Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Radja
#2779946
Al een paar dagen is Radja vooral savonds behoorlijk hijgerig, maar dacht dat dit met stembandverlamming te maken had. Maar ze werd ook behoorlijk sloom en gisteravond vond ik wat bloed in bed. Dus vanmorgen voor de zekerheid plasje opgevangen en ja hoor ph tussen 8,5 en 9! Direct hoge dosis vitamine C ascorbinezuur,appelazijn en cranberry door haar eten gemengd. Temperatuur 38.5 dus geen koorts,maar wel hijgen,kan ook pijn zijn. sMiddags weer getempt en was 38.6 ook niet te hoog. Toch weer een plasje opgevangen en daar zat slijmerig bloed in,ph 7,5! Haar plasser ziet er slijmerig uit,dus ik dacht aan vaginitis,want erg veel plassen deed ze niet echt. Maar toch zat dat hijgen me niet lekker,dus ben gaan zoeken. Novacam/metacam zorgt er ook voor dat honden geen koorts "krijgen"! Terwijl ze dat waarschijnlijk wel hebben. DA gebeld en uitgelegd waar we mee bezig zijn en ook met de vraag of toen Radja in 2003 bij haar castratie ook haar baarmoeder is weggehaald. Dat stond niet geregistreerd,maar waarschijnlijk niet,omdat daar de noodzaak er niet voor was. Maar hij stelde ons gerust dat het geen baarmoederontsteking kon zijn! Maak haar plasser na het plassen schoon met dettol,dat was goed,maar voorkomt niet dat het toch blaasontsteking kon worden. Nu heb ik afgesproken dat wanneer het vrijdag nog niet verbeterd is,we langskomen om haar te onderzoeken! Maar wilde deze topic ff schrijven voor evt anderen dat als een hond deze vormen van pijnstilling krijgen een redelijke kans hebben dat een ontsteking of iets dergelijks over het hoofd wordt gezien,omdat ze geen "koorts" hebben.


Groetjes Jacqueline
Laatst gewijzigd door Radja op vr 11 okt 2013, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2779954
Nou geeft niet iedere ontsteking ook meteen koorts, dat scheelt. En het ís natuurlijk een ontstekingsremmer, dus ja, hij doet wat hij moet doen. Overigens geldt dit dan natuurlijk voor alle NSAIDs.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2779964
Dat klopt,maar echt heb een verhaal gelezen op een ander forum toen ik aan het zoeken was. Nierbekkkenontsteking te laat ontdekt door metacam,hondje overleden! Zowel Radja als dat hondje kreeg metacam voor atrose.
Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor Angelique,maar vandaag was duidelijk aan Radja te merken dat ze koorts had,moeilijk uit te leggen,maar bijvb waterige ogen en ik ken haar te goed,straalt warmte uit,maar is niet heet! Je kan aan een kind ook zien wanneer ze koorts hebben zonder te voelen of te tempen! Pff blijft lastig uit te leggen wat ik bedoel.
Door Lil
#2780666
Mijn da kent dat nadeel gelukkig. Het is een bekend fenomeen sterker nog als honden lichte ontsteking hebben waar ab meer kwaad dan goed doet, dan is de kans heel groot dat je van de da een nsaid mee krijgt. Het geldt voor alle nsaid's niet alleen novacam/metacam/loxicom/meloxicam maar ook voor cortaphen (forte), rimdyl/carprodyl, previcox en ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2780817
Waar ik een beetje van baal,is dat zulke dingen,zoals koorts onderdrukken,of granen in de rimadyl,niet in de bijsluiter staan die bij de medicijnen wordt geleverd. Vaak kom je er hier op BP achter of via google. En als je nsaid gebruikt als onderhoudsdosis ivm artrose,kan je over andere ontstekingen heen kijken,omdat ze geen koorts er bij hebben.want het houdt andere ontstekingen niet tegen.
