Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2776815
Eey, Mooneye is een x husky,herder,wolfshond en cavia of iets dergelijks. Weten t ook  niet precies..
Heel mooi,lief en slecht luisterend teefje van 5 maanden en slechts 12.5kg.
Maar heeft ook al t een en ander meegemaakt, dus geduld is het keywoord.

Ik weet niet zo goed wat ik er allemaal van vinden moet. Er zijn even zoveel voor- als tegenstanders.

Ik ga er niet zo moeilijk overdoen, dus ga maar een beetje er tussen inzitten. Brokken mengen met vers vlees.

Ben r nog niet aan toe om zelf te gaan mengen en malen ed.. Kvv is ook weer zoveel aanbod in en zoveel meningen over.

Ik dacht om eerst gewoon eens wat rundergehaktballetjes (bijv.) te maken en die even te koken..en toe te voegen aan wat brokjes.

Nu doe ik er wat blikvoer of hondenworst van de supermarkt erbij.

Heb ook gehoord dat pens goed zou zijn voor de groei..gebaseerd op..??!

Hoop hier op wat info en discussie..

Ik wil iig dat ze wat meer gaat eten en dat lukt zo. En mss wat groeiachterstand inhalen..

Ik ben zelf kok en ben sowieso wel bewust met voeding bezig...

laterz...
Laatst gewijzigd door mooneye op wo 16 okt 2013, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2776893
Daar de maag een andere zuurgraad nodig heeft om vlees te kunnen verteren dan wanneer er brokken gevoerd wordt zou het beter zijn om geen (vers) vlees en brokken te mengen  ;) De maag weet dan ook niet meer waar hij aan toe is moet je maar denken, met diaree etc tot gevolg. Als je zelf samenstellen niet ziet zitten kun je kiezen voor KVV. Dat er zoveel verschillende zijn is alleen maar handig. Dan kan je tenminste voldoen varieren  :biggrin2:
Door mooneye
#2777062
Tx voor de reacties..

Ik ben wel bekend met de verteringsprocessen in de maag bij de mens; dat verhaal over base en zuur ander voedsel verteren is wel weer enigzins achterhaald. En zoals bij alles zal ook dat weer veranderen.

Maar goed, wat ik nu gedaan heb is wel beide voedselsoorten aangegeven maar dan met een paar uur tussenpauze..

Om 12u. 100gram brokjes met wat blikvoer (voor de smaak) gegeven en net om half 7 heb ik haar 200gram rauwe runderriblap gegeven, van de supermarkt.
Ik geloof dat ze daar wel n kilo van opwilde.
Afgesloten met een pensstaafje.

Gekauwd wordt er zo goed als niet op dat vlees uiteraard.
Veranderd dat dan als er botjes doorheen zitten?

Wat mij opvalt is dat "jullie" zo'n 45% botjes geven.
Is dat niet wat (erg) veel?

Ik had ook nog kippemaagjes en hartjes in de hand, maar ik ben niet zo van de kip.

Ik ga komende week eens Darf bestellen
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2777067
de "botjes" wordt vleesbot genoemd waarvan de verhouding 50% bot en 50% vlees is .....
misschien is het wel verstandig om in de bibliotheek de verhouing te lezen en over het begin van het starten van vers vlees .
Laatst gewijzigd door lauraV op za 05 okt 2013, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mooneye
#2777081
lauraV schreef: de "botjes" wordt vleesbot genoemd waarvan de verhouding 50% bot en 50% vlees is .....
misschien is het wel verstandig om in de bibliotheek de verhouing te lezen en over het begin van het starten van vers vlees .
Ik heb wel alles gelezen hier bij t beginnersstuk.
Er staat bv..:

Geef nooit kale vleesbotten : Zorg dat er altijd meer dan 50% vlees aan het bot zit. Twijfel je of het vleesbot voldoende vlees bevat: geef er dan extra pens of spiervlees bij. Beter wat meer vlees dan te weinig vlees.

Hier is het me duidelijk om welke botten het gaat , maar ik lees ook over botjes VERMALEN..en als je het dan over 45% bot hebt en 40% spiervlees en 10% orgaanvlees is het mij niet duidelijk dat het dan ook om vleesbotjes gaat.

