Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Melissa Stam
#2776951
Hallo allemaal,
Van de moderator kreeg ik de vraag mijzelf voor te stellen. Bij deze dus: Ik ben Melissa Stam. Sinds 1996 dierenarts en sinds afgelopen juli ook tandarts. Best wel druk dus :D Mijn praktijk is voor tandheelkunde voor paarden. Ik werk daarnaast ook nog als humaan tandarts.
Mijn oude Border Eros kan niet zo best meer kauwen  :( ik heb 1 van zijn grootste kiezen verwijderd, vanwege een botontsteking. Hij krijgt nu gemalen kippenkarkassen en gemalen runderstrotten. Alles biologisch. Hij krijgt nog wel botjes om op te kauwen, voor de gezelligheid. En natuurlijk groeten en yoghurt, olie etc etc. etc. Ik voer eigenlijk nooit vis, want van sardientjes houdt hij niet zo. Omdat ik zo aandring eet hij er uiteindelijk wel eentje op, maar hij is meer een "land carnivoor" laten we maar zeggen...De rest van de vissen is zeg maar wat groot, want veel kilo's moet hij ook niet meer aankomen. Sinds een tijdje heeft hij wat jeuk. Hij krabt, maar dat leidt niet tot wondjes: best raar. Ik heb het gevoel dat dat iets met zijn eten te maken heeft. Wat zou ik voor deze oude opa aan zijn eten toe kunnen voegen waardoor hij misschien minder jeuk heeft? Moet ik toch maar eens vis gaan proberen? :)
Wie weet heeft iemand hier nog ideeën over en liefst natuurlijk ervaring mee? Bedankt voor de input 8)
Door Martine-Tom
#2776969
Welkom hier  :)

Gemalen kipkk en runderstrot, ik mag aannemen dat ie nog wel meer eet dan dat  ;)

Misschien een mooi begin om even uit te schrijven wat hij eet en hoeveel dan kunnen we wat makkelijker meedenken  :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2776982
Ik denk ook vooral aan welke groenten hij eet.
En misschien moet je die yoghurt eens weglaten, wie weet helpt dat al.

Maar zeker eerst eens in detail opschrijven wat hij allemaal krijgt, misschien zit daar al iets duidelijks tussen.
Door Lizzy
#2777023
Melissa Stam schreef: Hallo allemaal,
Van de moderator kreeg ik de vraag mijzelf voor te stellen. Bij deze dus: Ik ben Melissa Stam. Sinds 1996 dierenarts en sinds afgelopen juli ook tandarts. Best wel druk dus :D Mijn praktijk is voor tandheelkunde voor paarden. Ik werk daarnaast ook nog als humaan tandarts.
Mijn oude Border Eros kan niet zo best meer kauwen  :( ik heb 1 van zijn grootste kiezen verwijderd, vanwege een botontsteking. Hij krijgt nu gemalen kippenkarkassen en gemalen runderstrotten. Alles biologisch. Hij krijgt nog wel botjes om op te kauwen, voor de gezelligheid. En natuurlijk groeten en yoghurt, olie etc etc. etc. Ik voer eigenlijk nooit vis, want van sardientjes houdt hij niet zo. Omdat ik zo aandring eet hij er uiteindelijk wel eentje op, maar hij is meer een "land carnivoor" laten we maar zeggen...De rest van de vissen is zeg maar wat groot, want veel kilo's moet hij ook niet meer aankomen. Sinds een tijdje heeft hij wat jeuk. Hij krabt, maar dat leidt niet tot wondjes: best raar. Ik heb het gevoel dat dat iets met zijn eten te maken heeft. Wat zou ik voor deze oude opa aan zijn eten toe kunnen voegen waardoor hij misschien minder jeuk heeft? Moet ik toch maar eens vis gaan proberen? :)
Wie weet heeft iemand hier nog ideeën over en liefst natuurlijk ervaring mee? Bedankt voor de input 8)
Oh grappig, ik weet van niks en ik ben toch de moderator! Of bedoel je de algemene regels?
Welkom op Barfplaats trouwens :)

Ik zou er geen zinnig woord over durven zeggen zonder te weten wat opaatje precies eet. Vette vis of omega 3 vetzuren zouden kunnen helpen tegen de jeuk maar is niet per definitie de oplossing.

Maar misschien wil je ons wat meer vertellen over wat hij allemaal eet?

Lastig, zulke plotselinge jeuk... Het kan door zoveel dingen veroorzaakt worden......
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 05 okt 2013, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Melissa Stam
#2777110
Tsja, zijn dieet is eigenlijk een beetje zoals dat is, zoals ik dat zelf eet: niets precies afgepast, alles op oog (zo voer ik de paarden ook: alleen goed kijken naar of het genoeg is of niet?). Niet elke keer hetzelfde. Wel ongeveer 60%  bot plus vlees (en daar weer ong. 60-40% van) en de rest groenten.