Door sella
#2781595
Lil schreef: Mijn da kent dat nadeel gelukkig. Het is een bekend fenomeen sterker nog als honden lichte ontsteking hebben waar ab meer kwaad dan goed doet, dan is de kans heel groot dat je van de da een nsaid mee krijgt. Het geldt voor alle nsaid's niet alleen novacam/metacam/loxicom/meloxicam maar ook voor cortaphen (forte), rimdyl/carprodyl, previcox en ik vergeet er waarschijnlijk nog een paar.
Dit dus, er wordt vaak dankbaar gebruik gemaakt van die werking.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2781635
Hoe langer ik erover nadenk,hoe groter ik dit nadeel vind worden. Radja heeft ook atopie,veel prednison gehad dus afweersysteem niet in orde dus kans op ontstekingen! Ze heeft ook zoals eerder vermeld,stembandverlamming dus kans op veel hijgen wanneer het warm is.
Begin deze week was het buiten 20 graden wat betekent dat ze tijdens inspanning kan gaan hijgen en dat deed ze en savonds in huis staat verwarming aan dus ook meer hijgen,maar achteraf gezien had ze waarschijnlijk koorts door een ontsteking, maar die niet te zien was op de thermometer,omdat die normaal38.5 aangaf,maar dat betekend volgens mij niet dat ze geen koorts heeft. En dat maakt het gevaarlijk,althans dat vind ik. Zo erg zelfs dat ik er echt aan zit te denken om met de metacam te stoppen!

Ik ontken niet dat er idd ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt,maar wat ik al eerder zei,is dat wanneer een hond op een onderhoudsdosis zit,je dingen over het hoofd kan zien,wat zelfs dodelijk kan zijn indien te laat wordt ontdekt.
Door Lil
#2781741
Troost je mijn gestorven hond kreeg al 1,5 jaar max dosering, dat is heel wat anders dan onderhoudsdosering (zo'n 3 tot 4 keer hoger) en toen ze overleed had ze een temperatuur van 41,7 graden ('s ochtends had ze bij de da een temp van 42,3). Zonder loxicom (is metacam) had ik het nierfalen 3 dagen eerder ontdekt, maar tja dan had ze verrekt van de pijn en de jeuk. Dan had ze meer dagen ellende gehad dan de paar uurtjes die het nu heeft geduurd. Boris krijgt al sinds dat hij 6 jaar oud is (hij is nu 12,5 jaar) zeer regelmatig periodes nsaid's. Voordat de artrose genoeg onder controle was zelfs 1 jaar dagelijks. En met de hernia 6 maanden max dosering. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn hond te laten verrekken van de pijn. Ik weet de bijwerking, ja, ik ben erdoor een hond verloren zoals jij het stelt (ik zie dat anders, want zonder dat spul was ze 3 jaar eerder gegaan wegens ondraaglijk lijden). Toch krijgen ze nsaid. Het is zware meds ja, maar de andere optie is lijden puur en dat is geen optie. Dat het koorts onderdrukt staat overigens in mijn bijsluiter. Wat ik wel met je eens ben is dat ze hier echt alleen nsaid krijgen indien ik het alternatief niet krijg opgelost. Daarom dat Boris maar enkele keren per jaar paar weken krijgt. Dat zijn de weken dat hij zonder stokkreupel is en echt enorm pijn heeft. Maar indien echt nodig gaan we gewoon weer op dagelijks max dosering ook al kost me dat weer een hond. Niets geven kost me ook een hond. Een hond die 24 uur enorm veel pijn heeft laat ik namelijk inslapen. Dan gok ik liever op meds. Dat is namelijk reserve tijd.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2782057
Ik zou never nooit niet mijn hond laten lijden,omdat ik denk dat een nadeel van de metacam een reden is om ermee te stoppen!! Echt niet,mijn hond is mij even lief als mijn kinderen!! Ik zou er alles voor doen om haar pijnloos,als dat lukt,door de rest van haar leven te laten gaan! Ik vind het vreselijk voor jullie om te lezen dat jouw hondjes dit allemaal hebben moet ondergaan en daar bedoel ik niet mee de schade die de nsaid's hebben aangericht,maar de aandoeningen die ze hadden/hebben,het is altijd vreselijk als ze iets mankeren!
