ervoor ook gewoon kvv.
Door Cizsel
#2782456
Jawel dat mag je, hoewel ik het wel moeilijk vind om goed uit te leggen zal ik mijn best doen

Storm is inmiddels bijna 3 en ik heb ontzettend lang getwijfeld over wel/niet castreren. In eerste instantie wou ik hem als dekreu gebruiken, maar daar heb ik later toch vanaf gezien. Het is een hondje met een pittig karakter en dat heeft ook voor veel problemen gezorgd. Weigeren te eten, kan niet goed met andere reuen, wel luisteren maar dan heel erg uitproberen, z'n eigen willetje willen doordrukken.
Dat klinkt misschien best wel heftig maar dat is het nou ook weer niet. Hij is absoluut niet onhandelbaar ofzo, het is echt een wereldhondje en hij doet hartstikke z'n best voor me. Ik merk alleen wel dat deze issues steeds meer tussen hem en mij in komen te staan en dat hij zich er zelf ook niet prettig onder voelt.
Verder heeft hij echt een geurtjes obsessie. Ook dat heb ik redelijk onder controle (als hij losloopt moet hij zelf weten wat hij doet, maar aan de riem wordt gewoon niet gesnuffeld). Het is ook niet zo dat het 100% van de tijd is. Maar komt hij met z'n neus aan de grond, dan ben ik hem kwijt. Binnen een paar tellen klappert hij van de kaart. Hij heeft dan ook moeite met concentratie. Zo is het ook een paar keer voorgekomen dat ik bij training stond en dat ik niks kon beginnen met hem, want waar ik ook stond vond hij wel een geurtje. Verplaatsen, weer een geurtje. Verplaatsen, weer een geurtje. En tja, ik moet toch ergens staan wachten tot ik aan de beurt ben - niet echt ideaal dus.
Omdat ik echt zeker wou weten wat ik wil doen heb ik vorig jaar zo'n castratie chip laten zetten. Daar reageerde hij goed op. Hij werd wat rustiger en vooral merkte ik dat wandelen e.d. met hem een stuk relaxter was. Onder andere omdat hij dus niet meer zo aan het markeren was, en geurtjes, en al dat soort dingen. Veel meer merkte ik echter niet van de chip zelf, maar ik heb ook mijn twijfels of hij goed heeft aangeslagen. Het was een chip die een jaar zou werken, en het zou ongeveer 6 weken duren voor het inwerken. Het heeft 3 maanden geduurd voordat ik merkte dat het ding werkte (o.a. de ballen slonken) en hij heeft maar ongeveer 5 maanden gewerkt.
Begin dit jaar werd Storm gevraagd voor een dekking. Heel veel gepraat over Storm en z'n karakter, en of het wel verstandig was. Ze wou er een erg rustige teef tegenover zetten, en ze was specifiek op zoek naar een pittige reu. Uiteindelijk gezegd dat ik echt eerst moest afwachten hoe hij zou zijn als de chip weer was uitgewerkt. Zelf was ik er nog niet uit of het verstandig zou zijn of niet, maar qua combinatie pasten ze verder erg goed bij elkaar. Ik ben toen toch voor de complete röntgenset naar de DA gegaan, ik wou het hoe dan ook graag laten nakijken omdat hij volop behendigheid doet en ik graag wou weten of alles goed zat. Helaas, er is toen OCD gevonden in zijn rechterschouder. Het hele dekgebeuren is dus sowieso afgezegd toen. Vlak nadat het nieuws van Storm's OCD bekend is gemaakt, kwamen er een hoop nare dingen in zijn lijn omhoog, o.a. over zijn broer en de dochter van zijn broer.
De laatste paar maanden is het af en toe net alsof hij opnieuw aan het puberen is. Dingen die hij niet deed op het moment dat hij de chip kreeg, of terwijl hij die chip had, doet hij nu opeens wel weer (denk aan niet luisteren naar z'n recall, omdat hij perse naar die andere hond moet, bijvoorbeeld). Weer erg koppig aan het doen, weer z'n eigen zin doordrukken...