Maar goed, dus wel neem ik aan..

Gewoon ff checken voor het geval ik kale botjes wil gaan vermalen ....

En wat vindt je verder van mijn planning?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2777101
Waarom kook je de gehaktballetjes?
In de natuur word het ook niet gekookt voor de wolven ect ;)

Ik zou geen vlees en brok tegelijk voeren.
En denk erom als je toch bv half om half wil voeren dus een half dagportie brok en een half dagportie vlees. Dat vlees wel de dubbele hoeveelheid van de brok moet zijn.
Dus als je normaal bv 300 gr brok voer doe je nu 150 gr brok en 300 gr vlees.
Vlees bevat veel vocht daarom drinken honden veel minder als ze rauw eten.
Brok heeft veel vocht nodig dus drink een hond erg veel :-\

ik zou als ik jou was gewoon wat kvv kopen (is ook goedkoper als bv riblap bij super vandaan.)
Je kan om te beginnen bv ook smuldier bij de super kopen kost voor 400 gr ongeveer 50 tot 60 cent.
De complete versies hoef je niet te mengen. Pens kan je ook enkel geven.
de kip, hart en vlees zou ik wel evt met elkaar mengen.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2777109
Gezien mijn eigen husky/herder kruising wordt ik nu trouwens ook wel erg nieuwsgierig naar een foto van jou Mooneye (blauw en bruin oog denk ik dan?  ;) )
Door mooneye
#2777421
Hahhah, ja, ik zal ns n leuk fotootje maken en proberen te plaatsen hier. Ben niet zo goed met digitaal gedoe..

Vlees koken ben ik al vanaf gestapt.

Zal eens gaan kijken in de super of ik dat smuldier kan vinden om te beginnen.
Maar er zijn zoveel kvv's te koop...Ongelooflijk hoeveel lui daar al op ingesprongen zijn..

Ik wil sowieso eens Darf gaan bestellen .....biologisch en gebaseerd op Barf.

Tis me alleen nog niet helemaal duidelijk wanneer er nu wel of geen botjes inzitten, bij Darf iig wel..

Maar dat zal ook wel weer te maken hebben met bomen en bos..

Ik ben absoluut een voorstander van groenten erbij...granen weet ik nog niet. Daarvoor zal ik wel t wiel opnieuw moeten uitvinden...teveel tegenstrijdige info op t net!!!

Vroeger gaf ik gewoon dinner en nog nooit problemen gehad....nahja, dat is verleden tijd....
Laatst gewijzigd door mooneye op zo 06 okt 2013, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2777423
granen is voor kippen en hebben honden niks aan poepen ze alleen maar uit, daarom poepen ze zoveel van brokken of je moet graan vrije brokken hebben
groente is wel okee mits gekookt, sommige dingen kunnen wel rauw maar hier op bp in de biblitheek staat ook erg veel info
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#2777425
mooneye schreef: Hahhah, ja, ik zal ns n leuk fotootje maken en proberen te plaatsen hier. Ben niet zo goed met digitaal gedoe..

Vlees koken ben ik al vanaf gestapt.

Zal eens gaan kijken in de super of ik dat smuldier kan vinden om te beginnen.
Maar er zijn zoveel kvv's te koop...Ongelooflijk hoeveel lui daar al op ingesprongen zijn..

Ik wil sowieso eens Darf gaan bestellen .....biologisch en gebaseerd op Barf.

Tis me alleen nog niet helemaal duidelijk wanneer er nu wel of geen botjes inzitten, bij Darf iig wel..

Maar dat zal ook wel weer te maken hebben met bomen en bos..

Ik ben absoluut een voorstander van groenten erbij...granen weet ik nog niet. Daarvoor zal ik wel t wiel opnieuw moeten uitvinden...teveel tegenstrijdige info op t net!!!

