Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
#2775720
Mijn oudste kat heeft al een tijdje meer moeite met vleesbotten, het merendeel krijgt hij goed weg, maar hardere stukken lukken niet zo goed meer, ze zijn dan ook echt lastig, maar vroeger lukte dat goed.

Het is al een tijdje en ik en de da zien niets mis met zijn tandjes. Kan het liggen aan ouder worden? Andere zaken? Of moet er iets mis zijn met het gebit waar we over gekeken hebben? Het is denk ik begonnen rond dezelfde periode als zijn slechte nierwaarden vorig jaar.
Door Martine-Tom
#2775740
Ik weet niet hoe oud hij is, maar kan je niet gewoon de harde stukken platmeppen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2776218
Lijkt me logisch dat kauwen lastiger wordt met het ouder worden. Das bij mensen ook zo.
Gewoon de kaken en spieren zijn gevoeliger en minder sterk.

Ik zou het ook gewoon meppen.
Mijn meisje kan maar weinig zelf kauwen, ik mep het meeste voor haar.
Door frodo quin
#2776224
Dat is wat ik nu doe, ik laat hem zijn ding doen, maar als hij een stukje laat liggen mep ik het verder plat. Zijn leeftijd weet ik niet, hij is als volwassen kat in het asiel terecht gekomen na een inbeslagname, hij is nu minstens 7jaar, maar hij kan ook makkelijk dubbel zo oud zijn.

Edit: de leeftijd is dus mogelijk? Vanaf wanneer begint de bijtkracht achteruit te gaan?
Door Martine-Tom
#2776440
Geen idee, het zal voor elke kat ook anders zijn. Als je weet dat ie er altijd moeite mee heeft zou ik er zelf voor kiezen om alles preventief al te meppen (de harde stukken) om te voorkomen dat ie de moed op gaat geven zeg maar  :)
Door frodo quin
#2776545
Het gebeurt bij de meeste botten wel is dat er een stukje te hard is voor hem, ze krijgen voornamelijk iets lastigere botten aangezien het altijd wild is en soms ook biokip (2kg op 20-25kg).  Preventief meppen doe ik voorlopig liever niet omdat het meestal zonder hulp helemaal opgaat en als hij hulp nodig heeft is dat nooit met het hele stuk, maar altijd een klein stukje.

Enkele jaren geleden toen hij zijn eerste stuk rauw vlees kreeg op is te proberen of hij het luste had ik soepvlees gegeven, bleek met bot, maar dat merkte ik pas toen ik gekraak in de badkamer hoorde en hij toen ik ging kijken net het laatste stukje runderbot naar binnen werkte, vandaar dat ik het wat zorgwekkend vind dat hij nu moeite heeft met botten waar hij vroeger zijn hand niet voor omdraaide.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2777043
Het kan vanalles zijn; ouderdom waardoor minder spierkracht, iets met de tandjes, luiheid. Maar ook dat je nu een batch hebt met hardere botten.
Sien is een relatief jonge (7 jaar) barfer met goede kaakkracht en barftechniek. Toch zijn er dingen die voor haar net te hard zijn of gedeeltelijk te hard. Dan krijgt ze het niet weg of blijft er een stukje liggen.
Ik ben een luie poezenmoeder en hamer dus niets, ik koop wel dingen die ze zoveel mogelijk wegkrijgt. Wild moeten ze hier niet en bio vleesbot is dus meestal te hard.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2778307
Als ik het mep breekt het bot. Bijvoorbeeld het bot van een kippenvleugeltje en heeft het zeer scherpe punten.
De stuk geslagen stukjes scherp bot eten ze niet, op die manier krijgen ze nog geen calcium binnen :(

Ik merk dat het mogelijk is dat ik het "verkeerd" mep, het bot krijgt dan zulke vormen dat het tussen de kiezen vast gaat zitten.

liever mep ik dus niet, maar zonder meppen eten ze praktisch geen bot, alleen het kraakbeen van een konijnkarkasje.
Door Shanti en co
#2778494
Wij hebben het vleesbot ook een tijdje platgeslagen (nekken, karkas en vleugels van eend, kip, parelhoen en konijn) maar ik heb nooit gemerkt dat het daardoor verkeerd gegeten werd. Maar Mara liet toen nog steeds vrij veel stukjes bot liggen dus voor haar malen we het meeste vleesbot nu.
Mara is nu 5 a 6 dus aan de leeftijd ligt het niet.
Door JosJ
#2781382
Zaniematsu schreef: Als ik het mep breekt het bot. Bijvoorbeeld het bot van een kippenvleugeltje en heeft het zeer scherpe punten.
De stuk geslagen stukjes scherp bot eten ze niet, op die manier krijgen ze nog geen calcium binnen :(

Ik merk dat het mogelijk is dat ik het "verkeerd" mep, het bot krijgt dan zulke vormen dat het tussen de kiezen vast gaat zitten.

liever mep ik dus niet, maar zonder meppen eten ze praktisch geen bot, alleen het kraakbeen van een konijnkarkasje.
Hier ook zo, Zaniematsu, een van mijn katten kàn niet eens goed botjes doorbijten, waarom weet ik niet, nog te jong misschien (nog niet 1 jaar)
Ik denk dat ik ook verkeerd mep, want ik zie ook enge scherpe punten.
pearlsofpassion schreef: Ik mep met een vleeshamer. Dat geeft geen scherpe punten.
In de winkel noemen ze vanalles een vleeshamer. Heb je misschien een merk (of foto) van de vleeshamer, die je gebruikt Pearls?
Door JosJ
#2783458
Bedankt PearlsofPassion! Ik ben benieuwd naar het resultaat van het meppen vanaf nu  :)
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2786656
Bedankt voor de foto van de hamer! Morgen toch maar eens bij de Blokker gaan zoeken voor deze vleeshamer.
Lijkt me ideaal voor redelijk zacht bot. Maar ik denk dat het voor fazantkarkassen niet echt voldoende zal werken. Daar zitten toch erg harde en lange botten in.
Ik heb net een nieuw topic geopend met de vraag over mijn probleem met fazantkarkassen en parelhoenkarkassen.

Groetjes Linda
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2787726
Zaniematsu schreef: Bedankt voor de foto van de hamer! Morgen toch maar eens bij de Blokker gaan zoeken voor deze vleeshamer.
Lijkt me ideaal voor redelijk zacht bot. Maar ik denk dat het voor fazantkarkassen niet echt voldoende zal werken. Daar zitten toch erg harde en lange botten in.
Ik heb net een nieuw topic geopend met de vraag over mijn probleem met fazantkarkassen en parelhoenkarkassen.

Groetjes Linda
Ja, dat zou wel kunnen.
Zo'n harde botjes maal ik zowiezo.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door