Al met al, ben ik er 100% zeker van dat dit de juiste beslissing is? Nee, absoluut niet.

Maar na het nieuws van de OCD werd de beslissing eigenlijk vrij snel erg makkelijk. Het was zegmaar de laatste druppel.
Dekken kan en mag hij toch niet. Verder wil ik hiermee dus ook "oepsnestjes" voorkomen - hij zal me maar een keer ontglippen. Het is wel de minste van de redenen, maar ik wil hem toch noemen, zeker gezien hij op het moment slecht luistert en naar andere honden toeschiet. Wat zou hij doen als hij een loopse teef ruikt? Je hoort zo vaak dat het in een paar tellen al gebeurd kan zijn... tja, dat wil ik niet, en al helemaal met alle slechte dingen die in z'n lijn naar boven zijn gekomen - dat gun ik geen enkele pup.

Belangrijkere redenen vind ik zijn karakter en de manier waarop mij steeds meer en meer duidelijk wordt dat zijn hormonen hem zelf ook in de weg zitten. Om het simpel te zeggen is hij gewoon een beetje opgefokt. Constant bezig met markeren, geurtjes, dat soort dingen. Maar juist dit is wat ik zo moeilijk vind uit te leggen.
Denk bijvoorbeeld aan, we hebben net 2 uur gewandeld in het bos. We zijn een uur thuis, en Storm gaat lopen piepen en doen want hij wil alweer naar buiten. Nouja, na een uurtje alweer gaan wandelen, terwijl we net 2 uur gewandeld hebben, vind ik wel iets teveel van het goede, dus stel we gaan een paar uurtjes na het bos weer een uur wandelen. Komen we thuis, na een uur gaat hij weer lopen piepen. (En ja, dat gebeurd momenteel ontzettend veel, helaas, en het lijkt niet met loopse teven te maken te hebben, maar meer met zijn drang om te markeren)
Maar denk ook aan bijvoorbeeld dingen als 5 minuten doen over gaan zitten als ik dat commando geef, want stel je voor dat ik "goedzo" zeg voordat z'n kont aan de grond is, dat is dan toch mooi een winstpunt voor hem. En nee dat heb ik nooit gestimuleerd of geaccepteerd, dat is iets wat hij uit zichzelf is gaan doen helaas.
Wat hoop ik nog meer? Veel dingen die over het algemeen redelijk goed gaan, maar die wel een hoop rust zouden geven: Dat zijn "eetpatroon" normaler wordt. Dat hij geen geurtjes obsessie meer heeft en wandelen weer relaxter wordt. Dat hij rust in z'n koppie vindt. Dat hij niet meer z'n eigen zin door probeert te drukken (ik zeg zit, hij gaat lie down. Ik zeg lie down, hij blijft staan. Dat soort dingen, als simpel voorbeeld). Dat zijn omgang met andere honden rustiger / normaler zal verlopen (nu vanaf Storm's kant veel spanning wat dus helaas resulteert in macho gedrag en vechten met andere reuen (iets wat "spontaan" is begonnen in zijn puberteit. Hij kon daarvoor altijd prima met andere honden spelen enzo)). En dat er een hoop frustratie van mijn kant weggenomen zal worden.