Vroeger gaf ik gewoon dinner en nog nooit problemen gehad....nahja, dat is verleden tijd....
Dat je Darf wil gaan proberen lijkt me een goed plan, is één van de betere kvv's.
Ik voer het hier afgewisseld met twee keer in de week een kipkarkasje of eendennekje met wat spiervlees.
Als je dan ook nog afwisselt met een andere kvv en wat groente erbij geeft, dan is dat echt voldoende.
Granen absoluut niet, daar hebben honden helemaal niks aan.
Snap alleen niet goed wat je bedoelt met: " en gebaseerd op Barf"
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op zo 06 okt 2013, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2777460
mooneye schreef: Ik heb wel alles gelezen hier bij t beginnersstuk.
Er staat bv..:

Geef nooit kale vleesbotten : Zorg dat er altijd meer dan 50% vlees aan het bot zit. Twijfel je of het vleesbot voldoende vlees bevat: geef er dan extra pens of spiervlees bij. Beter wat meer vlees dan te weinig vlees.

Hier is het me duidelijk om welke botten het gaat , maar ik lees ook over botjes VERMALEN..en als je het dan over 45% bot hebt en 40% spiervlees en 10% orgaanvlees is het mij niet duidelijk dat het dan ook om vleesbotjes gaat.

Maar goed, dus wel neem ik aan..

Gewoon ff checken voor het geval ik kale botjes wil gaan vermalen ....

En wat vindt je verder van mijn planning?
Er bestaat zoiets als zelf samenstellen oftewel BARF en daarbij voeren wij ongemalen vleesbotten. Die vleesbotten bevatten weer 50% bot en 50% spiervlees. Verder voeren we orgaanvlees, los spiervlees, extra's zoals vette visjes, rauwe eieren, etc en groenten.

Dan bestaat er ook nog zoiets als KVV. Dat is een door een fabrikant in elkaar gedraaide prak waar zij gemalen bot (of een calcium supplement - bot is beter), orgaanvlees, spiervlees, soms groenten en vaak rijst in stoppen. Ze persen dat tot hamburger of maken er worsten van.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2777483
mooneye schreef: Tx voor de reacties..

Ik ben wel bekend met de verteringsprocessen in de maag bij de mens; dat verhaal over base en zuur ander voedsel verteren is wel weer enigzins achterhaald. En zoals bij alles zal ook dat weer veranderen.

Maar goed, wat ik nu gedaan heb is wel beide voedselsoorten aangegeven maar dan met een paar uur tussenpauze..
Een hond is wel geen mens  ;)
Een hond op vers heeft een constant zuuder maagzuur dan een hond op brok. Dat is geweten.  Dat zure maagzuur is nodig om bot te kunnen verteren (iets dat wij mensen niet doen) en om eventuele ziekteverwekkers (bacteriën, wormen) in de voeding te elimineren. 
Door een onnatuurlijke voeding als brok, wordt om 1 of andere reden niet zo'n zuur maagzuur gevormd bij honden en dan kan dat moeilijkheden geven bij het verteren van bot erna.  Kan, hoeft niet altijd. 
Bij beginnersbotten of gemalen bot, zal dat vaak nog meevallen. Maar ik zou toch sterk afraden van een geitennek (gevorderd barfbot) te geven na een maaltijd brok. 
Ik heb zelf een kater waar, bij de overschakeling van brok naar barf, snel duidelijk geworden is dat bot na blik of brok een garantie was op overgeven.  Spier en orgaan ging nog, maar bot kreeg hij toen gewoon niet verteerd.  Een dagje later ging dat wel. 
Door mooneye
#2777779
Nou ze heeft net haar 1e muis gekillt. en ze wilde m ook opeten..
Kreeg de kaken niet meer van elkaar, dus ze wilde t blijkbaar heel graag. Jachtinstinct te over!

Uiteindelijk liet ze m ff los en heb ik r weggetrokken.

Maar wat vinden jullie daar van dan? Laten opeten? Was in het bos ergens.

Heb haar nu ook weer 370gr riblap gegeven, 4 uur gewandeld, met kids gespeeld, andere honden afgemat, gezwommen,gegraven en gejaagd en nog piepen dat ze meer wil, tss.....

Volgens mij is t n kruising tussen een coyote en n vos..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2778059
In het vervolg zou ik hem gewoon laten opeten.
Ik zie niet in waarom niet.
Ik zou dat bij mijn kat niet moeten proberen hoor, met haar zelfgevangen muis  :o  En die leeft ook nog.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door