Voordat Radja iedere dag Rimadyl kreeg,had ze 2x per jaar een zeer pijnlijke aanval en dan kon ze echt niet meer haar voorpoten gebruiken en werd dan op een hoge dosis tramadol gezet,werkt waanzinnig goed,maar compleet van de wereld en dat is ook niet de bedoeling,vandaar dat ze toen een op Rimadyl werd gezet eerst indien nodig!
Radja krijgt nu iedere dag een dosis van 32mg meta/novacam,haar gewicht en mijn DA heeft me op mijn hart gedrukt die niet te overschrijden,want ook een overdosis paracetamol kan dodelijk zijn! Ik wil de dosis van Radja eerst terug brengen naar iets meer dan de helft van haar lichaamsgewicht,want minder heeft geen zin,want dan kan je beter niets geven!DA zei zelfs dan kan je het betr in haar oren stoppen, geeft hetzelfde effect,niets dus!Ik weet dat ik dat heel geleidelijk moet doen,dus niet in 1x!
Ze heeft in haar brokkentijd op een onderhoudsdosis Rimadyl 50 mg gezeten,wat niet zo goed hielp,dus soms 100mg indien nodig,totdat ik erachter kwam dat er granen in zaten,waar ze dus door haar atopie allergisch voor is,vandaar dat ze overgezet is op metacam en nu sinds 2 dagen novacam! Heb idd nadat ik in mijn vorige reactie nagedacht over het stoppen,wat is wijsheid?!? Ze gebruikt al veel andere middeltjes voor haar atrose nl gluco/chondro/msm en kurkuma en yucca intensive en ben dat gaan gebruiken toen ze nog op de Rimadyl zat,nu dus novacam en heb nog niet geprobeerd of al die andere dingen zonder de meta/novacam werkt! Vandaar dat afbouwen en eventueel stoppen! Kan ook nog puur artrose gebruiken,maar mocht dat niet gaan werken dan ga ik idd weer novacam geven! Voorlopig stop ik niet omdat je het sowieso moet afbouwen!
Metacam bijsluiter heb ik niet meer,oudpapier heeft het inmiddels opgehaald,maar de bijsluiter van de novacam staat het echt niet in!

Ik had het gevoel dat je een beetje boos op mijn reactie bent,als je iets schrijft kan je helaas de toonstelling van iemand niet horen,dat is een nadeel van chatten! Ik hoop dat ik het zo een beetje beter heb uitgelegd! En echt het troost mij niet dat jouw lieverd vreselijk hoge koorts had ondanks de loxicom,dat doet mij vreselijk veel pijn,omdat jouw hondje zo heeft moeten lijden :'(!
Lil ik hoop dat ik het een beetje heb rechtgezet en als ik jou pijn heb gedaan met mijn uitspraak dan spijt me dat enorm! :-*



Groetjes Jacqueline
Laatst gewijzigd door Radja op vr 11 okt 2013, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2782445
O nee, ik ben niet boos op jou, wilde je alleen een perspektief erop geven en wat jij daar zelf mee doet heb ik nul komma nul oordeel over. Ja, die bijwerking zit eraan maar hij valt vind ik dus reuze mee. Maar je moet het wel even weten. Het had ook een voordeel hoor want stel je voor dat ik geen loxicom had gegeven, dan hadden we haar niet gekoeld gekregen en zelfs met het spul krijgen ze toch nog wel koorts. Ik kijk er gewoon heel nuchter tegenaan en zie helemaal geen reden tot paniekvoetbal. Afbouwen kun je inderdaad proberen, dat probeer ik ook altijd mocht het lukken is dat namelijk mooi meegenomen. Als je haar gewicht geeft geef je namelijk geen onderhoudsdosering dat is de helft ;) Max is 1,5 keer gewicht, maar mag alleen onder strikte da begeleiding! veel honden hebben genoeg aan de helft, maar veel ook niet. Gewoon uitproberen. Geen andere weg inderdaad dan uitproberen. Yucca samen met metacam? Even goed opletten, want als yucca een cox remmer is dan mag je die dus niet samen geven. Als ik moet overstappen op de loxicom, dan stop ik de yucca ;) moet van mijn da, maar heb dat zelf niet uitgezocht/nagezocht. Mocht je terug willen op rimadyl. Carprodyl heeft geen smaakje en is dus granenvrij en verder hetzelfde spul. Maar wie weet gaat de novacam wel goed, die is subtieler te doseren dan een tablet.

