Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door cath
#2779214
hallo,

als je zelf maalt, dus 15 à 20 % orgaan, maakt het dan uit welk orgaan, moet lever zeker?
of mag je dat vervangen door rundshart?

cath
Gebruikersavatar
Door koekje
#2779217
Het orgaandeel van een goed menu bestaat uit verschillende soorten orgaan. Niet alleen lever of hart, maar én lever én hart en bij voorkeur ook nog een beetje nier.
Ik voer geen runderorgaan. Ik vind dat niet logisch voor een kat en hier vinden ze dat ook niet zo lekker. Ik voer wel orgaan van kleine diertjes.
Door Martine-Tom
#2779218
Nee  ;)
Niet dat ze omvallen als je een keer geen lever in je mix hebt hoor maar lever is wel gewoon een onderdeel van hun menu, nier is weer wat minder belangrijk, in prooien van katten zitten algemeen genomen geen noemenswaardige nieren, maar lever wel.
Zelf doe ik een kilo hart, een kilo nier en een kilo lever door de molen en geef dat als mix.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2779219
Oja, ik voer orgaan zoals dat ongeveer in het dier voorkomt. Dus als meeste lever (dus net ietsjes groter deel), dan hart, maag en dan nier. Het kan wel zijn dat het hart normaal net iets kleiner is dan de maag, maar hart vinden ze hier erg lekker.
Maag bedoel ik gespoelde kippen- of eendenmaagjes mee, geen pens.
Gebruikersavatar
Door cath
#2779223
eten ze dan organen apart bij jou, of meng je het bij  de rest? rundshart, of van kip, blijkbaar eten katten ook graag lamshart,  nog niet geprobeerd.
dan moet je het in heel kleine porties invriezen neem ik aan? :)
Door Mowgli
#2779232
Ik hou 20% van het totaal aan en verdeel het over 1/3 lever, 1/3 hart, 1/3 nier. Ik maak hier een mix van die ik dan weer door mijn zelf gemalen kvv meng.
Kippenmaagjes krijgt Mowgli af en toe als extraatje, die dienen als tandenborstel. Als hij een kippenmaagje krijgt, krijgt hij geen andere snack.
Door JosJ
#2792440
koekje schreef: Oja, ik voer orgaan zoals dat ongeveer in het dier voorkomt. Dus als meeste lever (dus net ietsjes groter deel), dan hart, maag en dan nier. Het kan wel zijn dat het hart normaal net iets kleiner is dan de maag, maar hart vinden ze hier erg lekker.
Maag bedoel ik gespoelde kippen- of eendenmaagjes mee, geen pens.
Is gespoeld "afgespoeld" onder de kraan met koud water? Of beter met heet water?
Of bedoel je de binnenkant uitspoelen (heb al uitgevogeld dat dat prutswerk is ;D,
maar door bijvoorbeeld eerst de maagjes door te snijden?)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2792465
Geen idee, ik doe dat zelf niet. Lijkt mij met koud water, anders kook je ze. De binnenkant is iig schoon en kaal, dus zonder steentjes enzo.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2792951
Ik voer momenteel ongeveer 18%, als ik het goed heb.  Hart en lever (6%) dubbel zoveel als maag en nier (3%).  Ongeveer toch. Af en toe geef ik wat minder lever.  Ik vind 5% lever een mooi percentage om op te mikken.  Nier hoeft volgens mij niet meer dan 2-3%.  Zo zit het ongeveer in een muis.  Hart voer ik meer dan in een muis, maar dat is omdat het zo'n waardevol stukje vlees is en extra taurine bevat.  Ze eten het ook zo graag. 
Ik heb ook ooit geprobeerd of ik vb long kon voeren als speciaaltje, maar dat lusten ze niet graag.  Dus ben ik maar mee gestopt.  Pens durf ik nog eens doen.  Dan krijgt Cuzco het rauw en de anderen gedroogd (dan vinden ze het wel lekker).

Ik voer elke dag een ander orgaan.  Kleintje durft al eens miepen over maagjes of hazenlever maar voor de rest eten ze alles goed wat ik wil voeren.  Dus dan vind ik dit leuker dan elke dag dezelfde mix te geven.  Vandaag was het lamshart en das altijd leuk en lekker knagen.  Daar doe ik het voor.  Ze krijgen hier 5 dagen in de week orgaan en 2 dagen kuiken/ei of kvv (vis meestal dan) die compleet zijn en dus buiten het menu staan.  Die 18% is dus verdeeld over de week, als je het op een orgaandag uitrekent, ligt dat percentage schijnbaar hoger.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door