Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door marjan23
#2775766
Maximiliano is nu een week bij ons, na een wat mindere start in onze roedel. Alles gaat prima nu, en hij is echt geweldig! Vanaf de eerste dag wist ik dat hij onze Maximiliano zou worden...ben zo verliefd
Wij willen graag barf-en met onze pup, omdat we met de volwassen honden ook barf-en en wij op deze manier precies weten wat we voeren en waar we verandering in kunnen aanbrengen. Toch vind ik het spannend en wil ik graag even jullie mening over ons menu. Op dit moment ben ik wat beperkt in diersoorten maar deze worden aankomende 2 maanden aangevuld met nieuwe diersoorten.

Maximiliano krijgt ongeveer 1200 gr per dag wat neerkomt om 8400 gr  per week
We verdelen dit onder in:

50 % bevleesd bot
30 % spiervlees
10 % orgaan (waarvan de helft pens)
10 % groentenmix


50 % vleesbot 4200 gr per week
30 % spiervlees         2520 gr per week
10% orgaanvlees 840 gr per week
10 % groentenmix         840 gr per week


7 dagen vleesbot 600 gr per dag
5 dagen spiervlees 504 gr per keer
1 dag orgaan 630 gr per keer
1 dag pens 630 gr per keer
3 a 4 dagen groentenmix 210 gr per keer

We geven hem 3 x per dag eten momenteel.

Vleesbot: kippenrug/nek - botmixzalm (1 x per week) word deze maand uitgebreid met eendennekken en mits niet te hard konijnenrug
Spiervlees: hertenvlees, paardenvlees, kopvlees rund, wildassorti
Orgaan: hert - kip
pens: lam of rund

Ik wil voor volgende maand bestelling doen bij Slagerij West zodat ik lam en geit toe kan voegen in het menu (botmix)
Laatst gewijzigd door marjan23 op vr 04 okt 2013, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2776656
marjan23 schreef: Maximiliano is nu een week bij ons, na een wat mindere start in onze roedel. Alles gaat prima nu, en hij is echt geweldig! Vanaf de eerste dag wist ik dat hij onze Maximiliano zou worden...ben zo verliefd
Wij willen graag barf-en met onze pup, omdat we met de volwassen honden ook barf-en en wij op deze manier precies weten wat we voeren en waar we verandering in kunnen aanbrengen. Toch vind ik het spannend en wil ik graag even jullie mening over ons menu. Op dit moment ben ik wat beperkt in diersoorten maar deze worden aankomende 2 maanden aangevuld met nieuwe diersoorten.

Maximiliano krijgt ongeveer 1200 gr per dag wat neerkomt om 8400 gr  per week
We verdelen dit onder in:

50 % bevleesd bot
30 % spiervlees
10 % orgaan (waarvan de helft pens)
10 % groentenmix
Zeker voor een pup vind ik persoonlijk 10% orgaanvlees waarvan 5% pens en 5% de rest te weinig. Pups hebben veel voedingsstoffen nodig en orgaan is rijk aan deze voedingsstoffen (zoals vitamine A en D en E, etc). Ik zou zelf 20% orgaan geven en 10% pens en 10% organen als lever, hart en nier. Je kunt 5% minder vleesbot en 5% minder spiervlees voeren.
50 % vleesbot 4200 gr per week
30 % spiervlees         2520 gr per week
10% orgaanvlees 840 gr per week
10 % groentenmix         840 gr per week


7 dagen vleesbot 600 gr per dag
5 dagen spiervlees 504 gr per keer
1 dag orgaan 630 gr per keer
1 dag pens 630 gr per keer
3 a 4 dagen groentenmix 210 gr per keer

We geven hem 3 x per dag eten momenteel.

Vleesbot: kippenrug/nek - botmixzalm (1 x per week) word deze maand uitgebreid met eendennekken en mits niet te hard konijnenrug
Spiervlees: hertenvlees, paardenvlees, kopvlees rund, wildassorti
Orgaan: hert - kip
pens: lam of rund
Ik raad je aan niet vaker dan 2 keer per week nek te voeren. Nekken worden er tot op heden iets van verdacht schildklierhormoon residu bij zich te dragen. Konijnenrug gaat vast wel lukken. Ik vind je vleesbot assortiment op dit moment niet ideaal. Een beetje weinig afwisselen en een beetje te vaak nekken. Je afwisseling in diersoorten is prima.
Ik wil voor volgende maand bestelling doen bij Slagerij West zodat ik lam en geit toe kan voegen in het menu (botmix)
Ik heb niks met mixen. Je weet nooit wat je voert, je weet nooit welke kwaliteit je voert. Spier en orgaanvlees van lam en geit prima natuurlijk maar botmix....? Als je het kan vermijden zou ik zeggen : doen! Want om je een voorbeeld te geven: kun jij de vraag beantwoorden hoeveel % bot en hoeveel % vlees er in de botmix zit? En nou kun je dit vragen en dan krijg je antwoord maar klopt dit ook? Of moet je iemand op z'n mooie blauwe ogen geloven? Zodra het antwoord op de laatste vraag JA is, vind ik het al geen zelf samenstellen meer.

