Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2780682
Kayne de Beagle is nu bijna 1 jaar aanvalsvrij!!
hij krijgt phenoral en doet het dus goed met dat medicijn..
een jaar geleden dachten we:  als hij een jaar aanvalsvrij is, dan gaan we afbouwen en stoppen met de phenoral..
wat zouden jullie doen??
ik vind het best eng en zijn laatste aanval was best een heftige..
het was een cluster van 2 of 3 aanvallen met urine laten lopen (echt een waterval).. en die duurde ruim 10 minuten geloof ik.

zouden jullie t risico nemen en stoppen?
of zouden jullie kiezen voor de risico's die dit medicijn met zich meebrengt en dat voor lief nemen?

kayne is ruim 8 en is verder goed gezond..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2780738
Het zou er voor mij aan liggen hoeveel meds hij krijgt en of hij er last van heeft.  Het hoeft namelijk niet, maar als de aanvallen terugkomen wil dat niet zeggen dat je die net zo "makkelijk" weer onder controle krijgt. Vaak is daar dan eerst weer een flinke verhoging van meds voor nodig.

Als je gaat afbouwen, zorg dan voor een goed schema. 10% per kwartaal schijnt aan de veilige kant te zijn. Maar nogmaals, het blijft een gok van, komt de trein van links of van rechts. En aanvalsvrij is dan best een zalig goed en een lage dosering van meds hoeft niet per definitie voor ernstige levensverwachtingskorting te zorgen.
Door charmed
#2781026
Gefeliciteerd, daar zijn de medicijnen voor. Om honden een langere interval te geven, dat kan zijn een aantal maanden, maar het kan ook zijn dat honden nooit meer aanvallen krijgen. Ik zou het niet afbouwen, want als de aanvallen terugkomen, dan is het veel moeilijker om ze onder controle te krijgen (of je krijgt ze niet meer onder controle).

Stoppen kan zowieso niet zomaar bij AED's dan zou je al heel langzaam moeten afbouwen. Als hij goed gezond is en een lage dosering krijgt, dan zou ik het zo laten. Hij kan beter nooit meer een aanval krijgen op medicijnen, dan dat je nu gaat afbouwen en het een ellende wordt. Want meestal als de Epilepsie terug komt, is het erger dan voorheen.
Gebruikersavatar
Door pike
#2781201
Gefeliciteerd, wat een geweldig mooi resultaat!
Persoonlijk zou ik het risico niet nemen en hem op zijn medicatie houden. Never change a winning team!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2781366
Ja we zijn ook erg blij!!
Dus nog even overleggen met Mandigers is overbodig?

En normaal worden er wat bloedtesten gedaan toch?
Mandigers zei destijds dat hij dat niet nodig vond. Ik heb begrepen dat het dan gaat on de spiegel van de medicatie en zijn leverwaardes toch?
Door charmed
#2781522
spreeuwtje schreef: Ja we zijn ook erg blij!!
Dus nog even overleggen met Mandigers is overbodig?

En normaal worden er wat bloedtesten gedaan toch?
Mandigers zei destijds dat hij dat niet nodig vond. Ik heb begrepen dat het dan gaat on de spiegel van de medicatie en zijn leverwaardes toch?
Zijn mening in deze vragen kan nooit kwaad. Bloedtesten worden geregeld gedaan bij honden die AED's krijgen. Ik denk dat je af en toe wel het bloed moet nakijken. Het is ook dan om de lever in de gaten te houden, omdat de medicijnen afgebroken worden door de medicijnen. (tenminste dat is wat ik van anderen begrijp die een hond op AED's hebben staan)
Gebruikersavatar
Door pike
#2781623
Overleggen met Mandigers kan nooit kwaad. En ik zou zeker bloed laten nakijken. Het lichaam went aan de phenoral, breekt steeds meer af waardoor er minder werkzame stof overblijft. Dus misschien moet de dosering juist wel omhoog ipv omlaag! Heb je wel de lever laten controleren?
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2781633
Zeker overleggen met Mandigers.

Ik persoonlijk ging niet afbouwen zonder overleg, maar dat moet natuurlijk iedereen zelf weten.
Mijn hond had gisteravond helaas weer een lichte aanval, die krijgt pexion sinds juli.
Ik ben erover aan het denken hem chinese kruiden ernaast te gaan geven, vermoedelijk zullen wij met de dosis omhoog moeten gaan, we zijn laag begonnen met het idee opbouwen kun je altijd nog, maar afbouwen niet meer zo goed, en aangezien mijn hond pas 5 jaar is proberen we hem zo lang mogelijk aanvalsvrij te houden.
Of in elk geval de afstanden tussen de aanvallen zo groot mogelijk te houden op zo min mogelijk medicatie.
Mika was nu ruim 2 maanden aanvalsvrij.

Zeker bij een hond met clusteraanvallen is het gevaar dat een aanval de volgende weer triggert (ook al is dan maanden later) aanwezig, zo werd mij dat tenminste door verschillende DA uitgelegd.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2781872
pike schreef: Overleggen met Mandigers kan nooit kwaad. En ik zou zeker bloed laten nakijken. Het lichaam went aan de phenoral, breekt steeds meer af waardoor er minder werkzame stof overblijft. Dus misschien moet de dosering juist wel omhoog ipv omlaag! Heb je wel de lever laten controleren?
Ok. Van de week maar eens bellen. :)
Volgens mandigers was controle toen niet nodig. Maar we willen binnenkort toch maar eens laten checken.

Bedankt voor de adviezen!!
Door ashley
#2782463
Pluto zit ook op de phenoral. Sindsdien heeft hij nog 3 a 4 aanvallen per jaar terwijl voor de medicatie dat 3 a 4 per maand was en dat ging steeds sneller achter elkaar. Elk half jaar controleert de eigen da zijn bloedwaarden en nu is hij 12 en al 5 jaar aan deze pillen en zijn waarden zijn altijd keurig. Ik durf het niet aan af te bouwen, hij heeft geen last van bijwerkingen en als hij zo 18 kan worden vind ik het prima  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door