Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Roosj
#2777596
Hoi,

Ik ben nu al een aantal keren lood kogels tegen gekomen in de BARF producten van mijn hond. Ondanks mijn controle, heeft ze in 10 weken tijd zelf ook 1x een lood kogeltje laten liggen. Ze is en schrokkert, dus wie zegt dat ze ze niet alsnog opeet?
Lood is natuurlijk zeer giftig en bij het schieten versplinterd dat lood ook. Het verwijderen van 1 lood kogeltje zegt dus niets over de hoeveelheid lood dat achter blijft.
Het is toch een punt waar ik me zorgen om maak.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie denken over het voeren van met lood geschoten wild en of jullie verkooppunten weten die wilde konijn  karkassen verkopen of bevleeste wilde haas karkassen (minimaal 50% vlees) die absoluut niet afgeschoten worden met lood?

Gr.
Door Martine-Tom
#2777604
Roosj schreef: Jep, heb het zelf geconstateerd en bevestigd gekregen van de leverancier..
In Nl is lood niet meer toegestaan.
Er kan wel hagel in zitten maar geen lood, of het moet uit het buitenland komen dan zou het mss wel kunnen...
Door Roosj
#2777605
hannabelgje schreef: Nee ze gebruiken geen lood meer tegenwoordig.
Zeker wel! In NL, BE en Duitsland is het verboden, maar ik weet dat het in NL toch gedaan word. Daarnaast komt veel wild uit het buitenland waar wel met lood geschoten mag worden en er dus ook mee geschoten word.
Door Roosj
#2777633
Arkay schreef: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hagelgeweer

Het is verboden en als een handelaar toch wild inkoopt waarvan hij weet dat het met lood geschoten is , lijkt het mij dat hij strafbaar is omdat hij het toelaat door het in te kopen.
Ik weet niet wat je met die link aan wilt geven, maar mijn topic ging niet over een discussie of er wel of geen lood in wild verkocht word. Het antwoord ligt regelmatig heel duidelijk in mijn keuken.

Mijn vraag is dus:
1. Hoeveel kwaad kan het?
2. Waar kan ik het betreffende wild krijgen dat gegarandeerd zonder lood kogels afgeschoten word?
Door Roosj
#2777635
Lida. S schreef: Er wordt in Nederland niet met lood geschoten. De controle is streng.  als een jager betrapt wordt met loodpatronen in zijn zak is hij zijn jachtakte kwijt.
Nogmaals, het gaat mij hier niet om. Maar ik weet echt 100% zeker dat er in NL geschoten word met lood, waar de 'hogere hand' van op de hoogte is, maar niemand wat aan doet. Zelfs op een waterwinningsgebied word er met lood geschoten.
Door Martine-Tom
#2777636
Roosj schreef: Ik weet niet wat je met die link aan wilt geven, maar mijn topic ging niet over een discussie of er wel of geen lood in wild verkocht word. Het antwoord ligt regelmatig heel duidelijk in mijn keuken.

Mijn vraag is dus:
1. Hoeveel kwaad kan het?
2. Waar kan ik het betreffende wild krijgen dat gegarandeerd zonder lood kogels afgeschoten word?
Hoe weet je zo zeker dat het lood is en geen hagel?
Door Roosj
#2777637
Martine-Tom schreef: Hoe weet je zo zeker dat het lood is en geen hagel?
Ja, 100% zeker. Hagel is een ijzer balletje, magnetisch en glimt. Lood is dat niet. Plus dat ik het bevestigd heb gekregen van de leverancier. Hij zegt niets te weten over of er wel of niet met lood geschoten mag worden en er idd regelmatig lood gevonden word in het wild.
Door Martine-Tom
#2777640
Roosj schreef: Ja, 100% zeker. Hagel is een ijzer balletje, magnetisch en glimt. Lood is dat niet. Plus dat ik het bevestigd heb gekregen van de leverancier. Hij zegt niets te weten over of er wel of niet met lood geschoten mag worden en er idd regelmatig lood gevonden word in het wild.
Dan zou die dus strafbaar zijn...
Ik heb echt geen idee verder, maar ik denk dat je dan een jager moet gaan zoeken en rechtstreeks daarvan afnemen als je het zeker wil weten.
Gebruikersavatar
Door pike
#2777642
Roosj schreef: Ik weet niet wat je met die link aan wilt geven, maar mijn topic ging niet over een discussie of er wel of geen lood in wild verkocht word. Het antwoord ligt regelmatig heel duidelijk in mijn keuken.

Mijn vraag is dus:
1. Hoeveel kwaad kan het?
2. Waar kan ik het betreffende wild krijgen dat gegarandeerd zonder lood kogels afgeschoten word?
Lood vergiftiging treedt met name op door looddampen en loodstof in te ademen. De vaste stof in zo'n korrel krijgt geen kans om schade aan te richten, hij wordt, als hij al wordt ingeslikt, via het darmstelsel weer in korte tijd naar buiten gewerkt.
En als je echt 100% zeker wilt zijn dan zal je je wild direct van een jager moeten kopen die conform de wetgeving niet met lood schiet.
Door Roosj
#2777645
Martine-Tom schreef: Dan zou die dus strafbaar zijn...
Ik heb echt geen idee verder, maar ik denk dat je dan een jager moet gaan zoeken en rechtstreeks daarvan afnemen als je het zeker wil weten.
Waarom zou hij strafbaar zijn? Je mag het afgeschoten spul blijkbaar wel inkopen en verkopen vanuit het buitenland. Dat je officieel geen lood kogels mag gebruiken in NL, BE of Duitsland, is toch wat anders?

Ik wil overigens helemaal geen stappen ondernemen. Ik wil gewoon loodvrij wild ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door