Ik geef toe, ik ben kritisch. Maar volgens mij moet je dat vandaag de dag ook zijn.
Door marjan23
#2776742
Nee hoor, ik dank je, wil het graag juist doen en daarom plaats ik het menu ook.
Ik ga vanmiddag even zitten om een herberekening te maken. Ga zo even op zoek naar afwisseling in vleesbot.
Zou parelhoen een optie kunnen zijn als ik er aan kan komen vandaag?
Dan heb ik voor op kort termijn kip(rug) - konijn - parelhoen - botmix zalm - en eind van de maand eendennekken en rugstukken.
Door Lizzy
#2776747
[quote="marjan23"]
Nee hoor, ik dank je, wil het graag juist doen en daarom plaats ik het menu ook.
Ik ga vanmiddag even zitten om een herberekening te maken. Ga zo even op zoek naar afwisseling in vleesbot.
Zou parelhoen een optie kunnen zijn als ik er aan kan komen vandaag?
Dan heb ik voor op kort termijn kip(rug) - konijn - parelhoen - botmix zalm - en eind van de maand eendennekken en rugstukken.
[/quote]

Parelhoen is prima. En het heeft geen bloedspoed hoor :)
En kippenrug, konijn, parelhoen, botmix zalm en eend is prima. Qua botmix zalm zou je ook zalmkop kunnen geven :) (veel goedkoper en beter).
Door marjan23
#2776753
Jij bent snel :)
Ik zit nu gewoon beperkt omdat ik aan het wachten ben op de leveringen.
Met de zalmkop zou ik dan bijvoorbeeld deze in de avond kunnen geven en in de ochtend en middag het vlees?
Want over het algemeen geef ik de 3 maaltijden in combinatie bot-vlees of bot-orgaan.
Door Lizzy
#2776756
[quote="marjan23"]
Jij bent snel :)
Ik zit nu gewoon beperkt omdat ik aan het wachten ben op de leveringen.
Met de zalmkop zou ik dan bijvoorbeeld deze in de avond kunnen geven en in de ochtend en middag het vlees?
Want over het algemeen geef ik de 3 maaltijden in combinatie bot-vlees of bot-orgaan.
[/quote]

Ik doe dat ook altijd bij pups, de maaltijden evenwichtig verdelen (ik doe bot + vlees of orgaanvlees + groenten en dat 3 keer per dag. Of 2 keer als ze wat ouder worden. Ik geef 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaanvlees per week). Maar, aangezien je zo'n zalmkop toch niet vaker dan 1 keer per week geeft, kun je dat best zo doen dat je 2 keer vlees/orgaanvlees + groenten geeft en dan 1 keer zalmkop. Je kunt de zalmkop ook door midden knippen met een flinke huishoudschaar.
Door marjan23
#2776924
Ik heb de percentages veranderd en het het menu op 4 x spiervlees en 2 x orgaan en 1 x pens gezet.
Inmiddels parelhoen kunnen scoren en maandag krijg ik konijn binnen.
Volgende week de zalmkoppen, ik geef zalmmix omdat dit het enigste is wat de andere aan vis lusten, vandaar dat ik die heb liggen.
Ik heb bijvoorbeeld nog wilde eend in de vriezer, zijn daar delen van die ik bijvoorbeeld zou kunnen geven of is dit toch echt te hard?
Door Lizzy
#2777006
[quote="marjan23"]
Ik heb de percentages veranderd en het het menu op 4 x spiervlees en 2 x orgaan en 1 x pens gezet.
Inmiddels parelhoen kunnen scoren en maandag krijg ik konijn binnen.
Volgende week de zalmkoppen, ik geef zalmmix omdat dit het enigste is wat de andere aan vis lusten, vandaar dat ik die heb liggen.
Ik heb bijvoorbeeld nog wilde eend in de vriezer, zijn daar delen van die ik bijvoorbeeld zou kunnen geven of is dit toch echt te hard?
[/quote]

Ik zou die wilde eend gerust durven geven. De stukken waarvan je denkt "ziet er best hard uit, dat bot" die kun je inknippen. Er bestaat wel een kans dat je hond zegt "bleh, dit mot ik niet".
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door