Absoluut geen carbies: ik ben begonnen met BARFen omdat meneertje daar een geweldige maagpijn van krijgt. Maar na alweer vele jaren op BARF (alles zelf gemaakt: ik eet zelf ook niets waarvan ik niet weet wat precies de ingredienten zijn) gaat het eigenlijk een beetje allemaal vanzelf. Dan weer eens dit en dan weer eens dat: noten, rozijnen, verschillende soorten groeten (geen kool) bladgroenten, dat wat uit de groententuin van Oma komt, wat wij zelf eten wat op dat moment in het seizoen is. Pindakaas, daar zit wel iets suiker in, dacht ik. Maar dat zou ik kunnen vervangen door suikerloze pindakaas. En alles heel gevarieerd. Als onze kippen weer eieren hebben gelegd, dan ook eieren. Kwark ook nog. En fruit natuurlijk. Dat wat in het seizoen is, dat voer ik hem. En zelf eten we er ook van. Soms krijgt hij wild, als wij wild eten. En op kaas is hij gek, maar daar wordt hij echt rond van, dus dat geef ik hem alleen om zijn supplemeneneten (ook humaan) van te geven. Het zijn "dagelijkse" supplementen voor mensen. Hij krijgt er 2 in de week. Ook krijgt hij lever als orgaan vlees en kopvlees voor de lekker (af en toe)

Zoals je ziet ben ik wat "verder weg gedreven" van de totale beheersing van datgene wat hij eet. Het evenwicht zit hem in de loop van de tijd.  Aangezien we toch niets volledig kunnen controleren en het organisme zelf in staat is om schommelingen goed op te vangen (want dat is de essentie van evenwicht!), is het voor mij en hem afwisselender om niet elke dag hetzelfde te eten. Wij zelf eten ook niet elke dag hetzelfde.

Deze filosofie gaat al jaren goed zo. Maar sinds enkele weken is daar dus jeuk. Wat ik in ieder geval ga doen, is even een keer wassen met zink shampoo: misschien helpt dat ook wat. Maar dan denk ik dat er mischien toch meer mensen met soortgelijke ervaringen zouden moeten zijn?
Door Martine-Tom
#2777118
Uhm....met deze verhoudingen is het geen BARF menu  ;)
Veel teveel groente en ik mis de organen in zijn geheel....

Rozijnen zijn ook niet altijd een goed idee..Ik denk dat het toch een goed plan is om eens in te lezen hier op de site en een goed en evenwichtig menu te maken.
Op Barf eten ze verre van elke dag hetzelfde maar wel bepaalde verhoudingen, die elke dag grofweg hetzelfde zijn.
Door Lizzy
#2777289
Melissa Stam schreef: Tsja, zijn dieet is eigenlijk een beetje zoals dat is, zoals ik dat zelf eet: niets precies afgepast, alles op oog (zo voer ik de paarden ook: alleen goed kijken naar of het genoeg is of niet?). Niet elke keer hetzelfde. Wel ongeveer 60%  bot plus vlees (en daar weer ong. 60-40% van) en de rest groenten.

Absoluut geen carbies: ik ben begonnen met BARFen omdat meneertje daar een geweldige maagpijn van krijgt. Maar na alweer vele jaren op BARF (alles zelf gemaakt: ik eet zelf ook niets waarvan ik niet weet wat precies de ingredienten zijn) gaat het eigenlijk een beetje allemaal vanzelf. Dan weer eens dit en dan weer eens dat: noten, rozijnen, verschillende soorten groeten (geen kool) bladgroenten, dat wat uit de groententuin van Oma komt, wat wij zelf eten wat op dat moment in het seizoen is. Pindakaas, daar zit wel iets suiker in, dacht ik. Maar dat zou ik kunnen vervangen door suikerloze pindakaas. En alles heel gevarieerd. Als onze kippen weer eieren hebben gelegd, dan ook eieren. Kwark ook nog. En fruit natuurlijk. Dat wat in het seizoen is, dat voer ik hem. En zelf eten we er ook van. Soms krijgt hij wild, als wij wild eten. En op kaas is hij gek, maar daar wordt hij echt rond van, dus dat geef ik hem alleen om zijn supplemeneneten (ook humaan) van te geven. Het zijn "dagelijkse" supplementen voor mensen. Hij krijgt er 2 in de week. Ook krijgt hij lever als orgaan vlees en kopvlees voor de lekker (af en toe)

Zoals je ziet ben ik wat "verder weg gedreven" van de totale beheersing van datgene wat hij eet. Het evenwicht zit hem in de loop van de tijd.  Aangezien we toch niets volledig kunnen controleren en het organisme zelf in staat is om schommelingen goed op te vangen (want dat is de essentie van evenwicht!), is het voor mij en hem afwisselender om niet elke dag hetzelfde te eten. Wij zelf eten ook niet elke dag hetzelfde.

Deze filosofie gaat al jaren goed zo. Maar sinds enkele weken is daar dus jeuk. Wat ik in ieder geval ga doen, is even een keer wassen met zink shampoo: misschien helpt dat ook wat. Maar dan denk ik dat er mischien toch meer mensen met soortgelijke ervaringen zouden moeten zijn?
Hele boeken zijn erover geschreven, over jeuk en de oorzaken van jeuk: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 582.0.html. Maar jij bent dierenarts dus daar weet je vanzelf alles van :)

Wat ietwat vreemd is, vind ik, is dat de jeuk nu pas begint... En we denken dat het aan de voeding ligt, maar is dat ook zo? Heb je bijv. niet toevallig een nieuwe plant in huis? Of gebruik je ander schoonmaakmiddel? Of andere waspoeder? Ben je verhuist? Is de jeuk erg heftig, zou het herftmijt kunnen zijn?

Rozijnen zijn schadelijk voor honden (acuut nierfalen behoort zelfs tot de mogelijkheden), dus die zou ik sowieso weg laten.

Alleen lever qua orgaan vind ik erg weinig. Geef je geen hart en nier en pens? Ook belangrijk. En ik weet niet hoeveel diersoorten je in totaal voert, maar dat zouden er toch wel minimaal 4 moeten zijn.

Ik weet niet of je onlangs misschien groentenmix hebt gemaakt waar groenten uit de nachtschade familie in zit? Paprika, tomaat, aubergine: kunnen echt jeuk veroorzaken.

Is er aan de huid helemaal niks te zien? Geen pukkeltjes? Toevallig in aanraking geweest met een vlo? Of een vlooienmiddel opgedaan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door