Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ruisje
#2775433
Van een kennis en vleeskonijnenfokker krijg ik de koppen en organen van de konijnen die hij voor eigen gebruik slacht. Speciaal voor mij haalde hij alle vacht van de koppen -- ogen liet hij zitten  :o Een paar weken geleden zei ik hem de vacht er maar gewoon op te laten zitten. Het is een heel gefrummel en zoals hij zei wordt er altijd wat vlees mee afgesneden. En dat is zonde!

Nu lustte Sergi wel kale koppen, maar met vacht vertikt hij ze (nog) te eten. Podenco - konijnenjager ja, maar eten ho maar...  :biggrin2:

Lily lust sowiezo geen hele koppen, dus ik maal ze ook en maak er voor haar een lekker menu van. De koppen tel ik als vleesbot en doe dan ietsie minder ander orgaanvlees erdoor. Voor de katten maal ik konijnenkoppen met een ander vleesbot.

Maar nu heb ik ze dus met vacht! Ik weet dat veel honden en katten hele prooidieren met vacht eten. Maar erdoor gemalen, gaan ze dat ook eten? En krijg ik bij de katten geen last van konijnenhaarballen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2775826
Hier is de ervaring wel dat van harige dingen er haarballen worden geproduceerd. Nu spreken we over ons Ot en die krijgt haarballen van dikke ratten en een teveel aan muizen.
Ik zou het gewoon even uitproberen. En een haarbal is niet het einde van de wereld hè. Als deze blijft steken, gewoon even een halve tube haarbalpasta in de kat doen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2776215
Als het maar een onderdeel van het vleesbot is, zou ik me daar geen zorgen over maken.
Ik heb een roadkillhaas mee naar huis genomen en daar heb ik de poten ook met haar mee gemalen.  Soms maal ik wel eens wat veren mee ook.  Als ze kuiken eten is dat ook met vacht en al, dus ik zou er niet wakker van liggen, van dat beetje vacht op de koppen.
Vezels in de voeding zijn ook goed voor de darmperistaltiek.
Door Ruisje
#2777417
Dank voor de reacties!!

All Animal, inderdaad helemaal vergeten dat dat ook bestond. ;) Heb ik weleens kwartel daarvan gevoerd, maar Ruis had daar problemen mee...

En dat is een beetje mijn probleem: Ruis. Hij poept soms maar 1x per 2 of 3 dagen, zijn ontlasting blijft dan te lang in zijn darm zitten en is dan droog en hard geworden. Weet dus niet of die haren (ook al is het niet veel) het dan erger maken of juist beter. ???

Gucci en Bubbles eten ook 2 à 3 kuikentjes per week en voor de meiden maal ik ze weleens, dus voor hen zal dat beetje extra vacht niet uitmaken.

Hoewel soms een miep met eten (tis een dwergpoedel) verwacht ik dat Lily het ook gewoon zal eten, al mijn sinds kort zelf samengestelde menus gaan er smakelijk in!  :D
Gebruikersavatar
Door koekje
#2777419
Ik denk dat kuikenpluis niet direct met vacht te vergelijken valt. Het een is natuurlijk dons en het ander volwassen beharing, maar het een ook veertjes en het ander niet.
Sien eet geen vacht. Sien eet wel kuikentjes, met dons dus. Ot eet ze ook, maar krijgt daar geen haarballen van.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2777477
Zou het niet kunnen dat Ruis wat te veel bot krijgt? Of denk je niet dat het daaraan ligt?
Persoonlijk zou ik hem waarschijnlijk gewoon een tikkeltje extra spier toesteken.  Soms een beetje extra zalm of zalmolie (in zalm zit geen thiaminase).  Gewoon om alles wat vlotter te laten lopen daar vanonder. 
Aangezien je andere katten het wel goed doen, zou ik hem dat gewoon apart toesteken.  Elke dag een beetje.  Als hij dat accepteert.