Het wordt mij gewoon steeds duidelijker dat zijn hormonen hem echt in de weg zitten, maar ik vind het dus erg moeilijk uitleggen. Ik hoop dat je wat wijs kan worden uit mijn verhaal en dat je kan plaatsen waarom ik deze beslissing maak.
Zelf heb ik op dit moment steeds vaker dingen die ik kan plaatsen, zegmaar "goh dat zouden ook wel eens de hormonen kunnen zijn".
Ik probeer niks te verwachten qua resultaat, maar ik hoop natuurlijk een heleboel. Ik probeer er dus ook echt niet van uit te gaan dat het allemaal spontaan beter wordt, en ik denk ook niet dat het een magische oplossing is voor alle problemen. Maar ik hoop wel dat het genoeg helpt voor ons om de rest weer goed te kunnen trainen en dat er genoeg koppigheid van zijn kant verdwijnt, om onze band verder te laten groeien en dat het meer rust voor ons beide zal opleveren.
Tegelijk ben ik nog steeds erg bang dat ik de verkeerde keuze maak, of dat ik 'te laat' ben (dat hoor je wel eens m.b.t. castreren, gedrag teveel ingesleten etc)
Ik heb hier erg lang en erg veel over nagedacht, en ook veel met andere mensen gepraat erover
En op dit moment denk ik dat het echt de beste keuze is die ik maken kan, en zit ik ook een beetje op het punt "niet geschoten is sowieso mis"
In combinatie met wat er wel te merken was tijdens dat hij die chip had, hoop ik echt dat ik het bij het juiste eind heb :)
Laatst gewijzigd door Cizsel op za 12 okt 2013, 02:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2782528
ja ik snap je hellemaal hoor, maar wat vreselijk zonde van de ocd want zo te horen was dat een prachtcombi geweest, bij mijn border is het precies andersom , ik had zo graag een pup van hem gewild maar hij dekt niet, sterker nog mijn berner teef kon gewoon loops zijn en niks aan de hand, die is nu wel geholpen maar niet om die reden, bij de sint precies zo niks aan de hand, ook niet met trainen kon gewoon naast loopse teef staan, maar dat klinkt nu leuk en is ook in dagenlijkse omgang erg makkelijk maar hij is nu bijna 9 en een wereldshond in alles en zo 1 krijg ik nooit meer , maar ook dus geen pup van hem en hij is vaak genoeg gevr  :'( snap je mij kant ook ? maar veel sterkte as maandag ps nova is ook zo'n mooi hondje , blue merle zo mooi  :D
Door Martine-Tom
#2782668
Maak je vooral niet te druk, morgen gewoon kvv geven, of een maaltje spiervlees, bot zou ik even vermijden. En wsl bedelt hij maandagavond alweer om eten hoor  :biggrin2:
Ik heb Tom destijds om 12 uur weggebracht, om 18 uur opgehaald en om 22 uur liep hij alweer zijn normale ronde en om 23 uur at ie alweer, ik had er maar een halve kvv portie uit gehaald maar een hele was er denk ik ook wel in gegaan.
De volgende morgen was het alsof er nooit wat gebeurd was.

Het gaat allemaal heel erg meevallen  ;)
Door Cizsel
#2782938
kiara schreef: ja ik snap je hellemaal hoor, maar wat vreselijk zonde van de ocd want zo te horen was dat een prachtcombi geweest, bij mijn border is het precies andersom , ik had zo graag een pup van hem gewild maar hij dekt niet, sterker nog mijn berner teef kon gewoon loops zijn en niks aan de hand, die is nu wel geholpen maar niet om die reden, bij de sint precies zo niks aan de hand, ook niet met trainen kon gewoon naast loopse teef staan, maar dat klinkt nu leuk en is ook in dagenlijkse omgang erg makkelijk maar hij is nu bijna 9 en een wereldshond in alles en zo 1 krijg ik nooit meer , maar ook dus geen pup van hem en hij is vaak genoeg gevr  :'( snap je mij kant ook ? maar veel sterkte as maandag ps nova is ook zo'n mooi hondje , blue merle zo mooi  :D
Ja dat kan ik me ook goed voorstellen.
Ik heb het met Storm nu dus echt helemaal aan de kant gelegd.
Maar met Nova staat het wel weer in de planning om hem als dekreu in te zetten (mits hij ook gezond is etc).
Nieuwe ronde nieuwe kansen :)

Iedereen heel erg bedankt voor de positieve woorden. Dat doet me een hoop goed!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door