Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2777316
Ik heb deze keer verse karkassen gemalen, maar er ook een paar licht ontdooide rugstukken door gedaan, dat trekt die van mij wel. Het is de kunst om m te laten "pakken" door de worm die het naar de messen voert. Dat ligt er ook geheel aan of je motor dat aan kan.
#2777329
Het moet in ieder geval in kleinere stukken, anders past het niet in de molen. Ik heb recentelijk een bottenpletter gekocht, moet die nog even aan de wand monteren en dan kan ik de botten makkelijk voorpletten en dan in de molen stoppen. Maakt het makkelijker voor de molen om te malen.

Laatst heb ik konijnenkarkassen gemalen voor de katten. Inderdaad: beetje laten ontdooien, in stukjes knippen en dan de molen in. Als de wokkel 'm grijpt, gaat het karkas er vrij makkelijk doorheen.
Door Mowgli
#2777330
Het ligt eraan wat voor karkassen het zijn, ik heb dan wel de Jupiter 885, maar ik wil de motor niet kapot draaien. Bovendien moet ik de karkassen in stukken snijden, dat lukt niet altijd als die stijf bevroren zijn. Ik laat ze dus gedeeltelijk ontdooien.
Als ik verse karkassen zou hebben, zou ik ze een uur of 2 in de vriezer doen voordat ik zou ga malen, zodat ze lekker stijf zijn en dus beter door de "slak" gepakt worden en het vlees niet om het mes heendraait.
Door Mowgli
#2777332
[quote="Anne in Duitsland"]
Ik heb recentelijk een bottenpletter gekocht, moet die nog even aan de wand monteren en dan kan ik de botten makkelijk voorpletten en dan in de molen stoppen. Maakt het makkelijker voor de molen om te malen.
[/quote] ??? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hebbie daar een plaatje van?? Klinkt wel erg handig!
#2777360
[quote="Mowgli"]
??? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Hebbie daar een plaatje van?? Klinkt wel erg handig!
[/quote]

Afbeelding




Zoals gezegd, ik moet hem nog uitproberen, maar hij is zo zwaar dat dat pletten wel goed moet komen. Nooit meer bloedspatters tegen het plafond, yeah!
Door Mowgli
#2777375
[quote="Anne in Duitsland"]
Afbeelding




Zoals gezegd, ik moet hem nog uitproberen, maar hij is zo zwaar dat dat pletten wel goed moet komen. Nooit meer bloedspatters tegen het plafond, yeah!
[/quote]Ziet er wel heeel gevaarlijk uit zeg! Daar wil ik mijn vinger niet graag tussen hebben  ::)
#2777377
[quote="Mowgli"]
Ziet er wel heeel gevaarlijk uit zeg! Daar wil ik mijn vinger niet graag tussen hebben  ::)
[/quote]

De bedoeling is ook niet dat je je vingers ertussen stopt. :P En als je die lange hendel met beide handen betätigt, zullen je vingers er ook niet tussen komen! :biggrin2:

Kom 'm maar een keer uitproberen! Gewoon een paar parelhoentjes in je handtas en in de trein naar Leiptsch!
Door Mowgli
#2777379
[quote="Anne in Duitsland"]
De bedoeling is ook niet dat je je vingers ertussen stopt. :P En als je die lange hendel met beide handen betätigt, zullen je vingers er ook niet tussen komen! :biggrin2:

Kom 'm maar een keer uitproberen! Gewoon een paar parelhoentjes in je handtas en in de trein naar Leiptsch!
[/quote]Ik ben zo'n muts die het vleesbotje blijft vasthouden (omdat ie eruit kan glijden) en dan met 1 hand probeert de handel naar beneden te trekken

Edit: Ik kom graag testen, maar mijn hoentjes zijn allemaal al gemalen, maar ik heb nog 1 fazantje liggen die ik vergeten was te malen. MIsschien dan toch beter een wilde eend bij de poelier in kreuzberg halen en die in mijn tas stoppen  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Mowgli op za 05 okt 2013, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#2777388
[quote="Mowgli"]
Ik ben zo'n muts die het vleesbotje blijft vasthouden (omdat ie eruit kan glijden) en dan met 1 hand probeert de handel naar beneden te trekken

Edit: Ik kom graag testen, maar mijn hoentjes zijn allemaal al gemalen, maar ik heb nog 1 fazantje liggen die ik vergeten was te malen. MIsschien dan toch beter een wilde eend bij de poelier in kreuzberg halen en die in mijn tas stoppen  :biggrin2:
[/quote]

Zo'n muts ben ik ongetwijfeld ook. Ik zou zelfs mijn rechtervoet nog kunnen slachten met dat ding (dat op 1,5 meter hoogte komt te hangen) ;D.

Maar hij plet pas wanneer je kracht op de hendel zet, dus zodra je vleesbotje klem zit tussen de metalen delen, verplaats je die ene hand ook naar de hendel en dan pletten maar.

Lust Mowgli eend? Ik heb nog een paar rollen Entenhack van Tierhotel liggen, en mijn nuppies blieven die niet meer, zelfs niet als ik 'm meng met iets konijnderigs. Mag je dan meteen meenemen wanneer je je fazant komt pletten. :biggrin2:
#2777415
[quote="Anne in Duitsland"]
Afbeelding




Zoals gezegd, ik moet hem nog uitproberen, maar hij is zo zwaar dat dat pletten wel goed moet komen. Nooit meer bloedspatters tegen het plafond, yeah!
[/quote]Tsssssss  :D :D :D, allleen maar op de grond, maar daar zijn de honden dan weer handig voor...wat een superding!!!
Door Mowgli
#2777426
[quote="Anne in Duitsland"]
Zo'n muts ben ik ongetwijfeld ook. Ik zou zelfs mijn rechtervoet nog kunnen slachten met dat ding (dat op 1,5 meter hoogte komt te hangen) ;D.

Maar hij plet pas wanneer je kracht op de hendel zet, dus zodra je vleesbotje klem zit tussen de metalen delen, verplaats je die ene hand ook naar de hendel en dan pletten maar.

Lust Mowgli eend? Ik heb nog een paar rollen Entenhack van Tierhotel liggen, en mijn nuppies blieven die niet meer, zelfs niet als ik 'm meng met iets konijnderigs. Mag je dan meteen meenemen wanneer je je fazant komt pletten. :biggrin2:
[/quote]Ah, dan is dat ding toch iet zo gevaarlijk voor mij als ik dacht ;)

Mowgli lust wel eend in zijn prakkies. Ik heb ooit eens bij Tierhotel eend bestelt, dat kon echter zo de kliko in. Dat stonk zó enorm als ik een rol ontdooide, volgens mij was het bedorven. Mowgli most het niet. Waarschijnlijk had ik stomme pech met die 3 rollen...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door