Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#277820
Een paar dagen geleden gingen we 's ochtends met Kuma wandelen. En na een poosje stuiteren moest ze kotsten. Het was niet haar ontbijt. Dat was nl kvv geweest. Maar duidelijk de overblijfselen van haar avondeten, nl geitenribben. Het waren 3 vlijmscherpe stukken bot van ongeveer 15 cm lang.
Nou wij dachten dat Kuma dat blijkbaar nog niet aankon en hebben haar in het vervolg heel klein gesneden ribben gegeven.

Gisteravond heeft Balou geitenribben gegeten. Ook vrij grote stukken. En zij had er zowaar ook moeite mee...En nu komt het. Ze heeft daarnet echt een stuk of 5 keer gekotst en jawel ook vlijmscherpe stukken rib....Ze was echt hartstikke beroerd. Heb haar maar een boterham gegeven en nu gaat het wel weer.

Balou is echt de ultieme barfer. Vreet alles en verteert het ook altijd....Tot nu toe dan.
Zijn geitenribben echt te hard? De meeste stukken die ik heb zijn over de breedte van de ribben gesneden en daar hebben ze geen moeite mee. Maar ze hebben allebei dus moeite als ik de ribben in de lengte geef.
Herkent iemand dit?
Door the dude
#277830
Heb geen ervaringhiermee maar is het niet zo dat ribben van volwassen dieren veel harder zijn dan van jonge dieren ?

Ik geef daarom alleen lamsribben.
Door Helen
#277845
the dude schreef: Heb geen ervaringhiermee maar is het niet zo dat ribben van volwassen dieren veel harder zijn dan van jonge dieren ?

Ik geef daarom alleen lamsribben.

Het zijn geen dragende botten, dus in principe zou dat gewoon moeten kunnen.
Door 202spots
#277852
Helen schreef: Het zijn geen dragende botten, dus in principe zou dat gewoon moeten kunnen.
Koeie ribben zijn ook veeeeeeel harder hoor,die krijgen ze hier niet meer.
Geit hebben ze wel gehad, kan er niet zo vaak aan komen,maar daar hadden ze geen probleem mee.
15 cm vind ik wel erg groot om in 1 stuk door te slikken :o
Ik zou de in de breedte gezaagde ribben maar geven..
die zijn dan wat....2-3 cm breed en dan 'n stelletje ribbenstukjes met de vlees er nog tussen?
Door Helen
#277854
202spots schreef: Koeie ribben zijn ook veeeeeeel harder hoor,die krijgen ze hier niet meer.
Geit hebben ze wel gehad, kan er niet zo vaak aan komen,maar daar hadden ze geen probleem mee.
15 cm vind ik wel erg groot om in 1 stuk door te slikken :o
Ja, vind ik ook, maar Balou niet. Die slikt ook hele cavia's door....Die rib was een centimeter of 25 gok ik zo. Ze breekt er een stuk vanaf en slikt het zo door. Kuma kauwt meestal vrij goed. Maar soms slikt ze ook grote stukken door, maar heeft er over het algemeen geen problemen mee.
202spots schreef: Ik zou de in de breedte gezaagde ribben maar geven..
die zijn dan wat....2-3 cm breed en dan 'n stelletje ribbenstukjes met de vlees er nog tussen?
Precies. Die heb ik voornamelijk, gelukkig. Die gaan prima.
Laatst gewijzigd door Helen op wo 09 mar 2005, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#277859
Helen schreef: Ja, vind ik ook, maar Balou niet. Die slikt ook hele cavia's door....Die rib was een centimeter of 25 gok ik zo. Ze breekt er een stuk vanaf en slikt het zo door. Kuma kauwt meestal vrij goed. Maar soms slikt ze ook grote stukken door, maar heeft er over het algemeen geen problemen mee.
Misschien de lange rib zelf aan de andere kant vast blijven houden en haar er stukjes vanaf laten bijten ???
Door Helen
#277867
202spots schreef: Misschien de lange rib zelf aan de andere kant vast blijven houden en haar er stukjes vanaf laten bijten ???
Ja, dat zou ook kunnen, maar Balou gaat daar nog sneller van eten. Dus ik denk dat we de lange ribben, maar gewoon door midden knippen.
Door Ordell
#277904
Ik geef regelmatig per hond een zijkant van een geit van zo'n anderhalve kilo per stuk. Hard vind ik het niet, het is meestal binnen 10 minuten naar binnen gewerkt, tis makkelijk te kauwen merk ik. Gino heeft met 11 weken ook wel eens een halve rib ingeslikt. Nooit problemen van ondervonden. De vertering is kennelijk toch niet zo optimaal als dat je had gedacht.
Door Helen
#277922
Ordell schreef: Ik geef regelmatig per hond een zijkant van een geit van zo'n anderhalve kilo per stuk. Hard vind ik het niet, het is meestal binnen 10 minuten naar binnen gewerkt, tis makkelijk te kauwen merk ik. Gino heeft met 11 weken ook wel eens een halve rib ingeslikt. Nooit problemen van ondervonden. De vertering is kennelijk toch niet zo optimaal als dat je had gedacht.
Het was knetterhard. Ik heb het uitgekotste stuk net geprobeerd door te knippen met een kniptang en dat lukte niet en doorzagen lukt me heel erg veel moeite en pijn.

Ik denk niet dat het aan Balou's vertering ligt. Hele konijnen, cavia's, kippen en noem maar op gaan er bijna heel in en komen er aan de achterkant als een minikeutel weer uit. Ik denk dat ik gewoon een hoogbejaarde geit met knetterharde botten getroffen heb. 8)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#277926
Ik geef ook geitenribben en ik vind die ribben zacht, ik kan ze met gemak doorsnijden , en mijn honden verteren ze geheel.
Door the dude
#277927
Helen schreef: Ik denk dat ik gewoon een hoogbejaarde geit met knetterharde botten getroffen heb. 8)
Die geit die van ouderdom gestorven is op de kinderboerderij en harde botten heeft van alle kinderen op zijn rug ;)
Laatst gewijzigd door the dude op wo 09 mar 2005, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#277941
sylvia schreef: Ik geef ook geitenribben en ik vind die ribben zacht, ik kan ze met gemak doorsnijden , en mijn honden verteren ze geheel.
Echt, deze is knetter en knetter hard......He balen. Dus echt een verkeerde geit getroffen...
Door Helen
#277942
the dude schreef: Die geit die van ouderdom gestorven is op de kinderboerderij en harde botten heeft van alle kinderen op zijn rug ;)
Zoiets.... :o
Door 202spots
#278108
Kan 't misschien dan toch koe/runderribben zijn geweest????
Door Helen
#278218
202spots schreef: Kan 't misschien dan toch koe/runderribben zijn geweest????
Nee, was er zelf bij toen het in stukken gesneden is...Balou is de hele dag misselijk gebleven en daarnet kwam de tweede stuk rib eruit...Gelukkig heeft ze twee ribben gehad, dus dit moet alles zijn.
Deze was nog langer echt 20 cm lang en vlijmscherp. Mijn vriend kon het niet breken met zijn handen of knippen met zo'n knipding.....Knetterhard...We zijn ons rotgeschrokken... Dat ze in staat is om 20 cm bot zo hoppa zonder zichzelf te beschadigen uit te kotsen.....Dit geven we dus nooit meer. Alle ribben die we nog in de lengte hebben knippen we dus vanaf nu in stukken van 5 cm. Die verteren volgens mij wel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door