Haren kunnen verstoppen als ze niet als haarbal uitgebraakt worden. 
Hier poepen ze ook niet elke dag, en dat vind ik ook niet nodig. Maar als je aangeeft dat de ontlasting te hard en droog is, dan is dat vast toch niet helemaal goed.  Dan zou ik proberen die wat zachter te krijgen.  Op dat moment zou wat extra vacht voor zijn stoelgang geen probleem mogen geven. 
Wat het voor haarballen doet, heeft Koekje meer ervaring mee, maar dat is blijkbaar je bezorgdheid niet echt?
Ik kan wel volgen dat kuikendons anders is dan vacht.

En konijnkoppen zijn zowiezo vrij kaal. Wat als je nu wat extra spier toevoegt bij het maalsel? Te veel bot of haar voor Ruis is erger dan dat de andere katten wat minder krijgen, lijkt mij...
Maar als hij de enige afwijkende is, zou ik dus hem apart dus wat extra toestoppen.
Door Khari
#2778011
Hier eten ze ook niets met vacht, wel kuikens met hun dons.
All Animal wordt hier ook wel gegeten, ook wel met vacht maar voor hun (en mij gelukkig) niet meer herkenbaar. Ze hebben hiervan wel flink voorkeur, vooral de oudste kat lust graag de kwartel. De kip, konijn, parelhoen en eend eten ze hier liever zo uit eigen molen.
Hier houden ze er mooie stevige ontlasting van, maar nu zijn de somaby's wel zo dat ze snel reageren met dunnere ontlasting, dat het voor hun juist goed uitkomt de veren/haren door deze voeding
Door Ruisje
#2778496
Eens! Dons is niet hetzelfde als vacht! Maar het is inderdaad ook niet heel veel op die koppen, plus er wordt wordt nog ander vleesbot en spier- en orgaanvlees doorgemalen. Ik denk dat ik voorlopig Ruis niks van dit menu geef (ik maal voor hem sowieso apart) of misschien 2x per week een beetje door zijn eigen prak.

Ik ben al in botpercentage omlaag gegaan bij Ruis -- nu ongeveer 12-14% (kaalbot). Hij heeft in de loop der tijd ook al van alles erdoor gehad ;) -- nog meer spiervlees, vezels, olie, beetje groenten. Maar dat haalt allemaal niks uit. De ontlasting wordt hard (en uitgedroogd) omdat het te lang in de darm blijft zitten. Trouwens, onderzoeken bij de dierenarts hebben ook niks opgeleverd. :-[

Ik maal voor hem apart, en 1x per week krijgt hij kip/zalm mix. Hij lust alles, maar omdat hij alleen nog maar zijn hoektanden heeft moet het gemalen zijn.