Ik heb trouwens 2 bijsluiters. 1 van nsaid in het algemeen en daar staat in anti inflamtoir en licht koortsverlagend. In die van de loxicom staat toepassing en vervolgens dat alles geldt wat voor alle nsaid's geldt en verder natuurlijk dosering, toepassing, bijwerkingen etc. En helaas niertoxiciteit is een bijwerking, maar bijwerkingen hoeven helemaal niet op te treden.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2782507
Lil dank je,ik stop met de yucca is idd een cox remmer! En dat mag niet samen gegeven worden! dank je! Nee terug op de Rimadyl ga ik niet,want ik vind dat de meta/novacam meer effect heeft. Ga wel opzoek naar iets van puur erbij,maar check wel eerst of het geen cox remmer is.
Door Lil
#2782688
Met liefde gedaan. Ik ben altijd blij als ik met wat ervaring en kennis ook anderen kan helpen. Ja, hier dus ook metacam meer effect dan rimadyl. Wat van puur wil je erbij geven? Kan ik wel even voor je opzoeken wat dat is.  ;)
Gebruikersavatar
Door Radja
#2782708
Weet je Lil het gekke is,ik kom net uit het bos met Radja,ze heeft de yucca niet gehad en het ging een heel stuk beter! Het hijgen was eigenlijk zo goed als bijna NIET! Waardoor ze ook een heel stuk beter liep!Gisteren was buiten temp hetzelfde en ook in de regen was ze aan het hijgen.Ben vandaag met haar op 25mg novacam gaan zitten,dus 7mg eraf,ga kijken hoe dat gaat. En hoop het tot het minimale af te bouwen en dat ze op een voor haar prettige onderhoudsdosis  ;)komt te zitten. Mocht het niet gaan,dan kom ik nog een x terug op een product van puur. Ben echt blij dat je mij op de yucca hebt gewezen :-*
Door Lil
#2782711
Ik zal het bedankje doorgeven aan mijn da.  ;) Ik heb dezelfde fout gemaakt in het verleden en had niet in de gaten dat ik het dubbelop gaf. Resulteerde in afwijkende nierwaardes (niets schokkends). Die zijn overigens weer top in orde.  :D
Gebruikersavatar
Door Radja
#2782746
Wat ben ik blij om te lezen dat jij ook diezelfde fout hebt gemaakt! Ik vond het al zo STOM van mijzelf,normaal zoek ik alles op,maar met de yucca,ik las erover,ja zoek de werking wel op, bestel het! Het leek mij meer voordelen dan nadelen te hebben. Lizzy had het er wel eens over dat als het goed is voor zoveel dingen,dat zij daar haar bedenkingen bij had. Ik dacht oke baat het niet schaad het niet Maar nu weet ik dat ik(we) niet meer zo mogen denken. Die afwijkende nierwaardes heb je ontdekt door bloedcontrole? Of net zoals bij Radja hoge ph urine met beetje bloed? Ph bij Radja is nu enorm gedaald,door het verzuren van de urine (dankzij Lizzy)
Laatst gewijzigd door Radja op za 12 okt 2013, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door