Ondanks de hoeveel (150 gram, 15jr rustige kater) die hij eet vermagerde hij toch wat, zijn vacht werd hier-en-daar dunner en hij werd wat stiller. Allemaal een beetje vage dingen, maar hij zat niet lekker in z'n vel. En eens in de zoveel dagen bijna niet kunnen poepen met overgeven maakte het niet beter.
Tot nu! Omdat de DA niets kon vinden ben ik zelf iets anders gaan proberen: sinds 4 dagen krijgt hij dagelijks ongeveer 50 gram carnibest pancreas (kon ik het gemakkelijkste hier in de buurt halen) door het eigen prakkie. Ik wil niet te vroeg juichen, maar het lijkt of ik nu al een andere kat heb!
Is het mogelijk? Moet misschien een apart onderwerp in een andere groep worden, maar kan het zijn dat honden en katten sowieso wat verse pancreas nodig hebben? Als je hele prooidieren voert zit het erin, maar niet bij zelf samengesteld met losse onderdelen...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2778511
Normaal hebben gezonde katten geen pancreas nodig.
Als hij daarop echt verbetert, zijn zijn klachten misschien wel gelinkt met zijn pancreas. Dat die niet meer ten volle werkt.
Ik heb geen ervaring met pacreatitis, maar Martine-Tom wel. Misschien kan zij wat meer vertellen of de zaken die jij opmerkt aan Ruis, door de pancreas kunnen komen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2778647
Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat pancreas een nogal laxerend orgaan zou zijn. Dus dat geeft ook geen garantie dat Ruis een kat met pancreatitis is.
Door Ruisje
#2778735
pearlsofpassion schreef: Normaal hebben gezonde katten geen pancreas nodig.
Als hij daarop echt verbetert, zijn zijn klachten misschien wel gelinkt met zijn pancreas. Dat die niet meer ten volle werkt.
Ik heb geen ervaring met pacreatitis, maar Martine-Tom wel. Misschien kan zij wat meer vertellen of de zaken die jij opmerkt aan Ruis, door de pancreas kunnen komen.
Bubbles heeft pancreatitus gehad, door hem ben ik een aantal jaar geleden helemaal overgestapt op rauw! :)
Maar alleen vermagering en slechte vacht komt overheen met wat Ruis heeft. Alleen was het bij Bubbles dus veel duidelijker en hij had de bekende stopverf ontlasting.
Maar de pancreas enzymen verteren vet, eiwit en koolhydraten volgens mij. Hmmm, misschien te kort door de bocht.
Hoe lok ik Martine-Tom naar dit onderwerp ???
koekje schreef: Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat pancreas een nogal laxerend orgaan zou zijn. Dus dat geeft ook geen garantie dat Ruis een kat met pancreatitis is.
Dat wist ik niet! Alhoewel de meeste organen wel een wat laxerende werking hebben, dus misschien logisch. Alleen meer laxerend zorgt er niet voor dat Ruis gaat poepen. Dan had ie dat ook wel gedaan met alle laxerende dingen die ik al een keer uitgeprobeerd heb. :-\
Door Ruisje
#2778757
koekje schreef: Chocoladeletter M.
Of een pbtje naar haar.
Heb een pbtje gestuurd of ze hier wil komen kijken en ze krijgt een chocoladeletter M als ze me haar adres stuurt :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2778858
*meld zich*  :biggrin2:

Het lastige is dat pancreatitis lastig is vast te stellen, je zou de FpLI test kunnen doen maar ook die heeft een betrekkelijk hoog vals-negatief percentage. Het enige wat katten met Pancreatitis (of eigenlijk EPI als je over tekort aan enzymen spreekt) gemeen hebben lijkt de vreethonger en vermageren te zijn.
Beiden komen door het slechte verwerken van voedingsstoffen. De ontlasting is vaak stopverf maar ook evenvaak niet. Meestal wijkt de ontlasting idd wel af en is ie "onregelmatig", je kan ook stukjes eten terug vinden omdat het slecht verteerd.

Dat pancreas laxeert, geen idee maar het lijkt me wel logisch klinken voor gezonde katten, ik weet in elk geval wel dat het geen kwaad kan om enzymen of pancreas toe te voegen. En nee gezonde dieren hebben het niet nodig, pancreas is heel bitter dus als ze de kans hebben slaan ze die over  ;)

Als ik het zo lees zou ik het gewoon eens een gooi geven, zet hem eens een paar dagen op pancreas (of die rollen van carnibest) om te zien wat het doet. Eet ie verder wel goed?
Moet zeggen dat ik het zo niet gelijk als pancreatitis/epi vind klinken, maar dat zegt ook niet altijd evenveel dus als je je zorgen maakt, haal gewoon eens die rollen van carnibest en kijk hoe hij het daarop doet (of verse pancreas toevoegen, of de enzymen als je die nog hebt) Heeft ie in het verleden wel eens iets aan zijn galgangen gehad, of aan zijn lever?

Oh en mijn volledige naam is Marchien Maatje Martine van Ouwerkerk...graag wit en melk, ik zie ze graag tegemoet  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door